vrijdag 21 maart 2014

Enkhuizen

In de carnavalsweek zijn we ook nog een dagje naar Enkhuizen geweest. Het was die dag heerlijk weer. We begonnen onze wandeling, nadat we de auto achter het station hadden gezet (gratis! hoe is het mogelijk), meteen links in een heel mooi parkje:  Snouck van Loosenpark. Het is een kleine woongemeenschap met prachtige en gezellig uitziende huizen, kleine tuintjes, vijver en alles verbonden door grindpaden.

Schitterende huizen met mooi authentieke details.

Mooie vijver in het midden. Let eens op de mooie broedmand voor de eenden (zou ik wel een plekje voor kunnen vinden , thuis...).

Een heel leuk dakkapelletje(tje).
 Klein maar fijn, zoals ze zeggen...

Snip en Snap kwamen eens kijken wat voor rare eenden ze in hun bijt hadden...

Het ene dak vloeit over in het andere, in het andere, in het andere en dan weer eens een dakkapelletje of twee...Ik vind het prachtig.

Zelfs het bruggetje over de vijver toont prachtige details.

In een tuintje ligt dit engeltje heerlijk te soezen.

En zo liepen we weer uit het parkje, Enkhuizen zelf in.
Geniet even mee...















Een prachtig verweerd boegbeeld tegen de gevel.



Zicht op de jachthaven.

In deze oude panden bevindt zich het Zuiderzee-museum, één van de mooiste musea van Nederland, zeker met het Buitenmuseum een bezoek waard!

Hier kun je goed zien dat het een 'beetje' uit het lood staat...

Hoe mooi kan een regenpijp zijn? Zo mooi!

Detail van de brug...



Ik kreeg het niet goed op de foto, maar deze huizen zijn behoorlijk schots en scheef. Misschien nog het beste te zien op de rechter gevel aan het raam boven de luiken.

Ook dit huis staat helemaal uit het lood.  Ach, je rolt wel zo uit je bed...





Hoezo scheef?

Kun je je voorstellen dat je hier in de zomer, lekker op het balkon zit? Ik wel!
Als dan alles lekker groen is, overal mooie bloemen, heerlijk zonnetje, bootjes die voorbij varen...Wat is Nederland toch prachtig!

Ik wens jullie een heel mooi weekend. Wij gaan de verjaardag van onze oudste zoon vieren, die alweer 17 jaar is geworden. Wat vliegt de tijd...


Liefs, Peetje

24 opmerkingen:

  1. Allereerst feliciteer ik je met de verjaardag van je zoon...geniet van deze dag!
    Enkhuizen is prachtig zeg.....ik ben er nog nooit geweest maar heb nu toch een beetje mogen genieten dmv jouw foto's :-)
    Nederland is prachtig...zo is het maar net ;-)
    Fijn weekend Peetje
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon, maak er samen maar een mooi feestje van.

    En ohhh...wat is Enkhuizen mooi. Ik zie prachtige panden waar ik zo in zou willen wonen. Het ziet er heel sfeervol uit.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon. 17 Jaar alweer, wat gaat de tijd snel he.
    Ik ben ooit eens in Enkhuizen geweest om met de stoomtrein van Enkhuizen naar Medemblik te gaan, of net andersom, maar dat is al heeeeel lang geleden. Wel een leuk plaatsje zo te zien. Bedankt voor de beelden. Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je zoon! Ik ben een paar jaar terug ook in Enkhuizen geweest, helaas was toen veel dicht. Maar wat een heerlijk sfeertje daar he! Prachtige huizen
    Fijn weekend,
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat met je 17 jarige zoon? Enkhuizen is inderdaad mooi. Het is al weer even geleden dat ik er geweest ben maar jouw mooie foto's roepen weer herinneringen op.
    Een fijn weekend met een gezellig feestje. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met je zoon, heerlijke leeftijd!
    Wat is Enkhuizen mooi, het is al weer te lang geleden dat ik er was.
    Mooie gebouwen en prachtige doorkijkjes.

    Mooi weekend en liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon.
    Wat een leuke stad Enkhuizen ga er beslist ook eens een kijkje nemen.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd! Ja de tijd vliegt enorm snel, zie het bij mijn dochtertje van bijna 2,5 ook.

    Prachtige foto's! Enkhuizen is een prachtig stadje, ben er ook weleens geweest. Waan je je gelijk in andere sferen.

