maandag 7 april 2014

Wandeling In Eys

Vorige week zondag hebben we weer een prachtige wandeling gemaakt met onze wandelvrienden. Deze keer hebben zij de wandeling georganiseerd. Wij doen dat om en om. Diegene die 'm organiseert zorgt daarna ook voor de avondmaaltijd bij hun thuis. Het is altijd heel gezellig, met veel bijpraten en genieten van deze mooie omgeving.
Deze keer was ons startpunt de kerk van Eys, een heel leuk dorpje dichtbij Wittem.
De wandeling is 10km lang, dus mooi te doen in een middag.

Hoewel anders beloofd, was de zon alleen te zien achter een heiige sluier. Maar dat deed niets af aan de heerlijke temperatuur van zo'n 20 graden. Ideaal wandelweer.


Dit is een tunneltje onder het spoor van het "Miljoenenlijntje". 
Waarom het zo genoemd wordt staat hier te lezen (bron Wikipedia):
De bijnaam is ontleend aan de geschatte kosten per km. Het 12,5km lange traject heeft destijds ong.12,5 miljoen gulden gekost. De voor die tijd hoge kosten werden veroorzaakt door het heuvellandschap dat bij de aanleg een grondverzet van 3,5 miljoen kubieke meter nodig maakte om tot aanvaardbare hellingen te komen.
De aanleg begon in 1925 t.b.v. het kolenvervoer van de steenkolenmijnen. De goederenspoorlijn kwam gereed in 1934. Pas vanaf 1949 werd de lijn ook voor personenvervoer gebruikt. In de Tweede Wereldoorlog werd het spoor opgebroken. Na de oorlog werd de lijn enkelsporig hersteld. Sinds de sluiting van de Domaniale Mijn in 1969 was het goederen vervoer niet meer van betekenis.





In het tunneltje is het in het midden ook echt flink donker.


De Miljoenenlijn werd dus in eerste instantie gebruikt voor vervoer van grondstoffen voor en produkten van de steenkolenmijnen. Gelijktijdig met de elektrificatie van de spoorlijnen van Eindhoven naar Limburg (Heerlen en Maastricht) werd op 15 mei 1949 de Miljoenenlijn geopend voor reizigersvervoer. Er gingen toen reizigerstreinen rijden van Heerlen via Kerkrade en Simpelveld naar Schin op Geul. In 1955 werd de treindienst verlengd naar Valkenburg, waardoor deze ook een rol voor het tourisme ging spelen. Op 1 augustus 1954 werden de stoomtreinen afgelost door de diesel-elektrische treinstellen met de bijnaam Blauwe Engel.
In 1992 werd het baanvak Kerkrade Centrum-Simpelveld door de Nederlandse Spoorwegen verkocht aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM). Sinds 1995 rijdt de ZLSM hier vanuit Simpelveld met toeristische stoomtreinen en railbussen.





Route Museumspoorlijn van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Meer weten: http://zlsm.nl/site/
Wij meanderen ondertussen door dit fris-groene landschap...









Dit wordt wel eens het 'Toscane in Limburg" genoemd. Ik kan het begrijpen...

Af en toe moet je ook eens gewoon achterom kijken, want als je zo langzaam naar boven wandelt heb je soms niet in de gaten wat je achter je hebt liggen.

Ik bedoel maar ...

En opeens lopen we langs een fruitgaard, waar de bloesem langzaam ontluikt.
Zo prachtig!




Overal in het landschap zie je grote witte plukken van de bloesem.

En dan lopen we weer een klein gehucht binnen met prachtige woonboerderijen...

En hun tuinen.

En hun voorportaal...


Leuke deur...

Hier zit je toch heerlijk!

Echt genieten...

Snuif het voorjaar...(hatsjie!)

Natuurlijk komen we ook vakwerk-huisjes tegen, prachtig gerestaureerd.

Dit is toch een 'beeldje', letterlijk én figuurlijk.


Deze oude ramen zijn van ijzer, zo mooi.

Je ziet ze weer steeds meer, deze schapen-hekjes. Ik vind ze heel mooi! Ziet er toch beter uit dan prikkeldraad!

Holle wegen mogen natuurlijk ook niet ontbreken.

Hier loop je door een haag van bloesem!

En langzaam komen we weer aan het eind van deze wandeling. 
Maar eerst nog even binnenwippen bij deze oude schuur, waar ze zelfgemaakte jam's, stroop en appelsap verkopen, onder het toeziend oog van de voorouders...



Hoe leuk is dit!

Sfeervol nisje in de schuur, opgevuld met oude bussen.

"Onze" schuur schiet ook al aardig op. Manlief heeft nu de scheidingswand geplaatst, zodat er nu 'zijn' gedeelte, de werkplaats en 'mijn' gedeelte, hobby-atelier, ontstaat. Ik ben druk bezig met verven. En ondertussen dagdroom ik van mijn eigen 'stekkie'... 

Ik wens jullie een hele fijne week!

Liefs, Peetje

21 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige wandeling.....mooie foto's hoor !!...fijne week liefs Ria....ben heel benieuwd naar je schuur !!..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te doen en dan zo'n gezellig diner na afloop, heerlijk!
    Prachtige omgeving zeg, mooie details ook op je foto's... echt genieten!
    En nog goed voor de lijn ook, zo'n lange wandeling. ;)

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige wandeling Peetje, hoe anders dan het vlakke van de polder hier.
    Prachtig hoor, snap best dat ze zeggen het 'Toscane van Limburg'
    Bedankt voor de prachtige rondleiding en uitleg en voor de leuke binnenkijkplaatjes ;)
    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig zo`n wandelclubje.
    En wat een mooie route.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is Zuid-Limburg toch mooi! Je hebt alles mooi op de foto gezet. Heel leuk zo'n wandelclubje.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw ik ben nog nooit in zuid Limburg geweest maar wat is het daar prachtig! Heb je een route voor me? Een idee om te wandelen met een weekendje weg! (Ik woon boven Leeuwarden ;-) )

    Liefs saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al vaker een post over het wandelen in Zuid-Limburg gemaakt. Kijk maar eens onder het kopje 'wandelen' in de cloud rechts op het scherm. Daar kom je dan ook een site tegen waar de wandeling die wij dan organiseren vandaan komen. Je kunt bij de wandeling zo lengte, moeilijk, makkelijk, wat je wilt zien, foto's van de omgeving en nog veel meer aangeven. Downloaden en printen. Veel plezier!

      Verwijderen
    2. Ow das hartstikke handig! Is wel een idee ;-) bedankt voor je reactie!
      Liefs saskia

      Verwijderen
  7. Wat is het toch een prachtige omgeving, zo mooi om daar te wandelen. Wij zijn ooit in de buurt van Vaals geweest, ik had het gevoel dat ik in het buitenland was. Jullie wandeling was ook heerlijk, zelfs op het scherm ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Peetje,
    Jeetje wat mooi zeg. Iedereen zegt me nu dat ik toch in zo'n mooie streek woon, vanwege de bloeiende bollenvelden, en dat is natuurlijk ook zo, maar dit is toch ook wel helemaal prachtig hoor.... Zo heeft ons kleine landje zo ontzettend veel mooie stukken... die we eigenlijk allemaal nog eens goed moeten bekijken, het liefs al wandelend want dan zie je zoveel meer...
    Op die foto's met de 'holle' wegen verwacht ik elk moment kapelaan Erik Odekerke van Dagboek van een Herdershond langs te zien fietsen... wat heerlijk nostalgisch... Je hebt de omgeving daar wel heel erg mooi vastgelegd... Ik ga Ben eens aankijken of we daar ook niet eens een paar daagjes heen kunnen.
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is een leerzame post, Peetje! Je woont in een prachtige omgeving. Ik ben weg van die smalle slingerende paadjes, bloesembomen en mooie boerderijtjes. Zo heb ik toch mee kunnen genieten! Dank je wel, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie route zeg! Prachtige plaatjes!
    Liefs, Clarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat jullie dat om en om organiseren. Dit was wel een hele mooie route als ik zo de foto's bekijk, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb weer ontzettend genoten van deze post Peetje, wat is Limburg toch prachtig!
    Echt heel leuk om met vrienden deze passie te delen en er dan zo'n hele gezellige dag van te maken.
    Hopelijk hebben jullie ook lekker gegeten, dus de volgende keer mag jij weer koken? Echt gezellig hoor!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Peetje, wat een mooie wandeling en de geschiedenis erbij.
    Wat heb ik er van genoten om met jullie mee te wandelen.
    Het is al heel wat jaren geleden dat ik in Schin op Geul op een vakantie was, toen was ik al in de ban van Zuid-Limburg.
    Dank je wel voor de prachtige foto's!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie wandeling met hele mooie foto's! Met het miljoenenlijntje ben ik ook ooit eens geweest. En het prachtige Limburg hebben we al meerdere keren wandelend of fietsend verkend maar er blijft nog genoeg over. De boerderijen met binnenplaatsen vind ik geweldig zo zou ik ook wel willen wonen. Vorig jaar heb ik er verschillende foto's van gemaakt.
    Mooie post, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's! Wat wonen wij ook in een prachtig land.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige foto's van de omgeving. Leuke post.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een leuke wandel tocht is dat toch! Vroeger liepen we hier vaker. Nu zitten we alleen nog op terrasje bij 'eyershof' daar kun je ook heerlijk genieten van het landschap;)
    Bisou,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een ontzettend leuk en gezellig idee, 10 km is ook best pittig. Je hebt de wandeling mooi vastgelegd. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige foto's, wat is dat een mooie omgeving!! Ook een heel leuk idee om om-de-beurt een wandeling te plannen, zo kom je nog eens ergens! (wat een prachtige grijsblauwe ramen/deuren, mooi plekje om te wonen zeg). Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen