vrijdag 8 augustus 2014

Buurten in Buren.


Onze drie weken vakantie zitten er weer op. En hoewel we niet óp vakantie zijn geweest, maar gewoon daguitstapjes hebben gemaakt, moet ik bekennen dat, terwijl ik de foto's op de computer zet, het toch een vakantie-gevoel weergeeft, alsof we ver weg zijn geweest...Wat is Nederland ( en omstreken, voordeel als je zo dicht bij de grens woont) toch mooi!
Neem nou dit heerlijk idyllische Buren: 
Omdat we toch in de 'buurt' waren i.v.m. de Nijmeegse Vierdaagse (manliefs broer liep mee) gingen we even een kijkje nemen in dit mooie dorp. Wij waren er al eens jaren geleden geweest, maar het blijft leuk om door de knusse straatjes te slenteren. Alleen was het deze keer ook voor ons wel erg tropisch, met zo'n 30 graden!







De ooievaar was goed vertegenwoordigd in Buren.






Hier nest nummer twee...voor het nageslacht wordt goed gezorgd...
Hier moet toch een geboortegolf plaatsvinden...













Het voormalig weeshuis van Buren.

Nu zit er een museum over de Koninklijke Marechaussee in.



Een oude sluispoort.





Na Buren zijn we nog even op de terugweg in Zaltbommel geweest.
Dit fraaie kasteeltje heette ons welkom.
Maar door de tropische temperaturen bleek het nogal uitgestorven te zijn.
Het was gewoon té warm om wat te ondernemen.
Dus reden we maar snel terug naar onze tuin in het zuiden, waar een heerlijk zwembadje ons verkoelde.
Koel drankje erbij...lekker bijkomen onder de bomen van onze eigen tuin...
Zomer in Nederland!




En hoe contrastrijk, nu het op dit moment met bakken uit de lucht komt vallen. Hoosbuien zijn de laatste week aan de orde van de dag, met codes geel en oranje. We schijnen er aan te moeten wennen, hier in Nederland. Dit worden onze zomers voorlopig, warmer én natter.






Liefs, Peetje

20 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's Peet! Wat is Nederland toch mooi, als het mooi weer is hoef je er toch helemaal niet voor naar het buitenland, al kun dat in jullie omgeving al snel doen. De huizen met vele bloemenpracht voor de deur, geweldig! De wandeling uit je vorige post is ook al zo genieten, de omgeving zo mooi glooiend, dat is toch enorm genieten! We hebben een prachtige zomer te pakken en jullie vakantie was tropisch, dat nemen ze ons niet meer af. Op dit moment zit ik nog steeds buiten en is er in het noorden nog nauwelijks een spat regen gevallen in tegenstelling tot andere delen van het land...ook dat contrast is heel erg groot. Maar helaas zal orkaan Bertha roet in het eten gaan gooien, hopelijk is het van korte duur en volgt er nog een mooie lange nazomer. Ik heb genoten van je mooie foto's!

    Wens je een heel fijn weekend!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie veel mooie straatjes, geveltjes, plantjes...heerlijk om daar langs te slenteren!
    Je hoeft zeker niet ver weg om te kunnen genieten. Wij hebben hier aan de kust heel veel
    geluk gehad met het weer, lang niet zoveel regen als in andere delen van het land.
    Goed weekend, Peetje! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zowel Buren als Zaltbommel ken ik goed. Ik ben er veel geweest in mijn jeugdjaren, ik woonde heel dicht in de buurt van Buren en mijn oma woonde in Gameren (een dorp naast Zaltbommel).
    Ik ben al jaren niet meer in Zaltbommel geweest. Ik wil best graag, maar vind het moeilijk, er liggen daar zoveel herinneringen, echt jeugdsentiment.
    Het zijn prachtige stadjes!!
    Nederland is echt ontzettend mooi!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig want hier in het noorden is amper nog een spat gevallen.......zo klein als ons land is, het is toch weer helemaal verschillend. En je beelden....wow! idd....prachtig! Buren is dus echt een aanrader.
    Heb genoten van je vakantie beelden.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat jullie een geslaagde vakantie gehad hebben. Heerlijk dat slenteren in Buren misschien iets minder met 30 graden ;-) maar je foto's zetten een gezellige sfeer neer.
    Buren is me bekend en morgen ga ik naar Brugge waar je laatst zo'n prachtige post over had.
    Fijn weekend, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nederland is inderdaad heel mooi en Buren is daar een heel goed voorbeeld van. We waren daar een jaar geleden, we hebben toen heerlijk aan de rand van het dorp aan het water geluncht. De straatjes vonden wij ook heel sfeervol, leuk om het hier terug te zien.

    Fijn dat je genoten hebt van jullie vakantie!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vergeet ik nog te zeggen dat ik jullie toch wil adviseren de komende weken de ramen gesloten te houden...je weet het met die ooievaars maar nooit ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Men hoeft niet ver te reizen om te genieten van mooie dorpjes. Ook hier in België zijn er prachtige kleine dorpen zoals Damme, Grimbergen en nog zovele meer die een bezoek waard zijn.

    Je foto's zijn prachtig, ik heb er fijn van genoten.

    Liefs, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn in Brabant geweest, Nederland is ook erg mooi hoor!
    Leuke foto's en fijn weekend!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Peetje,
    Ik ben nog nooit in Buren geweest, maar zo te zien moet het heel nodig op ons tp-go-to lijstje. Wat een prachtig dorp. En dan dat weeshuis... Wat een mooi pand...
    Zaltbommel, daar ben ik wel eens geweest, op een terras, bijna aan het water van de rivier, is het goed toeven met heel warm weer...
    En dan het weer, ja daar raken we nooit over uitgepraat toch? Leuke plaatjes....
    Fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig dorp, Buuren. Ik heb het zelf nog niet eerder gezien, maar wel via andere andere blogs.
    Ik krijg altijd de kriebels van zulke huisjes.
    Je reist misschien wat meer, maar daar kun je best een hele mooie Nederlandse vakantie aan over houden.
    Ja, die dagen waren wel erg warm. Gelukkig gaan we heel langzamerhand naar de herfst, blij toe!
    Fijn dat jullie genoten hebben, Peetje!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja mooi, en heel herkenbaar voor mij. Net als Monica kwam ik vroeger jog weleens in Zaltbommel, en Buren lag vlak bij mijn geboorteplaats. En woon nu zelfs in de Gemeente Buren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is waar dat wij massaal naar het buitenland reizen .
    Terwijl er in eigen land zo'n mooie plaatsen , dorpjes zijn .
    Leuk dorpje .
    Groetjes christel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Peetje, ook ik ben weer net begonnen met bloggen, de vakantie zit er weer op. Wij hadden een minder leuke vakantie door een sterfgeval binnen 3 weken van een goede vriend van mijn lief...maar ik heb dit verder niet op mijn blog vermeld. Wat een prachtig stadje dat Buren en wat heb je weer super mooie foto's gemaakt...zo leuk dat dorpje...en wat goed van je man dat hij mee deed aan de 4-daagse...
    Ja en over het weer, wij hebben ook extreme hitte gehad en extreme regenbuien en mijn Annabelles zien er niet uit...zo jammer...dus als dit vaker gaat voorkomen.....niet zo leuk....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi Buren.
    Moeten we toch ook eens gaan kijken.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk stadje dat Buren! En ook Zaltbommel is erg leuk!
    Ja, het weer nu is.....tja hoe zeg je dat het best....
    niet fijn in ieder geval!
    Fijne avond!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had je gemist in Rotterdam ....volgens Lia was je net weg...jammer ..!....en ja buren is zo leuk kom er graag ...!...fijne week liefs Ria...x...!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige foto's wat een gezellig plaatsje! Ben er zelf nog nooit geweest, misschien maar eens doen.. :)

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nederland heeft zoveel leuke en sfeervolle plekken, leuk dat jij er weer eentje 'op de kaart' hebt gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt voor je reactie Peetje! Lekker zeg, dacht ik dat ik origineel was met mijn tulband. Ik heb het helemaal niet in een tijdschrift gezien. Je bent niet zomaar ergens de eerste mee, haha.
    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen