woensdag 8 oktober 2014

Nocturne in Luik, deel I


De eerste zaterdagavond in oktober is het (mits droog weer) altijd Nocturne in Luik (België).
In grote delen van deze grote stad is de meeste straatverlichting uit en staan er overal kaarsjes, in steegjes, voor de ramen, op tuinmuurtjes, op trapjes en op kleine binnenpleintjes.
Vorig jaar hebben we dit mooie festijn voor het eerst bezocht en waren diep onder de indruk. Alleen had ik toen een lege foto-accu bij me, balen:-((
Dit jaar lag mijn foto-toestel op tijd aan de stroom. En dat heeft mijn gezelschap geweten... Alleen is het erg moeilijk om goed te focussen, omdat ik bijna alle foto's zonder flits wilde maken, om zo het kaarslicht te benadrukken. Dus sommige foto's zijn ietwat onscherp. Maar de sfeer is er...
En al lijkt het of we af en toe alleen waren, maar geloof me, het was ontzettend druk. Kwestie van wachten tot de grootste stroom weg was.
Lopen jullie mee door dit feeërieke Luik? 











Ook winkels doen mee en zetten hun etalage in een prachtig kaarslicht.









En dan is er weer ergens een binnenpleintje. Dan gaan sommige helemaal los...




Grote instituten, scholen en Universiteitsgebouwen waren ook open voor publiek,
 en dan kom je wel eens in een grote barokke hal waar dan zoiets hangt...



Zelfs kerken waren open voor publiek.
 Dat publiek werd dan getrakteerd op hele mooie muziek, passend bij de omgeving.







Scholen deden dus ook mee en stalden de mooie kunstwerken van de kinderen uit...

Dit moet de grote trap in Luik voorstellen,
 die dan in het echt ook altijd spectaculair verlicht is met kaarsjes.


Hier kwamen we bij een oud kloostergebouw dat nu dienst doet als een school.
 Achter dit grote gebouw loop je zo de tuin in, waar het gezellig druk was met eet-stands (onze kinderen hebben daar genoten van een heerlijke Gateau du Chocola!), live muziek en zingende koortjes.



Zelfs het drank-buffet: alleen kaarsjes!


Achterin deze tuin loop je door een pad, langs de kruiden- en moestuinen van het voormalige klooster, helemaal naar boven. Soms via een oude trap, maar meestal klauterend kom je dan boven om van het geweldige uitzicht te genieten: Luik by night!






Dit staat je boven te verwelkomen.
 Let eens op de mooie wingerd die al aan zijn herfsttooi is begonnen.

En dan gaat de weg weer naar onderen via een ander pad...





Om uiteindelijk bij dit kapelletje uit te komen. 



Dit was het eerste gedeelte van onze tocht.
Jullie kunnen even uitrusten van alle indrukken.
Volgende keer komen de beroemde trappen van Luik in beeld.
Ik hoop dat jullie hebben genoten tot nu toe.
Want mijn accu was nog niet leeg...

Liefs, Peetje
 

22 opmerkingen:

  1. Nog nooit had ik hier van gehoord, maar wat lijkt me dat
    mooi om door al die sfeervolle straatjes te lopen..
    kaarslicht blijft gewoon altijd knusjes..

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peetje,
    Ik hoopte al op een foto van die beroemde trap midden in Luik. Ik ben een keer in Luik geweest, zal zo'n 14 of 15 jaar geleden zijn geweest, en het meest onder de indruk was ik van die trap... Maar ik lees dat die nog aan bod komt bij je...
    Wat een prachtige sfeer gaven al deze prachtige lichtjes... Ik had hier nog niet van gehoord, maar vind het echt prachtig allemaal... zoveel kaarsjes in een stad... wat zal dat genieten zijn geweest, maar ook heel druk dat kan ik me voorstellen...
    Kijk uit naar de volgende...
    Heel fijne dag vandaag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig dat je accu nog niet leeg is nu hebben wij nog wat te goed. Want dit is echt een indrukwekkende post en heel romantisch ook. Zo sfeervol om door de steegjes te lopen (en stil te staan) en langs de andere straatjes en paden.
    Je hebt het heel mooi vastgelegd. Dank je sel. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi idee...
    Nog nooit van gehoord, maar dat is het leuke van bloggen...
    Ik kijk uit naar je volgende post!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje wat mooi! Hier heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik heb genoten van je lange post vol mooie foto's.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi, Peetje! Ik kijk mijn ogen uit!
    Indrukwekkend al dat licht. Ik maak er een inwijding van de herfst van.
    Ben ook heel benieuwd naar je trappen.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige sfeer! Eigenlijk moet je dit in het echt beleven, omdat je dan pas echt voelt hoe indrukwekkend het is. Het lijkt mij heel bijzonder om er te lopen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi en heel bijzonder.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw Peetje, wat een geweldige sfeer! Het lijkt wel een sprookje. Dat zal vast heel bijzonder zijn geweest om daar rond te lopen.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha...moet zo om je lachen.....accu nog niet leeg ;) Maar wat leuk! Ik zeg zo'n feest ook in NL....dit is toch geweldig! Wat een sfeertje....kom maar op hoor met deel 2 ;)

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb Luik alleen nog maar bij daglicht gezien; dit maakt de stad wel heel sfeervol!
    Goed dat je je camera bij je had deze keer!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kende het niet, maar wat een mooi idee en prachtige sfeer, maakt Luik nog mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh , dat ik dat niet wist . Wat zou ik ook graag daar rondgelopen hebben .
    Die steegjes ,vensterbanken , trappen , wat moet dit mooi geweest zijn .
    Ben benieuwd naar de beroemde trap .
    Lieve groet
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gaat een leuke post....nooit geweten dat staat er was.....kijk nu al uit naar het vervolg .....liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Peetje wat mooi...... ik wist niet eens dat dit in mijn
    eigen land bestond...:-) dat moet best gezellig geweest zijn...
    ik ben trouwens nog nooit in Luik geweest...zo te zien moeten
    wij dat dringend eens doen !
    heel benieuwd naar de rest van het verhaal
    fijne avond nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het lijkt me heel indrukwekkend om zo'n grote stad in kaarslicht te zien. Ben benieuwd naar het tweede deel. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Peetje, bedankt voor je reactie op mijn blog over het Gel Medium.
    Transferpapier gebruik je vooral op stof en dan ligt de afbeelding er als het ware bovenop.
    Met Gel Medium voel je geen randjes van de afbeeldingen.
    Groetjes! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo mooi als de stad verlicht is.
    Prachtige foto,s Peetje.
    Hier in het midden van het land heb je Vreeswijk verlicht, deze keer op 17 december.
    Dat is ook genieten, zo sprookjesachtig he al die lichtjes.
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb Luik altijd gezien als een vieze stad: we kwamen er met de caravan doorheen op weg naar Frankrijk. Maar nooit geweten dat het zo mooi zou zijn! Je hebt er wel even reclame voor weten te maken zeg! Prachtig en zo gezellig met al die lichtjes. Het is met recht een "lichtstad".
    In Ravenstein in Brabant hebben ze dat ook altijd in december, maar daar is het kleiner en zó druk!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat ziet het er sfeervol uit zo hè? Was het altijd maar 's avonds zo op straat. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Echt schitterend Peetje, wauw, zo kende ik Luik nog niet, zie het altijd als we er op weg naar onze vakantie in Frankrijk doorheen rijden...en daar word je dan niet zo vrolijk van.
    Maar dit zijn echt plaatjes...werkelijk prachtig!
    Zo ben ik wel ooit in Delft geweest met het 'Lichtjesfeest' ergens tussen Sint en Kerst geloof ik...
    Maar geen camera bij me destijds...misschien toch nog eens terug...is iets dichterbij voor ons ;-)
    Bedankt voor de sfeervolle rondleiding!

    Fijn weekend en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo Peetje met jou kom ik tenminste nog een ergens.....wat prachtig, ik had er nog nooit van gehoord en wat vind ik dit bijzonder en sfeervol. Ze mochten dit direct in onze woonplaats gaan uitvoeren...zo mooi vind ik dit...en blij dat ik ben dat je camera nog niet leeg is....fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen