zondag 1 juni 2014

Brugge deel II

De gebouwen in Brugge verschillen nogal qua stijl. Van statige panden met pracht en praal naar typisch Middeleeuwse huisjes met veel hout.
Allebei heeft zijn eigen charme...


Het staat niet voor niets op de lijst van Cultureel Erfgoed.

Onze jongste werd ook al 'gevangen' door Brugge...

Net of de tijd heeft stil gestaan.

Hier zitten de mensen te wachten op een van de vele rondvaartboten die Brugge rijk is. Marilyn Monroe vermaakt de boel ondertussen, zoals ook de talrijke golfertjes.

Tja, en dan moet je geluk hebben dat je zo, pardoes, op een rommel/antiekmarkt uitkomt! De mannen zuchten al, mijn dochter en ik glunderen. Maar we hebben niets gekocht. Manlief glundert, dochter en ik zuchten... 

Dit is wel het overbekende plaatje wat de meeste kennen van Brugge.

Hier zie je ook de plek waar manlief en ik zo'n 25 jaar geleden logeerden: 
het bekende huisje met de twee puntdaken. 's Morgensvroeg werden we wakker door de ronkende rondvaartbootjes, waarin de gids via een microfoon alles uitlegde over dit oude vakwerkhuisje.
Het werd toen nog gerund door een ouder echtpaar en was meer een familie-hoteletje (met heel betaalbare prijsjes). Dat is nu wel veranderd. De vorige keer dat we nog eens in Brugge waren schrokken we al van de prijzen die buiten ophingen en was de entourage flink veranderd. Nu durfden we niet eens meer te kijken...  

Wij sliepen op de bovenste verdieping bij het rechter raam. Ik voelde me echt een dame op stand en kon het dan 
ook niet laten om even naar de toeristen te 'wuiven'. 

Mooi toch? Of zoals de Belgen zeggen: Schoon niet?

En overal was het druk...


Heel druk!

Je moet vooral niet vergeten op tijd naar boven te kijken (en ondertussen de 
menigte veilig ontwijken).






Het statige Stadshuis.



En overal weer rijen mensen om ergens binnen te komen. Het leek af en toe wel de Efteling...

Hier zie je twee heel verschillende etalages, naast elkaar:  deze heel druk in een nog late (of heel vroege!) kerststijl...

En ernaast als tegenhanger, deze waar 4 tassen centraal staan, verder niets (hoewel ik denk dat hier meer kapitaal stond dan hiernaast).

Het drukke marktplein.



In de zijstraatjes was het gelukkig minder druk en vond je nog wel eens van die lekkere ouderwetse etalages. Hier dit bloemenatelier, dat er uitsprong qua kleur en uitbundigheid.


Hopelijk hebben jullie plezier beleefd aan 'ons dagje Brugge'.
Wij vonden het in ieder geval zeer de moeite waard.
Even een tip, mochten jullie deze mooie stad ook willen bezoeken:
Je kunt de auto parkeren, even buiten het centrum bij het trein/busstation in een parkeergarage en met vertoon van je parkingticket kun je gratis mee met de bus naar het centrum. Super handig!

Ik wens iedereen een hele fijne week
 toe met lekker veel zon!

Liefs, Peetje
  

21 opmerkingen:

  1. Geen wonder dat het er zo druk is...het is simpelweg een hele sfeervolle stad. Wij kijken ook altijd nog met veel plezier terug op ons bezoek aan Brugge, al was het toen errug koud.

    Ik heb van je posten over Brugge genoten hoor!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel foto's weer, leuk. En je geeft ons een heel reëel beeld hoe druk het kan zijn. Maar ik snap al die mensen wel, want Brugge is een mooie stad met prachtige gebouwen en details. En dat heb jij prima weergegeven.
    Fijne week, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peetje, wat leuk je reportage over Brugge, ik ben het al zo gewoon van zien ...maar met jouw foto's
    zie ik dan weer eens andere dingen ....héél mooi hé Brugge....ja dat rommelmarktje is er iedere week
    aan de Dijver... ik denk zelfS zaterdag & zondag en feestdagen.... leuk om er eventjes door te lopen...
    Er is inderdaad een winkel in Brugge waar ze gans het jaar door kerstgerief verkopen....héél leuke winkel...
    en ja die 4 tassen....samen een klein kapitaaltje...."was" Belgische makelij...maar is verkocht naar China...enkel de naam herrinnert aan een klasse-tas....maar ik heb er zo géén hoor ...:-):-)
    Verleden jaar hebben mijn man en ik ook eens tijdens een dagje Brugge alle kleine steegjes doorlopen
    waar het niet zo héél druk is .... kom je veel dingen tegen waar je niet eens het bestaan vanaf weet ...
    we hopen deze zomer het eens met de fiets te doen ...vorig jaar was mijn man geopereerd aan schouder
    2dagen voor ons verlof dus fietsritjes zaten er niet in ...
    héél fijne week voor jouw
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je voor je verslag. Wij willen er deze zomer ook weer eens een paar dagen naar toe. Óf in de stad zelf of net er buiten en dan met de fietsen naar de stad kunnen. Het blijft een prachtige stad maar jammer genoeg wel erg druk. Ook heel leuk om te combineren met Gent.

    Weet je misschien de naam van het station waar jullie de auto hebben achtergelaten? Als je 1 dag gaat is dat zeker ideaal.

    Fijne week!
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De parkeergarage heet: Parking station Buiten Begijnevest. Van daaruit kun je dus gratis met de bus naar het centrum, maar het is zelfs nog op loopafstand te doen naar het centrum, gewoon met de stroom meelopen. Wij hebben onze wandelbenen liever gespaard voor de binnenstad zelf, hihi.
      En Gent is ook heel leuk. Er is een heel mooi Water-kasteel, midden in de stad! Onze kinderen vonden destijds de "folterkelder" zo spannend...

      Verwijderen
  5. Oh, wat een prachtige stad is Brugge toch. Ik heb genoten van je post, ik kreeg er gewoon een beetje een vakantiegevoel van:-) Fijne week.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je krijgt er inderdaad een vakantiegevoel van als je jouw post leest. Wat is Brugge toch een mooie stad met een grote verscheidenheid aan huizen en ander moois. Ik wens je een hele fijne week toe.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brugge is altijd leuk om te bezoeken.
    Leuke foto`s heb je gemaakt.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel schoon, Peetje!
    Wat een prachtige stad. Ik hou ervan, van het oude en verweerde.
    Je hebt ons prachtige foto's laten zien.
    Ik heb er zeer van genoten.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh heerlijk, prachtige bouwstijl... heel knus ook! Ik denk dat wij ook maar eens een leuk tripje die kan op moeten doen. :)

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oooh nu wil ik er echt!!! eens naar toe!!! Ik roep het al jaren maar het is er nog nooit van gekomen!
    Mooie foto's en wat een heerlijke sfeer heb je gevangen
    lieve groetjes
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk je post weer....mooie bloemenwinkel ook !! liefs fijne week Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is wel een bezoek waard! Wat een prachtige foto`s. En ik kan mij voorstellen dat je je als dame van stand niet kon laten om even te wuiven ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige stad, je hebt ons een goede indruk gegeven. Jaren terug was ik er ook, was leuk om er rond te lopen, alhoewel het volgens mij toen niet zo druk was. Ze hebben bij de bloemenwinkel echt de bloemetjes buiten gezet, fraai gezicht!
    Fijne week, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik krijg gewoon zin om weer te gaan. Dat marktje heb ik ook bezocht, daar heb ik dat paard gekocht die nu in de gang hier staat!
    Echt een prachtige stad!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Peetje,
    Ik heb genoten hoor, van je tweede deel van Brugge. Zoveel herkenning. Wat is het er toch mooi hè? Voor ons is het alweer 2 1/2 jaar geleden dat we er waren, maar ik denk dat ik toch zeker nog wel een keer terug wil...
    Ik wens je een heel fijne week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het blijft toch een prachtige stad! Alleen jammer dat al die mensen er lopen, waarom doen ze dat altijd als wij er zijn? Ze kunnen toch ook wel een andere keer?? haha.
    Ach....het is ook wel weer gezellig als er wat mensen zijn. Wij waren er vorig jaar met Maria Hemelvaart: was het ook zo druk. Maar wanneer je even van het centrum weggaat heb je prachtige plekken met weinig mensen.
    Mooie foto's heb je er van gemaakt!
    En jammer dat iets moois als dat huis zo veranderen moet hè: zou het echt zoveel geld waard zijn om er te logeren?

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie stad is het toch...moest wel even twee keer kijken naar de foto van de Kerstetalage...nu al?
    Ik ben nog nooit in Brugge geweest, maar staat zeker op mijn TO GO lijstje.
    Fijne Week nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Door jouw ogen zien we zoveel mooie plekjes, heerlijk om er rond te dwalen en vooral
    te genieten......hi, hi, jij zuchten en man glunderen, de volgende keer glunder
    jij als je geluk hebt hoor.
    Fijne, zonnige week Peetje.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi hè , Brugge ! Niet voor niets een van de mooiste steden van België .
    Blij dat je er van genoten hebt.
    Groetjes jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als Belg komen we natuurlijk regelmatig in Brugge, zeker wanneer familie en vrienden in de buurt wonen. Het blijft mij steeds boeien, zeker met jou mooie foto's. Wij wonen niet ver van Gent en onze dochter woont er in de binnenstad, ook een aanrader om te bezoeken.
    Vele grtjes Mien

    BeantwoordenVerwijderen