maandag 25 augustus 2014

Citadel van Dinant

Vandaag neem ik jullie mee naar de Citadel van Dinant in België. Deze citadel is gebouwd op een rots. Het eerste bouwwerk dateert van 1051, maar heeft in de loop van de jaren vele vormen en bezitters gekend, waaronder de Franssen (die het bouwwerk opbliezen in 1703 tijdens de Franse aftocht). 

 Het laatste bouwwerk werd gebouwd van 1818 tot 1821 door de Nederlanden. Tot de Belgische Revolutie (1830) zat hier het Nederlands garnizoen. Daarna is hier nog flink gevochten in de Eerste en Tweede Wereldoorlog.
Je krijgt dit uitzicht al voordat je de citadel naar binnen gaat. Het is daarom handig om je auto niet onder in de stad te parkeren, maar boven op de berg op een ruime eigen parkeerplaats. Met het kabelbaantje kun je dan, na bezichtiging, naar onder.

Maar eerst kijken we hier onze ogen uit!

Kan ik ondertussen wennen aan het idee om in zo'n bakje te zitten...







Dan ga je de citadel in via meters lange gangen.



  In verschillende zij-kamers krijg je uitleg over het wel en wee van deze citadel. Vooral de Eerste W.O krijgt hier veel aandacht, omdat hier toen flink werd gevochten. 

Met geluid en licht-spektakel geven ze de sfeer weer, die toen heerste...niet zo'n fijne...



Het binnenplein.
Hier verzamelden we ons voor een rondleiding met een 'plezante' oudere Belg.

Aan oorlogs-attributen geen gebrek...Vind alleen die poppen altijd zo eng...



Ik hoop dat dit een echt paardenstaartje is geweest...want ze waren wreed destijds...

Ik bedoel maar...de Guillotine!

En natuurlijk mogen kanonnen niet ontbreken.











Met de rondleiding kwamen we langs de bakkerij...
(weer met die enge poppen)

...de slaapzaal...

...en de wapenkamer.

Hier hebben ze de loopgraven nagebouwd die veel in de Eerste W.O. werden gebruikt. Gaf een beklemmend gevoel...

Via een trap kwam je in een heel schuin gedeelte om je het idee te geven dat de boel was ingestort (wat destijds regelmatig gebeurde).

Maar onze 'plezante' Belg herkende het ook van een paar Duvelkes te veel...

Daarna konden we nog wat rond de Citadel lopen. 

Herdenkingsgraf van een paar soldaten van verschillende nationaliteiten, 
die hier hun laatste adem uitbliezen...om uiteindelijk samen in de eeuwigheid te rusten.

En toen gingen we naar onder...


Oké, ik heb mijn grenzen verlegd...viel best mee!






Het is in ieder geval minder vermoeiend...


...dan deze trappen straks weer op te lopen (408 treden)!

De Collegiale kerk Onze-Lieve-Vrouw van Dinant uit de 13e eeuw. 




Geen idee wie dit is, maar ze hadden er graag veel goud voor over
 (waarbij ik dan denk: en de armen dan...?).

Glas-in-lood-ramen met Bijbelse taferelen. 
De grootste van Europa.







Na een bezoek aan de stad, die het toch het meeste moet hebben van de Citadel,
 gaan we met het kabelbaantje weer gezellig naar boven.

Voor ons volgend uitstapje blijven we in Nederland: 
Volendam, Marken en Monnickendam.
Dankjewel voor jullie leuke reacties. Bij de meesten is het toch een feest van herkenning van vroeger. Leuk om jullie weer even terug te brengen naar die tijd...

Liefs, Peetje


20 opmerkingen:

  1. Dit is echt een plek vol geschiedenis! Zo'n rondleiding is dan niet alleen interessant, maar zo kun je je ook beter of goed verplaatsen in die tijd van toen. Stoer dat je de kabelbaan hebt genomen, naar beneden is vind ik net wat enger dan naar boven. Je werd wel op een heel mooi uitzicht getrakteerd!

    Ik heb genoten van je post! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Peetje, mooi toch hé de Ardennen.... ik kijk ook wel uit
    naar je volgende post...voor mij het "onbekende" ...:-)
    héél fijne week
    Liefs
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peetje,leuk jouw post over onze beroemde citadel , al een tijdje geleden sinds ik er was.
    Als ik me niet vergis ,is daar geen gebouw die de dronken put of zoiets is genaamd.
    Daar word je dronken als je daar loopt .de kinderen vonden dat geweldig .
    Of het die scheve gang is , weet ik niet meer.


    Groetjes christel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige beelden Peetje, 25 jaar geleden was ik daar voor het eerst en daarna enkele keren met onze kinderen, mooi dat alles zo bewaard gebleven is, het is echt prachtig om te zien.
    Ik vond het kabelbaantje daar ook heel spannend en durfde er nooit in:) maar het is de moeite waard om alles vanaf die hoogte te bekijken.
    Leuk om ons mee te nemen naar mooie plekjes!!!

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf uitzicht zeg (je zou er hoogtevrees van krijgen)! Je hebt veel opgestoken daar, ik nu ook, want ik ben er nog nooit geweest. Zo te zien had je prima weer om door te stad te lopen en dat geeft een lekker vakantiegevoel!
    Lieve groet en een fijne avond! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi en interessant om op deze manier de geschiedenis in te duiken en dat er zoveel bewaard is gebleven om een goede indruk te krijgen hoe het er destijds aan toe ging. Je hebt er een prachtig beeldverslag van gemaakt. Maar jezelf ook overwonnen door toch de kabelbaan te nemen...de 408 treden hebben je waarschijnlijk te denken gegeven haha. Prachtig uitzichten!

    Wat heb je trouwens een prachtig kastje in je atelier!

    Ik wens je een fijne week!

    Liefs, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige reportage met mooie foto's!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oei je stond wel op grote hoogte. Wat indrukwekkend allemaal, je hebt er een mooi verslag van gemaakt. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. The views from the citadel are stunning Peetje! Your photos are breathtaking of this beautiful place. I am fascinated to read about it's history too. Thank you for taking me along on your visit here!
    hugs...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige kerk en het binnenplein en de stijle trap zie ik zo weer voor me. Ben er twee keer geweest en tweemaal met de kabelbaan naar boven. Eenmaal netjes met de trap naar beneden en eenmaal deels tussen de bomen door. De hond nam ineens de benen en wij erachteraan.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is al wat jaartjes geleden dat ik in Dinant was,erg leuk om het op deze manier weer te beleven.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat indrukwekkend allemaal, Peetje.
    Wat een uitzichten en de citadel was ook prachtig.
    Een prachtige reportage heb je er van gemaakt.
    Ik heb er van genoten!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie post zeg ...!...prachtig !!......ik heb er van genoten...!..liefs van mij...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw prachtig zeg en dat uitzicht!!! Ik ben helemaal niet op vakantie geweest helaas maar door je vakantie postjes is het toch een beetje alsof ik op vakantie ben,super!!
    Ik zie uit naar je volgende post!
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie foto's heb je er van gemaakt. Ik ben er nooit geweest maar wel in de Ardennen. Niet ver van huis en toch zoveel moois te zien!
    En jullie boften met dat mooie weer zo te zien.
    Veel plezier in Marken/Volendam, Monnickendam!
    Wanneer je daar bent moet je ook eens naar Broek in Waterland en De Rijp gaan: leuke plaatsjes zijn dat. Broek in Waterland heeft allemaal houten huizen in de kleur grijs/blauw en De Rijp is een klein plaatsje met oude huisjes en een hele leuke kroeg!
    Echte aanraders!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bijzonder indrukwekkend zeg! Daar wil ik ook een keer naar toe!
    Leuk dat je zoveel foto's laat zien met begeleidende tekst, nog leerzaam ook!
    Superleuk!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige foto's wat zouden jullie genoten hebben , een plaats om echt eens naar toe te gaan ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig uitzicht en wat een boel foto's heb je gemaakt Peetje. Enne mijn jongste mist de letter H van jouw jongste maar die andere letters zijn ook op hem vastgeplakt dus snap je helemaal en hoe gaaf zou het zijn dat jij volgend jaar ook een BAM-smsje krijgt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kan me herinneren dat ik bij een soortgelijke variant ben geweest maar dat was ergens in Frankrijk en ook zo indrukwekkend. Maar wat een prachtig uitzicht hier ook bij, erg mooi!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Peetje,
    bedankt voor de tip! Toen ik gisteravond in bed lag was ik hier al aan het denken......Zoon is nu naar school:( dus vanavond word hier aan gewerkt:)

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen