vrijdag 28 maart 2014

Pizza!

Vorige week zondag aten wij weer heerlijke eigen gemaakte pizza. Het is altijd een feestje als dit op het menu staat, de kinderen (en volwassenen) zijn er dol op. Nu hebben we dan ook een speciale pizza-pan. Samen met wat buren in de straat hebben we een paar van deze pizzapannen in Italië besteld (handig als je een buurman hebt die vloeiend Italiaans spreekt, omdat hij er ook een tijdje gewoond heeft).

Voor wie nog geen recept heeft om het deeg zelf te maken:
500g meel
1 zakje gist (dr.Oetker)
250-300ml lauw water
2 eetlepels olijfolie
peper, zout en voor wie het wil
 1 eetlepel gedroogde oregano
(Wij maken altijd 2 x deze hoeveelheid, omdat je het deeg wat je niet gebruikt goed in de diepvriezer kunt bewaren)


Dit meng je bij elkaar en kneed het goed door tot je een grote bal kunt vormen. Zet het dan afgedekt met een theedoek weg om te laten rijzen ( ik maak het deeg meestal 's middags, zodat ik het 's avonds kan gebruiken)

Zo ziet het deeg gerezen uit. Met een deegschraper haal je het dan uit de kom, op een met meel bestoven plaat of aanrecht. Ik heb hiervoor een hele grote houten (kaas)plank.


Ik vorm er dan een soort dikke worst van en verdeel het in 6 stukken. Hiervan maak je dan 6 pizza-bollen.

Wat je op de pizza doet is natuurlijk persoonlijk. Iedereen heeft wel z'n voorkeur. Hier heb ik bv. staan: mozzarella, paprika,uien, geraspte kaas, salami, knoflookplakjes, olijven en camembert. Maar je begint natuurlijk wel met de rode saus: 1 groot blikje tomatenpuree (dit verdun je 1,5 x met dezelfde hoeveelheid water)
1 eetlepel olijfolie
oregano
knoflook
peper.

Champignons zijn ook heel lekker op de pizza, maar moeten wel even in een pannetje gebakken worden (met kruiden) omdat ze in deze pizza-pan niet de kans krijgen om gaar te worden (zo snel gaat dat in deze speciale pan)
Hmmm, olijven.


Iedereen rolt zijn eigen pizza uit, ook de kinderen. Ze kunnen hem zo groot maken als ze zelf willen (maar hij moet wel nog in de pan passen natuurlijk) mét dikke rand of zonder. Dan wordt hij overgebracht op twee halve ronde plaatjes. Waarom, zullen jullie dadelijk wel zien...


Nadat eerst de tomatensaus is verdeeld, kan het beleggen beginnen.

De pan warmt ondertussen op. Hij wordt van onder verwarmd op gas en bovenin via een verwarmingsspiraal via het stopcontact. Daardoor wordt het in de pan zo'n 350 graden. Opwarmen gaat snel. 


Hier zie je de ongebakken pizza, lekker vol belegd door de jongste...

Hier kun je goed de verwarmings-spiraal ziet, roodgloeiend...

En daarom zijn dus die platen in tweeën gedeeld, om de pizza zo makkelijk mogelijk over te brengen op de hete plaat (laat dit wel door een volwassene doen!)

Je hoeft de plaat van te voren niet in te vetten, de pizza kan er zo op. En ook daarna is ie zo schoon gemaakt met een doekje!

 Na 3-4 minuten is de pizza klaar. En wat een geur dan door het huis zweeft....hmmmm!

En hij is érg lekker!!
Bellisimo!!

Amore, Peetje

20 opmerkingen:

  1. Mmmmm het water loopt me al in de mond en het is nog maar 8 uur! Wat ontzettend leuk dat je zo je eigen pizza kunt bakken. En dan ook alleen die dingen op je pizza doen die je zelf lekker vind. Mmmm
    Fijn weekend! Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ooh wat ziet dit er heerlijk uit zeg! en een pizzapan wauw ik heb er nog nooit één gezien OOh ik kom bij je eten hoor! hahaha
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Peet, La vita e bella.......een heerlijke post....genieten van deze smakelijke Pizza en wat een schitterende pan. Als je vaker Pizza's maakt is dit wel een uitvinding en ook de plank om de pizza op te pakken...super. Vandaag een heerlijk weertje ...wat wil een mens nog meer.
    Mag ik je ook nog bedanken voor het doorgegeven van de datums.......wordt genoteerd!...thanx...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is er nu 's morgens nog wat vroeg voor, maar oh...dit ziet er heerlijk uit. Ik ben gek op pizza's. Deze pan is inderdaad wel heel erg handig!!

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Peetje, dit is gewoon gemeen! Krijg nu al trek hahaha. Wat lekker zeg! Het is nog ochtend maar die zou ik ook wel lusten hoor! Leuk dat je ons zo laat meegenieten. Ik kende ze nog niet, die pizzapannen maar zo te zien werkt het prima!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat ziet er heerlijk uit. Maar zo'n handige pizzapan ken ik helemaal niet. Hier werden ze in de oven gemaakt. Maar nu we met z'n tweeën zijn komt het er niet meer van. Daar kunnen we wel weer eens verandering in brengen als ik deze foto's zie.
    Fijn weekend, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een handige pan! Hier maken we ook wel eens zelf pizza maar dan gewoon op de bakplaat en dan in de oven en dat duurt dan altijd heeeeel erg lang voor hij klaar is.
    Ze zien er heerlijk uit!!!

    Lieve groet Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Peetje, wat ziet dit er lekker uit.!
    En wat leuk dat iedereen zijn eigen pizza kan beleggen naar eigen smaak.
    Maar zo'n pan heb ik nog nooit gezien.
    Dat was smullen!
    Mooi weekend gewenst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmm en dan zulke foto's rond etenstijd ;-)
    Wat ziet dat er heerlijk uit en wat handig zo'n pan......
    Krijg nu spontaan trek in pizza hihi.....
    Fijn weekend Peetje
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wist niet dat er zulke handige pizza pannen bestonden....wat een uitvinding.
    Tegen eigen gemaakte pizza's kan niets tegenop....ik krijg er honger van.
    Fijn zonnig Weekend Peetje.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heerlijk ik krijg er trek van !

    lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Peetje,
    Zo zeg, dat ziet er lekker uit! Wat een fantastische pan moet dat zijn zeg... jammer dat je die dan niet in Nederland kunt kopen, ik zou het wel weten... En zulke eigengemaakte pizza's zijn natuurlijk veel lekkerder dan die uit de winkel, welke dan ook... Ik kan me voorstellen dat het dan een klein feestje is bij jullie, als er pizza op het menu staat...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook voor mij is deze pizzapan nieuw, wel een handige! Ik maak mijn pizza's ook zelf, maar dan in de oven op een speciale plaat. Het ziet er heerlijk uit wat jullie gemaakt hebben!
    Geniet van het weekend, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er wel heel lekker uit.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk allemaal hoor !!...heel fijn zonnig weekend....liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel leuk om te doen en alle ki nderen vinden dit lekker, zeker als ze m ook nog eens zelf kunnen beleggen.
    Wat een ontzettende handige pan zeg!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier ook altijd zelfgemaakte pizza's maar die gaan de oven in. Jouw pizzabakker doet het een stuk sneller!

    Fijn weekend,
    Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lekker, en wat een handige pan....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh heerlijk zeg, pizza staat hier ook altijd hoog op het favorietenmenu. Die pan is inderdaad reuzehandig. Niet teveel van dit soort mooie posts plaatsen, krijg ik telkens trek van... hihi

    Groetjes Patricia
    www.landelijkwonen.info

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mmmm dat ziet er heerlijk uit!!!
    Doe mij ook zo'n buurman met zo'n pan, haha...
    Hier kan geen diepvriespizza tegenop, inderdaad Bellisimo ;)

    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen