donderdag 10 april 2014

Lente-piekjes

Er is geen ontkomen aan (wie zou het ook willen,
 behalve de hooikoorts-patiënt): LENTE!

Deze blauwe druifjes komen uit eigen tuin. Het is waarschijnlijk alweer het laatste
 toefje van deze blauwe bloempjes,
 want de lente vordert gestaag.
De lente heeft geen tijd, er is nog zoveel te doen!
Hier staan ze nog fier te pronken bij het tuinpad.


De vergeet-mij-nietjes piepen links en rechts uit de border.
Ze vallen echt op tussen al dat frisse lente-groen.

En ze hebben groot gelijk: je moet op tijd pieken, want de tijd is zo om.

Dit jaar heb ik voor eerst weer eens wat aardbeienplantjes staan. De eerste bloemetjes heb ik al gesignaleerd (en een rabarber die ik nodig moet omzetten). De jongste wilde graag eens wat groente en fruit kweken. Dus hebben we een tijdje geleden ook nog wat cherrytomaatjes en courgette gezaaid in eierdozen (gezien op Pinterest). 

Hier komen de cherry-tomaten-plantjes nét boven de grond. Ondertussen zijn ze wel wat groter geworden. En de courgetteplantjes groeien al uit de bakjes (helaas nog geen foto).

De Pioenroos is ook al aan zijn opmars begonnen. Vorig jaar heeft ie volop gebloeid met
 prachtige dikke bollen bloemen.
 Ik hoop dat we er dit jaar weer van kunnen genieten.

De Laurier met z'n prachtige pluimen. 's Avonds ruik je de mierzoete geur (waar manlief minder van is gecharmeerd, hatsjoe)

De Sering staat ook al start-klaar. Mijn geduld wordt nog danig op de proef gesteld.
 Ik kan niet wachten tot ie bloeit!


De Perenboom is al volop bezig. Voor je het weet geeft de wind ons al een bloesem-sneeuwbui.


Gewoon even genieten...






Dit Maartsviooltje denkt, nu kan het nog en bloeit talrijk door de hele border met
 z'n lieve paarse snoetje.

 Er gebeurt van alles in de tuin, nu het lente is.
 Elke dag zie je weer wat anders.
 Sommige pieken kort, andere nemen de tijd.
 Eigenlijk net als het gewone leven...


Dus vergeet tussendoor niet te genieten van alles...


Liefs, Peetje

25 opmerkingen:

  1. Wat is het genieten nu in de tuin en elke dag even een rondje door de tuin te doen. Even alle knopjes bewonderen. Heerlijk lente, van mij mocht het altijd zo zijn! Mooie tuinkiekjes bij jou.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig zeg, wat staat je tuin er mooi bij. De foto's van de bloesem vind ik ook zó mooi, dat is écht lente!!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige lente-foto's laat je ons zien!
    Echt een lente gevoel....nu de temperatuur weer wat hoger....we waren gewoon verwend ;-)
    Fijne dag en liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch prachtig allemaal, hè! Ik kan er ook zo van genieten.
    Mijn zoon heeft vandaag ook zijn stekjes van het potje in de volle grond gezet. Pluk sla, uien, tomaten, paprika heeft hij geloof ik ook. Ik heb hier zelf geen geduld voor maar ik mag er graag naar kijken als ze steeds groter worden en of het daadwerkelijk iets word??
    Je hebt mooie foto's gemaakt!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De mooiste tijd van het jaar, genieten! Mooie foto's hoor....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ik heb genoten van je prachtige bloemenplaatjes hoor heerlijk zo tuin echt genieten hoor prachtig als je alles weer op ziet komen ... geniet er lekker van ...wens je vast een fijn weekend lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk al die nieuwe bloemen en planten. Je hebt prachtige foto's gemaakt? Is de lay-out van jouw blog veranderd? Ik vind hem heel erg mooi zo! (Misschien al een hele tijd hoor, maar was me nog niet opgevallen).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Peetje,
    Wat een heerlijk rondje door jouw tuin, dat is pas genieten zeg. Wat staat er veel moois te bezien. En zo veel dat al bijna bloeit... Heerlijk. Je hebt er heel erg mooie foto's van gemaakt, vooral van die perenbloesem, hier is die al bijna uit de boom gewaaid... Ben heeft met een kwastje het stuifmeel van de ene bloem met de andere gemengd, het is een zelfbestuivende peer, maar die helpen we graag een handje. Stel je voor dat de insecten het laten afweten... dan heb je straks geen peren...
    Ben heel benieuwd, duurt niet lang meer voor we de piepkleine peertjes kunnen zien...
    O en je sering... die zou ik graag ook in de tuin willen, maar ja, de tuin is maar klein, en ik wil ook nog een plekje voor wat grote potten met groenten en kruiden...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een fijn seizoen is het toch, die lente. Er valt zoveel moois te bewonderen. Hier ook blauwe druifjes in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig......de natuur in het noorden loopt toch echt altijd iets achter bij de rest van het land.
    Bij ons komt nu heel licht het blad overal aan...........
    Geniet dus extra van jouw beelden......super mooi! Niets mooier dan de lente.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, soms moet je snel kijken in de tuin, het is zo weer over! De bloesem van je perenboom is prachtig, zo mooi wit! Het is helemaal waar wat je schrijft; pluk de dag!
    Liefs en een gezellige avond verder, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Peetje,
    Wat een genieten he, deze tijd van het jaar!
    Wat een mooi rondje door je tuin.
    De vergeetmijnietjes zijn prachtig, zo helder. En de perenbloesem, tja, gewoon een mooie witte wolk.
    Ik heb gisteren voor op mijn balkon een kleine sering gekocht en die staat al in bloei. Zo mooi! Schrijf ik nog wel een log over, want er zit een herinnering aan.
    En blauwe druifjes zie ik zelfs in de berm onder struiken staan. Staat wel heel grappig.
    Het schiet ook allemaal uit de grond, per dag.
    Leuk dat je jongste kind ook aan het tuinieren slaat. Ik zie hem straks al helemaal glunderen als jullie zijn cherrytomaatjes en courgettes eten.
    En ik ben het helemaal met je eens: geniet!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha, ondanks mijn hooikoorts wil ik evengoed lente hoor! Ik slik er wel pilletjes voor.
    Wat ben je al lekker bezig geweest in de tuin.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Peetje, wat heb je ons met je rondleiding door je tuin weer volop laten genieten van al dat moois, en wat heb jij er veel in staan. Het zal best wel veel werk zijn om het bij te houden, maar dan heb je ook eer van je werk. Ik wens je een fijn weekend en groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier wordt je toch helemaal vrolijk van? Je tuin is echt prachtig, en die bloesem vind ik ook helemaal geweldig.

    Groetjes Patricia
    www.landelijkwonen.info

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat geeft de lente toch veel moois. Iedere dag is er wel weer wat nieuws te zien. Je hebt een prachtige tuin, geniet er lekker van.

    Groet Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Alles is zo mooi om jouw heen, tijd om te genieten.
    Bij mijn tuinrondje vanmiddag heb ik de laatste kleine Narcisjes mee naar binnen genomen, heerlijk al dat moois in je tuin.
    Van eigen fruit of groenten kan ik ook zo genieten, een aardbeitje of tomaatje uit eigen tuin smaakt zo lekker:)

    Fijn weekend en liefs,
    Eefie


    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat staat je tuin er al mooi bij en zo kleurrijk. Dit weekend ga ik ook wat aardbeienplantjes neerzetten.
    En de sering bloeit hier voor het eerst na de aanschaf vier jaar geleden, een laatbloeier dus maar ik was verrast toen ik wat zag.
    Fijn weekend, groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi hoor het lente gevoel.....mooi je tuin !!..geniet van een heerlijk lente weekend liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie lente plaatjes laat je ons zien. Heerlijk dat alles weer zo lekker groen wordt he!
    Ik heb ook meegenoten van de wandeling die jullie gemaakt hebben. Wat een
    mooie omgeving is het daar toch .
    Ik wens je een mooi weekend toe ,
    Hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een prachtplaatjes heb je geschoten, heerlijk om daar zo van te mogen genieten!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijke lentepost Peetje! Hier komt ook al van alles boven, zal vandaag of morgen ook maar even met de Canon door de tuin :)

    Fijne dag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk om al dat moois te zien bloeien en groeien. Zelf gekweekte groente smaakt volgens mij veel lekkerder als is het alleen al door al het werk en alle aandacht dat je ervoor hebt. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Peetje dank voor je leuke reactie, ik denk dat "uit de kast komen" net hetzelfde
    betekend zoals bij jullie maar dat was de eerte titel waaraan ik dacht, ik kon niet direct
    een andere bedenken en "kleur bekennen" had ik al eens gebruikt …haha…vandaar heb
    het dan maar gelaten…zo heb ik misschien velen nieuwsgierig gemaakt om mijn post te
    gaan lezen :-):-):-)
    fijne zondag nog
    geniet ervan Peetje
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat heb je toch een geweldige tuin! Elke dag een rondje en je ziet vast weer iets nieuws. Inderdaad genieten dus!

    BeantwoordenVerwijderen