maandag 6 januari 2014

Nieuw jaar, nieuwe foto, oude kunst.

Allereerst nog de beste wensen voor het nieuwe jaar (kan nog net)!
Hopelijk wordt het een heel mooi blogjaar voor ons allen.

De kerstvakantie zit er weer op, de kinderen naar school met frisse tegenzin, manlief weer naar het werk, de kerstspullen verdwenen naar de zolder en weer (heerlijke) lege plekken in huis.
Begrijp me niet verkeerd, niet de lege plekken van ons dierbaren, maar de lege plekken waar eerst alle kerst-tuttemerul heeft gestaan.
Raar, maar zodra de kerst voorbij is, vind ik alle kerstspulletjes opeens té druk en duurt het mij te lang eer alles weer opgeborgen is.
De kinderen zijn het daar natuurlijk niet mee eens en vinden het nu vooral kaal.
Ik niet, nog niet...
Toch heb ik me (weer) voorgenomen om het allemaal wat rustiger aan te pakken.
Maar mijn probleem is dat ik heel veel dingen leuk vind...en moeilijk iets kan wegdoen...maar ik leer...of moet ik mij er bij neerleggen dat ik gewoon zo ben...?
Less is more, zoals ze zeggen, maar als dat niet "mij" is...?
Ach, we zien wel.
Het belangrijkste is toch dat je jezelf in je eigen huis thuis voelt!
Dus soms is het minder, soms meer...
Maar het is wel "mij"!

Waar ook heel veel hangt en staat is het Rijksmuseum in Amsterdam!
Wij waren er afgelopen donderdag.
En we waren niet de enigen!
Lange rijen bij "zonder ticket", maar ook bij "met ticket" terwijl wij wél kaartjes hadden!
Maar gelukkig hoefde we maar zo'n half uur in de rij te staan...


Alleen al het gebouw zelf is het bekijken waard!



Schitterende glas-in-lood-ramen van de oude meesters.






Rechts, Rembrandt




Het heeft wat jaartjes geduurd, deze verbouwing...
Maar dan heb je ook wat.

Deze twee laatste foto's zijn genomen, toen we weggingen. De rijen buiten waren toen iets minder lang, maar toch...

Natuurlijk stond de "Nachtwacht" boven aan ons lijstje...




De "Freddie Mercury" uit de tijd van Rembrandt...
Je kijkt je ogen uit. Elk detail is zo minuscuul nageschilderd, soms lijkt het een foto...


Van Gogh. Nooit geweten dat hij dit geschilderd heeft. Een van mijn favorieten.

The master himself...


 Deze drie schilderijen waren voor mij echt favoriet. 
Prachtig hoe de schilder de zon heeft gevangen....





Mooi hé!

Maar er waren ook genoeg andere dingen te zien, zoals deze driedimensionale kijkkasten. 



Speciaal voor mijn dochter, die weg was van deze paarden...




Even buurten bij Napoleon...

...en Willem van Oranje (volgens mij zag de mantel er bij de kroning er toch iets anders uit...kan ook aan de broek liggen, deze had onze Willem gelukkig niet aan...)

Wij houden wel van oud en verweerd hout...




Een kast vol met kleine potjes en kruikjes.
Voor elk kwaaltje zit er wel wat tussen, denk ik zo...



Ook statige kamers werden er nagebouwd, wel met het originele materiaal.


Prachtig toch!
Zou ik zo boven de bank hier hangen.

Pssst, maar niet verder vertellen!

Tussen kunst en kitsch?

Tja, zal best wel wat hebben gekost.

 Op een van de bovenste etages vond je de collectie Jugendstil.
Helemaal opgebouwd in puntjes!
Ik vond het heel mooi.



Leuk voor boven het bed....
Maskers van klei.

Na een paar uurtjes cultuur te hebben gesnoven, was het tijd voor Amsterdam zelf.
Daar gingen we naar de 9-straatjes, sfeer snuiven.
Leuke winkeltjes, maar ik had me er toch meer van voorgesteld. Bij de meesten liepen we toch langs (niet ons budget).
Waar ik wel helemaal weg van was:
De Weldaad.
info@weldaad.com
Ik kocht er nog wat laatste (afgeprijsde) kerstspulletjes, zoals 2 sterren-kaarsenhouders en een zinken mistletoe-tak. Die zijn meteen verdwenen in de kerstdozen, voor volgend jaar.
Ze hebben ook een webshop:
www.weldaad.com/webshop

Nu ga ik nog jullie posten even bij lezen.
Want jullie hebben (gelukkig) ook niet stilgezeten.
En ik zal weer, als het kan, even een reactie toevoegen.
Want ik weet hoe het voelt...zó leuk om te lezen!
Telkens weer.
Hopelijk weer een jaar lang....!

Liefs, Peetje


21 opmerkingen:

  1. Wat een mooie post.....ja heerlijk alles weer normaal....ik mag morgen weer werken...heb er zin in hoor....lekker je vertrouwde ritme weer......fijne week liefs van mij.,..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Peetje, tussen het ramen zemen door kom ik even bij je langs. Voor jou ook een heel mooi 2014 gewenst! Wat een mooi gebouw is het Rijksmuseum toch en wat is er veel moois te zien.
    Lekker zo'n daagje er tussenuit! Bij de Weldaad moet ik ook echt eens langsgaan!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peetje. Wat een mooie post over het Rijksmuseum! Het staat nog steeds op ons programma maar ja, las gepensioneerden heb je het altijd zo druk! Haha.
    Prachtige foto's heb je gemaakt, mag je daar flitsen of heb je het zonder flits gedaan?

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag er foto's maken, maar dan wel zonder flits. Bij de eerste foto was ik vergeten de flits uit te zetten. Stond er meteen een bewaker voor mijn neus!
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  4. Hoi Peetje, ik ken het probleem van meer of minder, ik vind ook zoveel dingen leuk. Maar er gaat hier toch net iets meer uit dan dat er binnenkomt (aan spullen dan ;-)), dus langzaamaan begint het er op te lijken en ik voel mij er goed bij. Want dat allerlaatste is inderdaad het belangrijkste van alles.

    Wat hebben we toch een mooi museum in ons land, niet voor niets dat de rijen zo lang zijn. Ik wil er ook graag nog een keer naar toe, het lijkt mij prachtig. Wat een meesterwerken hangen daar!

    De negen straatjes vielen mij een paar jaar geleden ook een beetje tegen, de weldaad kende ik toen niet en daar ben ik dus nog niet geweest. Leuk dat je daar een paar mooie aanwinsten hebt gekocht.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor jou ook de beste wensen Peetje.
    Ik probeer ook te minderen met decoreren..maar vind ook alles mooi hihi...
    och ja..als we ons er zelf maar happy bij voelen toch.

    Wauw het rijksmuseum..staat ook nog op mijn lijstje om te bezoeken.
    Mooie foto's heb je gemaakt...super.

    Fijne Avond,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig gebouw. Moeten wij toch echt ook maar een keer heen met de kids. Leuk om bij jou alvast een voorproefje te hebben kunnen nemen. Groetjes, Ilona.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's, die met die kindjes aan zee zo zoet. Hun website is ook erg leuk overigens. Hier is het kerstspul er ook lekker uit, was het opeens zat en heb alles 27 december al opgeruimd hihi.
    Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor jou en je gezin ook de beste wensen Peet!

    O, ik vind het ook heerlijk hoor dat alles er weer uit is, al had ik dit jaar beduidend minder als andere jaren. Het voelt schoon en opgeruimd..vooral dat eerste heb ik me vandaag maar eens flink mee bezig gehouden, want twee weken met 6 volwassenen, waarvan er 4 nagenoeg niets doen....;-) Alleen in de schuur staan nog een paar kerstspullen, daar heeft het kacheltje ook regelmatig gebrand.

    Wat een geweldige impressie van het rijksmuseum! Dat was het wachten waard!

    Fijne week/avond!

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het Rijksmuseum mooi geworden en naast de bekende werken hangt er nog zoveel moois. Maar die mannenhoofden heb ik toch niet graag boven mijn bed ik zou geen oog dicht doen.
    Ik ga nog even bij de weldaad kijken. Bedankt Peetje.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw peetje, die foto's zijn goed gelukt van die schilderijen! Het rijkmuseum staat ook nog steeds op mijn To Do Lijstje. Ik was ook echt blij dat alle kerstprul naar zolder kon op 2 januari. Kon ik tenminste weer die lege plekjes opvullen en weer een frisse wind door het huis halen.
    Nu even op de site van Weldaad kijken! ben toch wel nieuwschierig!
    tot snel!
    Bisou, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor jou ook alle goeds voor 2014, ik hoop dat het een jaar vol vreugde wordt.
    Mooi is het in het Rijksmuseum, de oude meesters doen het nog steeds goed en het is zo moooi om te zien hoe alles bewaard gebleven is en zo mooi tentoongesteld.
    Heerlijk om rond te dwalen in Amsterdam!!!

