donderdag 28 augustus 2014

Zomer (weet je wel, die twee weken) vasthouden...

Bijna is augustus alweer voorbij.
 De zomermaand noemen ze het. Ook dit jaar...?

Hij werd een van de natste van de afgelopen decennia.
En volgens mij één van de donkerste! 

Hoe vroeg moesten we niet al de lampen (en leuker, de kaarsen) aan maken?

Nu ben ik een tussen-seizoen-mens.
 Lente en herfst zijn voor mij de mooiste seizoenen in het jaar.
De veranderingen die op stapel staan,
 frisgroen wat ontluikt,
af en toe al eventjes buiten zitten om de eerste zonnestralen op je gezicht te voelen,
bollen die hun mooiste bloemenpracht laten zien,
een lange vakantie nog voor de boeg... 

...de verkleuring van de bladeren,
 tijd voor vesten en warme plaids,het terugtrekken in je warme schulpje met
een heerlijke warme kop thee in je handen,
hout in de kachel klaar leggen voor een wat koudere avond,
Voorzichtig denken aan de feestdagen...


Maar dit jaar kwam dit gevoel wat sneller.
Alles is een maand te vroeg dit jaar, dus ook de herfst.

Dus geniet ik nu nog even van de schelpen in huis.
Door de jaren heen verzameld op verschillende stranden, van verschillende landen...

Is er nog dat mooie blauw dat aan de zee doet denken...

Maar de warme plaid ligt ook al klaar...

De schelpen worden straks weer opgeborgen en maken plaats voor diepgroen mos,
 dennenappels en gedroogde takken van de bereklauw...

Maar nu nog even niet...
Het waren twee mooie zonnige weken,
 deze zomer...

Liefs, Peetje

23 opmerkingen:

  1. Wat een mooi sfeervolle foto's! Je hebt het ook zo mooi beschreven!
    Heerlijk hoe ieder seizoen z'n sfeer oproept. Alhoewel ik toch echt een zomermens ben en het liefst de hele zomer buiten leef.
    Maar als de kaarsjes binnen weer aan kunnen heeft toch ook altijd weer wat, alleen duurt die tijd het langst en verlang ik toch ook weer snel naar de lente en zomer.

    Alvast een fijn weekend.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peetje, ja je zegt het daar... wat hebben we toch héél vroeg een herfstgevoel...
    vandaag is hier alweer een echt sombere, momenteel nog droge, dag... echt donker
    in huis, bah.. ik had nog wel een beetje nazomer gewild...maar ja we zullen moeten
    nemen wat komt... ook in huis wil je de herfst binnenbrengen, héél vroeg de lampjes
    en kaarsjes aan....
    héél gezellige sfeerplaatjes laat je ons zien... beetje nagenieten van de zomer ...
    héél fijne dag nog
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven inderdaad, heel poëtisch hihi. Ik hou van alle seizoenen, elke heeft op zijn eigen manier weer iets heerlijks. De lente met het opkomende groen, de fluitende vogels en wat meer zonneschijn.. De zomer met zijn warme? lange dagen, veelal vrolijk gestemde mensen en vakanties.. De herfst met zijn wat gure winderige dagen, wandelingen in het bos, vallen bladeren, de eerste kaarsjes aan.. En in de winter lekker binnen met de kachel en kaarsjes aan, gehuld in een warme plaid op de bank, het samenzijn met dierbaren en de onmiskenbare feestdagen.. Ik hou ervan!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen wij bijna twee weken geleden terugkwamen uit het warme Spanje, was de overgang groot. Brr...wat was het hier koud en nat zeg. Inderdaad al vroeg de kaarsjes en de lampen aan. Het voordeel is wel dat je nu de momenten met zon intenser beleeft ;-)...afgelopen zaterdag heb ik zó lekker in de zon gezeten (al viel ik toen in slaap, dus van dat beleven kwam niet zoveel hihi).

    Maar september en oktober kunnen ook nog mooie dagen brengen. We hebben zelfs een keer op 1 november de verjaardag van onze jongste dochter buiten gevierd. Dus wie weet!

    Ik wens je een fijne dag...hier schijnt de zon!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja het is zoal het is.....maar zegelingen toch mooi weer de komende week...we zullen zien..!...het is nu heerlijk buiten...liefs Ria...x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. September gaat vast nog een mooie maand worden, die maand moet alles goed gaan maken, let maar op.
    Je kunt die schelpen voorlopig nog laten liggen hoor ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Elk seizoen heeft wel wat moois te bieden. Ik heb het geluk gehad om in de goede hoek van het land te wonen deze zomer, want wij hebben lang niet zoveel regen gehad, dat kwam pas na de twee weken dat ik vrij had gehad (laatste week juli, eerste week augustus en toen was het geweldig zomerweer). Laten we maar hopen dat er nog veel mooie dagen komen, zoals gisteren bijvoorbeeld! Schelpjes, mos, dennenappels... op zijn tijd is het altijd wel weer leuk!
    Liefs en een fijne dag! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien krijgen we nog een hele mooie september en oktober, wie weet!
    En anders, ik ben altijd blij met de herfst.
    Maar gisteren en vanmorgen nog een poos buiten gezeten.
    Maar alles is een maand vroeger zoals je zegt. Er staan al flinke boleten in de bermen.
    De plaids en de kaarsjes gaan weer sfeer geven.
    Weer een nieuw seizoen. Laten we daar ook maar weer van genieten.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie sfeervolle plaatjes! Houd het schelpengevoel maar vast, want orkaan Cristobal schijnt onze zomer te gaan redden!! Wij wonen waarschijnlijk ook in de goede hoek te wonen, vanaf vorige week donderdag werd het steeds droger en zonniger en heb ik juist het gevoel dat we een prachtige zomer hebben gehad, op de middelste weken van augustus na...gek hoe verschillend ons land verdeeld was dit jaar. Doordat de avonden korter worden kruip je wel weer sneller naar binnen, maar het herfst en feestdagen gevoel stel ik nog even uit hoor! ;-) Ik hoop dat september veel voor je goed mag maken, kan me voorstellen dat je gedachten al vooruit lopen als je zolang regen hebt gezien, echt heel jammer dat jullie het slechte weer zo moest treffen in de vakantie.

    Wens je een hele fijne, hopelijk zonnige dag!

    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het gaat zo snel Peetje, de herfst lijkt af en toe al aanwezig en 's avonds trek je al snel even een vest aan omdat et zo kil aanvoelt...de zomer voorbij..wie weet nog wat mooie nazomerdagen.
    Jouw mooie foto's houden nog heerlijk het zomergevoel vast, ik verlang ook wel naar de herfst, maar afscheid nemen van een seizoen vind ik best moeilijk:)

    Liefs,Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laten we hopen dat September en Oktober ons nog mooie dagen geven.
    Want met herfst buiten lopen is ook geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Peetje, goed nieuws , ik heb gehoord dat het vanaf volgende week een beetje beter word .
    Dus berg je schelpen nog niet weg , de zomer gaat nog een beetje van zich laten horen .
    Groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja echt balen voor jullie in het zuiden Peetje want wij hebben hier lang niet zoveel regen gehad...
    Niet dat augustus nou echt zomer was hoor, het was veel bewolkt en frisser.
    Gelukkig dat jij een lente en herfst type bent, ik herken dat wel.
    Ik vind je zomerfoto's met schelpen er wel heel knus uitzien met dat kaarslicht, hihi...
    Ik hoop op een mooie nazomer anders zitten we al wel heel vroeg in de herfst...

    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, de zomer was vroeg en kort voor mijn gevoel. En ik ben dus helemaal vergeten om te decoreren met schelpen. Ze zijn de doos niet uitgekomen dit jaar. Het staat bij jou wel gezellig.
    In september verlang ik nog wel naar mooie nazomerdagen. En komt de herfst toch al ook goed. De herfst en winter zijn mijn seizoenen.
    Fijne avond, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk te lezen dat jij ook een herfst en lentetype bent.Ik ook, ik hou ervan. Ik vind de kleding ook altijd leuker, lekkere vesten, truien, sjaals! Lekker een beetje in huis rommelen en gezellig maken. PascaleX

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben altijd pas aan de herfst toe als ik genoeg buiten heb gezeten en in de tuin alles winterklaar is. Dan komt mijn behoefte aan binnenzijn pas dus....nu nog niet! Ik wil nog wel wat zomergevoel ervaren, dit gaat te snel naar de herfst.
    Hoewel ik ook een herfst/lentetype ben vind ik het buiten in de zon zitten ook heerlijk. De winter kan me niet snel genoeg voorbij zijn!
    Leuk dat je zoveel schelpen uit de verschillende landen hebt meegenomen, ik heb dat met stenen.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zit hier al weer met een dik vest aan, ook de kaarsjes zijn alweer aan maar had liever nog even met mijn kop thee onder het afdak gezeten genietend van een zachte nazomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Voor mijn gevoel hebben we heel lang zomer gehad omdat deze al zo vroeg begon. Maar het is dan wel vroeg afgelopen ja. Het lijkt nu inderdaad wel herfst, met af en toe een lekkere dag ertussen. Woensdag was het heerlijk hier, met bijna 30 graden...
    Ik reken ook op september, die gaat ons nog verrassen..... Op een goeie manier...!
    Ik wens je een heerlijke dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit zijn nog even prachtige zomerse sfeerplaatjes Peet. Wat een mooie schelpen en wat zijn de zeeblauwe flessen prachtig erbij....ja deze zomer is een beetje aan ons voorbij gegaan. Wij hebben niet te klagen gehad van de maand mei en juni en onze 3 weken vakantie thuis waren ook de mooiste weken van juli...het zou nu nog een beetje gaan nazomeren, ben benieuwd!. Ik zelf vind de herfst ook prachtig, het enige wat ik belangrijk vind, is dat het niet alleen maar regent...wat kouder en een beetje zon....heerlijk....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ps. de leeslijst is weer te zien in mijn dashboard.....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha hier hetzelfde verhaal....zat ook al te denken...zal ik de schelpen omruilen voor herfst.....?
    Heb ze toch nog even laten liggen........nog even niet........

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie zomerse plaatjes, wil ook zo lang mogelijk dat gevoel vasthouden!! Gelukkig is het hier afgelopen week aardig weertje geweest en voor komende week .... 25 graden

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ondanks het herfstweer heb je toch nog heerlijke zomerse plaatsjes laten zien. Augustus was idd niet om over naar huis te schrijven. Juli was hier in Friesland wel super. Mijn dochter heeft haar hele zomervakantie bijna geen slecht weer gehad. Maar de overgang van zomer naar herfst was een "beetje" te groot. Het hele zomergevoel was in 1 keer weg.
    Misschien krijgen we volgende week nog een kleine nazomer! De berichten zijn in ieder geval veelbelovend.
    Fijne week. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen