woensdag 20 maart 2013

Servieskast

Laatst heb ik mijn servieskast ook van binnen wit geverfd.  Het servies komt dan toch wat beter tot zijn recht.  Deze kast heb ik al jaren en was eerst de kledingkast op de babykamer.  Er zaten dichte deuren in, waarop ik destijds zonnetjes op gesjabloneerd had. Was toen helemaal in, 16 jaar geleden. Toen de kinderen groter werden (en hun kleertjes dus ook, gek hé, gaat altijd samen...) heeft de kast jaren op zolder gestaan als vergaarbak voor allerlei prul. Maar ik vond het zonde om hem weg te doen.  We waren al een tijdje op zoek naar een servieskast, totdat ik op het idee kwam om in die deurtjes glas te laten plaatsen.

Op de plek waar eerst alle rompertjes, spuugdoekjes  en babykleertjes lagen, staat nu o.a. het trouwservies (1954)  van mijn ouders.  Het is het ontbijtservies van deze serie.  Het heeft hele lieve bloempjes en mooie krulletjes aan de oortjes en dekseltjes. Met feestdagen wordt steevast dit servies uitgehaald om de tafel feestelijk te maken voor het ontbijt. 


Hier zie je o.a. twee theepotjes staan.  Het groene met de vlinders heb ik ooit eens gekocht in Luik bij Maison du Monde, een hele leuke snuisterijenwinkel. Het is eigenlijk een kopje en potje ineen. Ernaast zie je nog net 3 kleine bordjes om evt. het theezakje op te leggen.
Het linkse theepotje is een heel oudje. Je kunt dat ook zien aan het hengseltje, dat mijn vader destijds eraan maakte om het greepje te vervangen dat helaas sneuvelde. Ik weet niet anders dan dat dat er altijd op zat. Het theepotje  (met ontbijtbordjes, maar daar heb ik nog maar één van) komt van mijn oma thuis. Mijn moeder vertelde dat dit potje altijd op tafel kwam toen zij nog een kind was. Mijn  moeder is 83 jaar geworden, dus tel maar uit. Het theepotje is me zeer dierbaar. Ook omdat ik weet dat mijn broer Albert dit potje meenam toen hij op kamers ging in Amsterdam.  Ik vind het knap dat het toen toch heelhuids is teruggekomen....

Dit was even een kleine blik in mijn servieskast. Verder staan er nog gewone schalen, kommen,  sauskom ( Regout,Maastricht), chinese soepkommetjes,  leeuwekop-soepkommetjes en vanalles en nog wat in. Gewoon voor alledaags gebruik.

Verder wil ik weer nieuwe volgers hartelijk welkom heetten. Ik kan het soms niet geloven dat het er al 48 zijn.  Geweldig!!
En ik wil jullie danken voor alle leuke, lieve en grappige reacties. Zó leuk om te lezen!!!

Heel veel liefs, Peetje.

20 opmerkingen:

  1. Deze kast hoort toch echt niet op zolder thuis, een goed idee dat je er glas in hebt laten zetten. Je kunt nu het serviesgoed zichtbaar mooi uitstallen, op de momenten dat het niet gebruikt wordt.

    Een fijne dag verder! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kast, Petra! En zeker bijzonder omdat ie eerst gevuld was met babykleertjes! Ik ben dol op oud servies! Het trouwservies van je ouders vind ik geweldig mooi.....ik heb ooit de koffiepot kunnen scoren bij de kringloop!
    Fijne dag!
    X Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee van je kast.Wij hadden onze moderne vitrinekast omgebouwd als kinderkledingkast...helaas is die er niet meer!

    Leuk al die verhalen rondom je servies.......

    Fijne week verder, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goede keus van je om de mooie kast te gebruiken als servieskast.
    Pure nostalgie, je mooie theepotjes, het servies...dat is
    toch echt de moeite waard.
    Genieten om in je kastje te kijken hoor.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi dat je dit kastje een tweede leven hebt ingeblazen. Wat een idee om glas in de deuren te zetten...Zo zie maar, wie wat bewaard heeft wat. Het heeft al een hele geschiedenis en krijgt op deze manier steeds meer waarde. Leuk om achter het verhaal van de kast te kijken en wat er op dit moment allemaal aan waardevolle spullen in bewaard word. Wees zuinig op al deze dierbare stukken porselein.

    Fijne dag nog!

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi om en kastje weer zo anders te gebruiken!
    en dan ook nog is van die waardevolle dingen er in ,dat maakt het extra bijzonder en mooi om van te genieten.

    lieve groet,Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi ontbijt servies van je moeder heb je.
    Vind het ook heel vrolijk.
    Wees er maar zuinig op.
    Ook op de theepot van je oma.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed idee om glas in de deurtjes te plaatsen. Het trouwservies van je ouders is prachtig en je hebt er nog best veel van. Het komt mooi tot zijn recht achter glas.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hee, wat een goed idee! erg mooi geworden!

    Groet Kora

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie kast!!ook t servies van je ouders vind ik prachtig.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat gezellig !!...staat leuk hoor zo'n witte kast !!...liefs fijne avond van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De kast is prachtig geworden! Wij hebben boven nog zo'n kast staan. Nu we de boel om moeten gooien ivm de kleine heb ik besloten deze wit te verven. Ik wil ook een gedeelte uit de deurtjes halen, maar wil er kant achter zetten.
    het servies van jou komt zo prachtig uit!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een waardevolle herinneringen in je mooie kast. Het trouwservies van je ouders vind ik helemaal prachtig.
    Fijne avond.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super idee, glas in de deurtjes. Zo geniet je nog meer van je mooie spulletjes!
    Fijne avond nog, lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi hoor dat oude servies, zo te zien van Regout toch? Ik heb boven op de tweede verdieping een grote servieskast helemaal vol met gebloemd servies staan, ik zal er ook eens een keer een post aan besteden. Een superidee, dat glas erin laten plaatsen, echt zo'n pronkkastje is het nu!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie kast!
    Een heel goed idee om dat zo te doen.
    Mooi servies, blijft bijzonder dat het van je ouders is, nooit weg doen hoor!
    Lieve groetjes Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk Petra de verhalen achter je serviezen....
    dat zijn waardevolle herinneringen!
    Mooi die glasplaten erin maar ja 16 jaar terug was er weer een andere stijl hihi...
    Fijne dag !
    Lieve groet,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een goed idee om in de deurtjes glas te plaatsen....en wat ziet het er leuk uit.....een servieskast is al jaren een wens....maar ik heb helaas geen plaats of ik moet een andere kast vervangen....en die is ook mooi...dus toch maar niet....maar wie weet....ooit...en nu heb je mij ook nog op een idee gebracht...
    Het serviesje van je ouders is prachtig....zo leuk al dat verschillende porselein bij elkaar....fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo leuk, een prachtige kast met een verhaal! Goed dat je hem van zolder gehaald hebt. Hij mag gezien worden! En dat prachtige servies ook, super zo met de glazen deurtjes. Fijn weekend, liefs Lindy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk de verhalen achter de kopjes, schoteltjes en theepotjes! Een mooie kast, is mooi geworden in het wit!
    een prettig weekend Mickey

    BeantwoordenVerwijderen