    Liefs,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor jou ook de beste wensen voor 2014. Ik heb hetzelfde als jij met de kerstdecoratie. Zodra de kerstdagen voorbij zijn, vind ik het niet zo leuk meer. Dan moet het ook weer worden oogeruimd.
    Het rijksmuseum is wel mooi zeg aan je foto's te zien. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog de beste wensen en ik vind het ook weer prima dat alle kerstspullen weer lekker in hun doos op zolder staan. Het rijksmuseum staat al een tijdje op mijn lijstje; even wachten tot wat voorjaarsweer als ik zo lees dat er lange rijen staan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Peet,
    Ik wil jou ook een goed en mooi jaar toewensen.
    Wat heb je een prachtige dag gehad in Amsterdam.
    En wat een cultureel erfgoed hebben we toch. Het museum is prachtig. Volgens mij kun je er wel veel meer dagen besteden om alles te zien.
    Ik wens je een mooie week en weer op naar een mooi blogjaar.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wens jou ook een heel mooi 2014 toe Peetje......
    Hier alles ook al weer spik en span......nu druk met schuiven.....
    Je huis moet aanvoelen als een warme jas en voor de 1 is dat rust terwijl een ander houdt van meer spulletjes om zich heen....zolang een ieder zich er maar thuis voelt...daar gaat het om ;-)
    Het rijksmuseum ben ik nog nooit geweest.....mooi foto's zeg!
    Die maskers zou ik niet boven mijn bed willen hihi ook al hebben ze hun ogen dicht ;-)
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook voor jou alle goeds voor 2014!!
    Het Rijksmuseum staat hoog op mijn lijstje om eens te bezoeken, mijn oudste zoon wil er zo graag een keer naartoe.
    Superleuk om je foto's ervan te zien, echt prachtig!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Peetje,ik begrijp héél goed wat je schrijft, de eene keer vind je het te vol de andere keer te kaal,
    ik hou ook van zoveel dingen….mijn kinderen vinden het té vol …. alhoewel ik vind van niet als
    ik het vergelijk hoe het was voor onze schilderklus een groot jaar geleden, zijn zelf kasten uit de
    woonkamer gegaan waarvan ik dacht ze nooit weg te halen (maar ik heb zo nog…) ik kan me zelfs
    nu niet meer inbeelden dat die allemaal in onze woonkamer stonden….nu heb ik nog een staande lamp
    en bartafeltje op wieltjes in de verkoop op Kapaza gezet die 2 stuks naast elkaar zijn veel te druk,
    er komt 1 side-table met daarop een lamp…eerst klussen….
    Je moet je huis inrichten zoals je het zelf leuk vind en hoe jij je er best in voelt….
    fijne dag nog
    Lieve groeten Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk met de familie cultuur gesnoven gezellig toch! Mijn man is er vorig jaar geweest ik kon toen niet mee, omdat ik bij mijn boys wilde blijven. Maar door jou bericht ben ik ook een beetje op de hoogte van de nieuwe look van het museum. Leuk om te lezen.

    Lieve groet,
    Gerralda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Peetje,
    Hier precies hetzelfde; als de kerst voorbij is, dan kogen de versieringen weg! Nou ja, in ieder geval direct na oud en nieuw. Dit jaar waren ze voor die tijd al weg want op zondag na kerst deden ineens de lampjes van de boom het niet meer. Nou, dan maar gelijk alles opgeruimd!
    Wat is dat prachtig zeg, dat Rijksmuseum. Ik ben er nog nooit geweest, maar dat gaat er vast nog wel een keer van komen. Prachtig gebouw en prachtige schilderijen. Ik kan me zo voorstellen dat jullie daarvan hebben genoten...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie Museum post, daar hou ik van! In het nieuwe (oude) museum ben ik nog niet geweest, we gaan er over 2 weken naar toe. Ik heb er erg veel zin in. Zeker na jouw reportage. Ik zie een aantal dingen die niet in het tijdelijke museum hingen. En de Weldaad is erg leuk he. Ze hebben 2 vestigingen, in die in de Jordaan staan ook veel meubels. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen