dinsdag 18 maart 2014

"Ouwe kroam".

In het Limburgs noemen sommigen oude spullen "ouwe kroam". Nu vind ik toevallig ouwe kroam heel leuk en struin ik met plezier kringloopwinkels af op zoek naar deze ouwe kroam.
En dan kom je soms spulletjes tegen waar je hartje sneller van gaat kloppen. Zoals bij deze vondsten van de afgelopen weken...
Ik viel voor dit kleine roosje op een heel oud bordje.
 Gewoon lief!


Dit is een oude schoenspanner. Geen idee uit welke periode deze komt, maar ik schat de jaren 40-50.



Dit oude krukje kon ik ook niet laten staan. Leuk detail: het kan open! De bovenkant is tevens deksel.

Weer een ander lieflijk roosje op een ovale terrine. De laatste tijd valt mijn oog steeds weer op zo'n tere roosjes...de romanticus in mij?

Op de voorgrond ligt een hartjes-haak-rekje van B.raxton. Bij de kringloop 80 cent....
Hier bij deze oude weegschaal maakte mijn hart een sprongetje. Jammer genoeg mis ik de schaaltjes die erbij horen. Maar het model alleen al vind ik prachtig.


Dit staat nu allemaal op de tafel van de veranda, die nu nog de winteropstelling heeft.
Maar binnenkort wordt alles weer schoongemaakt, gesopt, spinnen raggen van de afgelopen winter (mogen we het nog wel winter noemen?) weggehaald en dan weer opnieuw ingeruimd, waarbij de tafel weer in de zomerstand komt te staan (zodat we weer heerlijk kunnen genieten van een maaltijd buiten!).


 En deze spulletjes dan?


Die komen in mijn gedeelte van de nieuwe schuur. Manlief is er nog hard bezig deze te isoleren en af te timmeren. Ondertussen droom ik al van mijn plekkie...
Want in huis wordt het toch allemaal wat te vol. Ik probeer meer rust in het interieur te krijgen, maar ik zie zoveel mooie spulletjes...hihi. Dus moeten er keuzes gemaakt worden. En dan is zo'n opslag wel erg handig. Ook voor wat grotere 'ouwe kroam' die ik nu toch vaker moet laten staan. Kan ik ook 'shoppen' in mijn eigen opslag! En wie weet...verkopen...webshopje...winkeltje...
Maar ondertussen sla ik de spulletjes nog gewoon even in huis op en maak kleine stillevens...

Dit blauwe bordje trok mijn aandacht door de tekening, zo mooi.

Ook deze zwart-wit kommetjes van R.iverdale vond ik zo leuk. Misschien later met een kaarsje erin...

Of dit leuke chinese kommetje. Ik heb wat met kommetjes. Ik kan ze bijna niet laten staan.

Dit ijzeren vaasje met zijn prachtige patina blauw-groene kleur, schreeuwde : neem me mee!

 Nou, dat was geen punt, want het is een pracht-exemplaar.


Zo, dat was weer een rondje "ouwe kroam". En weet je wat: vandaag ga ik weer eens op jacht.
 Want wie weet waar ik nu weer
 tegen aan loop met kringlopen?

Voor alle reacties, telkens weer, 
wil ik jullie heel graag bedanken.
 Zo leuk om ze te lezen!

Liefs, Peetje

26 opmerkingen:

  1. Leuk allemaal hoor !! ....mooi dat groene vaasje !!!....fijne dag liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent goed geslaagd. Je verzameling ouwe kroam wordt steeds groter. Maar zolang jij er plezier van hebt is er niks mis mee toch? Lekker van genieten zou ik zo zeggen. Fijne week Peetje.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dan hou ik ook erg van 'ouwe kroam' horas ik dit allemaal zie. Die schoenspanner prachtig ik ken ze alleen maar van hout. En lieve bloemetjes op serviesgoed daar val ik ook voor.
    Fijn dat je straks je eigen opslagruimte krijgt maar je mag ook een webshop met deze spullen beginnen ;)
    Heel veel plezier met je aankopen. En net als jij ga ik zo ook even naar de kringloop en de A.ction. ben er bij beide al veel te lang niet geweest.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry, moet 'hoor als' zijn in de eerste zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, ik geloof meteen dat jouw huis snel volloopt als ik zie wat je allemaal gekocht hebt :-). Mooie ouwe kroam hoor! Ik vind vooral de schoenspanner en de lieve roosjes mooi. Benieuwd wat je dan vandaag weer gaat "scoren".

