woensdag 3 september 2014

Kransen


De herfst heeft zijn intrede al gedaan.
 Je ziet het aan de verkleuring van de bloemen en bladeren in de tuin.
 Langzaamaan verovert het rood en bruin de tuin...
En ook de Hortensia-bloemen verkleuren en worden wat 'leer-achtig' waardoor ze nu prima te verwerken zijn tot kransen.



Ik heb jaren geen kransen meer gemaakt. Was er een tijdje op uitgekeken.
 Maar aangestoken door sommige blogsters die de mooiste creaties
 maakten, zoals Pietrik van het blog "Blomke en Wenje" of mijn naamgenoot van het blog "the AtmosPher" kreeg ik de smaak weer te pakken.

De eerste is weer klaar en ligt nu mooi in te drogen op de tafel
(ik droog de hortensia's niet voor,
maar verwerk ze meteen in een krans).
De lege plekjes die daardoor kunnen ontstaan, vul ik later wel even bij (weer laten indrogen, maar dat gaat snel).

Tja, en soms kruipt er dan ook wel eens een spinnetje of ander diertje betrapt weg...

Daarom ben ik nu ook zo blij met mijn atelier: hier kan ik het gewoon laten liggen. 

Ik maakte er ook een van de Annabel, voor de eerste keer.
 Het beviel me goed. Het droogt zelfs sneller dan de 'gewone' hortensia.
Ik vind het een aanrader, zo'n mooie kleur ook!

Op de achtergrond zien jullie nog twee gipsen pompoenen die ik ook onderhanden heb genomen.
 Ze waren oranje en geel (niet echt mijn kleuren!).
 Een likje krijtverf doet wonderen...

Hier zien jullie ook de oude kapstok die ik destijds op de brocante-markt in Bemelen kocht.
Zo zag hij eerst uit.

Hij heeft een mooie facet-spiegel. Er zaten ook haken op, maar die waren niet de moeite waard om te bewaren (waarschijnlijk ooit al eens vervangen aan de vele gaatjes te zien in het hout).

Ondertussen heb ik andere haakjes liggen,
 maar ik kon niet wachten om de kapstok toch al op te hangen.
Dus foto mét haakjes volgt nog...



Binnenkort kunnen ze naar binnen.
En zo wordt het ook binnen langzaamaan een beetje herfst.
Laten we hopen op een Indian Summer.

September is al goed begonnen...




Liefs, Peetje

23 opmerkingen:

  1. Hoi Peetje,
    Wat heb je prachtige kransen gemaakt. Ze zijn echt heel erg mooi... Maar ook je spiegel is een plaatje. Heerlijk is dat hè om zo te rommelen met van alles en nog wat. Fijn dat je nu je atelier hebt waar je alles zo kunt laten liggen...
    Ik wens je een hele mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je mooie kransen gemaakt, Peetje. Ze passen goed bij het aankomende seizoen, als we ons meer op binnen gaan richten. Maar net als jij hoop ik ook nog op een hele mooie nazomer!

    Ik wens je een fijne dag. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor je kransen...!!!.....geniet van een heerlijk nazomer dag...!...liefs Ria...x!..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat ben je weer lekker bezig geweest, Petra! Echt heel mooi allemaal. Met kransen ben ik niet zo goed, vind ze zo geweldig mooI!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kransen zijn super goed gelukt! Een mooie aanwinst voor binnen straks.
    De spiegel vind ik ook mooi en de commode nou ja, misschien wel alkes wat in je atelier staat.
    Fijne dag, groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig zeg! Heb het ook eens geprobeerd maar het werd een heuvellandschap ;) Ha....geen groene vingers dus.....;)
    Vind je pompoenen ook mooi.....
    Ik ga ook voor een Indian Summer......heerlijk lang....

    Fijne dag

    LIefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw peetje! Ze zien er echt super uit! Heb zelf niet de tijd genomen om er een zelf te maken, maar gewoon een krans van pietrik besteld.
    Bisou,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn je kransen mooi geworden! De krans van de Annabel vind ik toch wel heel mooi.
    Als ik de kransen zie dan wil ik er direct ook een gaan maken,maar heb het geduld hier dan weer niet voor. Maar wie weet....

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie krans! Ik heb een paar hortensiabloemen op de vaas gezet, hoop dat ze mooi indrogen, meestal,lukt het niet zo goed. De tuin is nog lekker groen bij mij, ik kijk uit naar een mooie warme nazomer, nog geen zin in de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige kransen zijn het geworden! Gek hè....soms ben je even op iets uitgekeken maar dan komt het toch weer terug!
    Hoe gaat het met de Annabelkrans? Blijft die wel die kleur of verandert dat in bruin? Ik heb er geen ervaring mee.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij blijft mooi in die kleur, tot nu toe. Als je er voorzichtig met je handen overheen gaat, 'hoor' je gewoon de droogte van de blaadjes. Maar ik denk wel dat hij in de loop van tijd zacht bruin wordt. Ik hoop dat het nog een tijdje duurt voordat dat gebeurt...
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  11. Wanneer je het materiaal voor het grijpen hebt in je tuin, is het helemaal leuk om de kransen zelf te maken. Ze zijn goed gelukt, zeg! Er zitten altijd een bepaald soort (enge) spinnetjes in, hè.
    Je kapstok is ook een plaatje, heerlijk zo'n eigen atelier!
    Liefs en een fijne avond! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi zien ze eruit! prachtig die frisgroene annabelkrans. pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw Peet de kransen zijn prachtig....wat heeft de hortensia mooie kleuren....ik krijg er zo zin in om er ook een te maken...maar ik heb echt angst voor spinnen en nadat ik vorig jaar de krans van de Annabelle had gemaakt en ik nog nooit zoveel ongedierte ergens uit heb zien komen, spinnen, sprinkhaan...heb ik er geen zin meer in...jakkes...maar wat zijn ze mooi en wat is je atelier mooi geworden...heerlijk om je lekker uit te leven....fijne week en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie herfst kleuren de hortensia krans,ben benieuwd hoe de Annebel indroogd.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig, Peetje, deze kransen!
    Hortensia blijft altijd tot de verbeelding spreken, het zijn in de natuurlijke bos, of op de vaas of in een krans.
    Ik heb vorig jaar een heleboel takken gedroogd en er een grote bolbiedermeier die op een vaas staat, en de kleuren zijn wonderlijk mooi gebleven na een jaar.
    Ik wens je er heel veel plezier mee. Je kapstok is ook prachtig!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heerlijk een eigen atelier, zo fijn om je eigen plekje te hebben waar je lekker je gang kunt gang en de boel kunt laten liggen. Mooie kransen heb je gemaakt, het werkt inspirerend ik krijg ook zin om er eentje te maken!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi gemaakt Petra, staat zo gezellig in je atelier. Echt een heerlijke plek om lekker te rommelen!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige kransen zeg, en ook zo leuk om te doen hé? Had ik maar een atelier zoals jij, die zou ik heel goed kunnen gebruiken hihi.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh so beautiful...I must do one myself!
    Have a great week, take care...
    Love, Titti

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi zeg die kransen, je bent het niet verleerd Peetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ze zijn prachtig! Wat leuk om te lezen dat je inspiratie kreeg door mijn 'kransenmakerij' :)

    Fijne avond!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou, ik heb mijn eigen vraag beantwoord! Lees nu deze ,oude post van je, en heb nu een kijkje in je atelier gehad....
    Heel mooi,deze kransen.Wil er zelf ook eentje maken, heb jij hem op een oase krans gebonden,of riet?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen