zondag 31 augustus 2014

Volendam, Marken en Monnickendam.

Dit stond al jaren op ons to-do-lijstje:
 de typische Hollandse dorpjes Volendam, Edam en Marken bezoeken. Edam is het niet geworden, maar wel Monnickendam.
Maar we begonnen in Volendam.
Dit is de grote 'boulevard-weg' langs het water. Je rolt er van het ene souvenirwinkeltje in het andere (niet echt ons ding), maar de buitenlandse toeristen smullen hier van. Met busladingen vol worden ze hier gedropt. Toen we nét weer een hele lading onze kant op zagen komen (dreigend beeld, hoor!) doken we een zijstraat in en kwamen in een veel rustiger stuk van Volendam (en mooier!).

Zo'n contrast met de mensenmassa parallel aan deze straat! Heerlijk rustig. Een echte zondagse rust...







Grappig, als je de naambordjes leest: het krioelt er van de Smit's, Schilder, Keijzer. Allemaal familie....?

Na Volendam reden we naar Marken. Daar aangekomen kun je met je auto eigenlijk alleen nog maar een parkeerplaats op. In Marken zelf rijden alleen vergunninghouders, dus in feite is het een groot openluchtmuseum. We begrepen ook al snel waarom...
De tijd heeft hier stil gestaan.

Wat een rust! Hier liepen ook best veel toeristen, maar niet zo massaal als in Volendam. En geen typische souvenirshops!
Loop lekker mee...







De bekende paal-huizen.
 Vroeger werden ze zo gebouwd voor bescherming tegen het hoge water. Toen in 1932 de Afsluitdijk in de Zuiderzee kwam, was het gevaar geweken en bouwden men de onderverdieping vol en vergrootte daarmee het woonoppervlakte. Helaas had de Afsluitdijk ook nadelen: vele vissers verloren hun baan, omdat de zoute zee nu een zoet meer werd, waardoor veel vissoorten niet meer voorkwamen.
De achtersten huizen in deze rij hebben bijgebouwd, de voorste zijn nog origineel op palen.

Veel huizen liggen op terpen (verhoogde dijken), hier werven genoemd.



Leuk detail op de buitendeur...



De haven van Marken.





Hier gaan per jaar toch liters zwarte en donkergroene verf doorheen?
De meeste huizen zitten dan ook strak in de lak.







Hier zie je goed dat is bijgebouwd.



Soms liep je gewoon in een soort doolhofje van houten huisjes.



De vuurtoren bij Marken.


Het zag er soms dreigend uit, maar we hielden het droog.

Nu en dan scheen er weer eens een waterig zonnetje...





Prachtige stokrozen sieren de toch al mooie gevel nog eens extra.

Na dit schilderachtige Marken reden we door naar Monnickendam.
Veel meer huisjes van baksteen hier, maar toch met gezellige straatjes om doorheen te slenteren.

Monnickendam is veel geteisterd door grote branden (1499 en 1513) en er heerste vroeger de pest (1451 en 1513).

Ophaalbrug "Delangebrug".



Het weer liet zich steeds meer van zijn beste kant zien.

We eindigden weer bij de haven met een heerlijk zonnetje op onze bollekes.
We konden weer eens wat afstrepen op ons to-do lijstje. Alleen is die nog steeds niet korter geworden, alleen maar langer...

Tijd om naar huis te rijden, naar het diepe zuiden...


De volgende keer nemen we jullie mee naar Clervoux en Vianden in Luxemburg.

Ik zie ook dat er nieuwe volgers bij zijn gekomen.
Gezellig dat jullie erbij zijn!!!

Liefs, Peetje

21 opmerkingen:

  1. Wij zijn nog nooit in deze plaatsjes geweest, maar eigenlijk is het schandalig. Want in je mooie fotoreportage laat je ons hele mooie plekjes van Nederland zien. Dat massale hoeft van mij ook niet, maar die rustige straatjes...helemaal geweldig.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, wij waren er een tijdje geleden ook. Onze zoon woont sinds een paar jaar in Monnickendam maar we kwamen er maar iet toe om ook de omgeving eens te bekijken. Op een mooie dag namen we de fietsen mee en reden we van Monnickendam, inderdaad schattig, naar Marken: zo leuk! en naar Volendam: veel te te toeristisch. Maar een mooi stukje Nederland. In Edam was ik vorig jaar met de brocantemarkt in de kerk daar. Ook de moeite waard. Leuk om al die herkenbare plaatjes weer bij je te zien, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peetje,
    Wat zijn dat toch mooie plaatsen zeg. Het is al weer heel wat jaren geleden dat ik in Volendam was, maar in Marken ben ik in mei nog geweest. Ik ken dus alle straatjes wel zo'n beetje die je hier laat zien. Alleen in Monickendam ben ik nog niet eerder geweest, alleen in de haven toen we een paar jaar geleden daar een dag op een Tjalk gingen varen...
    Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een boel mooie foto's ...en ja wat s het leuk daar...fijne week liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Druk he.... Volendam.
    Je hebt er goed aan gedaan om van de dijk af te gaan, want daarachter ligt ook een prachtig stukje Volendam. Op Marken is het zeker een stuk rustiger, vroeger gingen wij wel eens op een doordeweekse dag met mooi weer, wat een rust.
    Je hebt er prachtige foto's van gemaakt, ze kunnen zo in een reisgids.

    Fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn toevallig een paar weken geleden ook in Volendam geweest. Leuk om gezien te hebben. Onze kinderen waren hier nog nooit geweest. Beetje laten zien van ons eigen land......
    mooie reportage!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb genoten van je post. Jaren geleden fietsten wij een rondje IJsselmeer en overnachten we ook in het drukke straatje in Volendam. Toen reden er nog bussen door. En toen wij de bagage op de kamer aan de voorkant brachten reed er juist een bus voorbij en die mensen zaten zowat bij ons binnen, dat was wel heel erg dichtbij.
    De andere twee dorpjes ook bezocht. Er zitten superleuke huisjes (steeds een heel klein stukje uitgebouwd) en tuintjes tussen.
    Een goede week, groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk dat je ons even hebt meegenomen! Dit zijn idd van die dorpjes die je toch ooit eens moet zien. Ik geloof niet dat ik er al eens ben geweest. Maar nu ik je foto's zie moet ik ze ook maar op mijn to do lijstje zetten :).
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke dag hebben jullie gehad zeg, prachtig is het daar en je hebt weer lekker veel foto's gemaakt om hier te laten zien!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, mijn to do lijstje is ook weer langer geworden:-) Ook ik ben nog nooit in deze plaatsen geweest. Het ziet er wel prachtig uit. Heerlijk hè, zo'n dag genieten!

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijk nu zie ik waarom er zoveel mensen naar toe gaan! Wat mooi zeg vooral de foto's van het echte dorp zal ik maar zeggen! Ik denk dat ik de heer des huizes maar even deze plaatjes laat zien! toch ook maar eens die kant op te gaan!
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je ons meegenomen Peetje, met je prachtige foto's.
    Wat heb ik genoten van de straatjes, de huizen, de omgeving.
    Die verwantschap in Volendam is waarschijnlijk wel waar. Veel mensen lijden daar aan een erfelijke ziekte en het AMC doet er groot onderzoek naar wat dat nu precies is en waar het vandaan komt. Ook als een stel een kind wil krijgen en graag wil weten hoeveel kans ze daar op hebben, kunnen ze eerst in het AMC advies end. krijgen. Het is een vrij zeldzaam iets wat alleen in Volendam zoveel voorkomt.
    Wens je een fijne dag verder!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat een bekende plaatjes allemaal.
    toen wij nog in Oosthuizen woonden gingen we vaak naar Marken.
    ** Volendam sloegen we meestal over..
    Voor zover ik weet zijn alle Keizers, Schilders, Tol-len en derghelijke zeker famillie van elkaar.
    De erfelijke ziekte waar Gerry het over heeft komt veel voor in Volendam omdat er nog veel "binnen" Volendam getrouwd wordt..
    ** Overigens hoor ik via via dat veel kindjes met die ziekte na de geboorte vaak meteen naar een inrichting gaan. Er wordt nogal geheimzinnig over gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je prachtige foto's van die mooie dorpjes gemaakt en veel ook. Wij zijn een poos terug in Marken geweest met het kruiende ijs. De vuurtoren komt me dan ook bekend voor. Volendam was ik ook ooit eens, maar het kwam niet overeen met mijn voorstelling van dat het er heel mooi was. Maar Edam en Monnickendam lijken me geweldig om eens te bezoeken. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk om daar rond te lopen, vooral in de rustigste straatjes. Inderdaad net of de tijd heeft stilgestaan.
    De huizen zien er over het algemeen goed verzorgd uit, mooi om te zien. Zo te lezen ben je er nog aardig op uit geweest in de vakantie, van hot naar her, leuk toch?
    Fijne avond, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat geweldig dat je ons meeneemt in dei mooie straatjes met ieder weer zijn specifieke details,
    De paalhuizen vond ik altijd heel mooi, het leek me leuk om daarin te wonen:) ach ja zo droom je nog wel eens.
    Mooi dat er zoveel moois bewaard gebleven is, toch een stuk geschiedenis wat we mogen koesteren.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi die authentieke dorpjes, zo'n heerlijk sfeertje. Mooie foto's.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie rondleiding heb je ons gegeven. Krijg meteen zin om mijn camera in te pakken en er heen te rijden! De stadjes komen zeker op mijn todolijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk om toerist in eigen land te spelen toch? Er zijn genoeg mooie plekken in Nederland. Mooi die strakgelakte huisjes. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Daar kun je gewoon uren dwalen en fotograferen. Stond vorig jaar al op ons lijstje maar niet van gekomen ... dit jaar nog steeds niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw wat een foto's! Zoveel haha. Maar wat een sfeertje zeg, ik heb echt het gevoel alsof ik nu ook even ben geweest, dank je wel.

    liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen