zondag 8 september 2013

September-licht

Het licht in het najaar schijnt toch altijd met een speciale gloed...

Afscheidt nemend van de zomer...

Zeker deze zomer, waar we nog lang aan zullen terugdenken.

En zo lang mogelijk proberen vast te houden...

Maar de herfst is onverbiddelijk en schenkt ons in ruil de prachtigste kleuren...

Vooral roestbruine tinten...

De Gaura op de voorgrond weet nog van geen wijken, gelukkig...Haar vlinder-bloemen wiegen nog zachtjes op de toch al wat koudere wind...

De schelpen zullen langzaam plaats maken voor dennenappels...

Zo vind ik deze plant eigenlijk op z'n mooist...( daarvoor trotseer ik in de zomer zijn gele (!) bloemen).

Toch kunnen we nog heerlijk deze prachtige herfstzonnestralen meepikken, lekker onderuit gezakt (en inderdaad steeds moeilijker eruitkomend)...

De Vlijtige Lies heeft z'n langste tijd gehad en ook de lavendel maakt zich op voor het najaar...

De druiven kleuren naar het prachtige diep-paars met de zoetheid van de zon...

Deze prachtige rozen geven nog een laatste toegift...

Zij komen nog uit de tuin van mijn vader en daarom koester ik ze met veel liefde, zoals hij ook altijd deed, met z'n rozen en met ons...

Elk jaar nog...maar helaas zijn er van de 4 struiken nog maar twee over...

Maar deze bloeien én geuren dan ook prachtig!

Het septemberlicht vind ik toch wat speciaals hebben. Ik word er altijd wel wat melancholisch van. Een prachtige zomer loopt ten einde, we trekken weer langzaam naar binnen en maken het daar sfeervol en gezellig. De feestdagen komen er weer aan, een jaar loopt naar zijn eind, alweer, zo snel...
We koesteren onze herinneringen aan deze prachtige zomer. De lange avonden buiten, lekker eten en drinken, heerlijk een boek lezend, mijmeren over later, plannen maken waarvan we weten dat het bij plannen blijft...En dat is goed zo...

Ook onze Polleke weet dat het heerlijk vertoeven is bij dit septemberlicht.

Ik wens iedereen nog een heerlijke nazomer.
Nieuwe volgers welkom!
En dank voor al jullie leuke reacties. Goh, wat heb ik dat gemist...

En voor diegene die zich afvragen waar de duif (zie oudere post) is gebleven:
hij is gevlogen....

Liefs, Peetje

16 opmerkingen:

  1. Wat heb je er een mooie post van gemaakt, wordt er een beetje melancholisch van ;)

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie tuin heb je, er bloeit veel moois! En heerlijk he die katten, geef ze eens ongelijk. Ik vind het wel lekker hoor de herfst met een zonnetje erbij. lekker buiten wandelen, warme chocolademelk met slagroom, teuien, sjaals en vesten, kaarsjes aan, warme soepen en zo kan ik nog wel even doorgaan hihi. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is er nog ontzettend veel te zien in je tuin! Mooi hoor! Ik herken dat gevoel wel. Zeker na zo'n herfstachtige zondagochtend als vandaag voel je de zomer door je vingers glippen. En daar word je idd een beetje melancholisch van.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  4. September licht vind ik ook altijd zo mooi.
    Je planten staan er nog mooi bij, een laatste bloemenpracht.
    We kunnen zeker nagenieten van een superzomer, wat was het een mooie zomer, hoop dat de nazomer ook zo mooi wordt, want inderdaad het is weer zo gedaan met het jaar.

    Fijne Week,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je beschrijft helemaal de stemming van September, Peetje.
    Nog met een been in de zomer en met het andere been in de komende herfst.
    Wat een prachtige sfeerfoto's van je druiven. Samen met het licht zo mooi!
    En je tuin geeft nog veel mooie planten en bloemen. De rozen zijn ook prachtig.
    Ik hou van de herfst en van mij mag ze komen!
    We hebben de lente dan overgeslagen, de zomer heeft het ruimschoots goed gemaakt.
    Maar het binnen weer gezellig maken en de warmte er weer in brengen is ook mooi!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je nog veel kleur in de tuin, je bloemen staan er ook nog zo mooi bij. Aan vallend blad is hier al te zien dat de herfst steeds dichterbij komt, ik hoop ondanks het feit dat de zomer al heel mooi was ook op een hele mooie nazomer. Ik hou zo van de zon ;-)!!

    Een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige roos.
    En de witte bloempjes lijken echt vlinders.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Peetje,
    Nieuwe camera gaat lekker zeker? Wat een prachtige foto's... Mooi is dat toch, dat septemberlicht...je hebt het geweldig 'gepakt'. Ik geniet lekker met je mee...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt zeker prachtige foto's gemaakt, wat zijn die rozen mooi.
    Ik hou van de herfst, laat maar komen hoor!!
    Fijn dat de duif toch uit zichzelf is vertrokken.

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt nog zoveel moois in je tuin om van te genieten, dan is een rondje tuin de moeite wel waard. Ja, wat hebben we een geweldige zomer gehad hè, daar kunnen we wel weer even op teren. Dat scheelt echt wel, vind ik. Nu nog een heerlijke herfst! Zo grappig dat katten zich zomaar ergens laten vallen op de grond, genietend en snorrend!
    Fijne week, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi hoi even lekker wat posten bijgelezen altijd weer leuk om te doen na de vakantie ....en idd vind die ketel ook veel mooier dan de waterkoker denk dat ik dat ook maar weer gaat doen want dat lelijke ding op me aanrecht stoort ..... ook ik ben gek op kurken en vind het zo jammer dat er nu alleen maar kunststofkurken zijn ...laats kocht ik op de kringloop een grootte zak voor een euro een kind zo blij hhihihih ...genoten van je mooie plaatjes vind het heerlijk dat het langzaam weer herfst word ben echt een herfstmens ...wens je een fijne week lieve groet rosita....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb altijd wat gemengde gevoelens bij de herfst. Ik vind het zo heerlijk om buiten te zitten. Heerlijk in het zonnetje. Nu is alles op zijn retour. Mijn hele voortuin ligt steeds onder het blad. En mijn bloemen zijn langzaam aan het verkleuren. De annabel is lichtgroen i.p.v. wit. Dus voor mij had de zomer nog een poosje mogen blijven. Alhoewel het stort hier behoorlijk en ik heb heerlijk wat kaarsjes aan. Deze periode is wel erg sfeervol. Gisteren hadden wij in de kamer ook dat mooie lichtval. Ik wilde een houten bak fotograferen maar dat lukte niet goed. Je hebt echt zulke mooie foto's gemaakt Genietmomentje hoor.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie post....tja....ik hoop dat we nog wat nazomerse dagen krijgen...vind de herfst erg mooi kwa kleur enzo...maar ben echt een voorjaar zomer mens.....maar wetende dat na de winter het voorjaar gewoon weer terug komt.....ik kan het ....pffff...liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is nog goed vertoeven bij jou in de tuin. Mooie foto's, vooral de lichtval op de druiven. Vast met de nieuwe camera gemaakt. En straks wordt dat lekker smullen.
    En Polleke vindt altijd wel een lekker warm plekje. Is het niet in de tuin dan wel binnen in het zonlicht en straks in een behaaglijke woonkamer.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hé Peetje wat heb je het mooi verwoord, het septemberlicht, een beetje weemoedig, afscheid nemen van een heerlijke zomer en toch al verlangen naar de herfst, ook al is niet iedereen blij met de komende herfst, ik geniet in ieder geval wel hoor.
    Prachtig je bloemenweelde!!
    Polleke geniet ook nog heerlijk mee.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige post....en een einde zomer post...prachtige kleuren en je hebt het licht letterlijk gevangen en gefotografeerd....Heel Mooi....en ook de kat die ligt te genieten...heerlijk....liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen