zaterdag 16 augustus 2014

Gevangenis

We moeten bekennen dat we tijdens onze vakantie ook een nacht in de gevangenis hebben geslapen.


Niet omdat we 'stout' zijn geweest, maar gewoon omdat we er een nachtje logeerde in het Fletcher-hotel op het Oostereiland in Hoorn. Wat ooit een gevangenis is geweest, is nu omgebouwd tot een Cinema, Brasserie en dus ook een hotel. Ook zit er een appartementen-complex in.

Het ligt aan de jachthaven en een loopbrug brengt je naar het gevang (als je te voet bent, je auto parkeer je gewoon op hun parkeerplaats, achter het gebouw).

De binnenhaven van Hoorn.

Zicht op het mooie centrum van Hoorn,
 ook een stad om echt te ontdekken!

Daar hadden we nu even niet zoveel tijd voor omdat we naar een gezellig BBQ-feestje gingen van mijn nichtje, die haar 30e verjaardag vierde.
Maar we komen zeker terug!


Het lijkt zo wel of de toren gehalveerd is.

Wij hebben hier 's avonds laat nog even heerlijk een pintje gedronken.
 Overal in de stad hoorde je geroezemoes van mensen die
gezellig op de vele terrasjes zaten. Het was een warme zwoele avond. Een hoosbui maakte daar abrupt een eind aan. Gelukkig hoefde wij maar even de loopbrug over naar het gevang, terug naar onze 'cel'.

Ons uitzicht de volgende morgen. Het weer was compleet veranderd.
 En er lag opeens een Zwitsers cruise-schip voor de deur!

(vonden we wat minder, weg uitzicht op het meer)

Het gangpad naar de kamers.
 Op de beneden-verdieping had je nog kamers met echte celdeuren!

Zicht vanaf het lift-portaal over het IJsselmeer.

De eetzaal.
 We kregen een heerlijk ontbijt met droog brood en water...vers afgebakken brood, croissants, verse jus, cappuccino en nog veel meer.

Je ziet hier dat je zo het centrum van Hoorn in kunt lopen
 (of fietsen, staan er genoeg).

De onderste kamers hebben nog
 het traliewerk voor de ramen.

Bij het trapje was de ontvangst voor de gasten.

Hier kun je nog goed zien dat het eerst een gevangenis was.



De 'gasten' van vroeger hadden anders wel een heel fraai uitzicht!

Maar het leek me toch geen pretje als je door deze deur naar binnen 'moest' voor jaren.

De dag hebben we volgemaakt met een bezoekje aan Volendam, Marken (heel mooi) en Monnickendam.
 Daarover in een latere post meer.


Voor mijn nichtje nog deze foto's van de oude authentieke letterbak die ze mij gaf.
Hij heeft een mooie bestemming gekregen in mijn atelier.



De ideale manier om al mijn stempels overzichtelijk te bewaren.


En er is nog plaats, zoals jullie kunnen zien.
Dankjewel J.
Ben er ontzettend blij mee!

Liefs, Peetje


16 opmerkingen:

  1. Wat een mooie gevangenis, volgens mij heb ik dit al eens op tv bij één of ander woonprogramma gezien.
    Erg leuk en inderdaad wat is Hoorn mooi zeg.
    Ik moest erg lachen om je doorgestreepte water en brood ;-)

    Fijn weekend nog en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He dat is wel heel erg mooi geworden allemaal.
    Wij waren er nog nooit geweest ( dat hoeft natuurlijk ook niet als je "om de hoek woont")

    Ik ben blij om te zien dat de letterbak een goed huis gevonden heeft!
    xx
    Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend dorp....en wat een leuk idee om van een gevangenis een hotel te maken....het heeft ook een hele mooi ligging....Wat is het Ijsselmeer toch mooi en ook dit dorp...zo leuk allemaal....Nederland is echt een mooi land en voor mij hoeft het verre reizen sowieso niet meer.....mooie foto's ook....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peetje,
    Wat een bijzonder hotel, maar wat leuk om daar een nachtje te verblijven... Hoorn lijkt mij ook een heel leuk stadje, ken het nog niet, maar daar gaat vast nog wel een keer verandering in komen. Ja het lijkt net of er een scherp mes door die toren is gehaald...
    Marken is inderdaad heel leuk, daar zijn wij afgelopen mei nog geweest... super.
    Fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoorn staat ook al op mijn 'to go' lijstje, dat wordt echt een LIJST. Ik ben er al wel een aantal malen geweest, maar ben niet verder gekomen dan de schaatsbaan! Op foto's had ik al gezien dat er mooie gebouwen staan, nu ook weer op de jouwe, en er zijn meen ik ook mooie woonwinkels.
    Je hebt vast een kleine indruk gekregen. Je letterbak is gaaf en groot!
    Fijn weekend Peetje, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha....je zegt wel dat je niet stout geweest was maar.....is dat echt zo??
    Wat een leuk hotel om een keer te verblijven!
    En Hoorn is een gezellige stad, ik kom er ook graag, leuke straatjes, restaurantjes en kroegjes. De laatste keer was in de winter....ja dan ziet het er heel anders uit!
    Wat een mooie letterbak trouwens, daar kan je heel wat in kwijt en het staat ook nog eens leuk!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een idee om van een oude gevangenis een hotel te maken. Ziet er wel heel goed uit. Leuk om daar een nachtje te slapen.
    En wat een prachtige omgeving met uitkijk op het IJsselmeer.
    Het zijn wel heel leuke plaatsen die jullie hebben bezocht.
    Je letterbak is mooi en groot! Een mooi cadeau!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat jullie zonder strafblad in dit unieke hotel konden logeren. En dat het ontbijt beter smaakte dan brood en water.
    Hoorn vind ik ook een leuk stadje en ook de andere dorpen waar je ons nog wat van laat zien zijn sfeervol.
    Heel mooi de letterbak met stempels. Fijne zondag, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Om zo achter de tralies te zitten , daar teken ik voor haha
    En dan als straf géén water en brood te moeten eten.....
    Ik vind het een prachtig idee om' hier van een hotel te maken en dan nog op zo'n locatie.
    Leuk stadje ook .
    Groetjes christel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk je post over dit hotel...mooie foto's ..!...geniet van een mooie zondag...!..x!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Peetje,
    Leuk dat je meedoet!
    Op mijn post kun je inderdaad niet reageren. In mijn post staat een vermelding naar een speciale pagina waarop je je kunt aanmelden.
    Je kan ook op mijn internetversie rechtsboven op de foto klikken.
    Zou je voor mij even kunnen nagaan of het lukt?

    Ik hoor of zie het graag.....

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt mij helemaal niets om een echte bajesklant te zijn, maar op deze manier is het wel erg grappig. Je had in ieder geval alle vrijheid om te gaan en te staan waar je wilde. Het lijkt mij een hele leuke en mooie plek voor een overnachting, het ziet er allemaal prima uit.

    Wat heb je een mooie letterbak gekregen!

    Een fijne week! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi, bij zo'n verblijf krijg je vanzelf fantasiebeelden...wat leuk zeg dat jullie daar logeerden! Een goede zet van de eigenaar want het maakt wel indruk. Maar ook prachtige beelden van Hoorn!

    En wat ben je een mooie letterbak rijker!

    Wens je nog een hele fijne zondag!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Logeren in de gevangenis en dan denk ik gelijk aan zo'n koepel, maar dit is natuurlijk een heel ander soort type gevangenis (beetje ouder ook) en wat gaaf dat ze daar een hotel van hebben gemaakt, zeker zo voor een nachtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat vind ik juist zo mooi, dat er van oude gebouwen iets nieuws wordt gemaakt in plaats van weghalen.
    Tja, zo te zien hadden de gasten van vroeger een mooi uitzicht, maar daar was dan ook alles mee gezegd.

    Hoorn is een gezellige stad waar je een leuke dag van kunt maken.

    Ben benieuwd naar de andere foto's van Volendam, Marken en Monnickendam, daar woon ik vlakbij.

    Hele fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat zal vast en zeker een hele bijzondere ervaring zijn geweest. Leuk! En mooie stad lijkt me aan je foto;s te zien.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen