maandag 26 mei 2014

Tuin en Tijd

Vandaag laat ik jullie eerst maar eens zien, waarom ik de laatste tijd niet zoveel meer tot bloggen kom: de tuin!Er is zoveel te doen, vooral snoeiwerk. Maar omdat de nieuwe schuur ietsjes breder is dan de oude zijn er ook veel planten moeten verhuizen. En dan ben je sowieso altijd aan het verplaatsen in een tuin. Zeker na 20 jaar zijn sommige planten toe aan verjonging of (helaas) verwijdering. Ook de invulling van de tuin veranderd door veranderde behoefte. Waar vroeger een klimtoren met schommel en klimladder stonden, ligt nu een mooi terras met een loungebank. De kinderen nemen steeds minder tuin in beslag (alleen de jongste bezit nog het grootste terras i.v.m de trampoline). Maar er is ondertussen wel (weer) een klein moestuintje bijgekomen. Twintig jaar geleden was die er ook al eens, op de plek waar destijds dan weer de klimtoren moest komen en zandbak. Tja, zo blijf je dus bezig... 

Neptunes heb ik (als probeersel) even met Paste Wax behandeld om de terracotta kleur wat te verdoezelen. Op zich, goed gelukt, maar ik zie dat ie nog wel een 'maskertje' kan gebruiken....

De viooltjes groeien de zinker emmer uit met dit weer.

Het mos in de ijzeren vazen mag nog even blijven. Het slaat weer mooi groen uit.

Het tuinpad langs de (nog steeds niet gesnoeide) buxustuin.Deze buxus wacht nog een hele verhuisoperatie. De deur van de nieuwe schuur is behoorlijk breder dan de vorige deur (oude schuur), waardoor deze dan ook niet meer helemaal open gezet kan worden. De buxus staat in de weg...

Nu wil ik proberen om deze hele buxushagen om te zetten naar de schuttingkant. Als het ware gespiegeld, zodat de 'bogen' naar de schuurkant wijzen, waarlangs dan weer kiezel komt te liggen. En dus weer meer ruimte om de deur helemaal open te zetten. Een hele klus, die ik pas volgend jaar kan doen, omdat nu in het najaar de buxusplanten moeten worden rondgestoken, zodat ze (hopelijk) nieuwe wortels gaan maken en de omzetting in het voorjaar beter verloopt. En dan moeten de planten die nu langs de schutting staan ook weer een andere plek krijgen...Ach, zo blijf je bezig...

Deze boeren-jasmijn  bloeit eindelijk weer eens na jaren alleen maar blad te geven.

In prachtige bloemenbogen!


De Lavatera maakt zich op om binnenkort weer prachtige roze/paarse bloemen te geven. Een mooie doorbloeier!

Door de andere vorm van het vorig jaar vernieuwde terras, moest ik de vorm van de border wat aanpassen. Ook de tuinlamp moest verplaatst worden. Zo ontstond er een kaal stukje wat ik ondertussen opgevuld heb met plakken gras wat weer komt van het afsnijden van de grasrandjes op de andere terrassen. Zonde om dit weg te gooien, als je toch wat kale plekken hebt...

De Hosta. Dit is de hele grote variant. Deze bladeren worden nóg groter en later komen er mooie paarse bloemen in. Maar ik viel voornamelijk voor het mooie blad.

Deze bloeit elk jaar zeer uitbundig, ook in mooie bloembogen.

De Catalpa ontvouwt zijn bladeren langzaam in het prachtige zonlicht. De peulen van vorig jaar hangen nog aan de boom. 


Hier heb ik plaats gemaakt voor het nieuwe moestuintje. De verouderde laurierstruiken heb ik verwijderd, waardoor je opeens weer een hele ruimte erbij krijgt. Ondertussen staan er frambozenstruiken, aardbeienplantjes, wat sla, cherry-tomaat-plantjes en de rabarber.

 Nu staan er ook nog deze Leeuwebekjes, kleine geraniums (ooievaarsbek), Vrouwenmantel en de Pioenroos. Maar deze gaan, zodra ze uitgebloeid zijn, ook verhuizen.

Nu vind ik dat nog zonde. Liever geniet ik nog even van hun bloemenpracht.



Om overal goed bij te komen, heb ik stap-stenen neergelegd.


Op de tuintafel heb ik de sierpot gevuld met paarse Lobelia. Op de voorgrond twee houten tuinduifjes die ik laatst bij de kringloop vond. De romp is van hout en de rest van metaal. Ze waren verrassend zwaar. Ik vind ze zo leuk!

In de oude "zeephanger" (hierin bewaarden de vroegere 'mijngangers' hun zeep, als ze ondergronds gingen, dit hing dan samen met hun kleren aan kettingen aan het plafond), heb ik een mooi stenen hartje gelegd.

Nog meer Hosta's en varens. De tuinmuur is overwoekerd door klimop. Afgelopen weekend hebben we 'm eindelijk kunnen snoeien. Er zat bovenin een merel-nest. Dus wij hebben braaf gewacht tot de vogeltjes waren uitgevlogen.



Mooi toch, hoe het zonlicht met de Hosta-bladeren speelt?



En dan bij deze varens! Prachtig, dat gefilterde licht...

Aan de overkant groeit de bloemenborder gestaag door. Als ik bedenk dat het pas Mei is, vraag ik me af wat er hoogzomer nog bloeit van dit alles?


Het vingerhoedskruid in z'n mooie pluimen...

Ze zijn giftig ( van deze Digitalis worden hart-tabletjes gemaakt).

Leuk om zo'n bij er helemaal in te zien verdwijnen. 

Onder de Hazelaars-boom is het goed toeven, als de zon erg uitbundig schijnt. De muur is nog steeds niet gevoegd (en geverfd). Zoveel te doen, zo weinig tijd...Want zijn we niet in de tuin bezig, dan is er nog altijd de schuur die nog in orde moet worden gebracht.

Af en toe zitten we toch wel even in deze heerlijke Beach-chairs. Na gedane arbeid, met een glaasje...kijkend in de tuin...oja, dat moet ook nog gesnoeid, oja, die moet ook nog omgezet worden, jee, die wordt toch wel erg groot...

Hmmm, morgen is er (hopelijk) ook weer een dag....Ik zit lekker...voor even...

Hopelijk tot gauw. De tijd tussen mijn posten is ook al steeds groter geworden. Ik probeer dan maar wat kleinere posten te maken, maar zoals jullie zien bij deze, is dat weer niet gelukt, hihi. Sorry, als ik niet zo snel meer reageer op jullie mooie posten. Ik probeer het bij te houden...Daarom ben ik nog steeds zo blij met al jullie lieve en trouwe reacties. Jullie zijn kanjers!

Nog even een tip voor Hemelvaartsdag en je toevallig in de buurt bent van Maasticht:
Ook dit jaar wordt er op de markt een grote Antiek/Brocantemarkt gehouden. Altijd zeer gezellig en er is heel veel te zien!

Liefs, Peetje


27 opmerkingen:

  1. Hoi Peetje,
    de tuin is bij ons het domein van mijn man.... ik bekommer me enkel om het overdekt terras..haha
    maar ik zie wel dat je een héél mooie en gezellige tuin hebt...veel planten en bomen herken ik van bij
    ons in de tuin.... wat heb je een prachtige vogeltjes gescoord in de kringwinkel, wat mensen niet wegdoen hé..... in ons is het vandaag overtrokken geven ze regen uit :-(:-(
    in de buurt van Maastricht moet ik jammer genoeg niet zijn maar wij doen een brocante markt in noord-frankrijk (alweer) zondag...dichtbij de kust....hopelijk veel zon en droog weer !!
    ik wens je een héél fijne week
    geniet van je prachtige tuin
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie hoeven je inderdaad niet te vervelen, plannen genoeg om weken mee te vullen ;-). In een tuin blijf je bezig, maar persoonlijk vind ik dat erg leuk. De afgelopen weken heb ik er ook menig uurtje in doorgebracht, voor het plaatsen van nieuwe planten of voor snoeiwerk. Maar aangezien jullie stuk grond nog veel groter is, zullen jullie er nog veel meer tijd voor kwijt zijn. Maar het ziet er nu al mooi uit, er staat ook al zoveel in bloei. Dat is dan toch écht genieten, hè?!

    Veel succes en zo nu en dan ook lekker in je tuinstoel gaan zitten hoor!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peetje, ik neem zeker je routebeschrijving eens mee naar Brugge ik wil kost wat kost
    dat kasteel(tje) eens vinden...haha.... dank hoor voor je uitleg ene wat mijn reacties betreft
    ik vind het contact zo leuk via het blog.... je hebt ook altijd zo'n mooie en leuke posten...
    en we zijn van het zelfde bouwjaar hé....alleen zie ik dat jouw kinderen jonger zijn dan de mijne..
    mijn oudste is van 1991 dan 1995 en 1997.... !
    héél fijne dag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie hebben al veel werk verzet en er is nog veel te doen lees ik. Maar zo af en toe moet je ook de tijd nemen om te genieten hoor. Vond het een leuke post met lekker veel foto's Peetje.mik wens je een fijne week met goed tuinweer. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MOOIE TUIN HOOR! GEZELLIG OOK.

    EVEN IETS OVER BUXUS... JE HOEFT NIET TE WACHTEN OP VOLGEND JAAR MET VERPLANTEN VAN BUXUS. DAT KAN ALTIJD! ALLEEN NIET ALS HET TE HEET IS EN DAN BOVEN DE 20 GRADEN. JE HOEFT OOK NIET ROND TE SPITTEN OM DE BUXUS HEEN. BUXUS MAAKT ALTIJD GELIJK WEER WORTELS. IK HEB NET MIJN BUXUS VERZET IN DE TUIN . JE MOET ZE ALLEEN ELKE DAG WATER GEVEN EN GELIJK TERUG SNOEIEN. DAT BEVORDERD DE WORTEL GROEI. NIET SNOEIEN BIJ ZONNIG WEER, WANT DAN HEB JE KANS OP VERBRANDING VAN DE BLAADJES.
    IK HEB IN MIJN TUIN VAN 4000M2 MEER DAN DUIZEND BUXUSSEN STAAN EN OOK TAXUSSEN.
    IK VERZET ZE DE HELE JAAR DOOR ALS IK DAAR ZIEN IN HEB. ALLEEN NIET BIJ TE ZONNIG WEER. BUXUSSEN HEBBEN HET DE EERSTE TIJD NA VERPLANTEN ALTIJD MOEILIJK OMDAT ZE OOK MOETEN WENNEN AAN DE NIEUWE PLEK.
    FIJNE DAG EN GENIET LEKKER VAN JE TUIN,MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oef, wat een landgoed! Prachtige tuin hebben jullie zeg. Wel ontzettend veel werk maar ik vermoed dat het vooral hobby is. Dat voelt niet als werk.
    Succes!
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke tuin! Daar kan ik alleen maar van dromen! Prachtig al dat groen! Wat ik erg leuk vond om te lezen was over dat zeepbakje, daar had ik nog nooit van gehoord, maar ik kom dan ook uit de bollenstreek en niet uit een mijnengebied! Hier schijnt het zonnetje, hopelijk ook bij jou, zodat je kunt genieten van je prachtige tuin! (Enne... hier kan de trampo er ook bijna uit!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie tuin! En ja...zo'n tuin vergt idd behoorlijk onderhoud. Hier beginnen we ook al te schuiven in de tuin...binnenkort komt er een speeltoestel en de overkapping gaan we nu toch ook echt mee starten. Jou tuin is echt genieten! Lekker veel groen!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt best een aardige tuin om bij te houden, maar heerlijk toch om dat te doen? Meestal ga je erin werken, wanneer het lekker weer is, dubbel genieten dus! Mooi is 'ie in ieder geval en leuk dat je weer
    een moestuintje hebt!
    Lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je een mooie en grote tuin. Daar heb je inderdaad wel veel werk mee om alles in toom te houden. En als je dan veel wilt veranderen. Ik vind het tuinieren altijd een rustgevend werk, al is mijn balkontuin een stuk kleiner.
    Als de schuur af is, Peetje, wordt het vast iets rustiger en kun je plannen voor de tuin maken. Het meeste moet je toch in het najaar of voorjaar verplaatsen.
    En als je een poosje in de witte stoel zit, geniet dan zonder gedachten!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat gezellig om je post te lezen. Het was net of ik even met je mee mocht wandelen door je tuin. Onderweg vertelde je wat je van plan was. Wat ik zo knap vind is dat je alle namen weet van de planten in je tuin. Ik kan nog veel van je leren. Ik herken er die ook bij mij in de tuin staan en waarvan ik nu weet hoe ze heten. Leuk! Je hebt veel plannen en het is een flinke klus om de tuin bij te houden als ik zo lees en de foto's zie. Ik kan me goed voorstellen dat je niet altijd tijd hebt om te bloggen of blogs van anderen te lezen. Succes met je tuin en je moestuin :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh....Peetje, wat heb je een leuke tuin! Ik heb wel even (nou ja, even....) zitten genieten hoor!
    Hoe groot is de tuin? Het ziet er in ieder geval groot uit....als er nog steeds een trampoline in kan!
    Als die er uit is kan je weer plannen maken voor dat stuk.....heerlijk! Ik herken het allemaal wel wat je schrijft, je bent aldoor bezig maar dat is toch onze hobby en dan vind je dat ook niet erg.
    Maar.....je hebt nu wel veel te doen dus geen tijd voor bloggen, dat snap ik.
    Maak je er toch af en toe een langer blog van.....o ja......dat heb je al gedaan! haha.
    Veel plezier met je tuin (hier regent het nu)

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat hebben jullie een mooie tuin zeg en wat een boel plannen nog !!...geniet van een heerlijke week liefs Ria..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke tuin zeg! Snap dat je daar je handjes vol aan hebt!
    Ook lekker van genieten hoor, zonder dat je denkt: dit moet nog, en dat moet nog..;-))

    Groetjes Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nu begrijp ik waar je bent:) wat een heerlijke tuin, maar ook heel veel werk, daar zitten wel
    wat uurtjes arbeid in.
    Je planten zien er prachtig uit, je zult volop genieten daar.
    Ik wens je een mooie week.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een grote tuin!! Ik kan me voorstellen dat je daar eigenlijk nooit klaar mee bent, maar als jullie allebei van tuinieren houden, is dat natuurlijk niet erg.
    Echt prachtig hoor, helmaal rond deze tijd van het jaar, lekker van genieten hoor!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie tuinfoto's. En het staat er allemaal prachtig bij. Jullie hebben al veel werk verzet, pluimpje!!
    Ik geniet wel van zo'n lange post hoor! Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige gezellige tuin hebben jullie!
    Ik heb echt genoten van je foto's!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie tuin en wat een werk!! Nou weer een zonnetje, kan je er weer in genieten!! Gr. Jac...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Your gardens are so beautiful dear Peetje. You have been working so hard and it looks wonderful there! How I would love to sit with you in the lovely white chairs and take it all in.
    Thank you for your sweet comment on my own garden :)
    sending hugs...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een heerlijke royale bloeiende tuin hebben jullie zeg! Heerlijk de ruimte en veel beplanting, een mooi paradijsje. Snap wel dat je daar van kan genieten! Zelf heb ik niet zulke groene vingers en manlief helaas. ;)

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Peetje,

    ook al een hele tijd niet gelezen bij je , op de een of andere manier je posten gemist.

    Nu ook Brugge weer even gezien op jouw foto's. Wij zijn er zelf nu al een paar keer
    geweest, ook voor de brocante markt maar zie op jouw foto's toch weer heel andere
    dingen en doorkijkjes, erg leuk om te zien !

    Je schuur is mooi geworden, ook van binnen. Wat een werk allemaal, kan me voorstellen
    dat je daar erg druk mee bent geweest.
    Nu de tuin nog wat aanpassen . Prachtige tuin trouwens !

    Ik wens je succes met alles en tot een volgende keer.
    Hartelijke groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Peetje, dankjewel voor je berichtje, wat ben je toch een lieverd! De ballen laten rollen.... dat was door alle stress en hectiek nog niet in me opgekomen ....misschien moet ik dat maar eens gaan doen.
    Wat ziet je tuin er lekker groen uit, heel mooi die hosta's en jasmijn!
    Lieve groet,Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Peetje,
    wat een heerlijke genietpost is dit. Wat is er veel moois te zien bij jullie in de tuin.
    Ik kan me voorstellen dat jullie hier allemaal heel erg van genieten...
    Ik wens je een heerlijke avond en een heel fijne Hemelvaartdag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige tuin heb je.....en een hele grote...ik heb al veel werk hier in een klein tuintje, met snoeien en de buxus enzv....het ziet er allemaal prachtig uit bij jou. De boerenjasmijn is een plaatje....Wij hebben morgen helaas andere plannen (jammergenoeg) maar wie weet?....heel veel succes nog met je tuin, het weer gaat weer beter worden....fijne Hemelvaartsdag morgen en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Reactie Unknown is van mij ( Hennie/Room 17) maar dat had je vast al begrepen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dit ziet er heel erg mooi uit! Super!

    BeantwoordenVerwijderen