dinsdag 26 november 2013

Stilte voor de kerst-storm?


In deze laatste maanden van het jaar is het altijd druk met van alles en nog wat. Natuurlijk komt dit ook door alle zoektochten naar geschikte (en betaalbare) kadootjes (waar ik steevast te laat mee begin), maar ook de surprise voor school (ach mam, jij kunt dat zo goed...), recepten uitzoeken voor het kerstdiner (mam, we eten toch geen konijn? Nee, hoor Lapin dans l'acide...), verschillende kerst-fairs bezoeken ( héél erg vervelend, ehum, niet!), kerstkaarten schrijven (wie wel en wie niet (meer) en natuurlijk het huis kerst-klaar maken.


Dat begint bij ons met de kerstboom in huis halen( die we vóór pakjesavond al hebben gekocht, maar braaf in de schuur wacht tot de Sint zijn hielen heeft gelicht).

Inspiratie doen we op bij verschillende blog's, Pinterest en natuurlijk bij verschillende tuincentra's, waar ik steeds minder naar mijn gading vind. Het is de laatste jaren nogal veel glitter en glamour, terwijl ik steeds meer naar 'naturel' neig.
Hier in de mand van de side-table ligt o.a. mijn verzameling oude At home's kerstspecials ( ja hoor, ik ga terug tot begin jaren 90 toen At home nog Ariadne at home heette).
Maar ik vraag me steeds vaker af waarom ik ze nog bewaar, want het was de tijd van de strikjes, veel rood gecombineerd met goud, "geruite" ballen en wilde je helemaal iets anders: roze ballen!


Het was ook de tijd van de plastic ballen (handig toen, want wij hadden een kat die de onderste ballen eraf wipte en ze als voetbal gebruikte, zolang het duurde).



Nee, nu spreekt me de Scandinavische kerst me steeds meer aan.
Niet het rood (wat me na jaren nog steeds niet aanspreekt, sorry), maar de simpelheid van de alledaagse dingen, een dennenappel hier en daar, lieve kleine kerstboompjes (vaak zie je ze dan met wortel en al in een grote glazen pot staan), kleine kransjes van groen en af en toe een ster (liefst gewoon van hout) en natuurlijk kaarsjes, heel veel kaarsjes.




(PInterest)



Alleen vinden de kinderen het wel nog allemaal prachtig, die kermis die kerstmis heet.
Dus ook dit jaar zal het wel weer een mix worden. 
Kerstmis is tenslotte een feest voor iedereen, zeker voor de kinderen.
Ik kan me nog herinneren hoe schitterend ik vroeger als kind gekleurde(!) lampjes vond, hoe meer poeha, hoe beter...Tja...

Dus nu nog even schipperen, zodat iedereen een mooie kerst heeft.
Ik probeer het alvast met een mooi kransje aan de spiegel, heel subtiel....


Liefs, Peetje



(Pinterest)





22 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar dat de laatste maand van het jaar elke keer weer vol met afspraken zit. Maar ook wel gezellig.
    Ik vind de Scandinavische stijl om te decoreren ook heel mooi. En naast de boom in zilver leef ik me daar wat in uit.
    Tussen jouw smaak en die van de kinderen komt het wel tot een goed compromis dat is je wel toevertrouwd.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de kerst ben ik nog niet zo bezig, al gaat het best snel en verlaat Sinterklaas volgende week alweer het land. Moet er toch eens over na gaan denken. Hier ook weinig bling bling en al helemaal niet in felle en bonte kleuren. Je hebt een mooie spiegel, hier staat een soortgelijk exemplaar en ik vind hem nog altijd mooi.

    Fijne avond en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love your photo and blog....thanks for sharing.
    Maliva

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een gezellige maand, maar ook met kerst heb ik het graag rustig in huis. En een boom zal er wel niet komen met de katten. Maar ik moet het nog bedenken.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van lieverlee gaan we weer aan de Kerst denken. Ik zag vanavond al de eerste kerstlichtjes in de straat! Zover ben ik nog niet hoor, vanmiddag eerst een surprise afgerond. Ik hou ook meer van 'de eenvoudige Kerstversiering', maar daar kunnen we ons toch ook nog prima in uitleven! Jij bent 'stiekempjes' al begonnen ;-)!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kerst is voor mijn gevoel nog steeds ver weg, maar a.s. zondag is het al 1e Advent.
    Qua versiering heb ik nooit zoveel met kerst. Iets van een speciaal bos bloemen vind ik mooi. Hangt er ook van af of ik thuis ben of niet.
    Maar ik vermoed dat je er best wel uitkomt met de kinderen. Die zachtmoedigheid heb je. En dat het heel gezellig wordt!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben heel benieuwd wat het gaat worden de kerst bij jou.....hier rust...echt waar...geen boom.....alleen kaarsen veel kaarsen en groen !!...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben benieuwd hoe je huis gaat worden hoor, ik doe nooit zoveel, hoogstens een bosje mistletoe ergens en een boom, maar ik denk dat ik het dit jaar eens anders ga doen, ik heb geen zin in die boom.
    Voor de kinderen maakt het niet uit, die zijn straks meer met dat vuurwerk bezig, dat vinden ze alledrie prachtig!! Maar gelukkig duurt het nog wel even, alhoewel... voor je het weet is het zover ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vorige week alle oude tijdschriften doorgebladerd en pagina's die ik interessant vond eruit gescheurd. Ruimt lekker op en eigenlijk liggen ze maar te liggen en ruimte in te nemen. Ik hou ook meer van naturel hoor en geen kermis in de boom. Mijn dochtertjes wel maar dat heb ik vorig jaar voor ze opgelost. Bij de Hema een wit klein kunstkerstboompje en gekleurde balletjes, slingers en strikjes gekocht en die mogen ze op hun kamer zetten en heb ik mijn naturelboom beneden. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb nooit zoveel kerstdecoratie's in huis...wel heb ik al mos ballen gemaakt....
    Ik vind je spiegel mooi...en wat een leuk kransje heb je erop..
    Ik vind het wel leuk om even door het tuincentrum te struinen...maar o, wat veel glitter en glamour...niet mijn smaak....en best veel overal het zelfde.
    Jij hebt in ieder geval al heel subtiel een beetje kerst in huis....gezellig he...
    Fijne Dag Peetje.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Peetje,
    Een beetje bling mag van mij wel met de kerst, maar echt niet te veel! Liefst zilverkleurig, maar dit jaar komt een heel klein beetje rood bij denk ik. Over het geheel moet het wel rustig blijven ogen, dat dan weer wel!
    Wat heb je weer heerlijke foto's gemaakt, dit is heel mooi om te zien...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Peetje, wat een prachtige foto's van een gezellige sfeer heb je weer …. héérlijk vind ik de Kerstperiode,mijn boom heb ik vorige kerst in "het nieuw" gestoken, alleen goudkleurige decoratie,
    maar voor de rest eenvoudig, ik heb een paar beeldjes …kindjes…vind ik zooo mooi, ééntje bracht ik mee van de kerstmarkt in Monschau …vind dat zooo lief….ene zoals je zegt op het laatste dan nog hollen en stressen voor de laatste kadootjes,waar ik soms véél té laat aan begin !
    Ben héél benieuwd naar de Kerst-posts …haha…weer inspiratie opdoen…
    fijne dag nog
    lieve groeten Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. JOUW BLOG POST HAD DE MIJNE KUNNEN ZIJN VANWEGE DE TEKST.

    KOMT HELEMAAL BEKEND VOOR.

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal mee eens, al die glimmers en glitters..ik leef me op school altijd uit met glitter..hi, hi
    In huis doe ik het rustig aan, zo weinig mogelijk, als het lukt.
    Je sfeervolle hoekjes vind ik nu al mooi.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja er is veel wat gedaan moet worden in December.
    Jammer eigenlijk dat er zoveel moet want dat maakt dat we minder kunnen genieten.
    Maar goed zonder kadootjes, zonder versieringen en zonder lekker eten zou het niet kerst zijn dus we gaan er ook dit jaar weer lekker tegen aan.
    Wat ziet je sidetafel er weer gezellig uit meid.
    Ja aan mijn lijf ook geen rood en glitter maar gewoon lekker neutraal.
    Geniet lekker van de bezigheden zo voor de kerst.
    Knuffel Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. We maken onszelf gek. Doe alleen wat je echt wilt en heb je geen tijd of raak je gestresst? doe het dan gewoon niet. Loslaten is ook een vak. En inderdaad Kerst moet een fijn feest zijn. Jezus kwam heel gewoon in een stal en nam daar genoegen mee. Wat zeuren wij dan nog?
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk hoor, Peet, je voor-kerst versiering! Ik ben ook meer van het wit en naturel!
    Ook ik heb al vanaales van de zolder gehaald, zo gezellig!
    Een fijne dag!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk he die drukte die kerst met zich meebrengt! Raar om dit zo te zeggen, de tijd is zo ongelofelijk hard gegaan. Ik denk steeds ik doe dit jaar niet zo gek hoor, maar je wordt er toch in meegesleept! Ik ben ook al een beetje begonnen met de kerstsfeer.

    Lieve groet,
    Gerralda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Peetje, dank voor je leuke reactie, ik heb geen "sinterklaas" kinderen meer…haha…alhoewel… :-)
    ja die waxinelichtjes kocht ik vorige Kerst in een meubelzaak maar met een grote afdeling decoratie artikelen verwerkt in allerlei gezellige hoekjes met meubeltjes enzo..jammer ze hebben een site maar wat ik bedoel kan je er niet op zien… :-( enkel de waxinehoudertjes in kerstbal vorm doe ik weg na nieuwjaar, zo eind januari….de rest blijft …. de schaal kocht ik bij Ria van It's me…vind zo ook héél mooi en heel leuk om vanalles op de zetten…
    fijne dag nog
    lieve groeten kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. December is inderdaad een drukke tijd maar ook een fijne tijd.....
    Sinds een tijdje geniet ik er ook weer van......
    Ik hou ook van het sfeertje wat jij benoemd....prachtig!
    Liefs Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha ha Peet....jouw verhaal is helemaal herkenbaar....ook ik begin in Oktober langzaam te bladeren in oude Ariadne's en Libelle's alles mooi bewaard in dozen....mijn i love christmas...begint dan echt met het bekijken van de oude magazins...en ieder jaar wil ik wel iets anders...of sober of drukker of wit of een beetje rood....een luxe probleem eigenlijk en dan begint de "rennerij", de vele afspraken met vriendinnen die overal naar toe willen....pfff....het kerstdiner (altijd bij mij)....uitzoeken en alles binnen halen...morgen het Adventsstuk maken.....en het allerergste is dat mijn fotocamera het heeft begeven...dus geen foto's meer voorlopig...en ik ben bang dat dit ook geen kerstcadeautje gaat worden hihi....ik kijk wel naar jouw prachtige foto's....liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een warme, mooi blog heb je, ga je volgen hoor!
    Sterkte nog met het verlies van je schoonmoeder, zeker met deze dagen is dat verlies extra te voelen.

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen