dinsdag 8 oktober 2013

Lichtjes en Luik

Op de veranda heeft de herfst ook al zijn intrede gedaan.

De tafel is naar zijn winteropstelling gegaan: dwars tegen de muur. Het is nu weer meer een sfeer-tafel geworden voor het komende seizoen.

Mijn jongste komt nu geregeld met kastanjes in zijn jaszakken thuis. Langzaam is dit groepje al uitgebreid.

Het is de tijd van de lichtjes...

En wil je héél veel lichtjes zien: kom de eerste zaterdag van Oktober naar Luik! (volgend jaar dan). Daar is de Nocturne. Een prachtig schouwspel van duizenden kaarsjes zoals hierboven, her en der door de straten en steegjes van Luik. Je weet niet wat je ziet, zo mooi! Er zijn verschillende routes door de stad, openbare gebouwen, scholen en een heus klooster met een  prachtige groentetuin tegen de helling op, staan open voor publiek. En dat allemaal feeëriek verlicht met kaarsjes. 

Sommige scholen laten de kinderen een echte lampionnenboom maken.

En overal staan op verschillende pleintjes en hofjes mensen muziek te maken. Soms alleen, soms met een klein orkest, van klassiek tot beat, van Celtic tot hip-hop. En aan de inwendige mens wordt natuurlijk ook gedacht met verschillende eetstands, van een broodje hot-dog tot een broodje halal-burger. En verdorsten hoef je ook niet...

De winkeliers verfraaien hun etalage met kaarslicht en ze zijn soms gewoon open.
Het was voor ons de eerste kennismaking met dit fenomeen. En we waren onder de indruk. Overal zag je mensen door kleine straatjes lopen, langs tuinen die ook al zo sprookjes-achtig verlicht waren en gezellig met z'n allen rond de tafel zaten te praten en lachen. En dit alles van 19.00- 23.30 uur. Afgesloten werd met een spectaculair vuurwerk op prachtige theatrale muziek. Kippenvel!
Helaas heb ik niet meer foto's kunnen maken, want de accu van mijn camera was leeg! Stom, moet ik nog aan wennen met deze camera: op tijd opladen!
Maar volgend jaar zijn we er weer bij. Met een opgeladen camera!!!

Liefs, Peetje


20 opmerkingen:

  1. Een gezellige herfsttafel, Peetje! Leuk lantaarntje! Ook hier is de buitentafel weer in herfstsfeer. Wat ziet Luik er mooi uit met al die lichtjes....leuk die boom met gekleurde lichtjes!
    fijne dag!
    x Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig je Herfsttafel...wat is het toch een fijn seizoen..tot nu toe dan...
    Leuk al die lichtjes...kan me voorstellen dat je ervan genoten hebt.
    Fijne Dag Peetje.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello,

    Ziet er weer sfeervol uit!!
    Fijne dag,

    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig als de kastanjes worden aangedragen, daar weet jij wel raad mee!
    Ach ja, die lichtjes maken het toch altijd extra gezellig, het is bijzonder
    om daar tussen te lopen!
    Lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat prachtig die verlichte tuinen en straten. Ik kan me voorstellen dat dit een heel mooi effect geeft en dat jullie onder de indruk waren.
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh dat herken ik wel met een half opgeladen camera, balen dan he, als je juist op een prachtige plek bent. Maar gelukkig heb je er toch een paar kunnen maken. Het lijkt me prachtig dat in het echt te zien, wat een sfeer zeg!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat jij beschrijft klinkt wel erg mooi! Kan mij voorstellen dat je je anno nu dat niet zo meer kan voorstellen. Het zal wellicht ook wel stiller geweest zijn die avond, of niet? Ik heb hierover laatst een stukje gelezen in een tijdschrift. Nu weet ik niet of het in Luik was maar dat maakt niet uit. Je tafel ziet er ook erg gezellig uit!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat wordt je herfsthoekje mooi.....lief dat je zoon de kastanjes blijft aanvullen :-)
    Oh zo mooi die lichtjes....
    Hier in Nieuwegein ( Vreeswijk ) is dat elke jaar in december
    Hier een stukje gekopiert
    In december wordt in Nieuwegein-zuid in het voormalige sluizen- en schippersdorp Vreeswijk elk jaar Vreeswijk bij Kaarslicht georganiseerd. Van 19.00 – 22.00 uur zullen alléén duizenden kaarsen en fakkels branden langs de straten, kaden, de drie historische sluizen, op schepen en in de historische gevels. De normale straatverlichting is dan uitgeschakeld

    Dat ziet er dan ook zo sprookjesachtig uit Peetje.....he jammer dat je accu leeg was......hier ook al eens gebeurd hoor ;-)

    Fijne dag!
    Lieve groetjes,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Peetje,
    Wat ziet je tuintafel er heerlijk uit zo. Wat zijn ze mooi hè, kastantjes...
    Die lichtjesparade in Luik lijkt me zeker heel erg mooi. Je hebt er heel wat mooie foto's kunnen maken. Wat is het dan balen als je accu leeg is. Ik heb altijd twee batterijen mee voor de camera. Als de ene dan leeg is dan ga ik over op de andere en dan kan ik die ene thuis weer opladen en weer in de tas steken. Het zijn ook van die accu's bedoel ik...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi avondfeest! Daar wordt veel werk op gedaan! Je hebt toch wel wat kunnen laten zien!
    En je herfsttafel thuis ziet er ook heel gezellig uit. Leuk dat de kinderen er ook oog voor hebben.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je herfsttafel ziet er sfeervol uit. En wat een leuk idee van die lichtjesparade.
    Lijkt me geweldig om te zien. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet het er gezellig bij je uit! Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zal dat sfeervol zijn, met zoveel kaarsjes aangestoken in de stad. Je hebt er duidelijk inspiratie opgedaan ;-).

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ziet je veranda er sfeervol uit, heel mooi die witte lantaarn.
    Bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je maakt het echt zo gezellig in de herfst, de warmte straalt je
    tegemoet, mooi is het dat je kids bijdragen aan de gezelligheid!!!

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat ziet het er gezellig uit op je tuintafel. Mooi ook dat kleed er onder. En sfeervol met de lichtjes. Ja, zo begonnen ze in Luik ook.
    Leuk dat je ons de avondwandeling in Luik liet zien.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Peetje,
    Wat een sfeervolle herfsttafel in jullie veranda.
    Die 1ste zaterdag in oktober komt in mijn agenda.
    Luik en overnachting in ambi?
    Groetjes en tot gauw,
    Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O wat zal dat een mooie sfeer geweest zijn zeg.
    Ik zie het al helemaal voor me mooie Luik en dat met duizenden lichtjes, ja daar krijg je kippevel van:)
    Gezellig zo die sfeertafel op je veranda, het voordeel is nu dat je al de spulletjes erop kunt laten staan:)
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Peetje,
    Dank je wel voor je reactie op mijn blog...
    De wingerd hecht zich met heel kleine 'pootjes' aan de muur. Hij dringt er dus niet in... Volgens mij heel veilig voor je voegen.
    Wat foto 4 betreft zou je best gelijk kunnen hebben, ik weet niet wat voor boom het is... Weer wat geleerd...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen