dinsdag 14 oktober 2014

Herfst-sfeer


Herfst heeft zoveel moois te bieden.
 Ik waardeer dat steeds meer. Zeker sinds ik blog.
 Net of je de seizoenen nog intenser beleefd.
Ik merkte dat toen ik deze foto's uitzocht uit mijn archief.

                

                 

Herfst

Ik houd de herfst in mijn hand
Oogstrelend is de kleurenpracht
De mist ligt als een lijkwade over het land

Een kruidige geur stijgt op uit de aarde
Allesoverheersend
Stormwinden razen over het land

Zilverkleurig spinrag omhelst de struiken
Kevertjes zoeken hun weg
De laatste bloempjes vleien zich neder

De wolken spelen krijgertje in de lucht
Dan laat de zon zich plotseling zien
En legt een gouden gloed over het land

(Ilse Steel)

                

                

In de anderhalf jaar dat ik nu blog, merk ik ook dat ik
 me ook steeds verheug op die veranderingen die elk seizoen brengt,
 met al zijn typische kenmerken.

                 

                

Ha lekker, denk ik dan,
 weer kaarsjes aan, 
plaids op de bank,
 lekkere geuren die opstijgen vanuit de keuken
 waar ik weer heerlijke stoofschotels maak, 
of draadjesvlees met stampot,
 eindelijk die echte herfstwandeling maken
 nu je zo heerlijk door de droge afgevallen bladeren kunt baggeren,
 met de jongste een ouderwets bordspelletje spelen omdat het nu buiten te guur is, 
ondertussen knettert het lekker in de houtkachel,
 speculaasjes soppen in warme chocomelk met slagroom,
dat breiwerk oppakken dat je al heel lang van plan bent (kussens breien),
 kerstfairs bezoeken, 
wegduiken in een goed boek met 
op de achtergrond de heerlijke muziek van Corelli of John Legend.
Van die typische dingen dus...

 Heerlijk!




 Liefs, Peetje








26 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk bekend..fijne herfst.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De herfst vind ik vooral een mooi seizoen door al die prachtige kleuren van loslatend blad. Maar ik beken dat ik de huidige temperaturen heerlijk vind en het vooruitzicht van een mooi aankomend weekend met zomerse temperaturen maakt mij helemaal blij. Al doet chocolademelk met slagroom het bij mij ook altijd goed hoor, idd heerlijk met speculaas!

    Je foto's stralen een mooie herfstsfeer uit! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peetje,
    Dit soort typische dingen vind ik ook zo heerlijk en inderdaad, het bloggen heeft me de ogen geopend hoor. Waar ze er eerst wel waren, die typische dingen, zag ik ze niet zo duidelijk als tegenwoordig... En geniet ik er des te meer van... Mooi plaatjes toon je ons... ik GENIET!
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker heerlijk de herfst met al zijn kleuren...heerlijk vind ik dat....mooie foto's liefs van mij...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja , zo moet herfst zijn met al zijn heerlijkheden ....
    En het bloggen laat je inderdaad met andere ogen naar dingen kijken .
    Geniet nog van al de mooie dingen
    lieve groet
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dit is nou echt herfst Peetje. Met de mooie foto's en de gezellige tekst erbij. Lekker knus. Een heerlijk seizoen.
    Fijne avond, groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De waardevolle geuren en kleuren van de herfst maken dat het een mooi seizoen is, ik geniet van de regendruppels, maar ook van de mooi kleuren, de wind in je haren, de prachtige vruchten...teveel om op te noemen, jouw post draagt bij aan een heerlijk herfstgevoel, dank je wel Peetje!!!

    Lieve groetjes, Eefiie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt de sfeer van herfst zoals jij dat hebt vastgelegd Peetje.
    Mooi gedicht trouwens.
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Just beautiful autumn photos!
    Enjoy life and beauty of nature!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben een zomermens, maar inderdaad door het bloggen geniet je intenser van de seizoenen.
    Mooie sfeerfoto's!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De herfst is mooi met al zijn verschillende kleuren-- wamte en gezelligheid in huis ik hou ervan,

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb dat ook hoor. Het lijkt of je door het bloggen meer bewust wordt gemaakt, van hee let op, herfstsfeer! En zoals jij het benoemt, zijn er heel veel leuke dingen te doen in de herfst.
    Je hebt een mooie verzameling sfeerfoto's geplaatst!
    Even over het Gel Medium. Je kan het in een hobbywinkel kopen. Ik heb het bij Pipoos vandaan, merk Amsterdam, omdat ik persé de matte versie wilde. Maar je hebt dus goedkopere varianten en misschien ook wel in mat. Met de laserprinter schijn je beter resultaat te krijgen. Ik heb dat op internet gelezen. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd met een inkjetprinter, dus ik kan daar eerlijk gezegd niet over oordelen...
    Succes als je eraan begint!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb niets meer aan je lijstje toe te voegen, Ik hou er ook zo van. Gisteren weer een nieuwe braadpan gekocht, tijd voor lekkere stoofpotjes! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk die herfstfoto's, ik ga ook eens in mijn archief duiken, en wat een prachtig gedicht!
    En inderdaad, door het fotograferen e bloggen beleef je alles nog intenser. Het wordt weer een mooie tijd. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan ook erg genieten van het najaar. Leuk al die foto's die met de herfst te maken hebben!


    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk hè? Ik vind het ook zo fijn dat ik nu al mijn dekens en kaarsen weer tevoorschijn kan toveren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha..dat klinkt alsof je het heel druk ga krijgen..:)
    Maar je hebt gelijk ik verheug me er ook altijd op, weet je gistermiddag heb ik zitten kleuren met dochterlief..een kleurboek voor volwassenen..zo relaxed:)
    Herfsttijd♥

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Peetje,héérlijk toch hé de herfst .... ene slagroom mag gerust in
    hoofdletters...haha...
    héél fijne avond
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja Peetje, ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal met je eens ben.
    Een mooi gedicht trouwens.
    De herfst vind ik heerlijk
    Ennuh...ik heb vanmiddag ook zitten kleuren in het eerste kleurboek voor volwassenen. Daar raak je zo ontspannen van. Wordt een echt werkje voor de komende tijd als het erg regent en ik er niet uit kan.
    Geniet maar heerlijk!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijke post met prachtige herfsthoekjes heb je gemaakt.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een heerlijke herfstpost. En ja... ieder seizoen heeft zoveel moois, als je het maar wilt zien.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik roep altijd dat ik geen herfstmens ben, maar dat kneuterige in-huizige gedoe van kaarsjes aan, appeltaart, stoofschotels en -peren, is juist wel waar ik van geniet. Hoezo complex :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel herkenbaar. Sinds ik blog beleef ik de seizoenen veel intenser. Je kijkt anders en ziet meer speciale dingen, zowel door de andere blogs als vanuit jezelf. Heel waardevol.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik moet zeggen: nu ben ik er ook wel aan toe hoor! Nog even 22 gr. komende weekend maar dan wil ik toch ook wel echt herfst!
    En eh.....ik zag dat woordje "slagroom" heus wel hoor!! Heerlijk toch!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Peetje, je hebt de herfst prachtig weergegeven met een mooi gedicht en sfeervolle plaatjes.
    Ziet er allemaal super uit.

    Fijne herfstzondag!

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wat een prachtige plaatjes van de herfstsfeer echt genieten een heerlijk sfeertje wat is herfst toch een heerlijk seizoen he .... wens je een fijne week geniet lekker van de mooie dingen om je heen Lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen