zondag 21 april 2013

Zondagmiddag rust?






Vandaag hebben we de veranda opgeschoond. Wat een werk is dat steeds.  Alles eerst van de veranda afsjouwen, dan vegen ( leuk die groeven, maar niet als je moet vegen!), met de stofzuiger erover, tevens alle spinnenrag weghalen, met complete kinderkamers van kleine spinnetjes (helaas moeder natuur, maar het moet, anders krijg je straks een explosie van spinnetjes),  en dan alles afsoppen van boven naar beneden, elke plank...
Ondertussen heeft dochterlief het konijnenhok onder handen genomen, ook met grote schoonmaak! Flupke kwam daarna in een bijna gestofzuigd hok terecht!
Daarna is het kijken wat nog wel terug kan en wat niet. Ik wilde het eigenlijk wat rustiger, maar dat is me niet  helemaal gelukt.  De tafel met bank en stoelen moet natuurlijk terug, maar ook het konijnenhok. En dan is je veranda toch nog snel te klein...

Dit zijn nog foto's van afgelopen week, toen het zonnetje nog lekker scheen...
Het leitje vond ik laatst bij de kringloop, samen met dit gietijzeren schaaltje. Op het leitje schreef ik de tijd dat we zouden gaan eten.  Handig voor de kids ( tja, met al dat sporten is het doordeweeks vroeg tafelen).


Hier volgen de foto's van vandaag, helaas zonder het lekkere zonnetje...
















Dit is een oude petroleum-onderzetter. Hij was nog van mijn schoonouders. De zware koperen vijzel kreeg ik van mijn baas, toen ik 12,5 jaar in dienst was.



Links onder op de foto zie je nog net het deurtje om bij de opslag ónder de veranda te komen. Daar ligt  o.a. hout te drogen wat nog gezaagd moet worden, winterbanden, bolderkar en nog veel meer, wat niet 1,2,3 nodig is. 






Ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat, vooral bij de tafel zelf. Maar mijzelf kennende rommel ik de komende tijd nog wat aan op de veranda, tot het helemaal mijn zin is.
Maar voor nu is het goed zo, ben bekaf...
Dadelijk lekker met mijn voetjes in de lucht, relaxen!!!

Liefs, Peetje.

18 opmerkingen:

  1. Wat een aparte veranda zo met die trapjes, ik vind je veranda heel sfeervol.

    Fijne Week,
    ine, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige veranda heb je.
    Heb er ooit ook 1 gehad in het vorige huis.
    Mis hem nog steeds.

    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt mij heerlijk om zo´n veranda aan je huis te hebben, ik vind het er heel gezellig (en schoon) uitzien. Ik ben nog niet actief geweest in de tuin, nog geen zin in, maar komt wel!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, wat kun je jezelf dan afpeigeren he, maar wat is je veranda mooi zo! En dan kun je er ook weer van genieten, als alles spik en span is, klaar voor de lente en de zomer. En lief... die witte viooltjes!

    Groetjes en een fijne week!

    Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om straks met een goede temperatuur ook droog te kunnen zitten of om de schaduw op te zoeken! Zo'n mooie veranda lijkt mij dus erg handig, helaas hebben we er hier de tuin niet echt voor.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peetje, wat een mooi terras. Wat een goeie kleur blauw.
    Je hoekje met de witte potten en viooltjes die is erg rustig.
    Misschien kun je de potten die op de stenen trap staan, ook wit
    maken met witsel. Gezellige foto's je hebt het echt verdient, om
    even te relaxen hoor. fijne week, groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke veranda hebben jullie! Wat zul je hier veel gebruik van maken. Een heerlijk plekje met allemaal mooie spulletjes. De kleur van je wand vind ik ook prachtig. Het Grote genieten kan beginnen.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie veranda Petra.
    Het lijkt me heerlijk om zo'n mooie buitenkamer te hebben.
    Je heb het sfeervol aangekleed.
    De schutting verven viel wel mee, de binnenste planken zijn met een roller gedaan om druipers naar de buren hun kant te voorkomen en waar mijn man niet goed bij kon zijn er planken losgehaald.
    Fijne week.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig jullie veranda en de treden naar de tuin,super! Je hebt het heel smaakvol ingericht en ik zie veel leuke spullen.
    Is het dak zonwerend van gemat glas of laat het voldoende licht door? Wij hebben na de zomer vorig jaar een stuk overkapt met doorzichtig glas. Dus ik ben benieuwd wat het in een warme zomer doet. Maar we hoeven er niet perse onder te zitten.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben het dak gemaakt van poly-carboonplaten, zon -en warmtewerend. Met glas (wat ik persoonlijk mooier vind) zou het dak te zwaar worden en zou dus de constructie daarop aangepast moeten worden. Wel hebben we gekozen voor houten draagbalken, omdat we dat nou eenmaal veel mooier vinden. Soms moet je concessies maken, ook budgettair. Wij zijn in ieder geval heel tevreden. Het is een geweldige plek, vooral in het voor- en najaar. Omdat de tuin pal op het zuiden ligt, wordt het ook hier in de zomer met heel hoge temperaturen, toch soms té warm om er te verblijven. Maar dan hebben we nog plek achter in de tuin, onder koele bomen...
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  10. Wat hebben jullie een prachtige veranda....dat is helemaal mijn wens of liever gezegd ....droom.... Prachtig ziet het uit en zo leuk gestyled allemaal en wat een mooi konijnenhok....zo leuk voor de kids....wij hebben ook hard gewerkt in de tuin eerst achterom en daarna de voortuin, die wordt helemaal veranderd...dus heel veel werk....en nog geen tijd gehad voor leuke bloemetjes te kopen....een hele fijne week en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk zo'n veranda, daar kan je vast snel zitten.
    En ach, je blijft toch lekker schuiven wanneer je weer
    een nieuwe aankoop hebt gedaan, juist leuk!
    Lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het superrr leuk hoor allemaal.....ziet er allemaal erg leuk uit hoor....liefs fijne avond van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijk plekkie heb je daar op je veranda.
    En wat ben je lekker druk bezig geweest, voelt heerlijk he zo´n lekkere opruimbeurt.
    Je zult vast als een bom ´s avonds op de stoel zijn geploft, hihi.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is genieten bij jou zeg, de veranda is een ideale plek om heerlijk te genieten in het voorjaar of als de zon wat fel is.
    Leuke hoekjes zeg..laat het mooie weer maar doorzetten.

    Lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou dat word wat, wij zijn nl van de zomer van plan om een veranda te gaan bouwen. Maar er komen dus heel wat schoonmaak werkzaamheden bij ha ha. Nou maar jij hebt het weer lekker fris joh, heerlijk!!! Leuk met die frisse viooltjes hoor.

    Lieve groet,
    Gerralda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het zeker doen! Het is een echte aanwinst. Oké, 1 keer per jaar even de schouders eronder, maar daarna kun je ook echt genieten. Wij hebben er al vaker gebarbecued, terwijl het buiten regende, je kunt je was buiten laten drogen, en je tuindeuren open laten staan in de zomer bij een verkoelende regenbui. En wat je op de tuintafel hebt staan rot niet weg! Wij hebben er geen moment spijt van gehad.
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  16. HEt ziet er al tiptop uit. Ik ben ook nog steeds bezig in onze veranda. Wil dit jaar wel wat dingetjes veranderen/schilderen. Eens kijken of het er in de meivakantie van komt. Liefs, Pascale

    BeantwoordenVerwijderen