maandag 30 december 2013

Pauze in blogpauze...





Hoewel ik aangekondigd had om tijdens deze dagen even een blogpauze te zullen nemen, kon ik het toch niet laten om jullie dit te laten zien:
Durbuy!
Een uur en kwartiertje rijden vanaf Maastricht, in de Ardennen, ligt dit prachtige sfeervolle stadje, waar de tijd heeft stilgestaan.
Tweede kerstdag hebben we dit stadje bezocht.
Zeer de moeite waard.

Het ligt in een dal tussen grote rotspartijen die gekenmerkt zijn door grillige lagen steen.

Vele huizen zijn opgebouwd in die typische Ardeense steen.

En er zijn heel veel gezellige winkeltjes, nu dus vooral in kerstsfeer gehuld.

Overal rook je houtvuur van de verschillende houtkachels, hmmmm.

Smalle straatjes, ongelijke keien en de gekste gevel-ornamenten...

Mooie doorkijkjes...

Dit is de andere kant...
Hier zit een heel leuk winkeltje met brocante, stoere truien, sieraden en chocola...alles ingericht in kleine kamertjes.

Het was nog wat vroeg in de middag, maar hier
 zit je toch heerlijk een glühwijntje te drinken...?

Ik was helemaal weg van deze stoere deur met daarnaast die twee kleine glas-in-lood-raampjes.
Wel geen deur voor grote Ollanders...



Op twee grote pleinen was er ook nog een heuse kerstmarkt met van alles en nog wat...

De oudste, die verzot is op oliebollen, had wel trek in een puntzak met 7 bollen!
Wij gingen voor de traditionele puntzak met van die goudgele aardappelstaafje mét zurige mayonaise...hmmmm. 



Boven de ramen en deuren hadden ze in de sierlijke bloemenbakken, gewoon wat takken gelegd
met kleine lampjes erin. Hoe simpel, maar mooi!

Het kerst-treintje mag natuurlijk ook niet ontbreken...

Overal waren de terrassen feestelijk aangekleed.
Ik elke stijl, voor ieder wat wils...

De kerstmarkt liep gewoon onder de brug door verder en overal rook je de verschillende spijzen die ter plekke werden klaargemaakt.

Oesters...vers klaargemaakt in een schitterend aangekleed kraampje.

"Need I say more..."

Hout genoeg...tja Ardennen...

Overal kwam je deze gekke rotspartijen tegen.

Weer zo'n gezellig winkeltje...ook weer met verschillende kamers ingericht. 

Met grappige metalen figuren (voor wie er van houdt)...

Het kasteeltje van Durbuy.
Gezellige zotte mensen, wonen hier, die zelfs een helemaal groen uitgeslagen tuin-elf in kerst-tenue brengen. Let eens op zijn heerlijke relaxte voetjes!
Heerlijk hoe hij er lekker bij ligt...
En dat deden wij ook bij terugkomst...






Maar nu ga ik weer verder met mijn blogpauze, om hopelijk, volgend jaar weer een mooi blog te maken, die jullie inspireert, waarvan jullie genieten, je verwonderen, of gewoon een glimlach op jullie lippen tovert...
Dan kan ik weer genieten van al jullie lieve, mooie, ontroerende, grappige en liefdevolle reacties.
Want jullie maken het bloggen telkens tot een feestje...






Een heel gelukkig en liefdevol 2014!!

Liefs, Peetje

22 opmerkingen:

  1. Peetje… allée gij…niet kunnen laten een post te plaatsen tijdens de blogpauze…foei….haha..had ook die
    voornemens maar daarnet toch ook een postje geplaatst…ik ken Durbuy héél goed maar van in zomervakanties,wij wonen er wel een goeie 2,5u vandaan maar zijn er al een paar keer geweest, ik herken
    die mooie winkeltjes waarover je het hebt….en ik kan zo de geur van de oliebollen opsnuiven…..hoe mooi
    in kerstsfeer…ga zeker eens overwegen om er in die periode naartoe te gaan…maar ja voor 1 dag is voor ons wel kort…..zo mooi !!!! Leuk dat je een uitzondering maakte en toch even iets hebt geplaatst !!
    Fijn eindejaar
    Lieve groeten Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan in de meivakantie naar de Belgische Ardennen vlak bij Coo. Is dat hier vlakbij? Weet jij dat toevallig? Mooi voorproefje heb je alvast gegeven. Ik wens je een hele fijne jaarwisseling toe.
    En tot in het nieuwe jaar. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij ligt het in de buurt, maar ik heb het voor je opgezocht via Google Earth: 47km (48 min.rijden- geen autoweg) vanaf Coo. Dus wel een klein tripje waard.
      Jij ook een fijne jaarwisseling!
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  3. O, daar is het zo mooi, een aantal jaren geleden zijn wij er ok geweest, zo dichtbij...en toch heel anders.
    Leuke invulling van tweede Kerstdag....heel mooi.
    Ik wens jou en je gezin een fijn uiteinde, en een goed begin van 2014.
    Op naar het volgende blog jaar...altijd leuk om jou inspirerende posten te lezen..

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peetje,
    Wat mooi dat je ons even meenam hier naar Durbuy. Wat een prachtig stadje lijkt me dat. Ik ken het niet, maar ik zal het niet meer snel vergeten hoor. Wat een heerlijk rustig en ontspannen sfeertje hangt daar. Niet van dat groots opgezetten en kolossale... Heerlijk!
    Ik wens je een heel mooie jaarwisseling en een fantastisch, gezellig, creatief en bovenal gezond nieuw jaar...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je je pauze even hebt onderbroken voor deze prachtige post! Wat een leuk uitje hebben jullie gehad. Het ziet er daar super sfeervol uit. Je hebt het prachtig in beeld gebracht! Veel plezier met de rest van je pauze!
    Ik wens jou en je gezin een gezond en gelukkig 2014!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk je zo vlak voor het einde van het jaar weer even te zien...
    En dan met beelden van dit mooie stadje.....we zijn er ooit op vakantie geweest.....
    Heerlijk even terug in de tijd....alles herken ik....wat leuk.....

    Dank voor deze fijne terugblik.

    Fijne jaarwisseling en een gezond nieuw jaar.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wens jou en de jouwe een goed 2014, vol gezondheid en gezelligheid, inspiratie en creaties, maar vooral Liefde en Licht!

    Liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige foto's heb je gemaakt,
    Aan de foto's te zien lijkt het mij ook een heel gezellig en sfeervol stadje.
    Ik wens jou ook veel geluk en gezondheid in 2014
    Liefs Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk stadje leuk hoor...bedankt voor het delen.....Hele fijne jaarwisseling en een gezellig maar vooral gezond 2014 toegewenst...bedankt voor het afgelopen jaar liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er gezellig uit daar, ik wist helemaal niet dat Durbuy zo dichtbij is!
    Gezellige avond morgen en al het goede voor 2014.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat je toch nog even de moeite hebt genomen op de valreep van 2013 om dit met ons te delen. Wat een mooie plaatjes, straalt één en al gezelligheid uit. Voor jullie natuurlijk ook een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar.

    Groetjes Patricia
    www.landelijkwonen.info

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou dat was wel even een blogje waard. Wat een gezellige manier om zo een feestdag door te brengen! Hele gezellige jaarwisseling en alle goeds voor 2014. Op naar weer een mooi (blog)jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een sfeervolle plaats, geen wonder dat je zo genoten hebt. Alle inwoners hebben er werk van gemaakt, zo lijkt het in ieder geval wel. Voor ons het is ver rijden, maar dankzij jouw post en de onderbreking van je blogpauze heb ik er toch van kunnen genieten.

    Ik wens jou ook een hele fijne jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou Peetje ben ik blij dat je deze post nog geplaatst heb....wat schitterend is het daar en ook nog niet zo heel ver weg....wauw en je hebt prachtige foto's gemaakt....ik heb genoten.......

    Ik wens jou en je familie ook een hele prettige jaarwisseling en de beste wensen voor het nieuwe jaar...

    lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lang geleden dat ik hier was, zo prachtig en vooral die kerstsfeer...
    Geweldig dat je even je break doorbrak voor ons:)
    Ik wens je een mooie jaarwisseling en hoop dat 2014 een geweldig, maar vooral gelukkig jaar wordt.

    Liefs,Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een plaatsje om toe te voegen aan mijn lijstje... het ziet er heel sfeervol en uitnodigend uit!

    Gezellige jaarwisseling gewenst en voor 2014 veel geluk en gezondheid.

    Lieve groet,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk dat je weer een pauze in je pauze hebt ingelast: kunnen wij tenminste even meegenieten! Ik ben er wel vaker geweest maar dan in de zomer. ik zie dat het in de winter ook de moeite waard is.
    Leuk om even mee te kijken, bedankt.
    En ik wens je een goed 2014 toe!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Allereerst wil ik jou een goed 2014 toewensen en wauw wat een gave foto's.....
    Oliebollen in een puntzak? hihi weer eens wat anders dan patat....
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi Peetje,

    Wat een lief en leuk stadje lijkt dit...zou het iets zijn om naartoe te gaan op vakantie? Ik wil je ook nog even voor het komende jaar heel veel liefde, geluk, gezondheid en inspiratie wensen met allen die je lief zijn...

    X Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat fijn dat je even pauze wilde nemen om dit met ons te delen. Wat ziet het er super gezellig uit daar, met die winkeltjes en kraampjes, ik krijg gewoon alweer zin in de kerst, haha! Alle goeds voor 2014 en dat je ons maar mag verblijden met nog meer van dit soort gezellig post. Groetjes, Ilona.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ooh wat leuk om deze foto's te zien! Wij zijn afgelopen zomer vlakbij Durbuy op vakantie geweest, en hebben ook daar een dag ontzettend van het stadje genoten!
    Wat leuk om te zien hoe het er in de winter uit ziet, en dan ook nog kerstmarkt dat maakt het plaatje helemaal compleet! Ik verlang gelijk weer om terug te gaan.
    Van dat steegje met het kerkje en die ramen met blauwe kozijnen heb ik precies dezelfde foto, alleen dan alles in bloei en bloembakken vol met bloemen. Grappig om te vergelijken.
    In het kleine brocante winkeltje bij die grote rots ben ik zo goed geslaagd, wat zag ik een hoop moois daar, voor weinig!
    Heb genoten van je post, liefs Lindy

    BeantwoordenVerwijderen