    Fijn weekend,
    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd met je zoon......mooi Enkhuizen ...prachtige foto's hoor...!...fijn weekend liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Proficiat met de verjaardag van je zoon.
    Ik wist niet dat Enkhuizen zo mooi zou zijn....die huizen met die uitstekende kamers...doet zelfs een beetje engels aan vind ik....super mooi.
    Dit ga ik zeker onthouden, want ik wil dit ook wel eens zien, bedankt voor het delen.
    Fijn Weekend Peetje.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met je zoon! Fijne dag toegewenst.
    Afgelopen winter zijn wij ook nog even in Enkhuizen geweest. De omgeving daar is prachtig: Hoorn is ook zo leuk! Alleen in de winter is Enkhuizen iets minder levendig dan in de zomer, dan is het nog leuker met allerlei terrasjes.

    Fijn weekend.
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige post Peetje!!!
    Heel herkenbaar, wij rijden er zomers vaker heen, maar nu heb je mooie foto's en dat is zomers onmogelijk.
    Dan is Enkhuizen overspoeld met toeristen, de haven ligt dan vol met boten.
    Jullie hebben er precies het goede tijdstip voor uitgekozen en je hebt prachtige details gefotografeerd :)
    Bedankt voor deze rondleiding ;)

    Lieve groet en fijn weekend, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Peetje,
    Allereerst gefeliciteerd met jullie zoon, waar blijven de jaren toch hè?
    Wat is Enkhuizen een prachtige stad. Ik ben er een paar keer geweest, ook naar het museum, het buitenmuseum om precies te zijn en daar wil ik echt graag nog een keer naar terug. Maar ik ben er ook in, wat zo ongeveer het allerkleinste museum van het land moet zijn, het Enkhuizer Almanakmuseum geweest. Dat was ook heel leuk, al was je er best wel snel uitgekeken natuurlijk... al die kleine almanakjes... Maar goed, Enkhuizen komt met stip weer op ons to-go-to lijstje, dat weet ik nu wel...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen carnaval in Enkhuizen, maar schoonheid en rust. Vind ik persoonlijk beter dan carnaval.
    Maar waar ik woon, leeft carnaval helemaal niet.
    Mooie foto's van Enkhuizen,
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie foto's van Enkhuizen, ik ben ooit in het buitenmuseum geweest en heb dit natuurlijk niet gezien, Jammer.. moeten we maar een keertje doen.
    Gefeliciteerd met je zoon en een fijn weekend,
    Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie foto's, echt Hollands! Van harte met je zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is t daar toch prachtig, Nederland op z'n mooist :)

    Gefeliciteerd met je zoon!

    Liefs saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Allereerst van harte gefeliciteerd voor zoonlief.....en wat heb je een mooie post gemaakt...wat is dat Enkhuizen toch leuk....gezellige huisjes en zo oud en wat heb je alle details prachtig gefotografeerd en het is de eerste regenpijp die ik leuk vind. Limburg is mooi maar de rest van Nederland ook.....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's! Wat een super mooi stadje is Enkhuizen. Je hebt ons er een goed beeld van gegeven. Prachtig ook al die oude dakkapelletjes!
    Ook nog gefeliciteerd met je zoon!
    Alvast fijne zondag. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooh wat een mooie foto's heb je toch weer gemaakt, ik ben er nog nooit geweest.
    Wat is Nederland toch mooi he?
    Jullie hebben vast genoten van deze dag.
    gefeliciteerd met jullie zoon!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou Peetje, hartelijk bedankt voor deze post! Ik heb mijn man erbij gehaald om ze te laten zien, we hebben even op de kaart gekeken ook naar de omgeving en binnenkort gaan we ook naar Enkhuizen, waarschijnlijk ergens in de buurt een overnachting en dan de volgende dag nog een ander stukje. Wat is het daar mooi zeg! We zijn een paar jaar geleden in Hoorn gelegen, ligt er niet ver vandaan en dat was ook zo mooi. Wist niet dat Enkhuizen ook zo mooi was anders hadden we toen even door kunnen rijden.

    Fijne zondag nog!
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een gezellig stadje, heerlijk om rond te wandelen. Ik ben er nog nooit geweest maar als ik in de buurt ben ga ik zeker een kijkje nemen! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie foto's Peetje!
    Fijne zondag!
    Bisou, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Peetje,
    allereerst van harte gefeliciteerd met je zoon!
    En in Enkhuizen zijn wij ook n aantal jaren geleden geweest!
    Is inderdaad n erg mooi stadje!
    Fijne avond nog!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen