vrijdag 8 november 2013

Zeeuwse bolus

In de Seasons van oktober kwam ik dit recept tegen van de Zeeuwse bolus.
Het recept was niet al te moeilijk en de ingrediënten had ik ook allemaal in huis. Buiten sloeg de regen tegen het raam, dus de ideale tijd om dit recept eens uit te proberen. En daarbij zijn wij allemaal verzot op de bolus. Niet bepaald een 'slank' recept, maar, allee, je eet het ook niet elke dag.

Het deeg is gist-deeg, dus het moest even rijzen. Daarna verdelen in 14 stukken, waarvan je deze lange rolletjes maakt.

Die moest je dan in donkere basterdsuiker met kaneel rollen, waarbij je ook nog een soort suikerstroop, ook met kaneel erover smeert. Ik schreef toch: geen 'slank' recept...
Daarna rol je de rolletjes op en smeert er nog de resterende stroop en suiker over heen.
Weer even laten rijzen en dan de oven in voor 15 minuten. 

Hier moeten ze nog de oven in.

Het zijn echte zoete-kouwen, die Zeeuwen....

Hier komen ze uit de oven. En wat een geur er dan door het huis zweeft...mmmm!

Je moet ze dan omdraaien en afgedekt laten afkoelen. Wel opletten met de gloeiend hete suiker!
Ze smaakte heerlijk.


Alleen miste ik het zachte, vettige vingers-effect.
Daarom zet ik hier ook niet het recept bij, maar je zult het vast wel kunnen googlen via Seasons als je het wil gaan maken.
Ik heb ook even gegoogeld en toen vond ik dit recept:
http://kleinstukjedan.nl/de-zeeuwse-bolus/

waarin beloofd wordt dat dit de echte zachte plakkerige bolussen zijn.
 Tja, die moeten we dan toch ook even proberen...
Dus wordt vervolgd (maar nu even niet, want ik moet nog wat reserves houden voor de komende feestdagen).




(Pinterest)
Tja...



Liefs, Peetje


25 opmerkingen:

  1. Ze zien er erg lekker uit Peet, heerlijk! En zonder "vettige vingers effect" houd je nog meer reserves over ;-) Kan je vanavond nog ééntje nemen, als er nog iets van over is.. haha

    Wil je nog bedanken voor je bezoekje en wens je een heel fijn weekend toe!

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel lekker uit.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmmm ziet er goddelijk uit! pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag mij af wat Pascale er goddelijk uit vindt zien hihi ;-). Dus om twijfel te voorkomen heb ik het over de bolussen, ja...die zien er heerlijk uit. Maar maken ga ik ze niet, ik heb zojuist al een vermanend woordje met mijzelf gesproken en gezegd dat het eens over moet zijn met dat gesnoep! Valt niet altijd mee...

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Peet, wat ziet dat er super héérlijk uit … ga eens dat recept uitproberen… het ganse weekend toch
    gezellig thuis… hmhm…. wordt vervolgd….
    Fijn weekend
    Lieve Groeten Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slank of niet, het ziet er weer heerlijk uit Peetje, gezellig om met dit weer
    te maken, en ervan te smullen natuurlijk:)
    Geniet van je weekend,

    lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peetje,
    De Season ligt hier op een stapeltje... ik loop een beetje achter. Maar nu dus een heel goede reden om eens even bij te lezen.. ziet er heerlijk uit, ik geloof meteen dat ze heerlijk smaakten...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mmmmmm ziet er heerlijk uit ben zo en zo gek op alles waar kaneel in zit helemaal mijn ding dus hahaha wens je een fijn weekend en tja wil je echt zonder kcal eten moet je mijn taartje nemen hahahha ...lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geloof je gelijk dat ze heerlijk smaken en tja...die laatste foto's hè, origineel!
    Gezellig snoepweekend! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmmm, je bent de derde met van die lekkere plaatjes... Ook al was er een van tegellijm hihi...
    Fijn weekend
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zien er lekker uit ( de Bolussen...bedoel ik dan) maar even minderen, want de feestdagen komen eraan...hihi....wat een lol, die twee foto's.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er heerlijk uit, Peetje!
    En af en toe iets lekkers, daar overkomt je niets van hoor.
    Maar de foto's spreken boekdelen als je het dagelijks doet.
    Ik hoop dat je er heerlijk van genoten hebt!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Af en toe mag toch ;) Ze zien er heerlijk uit!

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De bolussen zijn goed gelukt. Geniet er van en een fijn weekend.
    Groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Houd ik ook zo van, recepten uitproberen. En ik ben een echte snoeper. Och die calorieën, dat moet dan maar, die stomme wet van slank moeten zijn, leggen we onszelf op, toch? Als je maar gezond bent! Snoepen mag best op z'n tijd. Ik sport wel wat meer ter compensatie.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi beeld .
    Maar ook bij hem tellen de jaren mee ;-)

    fijn weekend.

    gr, anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mmmm dat ziet er heerlijk uit! En we wachten nog wel even op je volgende bolus probeersel! Want we willen natuurlijk niet dat je op het tweede beeld gaat lijken (hi hi leuke plaatjes).
    Fijn weekend! Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel voor je zeer leuke berichtje op mijn laatste post! Jij snapt 'm gelukkig! Ik kreeg al een anonieme opmerking van iemand die het "bijzonder arrogant" vond van me... Tsja... ieder zijn mening hé? Fijn weekend!

    liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Peet, de bolussen ogen lekker en 'beetje' klef, maar dat hoort ook.
    En de beelden, kan ook verbeelding zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooh die zien er zalig uit!! Ik geloof graag dat het heerlijk rook in de keuken!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  21. OOOhhh....wat ziet dat er lekker uit!
    Ik koop ze altijd wanneer we in Zeeland zijn, daar zijn ze tenslotte het lekkerste.
    Maar ja...wanneer ik de laatste plaatjes zie moet ik dat maar niet al te vaak doen haha!

    Fijne zondag
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Peetje, wat zien die bolussen er lekker uit!!!!!!

    Fijne zondag!
    Groetjes Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Haha..ik ben niet dol op bolussen, maar wel op de David...de slanke versie dan welteverstaan...;-))))
    Fijne zondag!
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hmm kan ze hier ruiken....heerlijk die geur van kaneel.....
    De smaak zal ook vast heerlijk geweest zijn.....inderdaad niet iets wat je elke week moet eten hihi.....moet lachen om je twee plaatjes....
    Gezellige avond Peetje...
    Liefs Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. O wat heerlijk joh, de computer wordt ineens heel erg nat. Dweil dweil, ik water:)
    Nou af en toe lekker een vette/zoete hap scoren is helemaal niets mis mee hoor als je het maar een beetje in toom weet te houden, hihi
    Ja die rilletjes en rolletjes willen er wel aan komen he?
    Fijne avond.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen