maandag 18 november 2013

Oude foto's

Ik heb iets met oude foto's.
Zeker als ze ook nog van familie zijn.

Overal in huis kom je ze tegen en
ze verwisselen ook regelmatig van plaats (en lijstje).

Dit is een foto van manliefs oma, op zo'n drie-jarige leeftijd.
Later, toen ik haar leerde kennen, was ze een struise grote oma
die je altijd even fijn-knuffelde als ze je zag.
Ze is 84 jaar geworden.

Links in het kleine lijstje staan mijn opa en oma van moeders kant. Ze moeten toen begin twintig zijn geweest.
De grote familie-foto is van mijn vaders kant en komt uit 1910.
Hij is gemaakt ter gelegenheid van het 50-jarig huwelijk van een van mijn voorvaderen. De man met de grote baard was een overgrootvader van mij.
 Erg veel lol hadden ze toen niet, want er werd streng naar de camera gekeken.


Dit zijn mijn jongste aanwinsten.
Gekregen van een lieve nicht die ze voor me heeft laten namaken,
aangezien ik van thuis bijna geen oude foto's meer over heb.

Ik kan me nog goed herinneren hoe ik als kind al, altijd in het grote donkerblauwe familie-album neusde.
Dat album is jammer genoeg verloren gegaan. Zonde!
Daar zaten deze foto's ook in.
Gelukkig heb ik ze zo nu toch in mijn bezit en kan ik er weer van genieten. 

Zoals deze: rechts mijn tante (de moeder van die lieve nicht) en
links met de donkere jurk, mijn moeder. Zij vertelde altijd dat ze die bloemen op haar jurk zelf erop had geborduurd. Zij was coupeuse (naaister) en heeft uiteraard ook de jurk zelf gemaakt.
Twee zusjes samen op stap.

En dit zijn mijn moeder en haar moeder, mijn oma dus.
Op een zondagochtend, op weg naar de kerk.
Vroeger werd er thuis altijd gelachen om deze foto,
want moeder had een vliegende schotel op haar hoofd, zeiden mijn broers altijd.
Nu vind ik het een schitterende foto, heel stijlvol.

Ik hoop ter zijner tijd dat er nog meer foto's opduiken.
De mensen die er op staan kunnen me niet altijd  meer vertellen wanneer de foto's genomen zijn en waarom, ter welke gelegenheid.
Nu kan ik het sommige nog vragen, nog wel....



Liefs, Peetje

24 opmerkingen:

  1. Prachtig Peetje!
    Op deze manier heb ik ook nog oude foto's gekregen, zoals een gezinsfoto van mijn overgrootouders. Ik vind ze heel waardevol.
    Je hebt ze heel mooi in de lijstjes en overal neergezet.
    Koester ze!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zijn je oude foto's...zwart vind vind ik toch mooier dan kleur.
    Zelf heb ik geen foto's in huis staan, maar ik heb wel boeken/dozen vol met foto's.
    Fijne Week.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook zo leuk oude foto's.
    Je heb een mooie verzameling.
    Ik heb er ook een paar hangen.
    Trouwfoto's van Fred en mijn ouders.

    fijne dag.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt heel mooi die oude foto's, dat is inderdaad heel waardevol.
    Ze staan prachtig in die mooie lijstjes!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zijn je foto's zeker, extra waardevol door de familie die erop staat.
    Heel vaak kijk je er even naar!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Peetje,
    Wat heerlijk hè, die oude zwart-wit foto's van de familie. Wij hebben sinds kort twee smalle plankjes boven de bank met daarop allemaal oude familiefoto's, ook in zwart-wit uiteraard... Het leuke is inderdaad dat je ze dan kunt verwisselen zo nu en dan...
    Ik wens je een heel fijne avond en een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al staan ze hier niet in lijstjes, terug kijken naar de foto's van mijn ouders en grootouders vind ik ook altijd erg leuk. Er staan in onze albums ook brieven, heel formeel geschreven en ook heel gelovig van aard. Mijn ouders leven niet meer dus zo'n album is wat emotionele waarde betreft heel bijzonder. De foto's die jij nu hebt zijn ook heel waardevol. Mooi hoor.

    Fijne avond. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oude foto's bekijken is zo leuk. Toevallig is hier in de buurt pas iemand gestart op Facebook met allerlei oude foto's uit het dorp waar mijn man vandaan komt. En daar zag ik zaterdag ook zulke leuke foto's van mijn schoonmoeder voorbij komen.
    Heel bijzonder om te koesteren.

    Lieve groet lia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is genieten Peetje, dat snuffelen in de oude foto's ik doe het nog graag samen met mijn moeder.
    Zo herkenbaar voor de generaties boven ons, die stijve foto;s, niet lachen, maar wel samen op de foto.
    Ik heb ook een foto van mijn moeder en haar zus, zo mooi, dezelfde stijl, ze hadden alleen sokjes aan.

    Fijne week en lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi de oude zwart/wit foto's. Fijn om in je bezit te hebben! Bij mijn vader liggen verschillende albums vol van dit soort foto's dus wie weet!
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi de oude zwart/wit foto's. Fijn om in je bezit te hebben! Bij mijn vader liggen verschillende albums vol van dit soort foto's dus wie weet!
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi Peetje, ik hou er ook zo van :)
    Prachtig al die oude foto's met mooie lijsten en als het dan ook nog verre familie is...
    Wat zouden ze zich vereerd voelen als ze wisten dat jij er zo zorgvuldig mee omging...toch?
    Ik had vandaag mijn moeder aan de telefoon en zij heeft voor mij haar bidboekje van vroeger (echt Brabants katholiek...) met oude bidprentjes uit 1926... ik zie haar het weekend, ben zo benieuwd.

    Lieve groeten, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig die oude foto's en helemaal bijzonder als het ook nog eens familie is. Heb ook veel oude foto's maar helaas zijn deze mensen voor mij onbekend.
    Deze mooie verdienen zeker een ere plaatsje in je huis......om te koesteren....

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo peetje,
    Prachtige foto's en een dierbare herinnering.
    Zal ook eens bij ons lieve nichtje is de schoenendozen gaan snuffelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig zijn ze! Ik heb er ook wat staan: mijn vader op jonge lft, mijn opa op jonge lft. en mijn overgrootvader en je ziet duidelijk dat ze op elkaar lijken, zo mooi!
    Mijn ouders zijn overleden maar ik heb nog een fotoboek van mijn grootouders.....wat waren die mensen toch sacherijnig zeg! Maar misschien mochten ze niet lachen, zou ook nog kunnen.
    Mooi dat je er een plekje voor gevonden hebt.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo mooi.. ook hier staan en liggen verschillende familie herinneringen!
    De stijl van het fotograferen, de kleuren en de gedachte dat het familie is.. maakt het tot een mooi geheel!
    Lieve groet♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie unieke fotos zijn dat! Bewaar ze maar goes voor jou kinderen later. Ik heb alle fotos van mijn moeder haar albums ook meteen gescand en 3x nabesteld zodat ze zeker nooit verloren gaan;)
    Bisou, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Petra,
    Toen ik de foto's zag kwamen de beelden bij mij ook terug. Vele zondagen met de fiets met onze ouders naar Helden-dorp.
    En dan naar de Roggelseweg bij opa & oma op de oud roze sofa met die herten op het divankleed. En de ooms met zijn allen even naar de keuken rond het bakkelieten radiootje om de voetbal-uitslagen te horen.
    En wij als kinderen braaf in de kamer of in de tuin.
    Jeugd (kind) sentiment.
    Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat mooi die oude foto's. Helemaal als het van je eigen familie is. Jij hebt er best veel vind ik. Echt gaaf!
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. MOOIE SFEERFOTO'S!

    IK HEB OOK ZOVEEL MET OUDE FOTO'S.

    IK HEB ER VEEL VAN DE FAMILIE VAN MIJN MAN.

    LIEVE GROET,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een waardevolle foto,s....ze staan prachtig in de lijstjes....
    Fijn om ze te hebben..iets wat je koestert,
    Fijne avond Peetje..
    Lieve groet, Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Peetje,
    Wat een bezit is dit! Wat een prachtige foto's met zoveel herinneringen! Wat zag iedereen er netjes en statig uit. Ik vond dit echt een hele byzondere post en ik heb ervan genoten. Dank je wel dat je dit met ons wilde delen. Liefs, Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nou Peetje, ik heb deze post nog eens opgezocht en er ging toch wel een belletje rinkelen en ik zag dat ik toen ook gereageerd had...echt mooi zoals je het gedaan hebt...

    Fijn weekend en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen