maandag 9 juni 2014

Code rood.

Vanavond trok er een noodweer over o.a Limburg. Hier werd hij zelfs code rood.
Hoe code rood ook mooie beelden kan geven, wil ik jullie hier laten zien. 





Dit was net of er een klein draaikolkje aan het ontwikkelen was. Maar het was het begin van dit rare wolkendek...

Het leek wel of er roet-deeltjes over de wolken werd gestrooid.

Dit zag er echt dreigend uit.

Echte donder-wolken...



Daarna brak het echt los. De felle windvlagen striemde de regen alle kanten uit.
Na ongeveer een dik uur keerde de rust weer terug. 
In de tuin viel de schade mee, alleen wat planten die plat geregend waren.
Ik hoop dat de rest van Nederland er net zo genadig afkwam als wij. Maar dat zullen we morgenvroeg wel lezen in de krant...

Welterusten, Peetje


21 opmerkingen:

  1. Het is hier in Noord-Brabant meegevallen...
    Bij ons was de lucht ook zo mooi, met paars en rozé.
    Fijne week nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben hier in België al 3 dagen na elkaar zo'n noodweer,zware onweerbuien met hagel,rukwinden.Veel schade ook overal maar gelukkig viel het bij ons nog mee.Hopelijk blijven we nu gespaard van dit dreigende wolkendek...

    Fijne dag!

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gistermiddag waren wij net op tijd binnen van onze fietstocht, een paar minuten later zouden we helemaal doorweekt zijn geweest. We fietsten op langs een gitzwarte lucht, ook heel mooi om te zien.

    Het wolkendek heb je heel mooi vastgelegd, fascinerend om te zien wat er gebeurt. Het lijkt inderdaad wel een kleine draaikolk, dat zich daar ontwikkelde. Maar we hebben het weer gehad...de komende dagen worden geloof ik rustiger.

    Een fijne week! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een "prachtige " foto's va de wolken zeg.fijn dat de schade meeviel.
    Bij ons in het westen iis er niet veel aan de hand geweest het schampte net langs ons heen.
    Fijne week.
    Wilga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben genoeg regen gehad, maar die wolk die in Limburg hing niet....
    Ook al maakte ik me er wel een beetje druk om, omdat twee zonen op Pinkpop waren. Opgelucht toen ik om twee uur de voordeur open hoorde opengaan ben ik daarna heerlijk gaan slapen, om vervolgens later weer gewekt te worden door onweer en regen en een huilende bange hond van de buren....
    Zal wel een vermoeiende dag worden hihi....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig viel het mee bij jullie. Bij ons viel het weer ook mee, wel regen gistermiddag en onweer, maar aan het begin van de avond konden we weer buuten zitten. Later oo de avond begon het weer en zelfs vanmorgen was er wat onweer. Mooie foto's heb je gemaakt. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in Utrecht is het alleen vannacht slecht geweest, ik ben wakker geworden om de ramen dicht te doen.
    Vrienden van ons waren ook op Pinkpop, heftig om te zien hoor, vanochtend op het nieuws.
    Vandaag is het net of er niks is gebeurd, de lucht is weer strakblauw, bizar he?

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons gold code oranje in het hele land .
    Best eng hoor , hopelijk hebben we de laatste onweders gehad .
    Hebben grote glazen ruit kapot door de hagel , de telefoon staat gloeiend rood bij de glazenmakers
    Nog een fijne en vooral zonnige week
    Groetjes jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat was een heftige bui, Peetje!
    Ik heb hem gevolgd via de radio, er kwamen steeds extra berichten vanwege code rood en de zorgen om Pinkpop. Toen alles over was hebben ze zelfs gezegd dat familie van Pinkpopgangers elders in het land zich geen zorgen hoefde te maken omdat alles goed gegaan was. Kijk, dat is radio 1.
    Je hebt de zwarte luchten prachtig weergegeven. Een indrukwekkend gebeuren om respect voor te hebben.
    Nu weer een mooie dag met zon, dat is ook fijn!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We waren aan het fietsen: op tijd vertrokken want de buien zouden pas aan het einde van de middag komen! vertrokken met een stralende lucht maar bij de bezoektuin betrok alles: een dikke onweersbui! We dachten: begint de code rood nu al....hoe komen we thuis!
    Plotseling werd het droog dus snel op de fiets weer naar huis en wat dacht je wat.....geen spatje regen en wind....tot vannacht! hebben nog een poos in de tuin gezeten!
    Mooie foto's heb je er van gemaakt!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtige foto's! gelukkig hebben jullie geen overlast gehad...

    Liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Indrukwekkend die luchtfoto's die je laat zien maar ook een beetje beangstigend. Gelukkig is het goed afgelopen op Pinkpop. Wij fietsten gisteren in de Betuwe, in de auto er heen al een flinke bui maar eenmaal daar schitterend weer en een mooie tocht. En nu zie ik buiten een mooie regenboog.
    We zulle zien wat het weer ons de rest van de week brengt. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's, maar geef mij toch maar die strak blauwe lucht!! Gr. Jac...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier in het westen is het allemaal heel erg meegevallen. Alleen een paar buien in de nacht. En als er al onweer was, ik ben er niet van wakker geworden...
    Die foto's van de wolken zijn echt indrukwekkend mooi. Wat goed dat je daar ook wat foto's van maakte, het geeft altijd een beeld bij wat er te komen staat...
    Ik wens je een heel fijne verdere week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja Peet hier was het net zo,
    en een hele mooi lucht daarna!
    Gelukkig niks ernstigs gebeurt hier!
    Fijne dag!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja Peetje, ik heb er net ook iets over geschreven in mijn post...zonder dat ik dit eerst gelezen had...ik had nog nooit zulke onheilspellende wolken gezien...ik had echt wel angst, ben niet zo'n held....Ik had zo met de mensen te doen op Pinkpop maar daar is gelukkig alles goed gegaan. Duitsland heeft het erger getroffen en ik heb een filmpje gezien...verschrikkelijk....De foto's zijn mooi en ik heb nog gedacht, zal ik foto's nemen....maar toch maar niet gedaan....fijne week en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bijzonder om te zien hoe zoiets zich ontwikkeld. Hier in Harderwijk hebben wij er eigenlijk geen last van gehad. De hele dag droog en zon en warm! 's Avonds wel een spatje regen en 's nachts ook maar verder hebben we er niks van meegekregen terwijl ook hier toch onweer was voorspeld.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heftig hoor! Wij hebben hier eigenlijk alleen 's nachts een flinke bui gehad, maar dat was het dan ook! Je hebt wel prachtige foto's van de wolken gemaak!
    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die luchten die je hebt gefotografeerd zijn wel bijzonder zeg, hele aparte wolken. Het heeft mooie plaatjes opgeleverd en gelukkig is de schade meegevallen bij jou!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat ziet er dreigend uit, grappig dat draaikolkje. Hier nauwelijks iets gemerkt van het noodweer. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen