maandag 25 februari 2013

de woonkamer

Een kijkje in de woonkamer, het zitgedeelte.  Vorig jaar hebben we o.a. de vloer ge-white-washed (of hoe zoiets heet). Het waren van die oranje grenen vloerdelen. Alles kreeg daardoor een gelige gloed. Nu oogt het een stuk frisser. Het is nog de orginele vloer, dus met alle kieren en gekraak.  Maarja, dat noemen we charme....
Boven de bank hebben we een plank van I.ke.a. geplaatst, zo een waar je steeds verschillende items op kunt zetten. Ook handig  om verschillende groottes schilderijen neer te zetten. Scheelt boren en je krijgt geen gatenkaas op de muur, haha. Dat veranderen doe ik dan ook vaak. Wat er nu opstaat is allang weer vervangen. Nu staan er weer twee oude fotolijstjes. Ook iets waar ik erg dol op ben.
De side-table is ook een dankbare uitstalruimte. Ook deze is ondertussen al veranderd.
Het lijkt of ik niets voor de ramen heb hangen, maar daar hangen van die smalle jaloeziën, handig tegen inkijk (hoewel we dat natuurlijk wel graag bij anderen doen, ik ook hoor!)
De bank is een heerlijke plofbank, die we een paar jaar geleden bij Life.sty.le hebben gekocht.Op elke leuning ligt wel een heerlijke warme plaid. Op vrijdagavond is het heerlijk film kijken met het hele gezin, liggend op de bank. Popcorn erbij...

Een wand hebben we heel zacht grijs (neigt naar iets blauw) geverft.  Met de lichtinval (zon, donker weer) kan de kleur veranderen. Voor de rest hebben we alle wanden gewoon wit geverft. Maar hier vonden we kleur toch beter i.v.m de haardombouw. Deze komt dan veel beter uit.
De haardombouw heeft manlief jaren geleden zelf veranderd. Het is een houtkachel met van die deurtjes. Hij was met van die grote kloostermoppen opgebouwd en dan zo'n verschrikkelijke eiken gegutste balk erboven. Enfin, je kent het wel: lelijk! We zijn begonnen met de stenen al eens eerst wit te verven. Dat scheelde al behoorlijk. Daarna heeft manlief hem met hout bekleedt. Ook hier de witkwast over en hij oogt een stuk stijlvoller. Nu moeten we nog een oplossing vinden voor de stenen die er voor liggen: oranje/bruine! Ze liggen gelijk met de vloer. Dus wie nog ideeën heeft....


Deze kast was dus ook eerst geloogd grenen, zoals zovelen eentje hadden in de 90-jaren. Ik heb heel lang getwijfeld of hier ook de witkwast overheen moest.  Nu vraag ik me af, waarom ik het niet eerder heb gedaan.
Links op de foto zie je nog net één van de twee boeken- kasten die manlief ook heeft gemaakt. Die je hier ziet is de smalle versie, aan de andere kant is hij dubbel zo breed. Wij hebben jaren geleden aangebouwt, waardoor er een soort ensuite ontstond. Dit hebben we benadrukt met die kasten aan weerszijden. Met heel veel bergruimte!
De staande lamp is een oudje, ooit gekocht in Middelburg. Hij is van messing met een glazen kap. Dat messing is ondertussen lekker donker en dof geworden. Dat glimmende vond ik toen al niet mooi. Er staat nog een kleiner exemplaar naast de side-table.



Volgende keer laat ik jullie het eetgedeelte zien. Nu staat er her en der serviesgoed op de grond en op de kast omdat ik de binnenkant van de  servieskast aan het verven ben. Raad eens de kleur? Tja, wit hé!

Ik wil nog alle nieuwe volgers en lezers bedanken voor jullie reacties. Wat zijn jullie toch lieverds! Jullie maken het bloggen echt heel leuk! Dankjewel ;)

liefs, Peetje 

13 opmerkingen:

  1. Wat heb je een sfeervolle woonkamer zeg! Een mooie ruimte ook, waarbij de ramen een fraaie bijdrage leveren aan het geheel. Dat mis ik soms wel in onze 'gewone' hoekwoning, waar één grote raampartij in zit. Een paar kleinere ramen doen toch knusser aan.

    Ik ben je gaan volgen hoor! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je het gezellig in je woonkamer. Leuke decoraties ook.
    De salontafel komt me wel heel bekend voor.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk huis heb je zeg. Heel gezellig. Ik vond het leuk om binnen te kijken bij je. Ik wacht met spanning op het eetgedeelte. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om binnen te kijken bij je:) gluren bij de buren...
    Je woonkamer doet uitnodigend aan hoor...lekker gezellig en veel sfeer, daar hou ik wel van.
    En al die kasten worden wit, hi, hi, bij ons ook hoor..en je kamer ziet er gelijk anders uit.

    Fijne avond en lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een gezellige woonkamer. Ik vind de grote witte kast ook super mooi. Ben benieuwd naar de rest.
    Fijne week.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een sfeervolle gezellige woonkamer heb je!
    ik zou best een avondje kunnen bank hangen bij jou :)
    Wat die stenen betreft: gewoon verven (natuurlijk wit:) en dan met glitsa erover heen..
    Ik heb al mijn vensterbanken van steen (plavuizen) ook gedaan..gaat super.
    Wel zou ik er een harde laag over doen, omdat je er natuurlijk veel op loopt.
    Lieve groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het leuke kijkje in je mooie woonkamer.
    Het ziet er prachtig uit meid, erg sfeervol.
    Je vloer is erg mooi en prachtig dat het nog de originele vloer is.
    Ja wat kan zo´n vloertje dan opknappen he met een kwast.
    Ik vindt die tegeltjes daar rond de haard niet misstaan hoor het breekt een beetje maar erger jij je er aan dan zou je toch die tegeltjes kunnen verven.
    Ik geloof dat er speciale tegeltjes verf te koop is. De voegen moet je dan wel onbehandeld laten anders lijkt het zo nep.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schitterende sfeervolle woonkamer heb je! Leuk blog ook. Welkom als nieuwe volger van mijn blog en ik ga jou ook volgen hoor! Zijn tenslotte van het zelfde bouwjaar en hebben dezelfde naam, haha.
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw supermooie woonkamer en wat heb je hem prachtig gestyled. Het ziet er allemaal heel sfeervol uit...en wat woon je prachtig. Ik hou van die kleinere ramen in de woonkamer...en je vloer...hij had niet mooier kunnen worden....fijne week en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Petra,

    Wat fijn dat je mij gevonden hebt. Bedankt voor je berichtje en natuurlijk...van harte welkom!

    Wat een prachtig huis heb je! Heerlijk zoveel nostalgie... én ook zo knus en gezellig!
    Ik ga je blog nog even verder onderzoeken...en meld me aan als je nieuwe volgster.

    Ik wens je een heel fijn weekend!

    Lieve groet, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha ik lees van nieuw naar oud dus de keuken heb ik al gezien. De kamer is ook prachtig en sfeervol! en die stoel...ben ik helemaal weg van! Wat een leuke bekleding!! Ik ben je inmiddels ook gaan volgen hoor ;-)
    liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow I love your room and blog very nice and so stylish :)

    BeantwoordenVerwijderen