zaterdag 14 december 2013

de kerstboom staat...

Hij staat, de kerstboom.
Ik ben elk jaar blij als eindelijk de lampjes erin zitten, niet mijn favoriete werk van de boom opzetten.
Maar dan kunnen de leukere spulletjes erin.
Altijd weer een "oja" moment, omdat ze al jaren in het bezit zijn.

Voornamelijk in zilver, glas en wit.
Heel af en toe koop ik nog eens wat nieuws voor de boom, maar de laatste jaren eigenlijk niet meer.

Zelfs de lampjes zijn al meer dan 20 jaar in het bezit.

Dit zijn eigenlijk de laatste aankopen: zilveren ballen met 'handjes' erop.
Gekocht via Kika-kinderkankerfonds.
Toch een mooie gedachte...


Dit kleine engeltje heeft mijn dochter eens gekregen.




Ik zie hier dat de ballen een goudkleurige tint hebben gekregen (waarschijnlijk door de lampjes),
maar ze zijn toch echt zilverkleurig, sommige in mat.

Het ruikt altijd heerlijk in huis, zo'n echte boom.
Onder de boom staat het oude kerststalletje, dat nog van mijn ouders is geweest.
Heel veel jaren nooit meer opgezet.
Maar door de jaren heen, terwijl er dierbaren wegvielen, werd het stalletje toch steeds belangrijker...
Herinner ik me nog hoe ik, samen met mijn broers, probeerde als eerste het kinneke Jezus uit de oude kranten, waarin ze zaten opgerold, te voorschijn te halen. Rare wedstrijd....
De beeldjes hebben echte gebruikerssporen met hier en daar een stukje af, maar ach, dat hoort er bij...
Mijn vader die alles vast zette met koperdraad, zoals de engel Gabriël. Hij hangt nog steeds met dezelfde draad vast...

Nu zetten mijn kinderen het stalletje op.
En nemen de draad over....



Nu de boom staat, volgt de rest van het huis.
Dozen genoeg, maar heus niet alles wordt meer gebruikt.
Hoe ouder je wordt, hoe simpeler het leven, hoe minder toeters en bellen.
Verlangen we naar rust.
Met hier en daar een leuk kerst-stilleven.
Want je kunt jezelf gek laten maken met de kerst.
Maar het belangrijkste met kerst is toch de mensen die om je heen staan.
En elk jaar word dat duidelijker, als het kringetje steeds kleiner wordt:
Kerst zit van binnen...

Liefs, Peetje

25 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige boom heb je staan Peetje!
    Wat een mooie gedachten achter die bal met de handjes......
    Het kerststalletje is pure nostalgie....super!
    Inderdaad het kerstgevoel zit van binnen in je hart.....
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja de boom is heel mooi zo en tijdloos, die versiering kan jaren mee en past heel goed bij je inrichting.
    Mooi hoor zo'n nostalgische kerststal!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peetje,
    Het staat prachtig, je boom met al die mooie zilveren versierselen, en het dierbare stalletje met de oude beeldjes... Mooie herinneringen die je moet koesteren, je kinderen zullen dat ook overnemen.
    Ja, als je in een tuincentrum loopt kun je het echt niet gek genoeg bedenken of je kunt het wel kopen als kerstdecoratie. Mij allemaal veel te veel van het goede. Rust is juist o zo belangrijk in deze hectische tijd van het jaar, en als je huis geen rust geeft, vind je het nergens... denk ik tenminste...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een indrukwekkende post, je boom ziet er mooi uit, het stalletje heeft iets dierbaars, dat merk ik aan je!
    Het doet me wat nu ik dit zo lees, sterkte in en met alles hoor!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke boom heb je.
    En wat een mooie herinnering bij je kerststalletje,

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peetje, wat is het gezellig bij je!! En inderdaad, als je ouder wordt krijgen bepaalde dingen een andere betekenis, ook wel weer heel mooi........

    Ik wens je een heel fijn weekend!
    Groetjes Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige sfeer Peetje....en wij houden echt van veel dezelfde dingen hihi....Ook het kerststalletje ik vind het enig...en bij ons staat het ook gewoon onder de boom (ooit gemaakt door een lieve oom van mij)....geniet maar lekker van al dat moois......lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie sfeervolle boom heb je...en dat kerststalletje....mooie herinneringen.
    Ach..Kerstmis draait eigenlijk niet om de versieringen, maar om de mensen met wie je het nog kunt vieren.
    En inderdaad...ieder jaar worden het er minder.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een werk toch altijd zo'n boom opzetten, en dan die lichtjes inderdaad, dat is gewoon echt het ergste! Maar hij staat prachtig hoor bij je met alles er op en er aan. Zo'n kerststalletje hoort er ook gewoon bij, zeker met die mooie herinneringen. Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je een mooie boom, zo sfeervol qua kleurgebruik, ik ben ook van de grijs, zilver en wit kleuren in onze boom hoor.
    Kerst brengt vaak ook het gemis zo duidelijk naar voren, je mist ze altijd, maar juist in december lijkt het erger.

    Voor jou een mooi weekend, lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Altijd wel gezellig de kerstboom in huis maar je hebt 2 keer rommel bij het neerzetten van de boom en als je hem weer opruimt.
    Ik ken het probleem als je wat ouder wordt daarom bij ons een boom met lichtjes in de tuin.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kerst is een tijd van bezinning, daar gaat het om en niet om de hoeveelheid spullen die we hebben. Dat voel jij maar al te goed. Maar je boom staat er heel mooi bij net als je kerststalletje, dat ook mooie herinneringen geeft.
    Fijn weekend Peetje, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helemaal gelijk, Peet!
    Kerst is voor mij in de eerste plaats het geboortefeest van Jezus.
    En voor mij alleen past het niet bij mij om zoveel te doen. Ik heb er niet zoveel mee. Uitermate rustig bij mij.
    Maar als je denkt dat je met iedereen mee moet doen, gaat het verkeerd in je gevoel.
    Maar ik vind je kerstboom heel mooi. Zelf houd ik ook van wit, zilver en glas.
    En de oude kerststal is alleen al een herinneringsitem met veel waarde.
    Ik wens je nog een mooi weekend verder!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier staat de kerstboom inmiddels ook, sinds vandaag helemaal opgetuigd. Verder hebben we ook niet teveel versieringen aangebracht, ik merk dat ik dit eigenlijk al teveel vind. Dus wie weet smokkel ik de komende tijd nog wel iets naar zolder ;-). Het is zoals je zegt...laat je niet gek maken door anderen, het gaat uiteindelijk allemaal om degenen die je dierbaar zijn.

    Fijn weekend nog. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige boom heb je! Helemaal mijn smaak. Hier vanmiddag een boom gehaald. Morgen ga ik hem versieren.
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je boom staat er prachtig bij en ook zo sfeervol versierd! Hier ook niet teveel kerstversieringen, het meeste is wat neutraal of natuurlijk...

    Fijn weekend. X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat special om zoveel boomversieringen te hebben met een herinnering. En dan nog de kerststal, zo dierbaar. Heel mooi om op die manier stil te staan bij kerst. Groetjes, Ilona.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helemaal leuk je boom, zeker met die kika-bal! Je gebruikt hetzelfde tafeltje als ik de afgelopen jaren deed, totdat we vandaag de nepperd op hebben gezet. Die is te groot voor het tafeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie post, letterlijk en figuurlijk!

    Fijn weekend X

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie volle boom en ook erg leuk en rustig aangekleed.
    Het kerststalletje is ook erg leuk , heb ik hier ook jaren gehad voor
    de meiden, ze hadden ieder één maar vonden het op een gegeven moment
    zelf veel te druk allemaal. Kunnen ze later mee krijgen voor hun eigen huis ;-)

    En kerst en het gezellig maken zit inderdaad van binnen en niet
    in alle drukte en poppenkast erom heen .

    Fijne zondag verder !
    hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een prachtige boom! Zo sfeervol met alle zilveren en witte versieringen. Je kerststal is ook mooi. En extra bijzonder omdat het een stalletje met herinneringen is!
    Fijne zondag. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja prachtig hoor Peetje, mooi rustig en een prachtig model boom!
    Juist die oude kerstversiering met herinneringen zijn de mooiste toch?
    Geniet van je gezellig ingerichte kersthuis :)

    lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie boom heb je.hier wordt hij ook met wit, zilver en glas. En onze kerststal heeft ook wat van elkaar weg. Mijn opa heeft hem ooit gemaakt en via ons thuis staat hij nu in mijn gezin.
    Geniet met je gezin van deze weken.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig je boom Peetje.....de kerst kan beginnen !!.. liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Op mijn blog had ik nog het oude emailadres staan.. zou je mij nogmaals je adres willen mailen ivm het brievenbuskadootje? Het juiste emailadres is: tschuurtje@concepts.nl Alvast bedankt!

    Fijne dag! X

    BeantwoordenVerwijderen