zaterdag 9 maart 2013

Binnenkijken deel II

Aangezien het buiten mistroostig is halen we de zon naar binnen (je snapt het al : deze foto's zijn van eerder).
Hier zien jullie de openslaande deuren naar de veranda ( ze noemen deze raampartij een "melkmeisje"). Hier staat de eethoek. Nu met de tafel aan een kant tegen de muur, maar hij staat ook wel eens in de lange weg van de kamer. Hier kunnen we op zondagochtend heerlijk brunchen in de volle zon (als hij schijnt...).

Om het hoekje is dan de keuken. De deur die jullie zien, gaat naar de bijkeuken. 

In de keuken staat een oude buffetkast, die ik vorig jaar muisgrijs heb geverfd. Ook is het, als je goed kijkt, te zien dat de raampjes voorzien zijn van een ets-gravure. Heel apart. Op de radiator-ombouw kan ik  nog vochtige spulletjes, die uit de afwasmachine komen, laten drogen, omdat manlief boven in de plank sleuven gemaakt heeft. Heel handig. 


De kookboekenstandaard was eerst donkergroen, maar heb ik met grondverf wit geverfd. In de oude weckpotten zitten theezakjes, dropjes (mmm) en koffie-cups. Het kleine puddingvormpje, het gietijzeren witte kruis en de plank heb ik vorig jaar gekocht op een brocante-markt bij kasteel Limbricht. 

Zicht op het erker-raam, waar o.a mijn verzameling Aziatische thermoskannen staan. Hier komt 's morgens vroeg heel veel licht naar binnen, zeker als de zon lekker schijnt, heerlijk!


Op het aanrecht staat o.a. deze gruttersbak met van mijn  moeder geërfde voorraadbussen erin.  Ook staat er een oude keukenweegschaal die ik onlangs bij de kringloop gescoord heb. Er ligt een plastic goudvis (!) in. Vraag me niet waarom, vond het gewoon een grappig ding. Helaas staat er ook de waterkoker (lelijk ding, maar hij moet toch ergens staan). Wie heeft hier een oplossing voor? Eigenlijk zijn dan die oude fluitketels mooier, maar niet handiger...

Hier zien jullie het memobord. Het is gemaakt van een magneetbord van de  X.enos, waar manlief een lijst om heeft gemaakt. Ik heb hem al jaren.
Laatst hadden we nog wat hout over...

Met dun ijzerdraad, kraaltjes en lintjes maak je er dan deze hartjes van. De jongste kwam toen nog even met een mooie veer aanzetten die hij had gevonden. "Maakt het af", zei hij lief...


Dit staat op de buffetkast. Tussen de "kerstverlichting" ( volgens de rest van de familie), een verzameling kannen, zalfpotten ( ik was vroeger apothekersassistente, en deze potten kregen we toen onze baas met pensioen ging). een vijzel (waarin ik menig zalfje gemaakt heb) en twee schattige zinken huisjes waar je kaarsjes in kunt doen. 


Vanuit de keuken zicht op de eettafel. Ik vind hem hier erg oranje uitzien, in het echt is dat wat minder. Maar toch wil ik hem wat meer vergrijst hebben. Tips?

Als je weer terugloopt naar de woonkamer, kom je langs de servies-kast en het oude bureau. Hier is mijn werkplek waar ik nu zit om dit te typen (maar dan zonder die zon...).



Hier zie je ook de overgang van het oude huis (1932) naar de nieuwe (2002) aanbouw (zwarte hardsteen als dorpel). Vroeger was hier bij de doorgang alleen een groot raam. De borstwering werd er uitgebroken, waardoor de doorgang ontstond, alles wat daarna komt is dus aangebouwd, eetkamer, bijkeuken en keuken. Zodat het niet té donker werd is er een licht-straat geplaatst. Het was eigenlijk de bedoeling dat deze over de hele breedte van de kamer liep, maar dat mocht niet van de bouw-commissie ( grrrr). Maar toch komt er nu heel veel licht extra de woonkamer binnen, hoewel het nu lijkt dat dat niet het geval is. 


Zicht vanuit de woonkamer op de eetkamer. Ik kreeg dit niet goed belicht met dit foto-toestel. Maar in het echt is het niet zo donker, gelukkig. Nu zie je ook mooi de ensuite-kasten die manlief maakte. Hierdoor lijkt het net of het altijd zo was. En dat vinden we nu leuk!

Ik denk er steeds meer over om de planken niet meer zo vol te zetten met boeken. Maar we vinden lezen zo leuk...En niet elke kaft komt in kleuren die ik wel passend vind, haha.

Ik hoop dat jullie het rondje binnenkijken leuk vonden. Het is een beetje een  lange post geworden. Ik vond het  gezellig dat jullie mee keken.  Maar nu ben ik toe aan een lekkere cappuccino, lekker het schuim oplepelen....mmmm!

Liefs, Peetje 

24 opmerkingen:

  1. Leuk om een overzicht te krijgen van hoe je woont. Ziet er gezellig uit. Je hebt veel mooie spulletjes. Het zou idd leuk staan om de tafel te vergrijzen. Zelf gebruik ik grey wash voor het vergrijzen van houten meubels.
    Fijn weekend.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een heerlijk en sfeervol huis!
    Dank je wel voor het heerlijke gluren!
    Liefs,
    Hannie♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk huis om in te leven! Ik vind de eettafel eigenlijk wel heel mooi zoals hij is, ook omdat het bureau ook zo'n beetje dezelfde houtkleur heeft. Ik vind dit wel mooi als tegenstelling met veel wit. Maakt het geheel wat meer levendig en spannend.
    Heel leuk om even bij je binnen te kijken!
    liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk hoor een rondje binnenkijken, hou ik wel van.
    Nu weet ik ook wat een "melkmeisje"is.
    Dat is een uitvinding, een lichtstraat wat een partij licht krijg
    je daardoor.

    Doei Doei Greet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je een heerlijk huis, je keuken is een mooie plek
    om samen te zijn zeg...leuk alle details die je laat zien.
    Binnen kijken bij een ander is zóóó leuk:)

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi huis heb je! Leuk dat we daar even in mochten binnen kijken! Ook de verhalen bij de kleine hoekjes, oude kastjes, kamers, erg leuk om te lezen!
    een prettig weekend gewenst! groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij toeval kom ik op je blog... Wat een leuk blog heb je!! en je keuken/ je stijl.. ik herken wel wat! Dat wit, veel hout, leuke kannen, ditjes en datjes... (kijk maar eens op mijn blog). Je huis ziet er gezellig uit!
    Ik zal me aanmelden als volger.

    Je bent ook welkom op mijn blog: www.tbezigebijtje.blogspot.nl

    Groetjes,

    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om bij je binnen te kijken! Je openslaande deuren vind ik erg mooi, dat lijkt mij ook heerlijk, maar dan zouden we hier de hele achterkant eruit moeten breken...voorlopig nog maar niet. Ook je gruttersbak vind ik super! Bedankt voor deze binnenkijker!

    Fijn weekend nog! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je een heerlijk huis zeg !!!..alles is zo mooi....gezellig hoor dat we even binnen mochten komen bij je...liefs fijn weekend...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellige keuken heb je, je kast is ook mooi in dat muisgrijs!!
    Ja hier staat ook de eethoek dan weer in de lengte en dan weer in de breedte......lekker weer eens anders!
    Leuk om zo uitgebreid bij je binnen te kijken!!
    Soms zie je alleen maar hoekjes, ik houd van overzichtsfoto's....

    gezellig weekend, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je rondje in huis. Heel erg leuk om te lezen en te kijken. Je hebt een super gezellig huis, vind ik. Je tafel kan je behandelen met inderdaad grey wash, zoals Aleta al schrijft, of zelf verf op waterbasis verdunnen met water en met een doek erop smeren (eerst proberen aan de onderkant ;-)). En nog een tip voor je boeken: die kan je kaften in kleuren die je aanspreken, zodat het een wat rustiger aanblik krijgt, mocht je dat willen!
    Fijn weekend! Lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gezellig ziet het er bij je uit Petra! Ook al zou de zon niet schijnen lijkt het me toch wel heerlijk licht met de witte vloer en meubels. Leuk om zo ongegeneerd binnen te kijken en wat spulletjes te vergoten wat ik stiekem deed.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het een hele leuke binnen kijker.
    Ziet er allemaal heel gezellig uit.
    En je de aanbouw is net of het altijd zo geweest is.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Petra, wat lijkt het me heerlijk genieten bij jou in de keuken, je hebt een prachtig huis en sfeervol ingericht met leuke aparte accescoires. Je ensuite-kasten zijn echt geweldig......Ik ben helemaal jaloers op zo'n prachtig huis haha....maar ik moet tevreden zijn met wat ik heb. Je hebt volkomen gelijk over de waterkoker en het koffieapparaat, die passen niet in onze stijl van inrichten....maar ik weet er ook geen andere oplossing voor en dan moeten ze ook nog op het aanrecht staan want ik heb er nergens anders plaats voor....ik heb genoten van jouw post....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat we een rondje door jouw keuken en woonkamer mochten meelopen! Gezellig op zo'n sombere regenachtige zondag! Wat de waterkoker betreft, daar erger ik me ook aan. Bij de K*arwei hadden ze laatst een waterkoker in de vorm van een theepot. Zag er wel leuk uit maar heel weinig inhoud (en helaas wat prijzig) ..........dus ik ben aan het afwachten of er misschien toch nog een groter exemplaar bij hen in de collectie komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Peet! Ik bedacht nog dat ik wat wilde schrijven over die waterkoker. Maar ik zie dat Tina er al over geschreven heeft. Ik heb een tijdje geleden ook al in een folder een waterkoker gezien in een vorm, die 'ons' meer aanspreekt. Misschien kan je eens googlen, dan kom je ze vast in andere vormen tegen!
    Lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk sfeertje bij je thuis, beetje scandinavisch. Misschien kun je de tafel kaalschuren en er whitewash of greywash opzetten, is oersterk (kan ook op vloeren). Ik heb het op het blad van onze keukentafel en zet de pannen er gewoon zo op. Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor het binnenkijken Peetje! Ik heb genoten van je gezellige plaatjes.
    Ik wilde je nog even bedanken voor het lieve medeleven wat betreft de operatie van mijn moeder.
    Ik ben nu weer heerlijk thuis met een opgelaten en dankbaar gevoel.
    Ze is echt door het oog van de naald gekropen maar ben heel erg blij dat we nog even van haar mogen genieten.
    Ja het is inderdaad een erg sterke vrouw maar ze heeft nu wel een flinke deuk opgelopen, hopelijk knapt ze gauw weer op.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sfeervolle foto`s.
    Tip--- vergrijzen van de tafel een beetje opschuren daarna met een plantenspuit gevuld met bleekwater goed inspuiten laten drogen en zoveel herhalen tot de gewenste kleur. wel buiten doen .je kan het ook doen met gootsteen ontstopper doen maar pas wel op het zijn wel heftige producten.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jammer dat de naam van jouw niet op het papiertje stond die mijn dochter vol trots uit de hoed mocht grabbelen.
    Een volgende keer meer geluk toch?
    Heerlijk om je berichtje vanmorgen te lezen.
    Ik vindt mijn huis zelf ook best wel gezellig maar om het van een ander te horen is zo veel leuker om te horen, hihi.
    Fijne dag.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw! Wat een mooie binnenkijker! Prachtig huis!
    Bedankt voor je berichtje op mijn blog, erg leuk. Ik heb me ook bij
    jou aangemeld, gezellig! Liefs Lindy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een gezellig huis hebben jullie zeg!! ♥
    Sfeervol!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige foto's!! Je bent een grote inspiratiebron voor me heb ik al gezien. Ben dol op je buffetkast. Was toevallig gister nog naar zoiets op zoek op marktplaats. Maar sfeervol huisje! Blijven posten graag :))

    Lieve groet
    Wenxx

    BeantwoordenVerwijderen