    Liefs
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk he strunen op de kringloop ,zo noemen wij het in Friesland ... ook ik doe het elke vrijdag en kom dan altijd wel met wat thuis .Ondertussen ook een eigen zolderwebwinkel hahaha maar ja kan ik nog eens afwisselen en ik gebruik veel voor mij fotografie...prachtige spulletjes heb je verzameld geniet er lekker van ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt al een mooie verzameling Peetje....
    Nog even en je kan lekker in je schuur aan de gang.....handig zo'n opslagplaats ;-)
    Succes met struimen vandaag ;-)
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, van deze 'ouwe kroam' hou ik ook wel hoor. Het krukje en de weegschaal vind ik prachtig!
    Goed idee, zo'n opslagplaats in je schuur. Kan je lekker afwisselen! Wie weet wat je vandaag weer
    voor moois gescoord hebt! We zullen het vast te zien krijgen.
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben verliefd..op je krukje!
    Wat een schatje..
    Je 'ouwe kroam' is weer goed gevuld ...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh...dat blauwgroene kruikje! Wat is tie mooi!
    Je hebt heel wat mooie dingen gescoord!
    En die roosjes....ja....dat is de romantiek. Die hoort er ook in.
    Leuk dat je een eigen deel van de schuur krijgt. Kun je regelmatig een keer wisselen.
    En een eigen webshop, heel spannend! Wie weet!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt weer leuke spulletjes op de kop getikt. Die weegschaal en dat krukje zijn mijn favoriet, mooi decoratiemateriaal! :) Kun je je weer heerlijk mee uitleven.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hallo peetje, wat geniet ik weer als ik naar je blog kijk. wat heb je mooie en bizonderen spullen ingekocht. jullie boffen wel met al die kringloop winkels zoals ze dat hier noemen. ik vind het ook leuk om ze eens te bezoeken, en soms koop ik ook wel eens wat. ik wens je veel succes en groetes en nog een fijne week, riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige vondsten......tjee....en zoveel moois! Ben wel benieuwd hoor wat deze dag je brengt.
    Ha...vraagt om een nieuwe post ;)

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Peetje,
    Je hebt wel weer heel mooie dingen gevonden hoor. Dat zal inmiddels een aardige verzameling mooie spullen zijn geworden... Mijn omgeving vraagt me weleens wat ik toch moet met al die 'ouwe meuk', maar of het nou 'ouwe meuk' of 'ouwe kroam' is, het is en blijft gewoon heel erg mooi...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou Peetje voor die ouwe kroam zou ik ook graag naar de kringloop gaan, hier vind je maar zelden iets leuks. Ik ben benieuwd wat je de volgende keer weer vind.
    Nog een fijne week lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie spulletjes allemaal en helemaal op de goede plek bij jou! Die riverdale schaaltjes zijn leuk., Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wouw wat heb je veel mooie spulletjes gevonden! De weegschaal is ook een prachtexemplaar. Maar de terrine met het tere roosje is ook zo prachtig. Maar mijn favoriet is het mooie krukje. En ook nog met klepje, super zeg! Heerlijk dat je een plekje in de schuur krijgt voor al je spulletjes.
    Ik ben nu benieuwd naar je nieuwe vondsten.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke naam zeg, ouwe kraom, dat doet gelijk al heel gezellig aan.
    Je hebt heel mooie spullen meegenomen, vooral die weegschaal is erg leuk.
    Soms moet je rust creëren in je huis, maar ja dan moet alles weer opgeslagen worden...dus ik ruim nu ook steeds iets op..geeft rust en ruimte..ook in mijn hoofd:)

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk woord voor wat wij hier "ouwe meuk " noemen. Klink bij jullie veel leuker, en de spullen zijn bij jou ook veel leuker! Hier is niks leuks te vinden dus is het echt "troep".
    Het zijn prachtige items die je gevonden hebt en komt vast en zeker van pas als je wilt veranderen!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je mooie spullen gevonden zeg. Ik vind de schoenmal heel bijzonder, in deze uitvoering heb ik nog nooit een mal gezien. Ik ben benieuwd of je vandaag ook weer zo goed geslaagd bent.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke dingen heb je weer gevonden zeg!
    Je kunt inderdaad wel een winkeltje beginnen in die schuur, als je in ieder geval makkelijk afstand kunt doen van je spullen!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij in midden Limburg zeggen "aaje kroam".
    Mooie spullen heb je gevonden!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi, vooral het blauwe bordje. wat een plaatje. Ik zou zeggen, de schuurdeur open en een bordje 'winkel' in de tuin:)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ouwe meuk noemen we dat een provincie verderop :)
    En gewoon een Bally schoenmal zo leuk, want Bally was vroeger in mijn stadje toch wel een schoenenwinkel op toplocatie met dito prijskaartjes (en volgens mij is dat nog steeds zo), dus bijna logisch dat die schoenmal ook niet standaard is.

    Groetjes,
    Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hihi, ik had nog nooit van ouwe kroam gehoord, maar ik hou er zelf ook van. Je hebt hele gave spulletjes gescoord! Liefs, Clarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een superleuke spullen heb je gescoord zeg! Ga jij maar weer sneupen naar ouwe kroam :) Grappig, zoals elke provincie zijn eigen 'taaltje' heeft.

    Fijne avond

    X Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen