zaterdag 11 oktober 2014

Nocturne in Luik, deel II

We vervolgen onze tocht door de Luikse binnenstad,
 door kleine steegjes,
 om dan opeens weer op een klein binnenplaatsje uit te komen, waar iemand helemaal opgaat in zijn mooie gitaarspel.



Sommigen zette hun tuinen open voor publiek 
om gezellig samen een glaasje te nuttigen.

 De drukte nam steeds meer toe, naar mate we richting
 de beroemde Montagne de Bueren kwamen, de opmerkelijkste trap ter wereld (volgens een Amerikaanse newssite)
 met een helling van 28% en 374 treden. En hier staan dan
 3000 kaarsjes op...
Het was bijna onmogelijk om een foto te maken, 
zo druk was het er. Maar het is me gelukt (als een Japanner gewoon boven je hoofd knippen en er het beste van hopen, haha).


(foto van internet)
Om je een idee te geven...

Weer een binnenplein. Bij de Hotelier-school.

Op een ander plein, techno- muziek door een Dj.
De licht-kubussen wisselden op de tonen van muziek van kleur.

De omgeving leek in strijd met de muziek,
maar toch was dat niet storend.
 Techno meets Mid-age.




Moderne kunst was ook goed vertegenwoordigd.
 In deze voormalige kloostergangen verschillende kunst-uitstellingen.


Dit zijn allemaal gewone witte plastic emmers met deksels, aangesloten op muziek. Trommelde je op een deksel dan vertaalde dat in een toon. Het gaf een heel apart effect bij een tromgeroffel. Het licht veranderde daarbij ook nog eens.

Let ook eens op het kruis in de linker boven hoek...
Spookie....








Elk plein leek wel benut. Gezelligheid ten top.

Muziek-bands liepen door de straten en trakteerde het publiek af en toe op een serenade.








Deze bloemenwinkel deed goede zaken.






Zij-ingang van deze kerk...




Bombastische orgelmuziek vulde de kerk.


Dit effect spreekt voor zich...






Op dit plein verzamelde de mensen zich om aansluitend het vuurwerk te bekijken, waarmee deze avond werd beëindigd.





Ik vond het leuk om jullie deze stad eens van een andere kant te laten zien. De meesten van jullie kennen het alleen van jullie doorreis naar het zuiden en dan is het niet de mooiste stad om doorheen te rijden. Toch valt de binnenstad reuze mee. Luik is zeker de moeite waard om eens te bezichtigen. De grote trap is daarbij natuurlijk een must. Er zijn verschillende wandelroutes te verkrijgen bij de Belgische VVV. Met kaarslicht ziet alles er beter uit (wij ook, hihi), maar laat je eens verrassen overdag. Er is genoeg te zien...



Liefs, Peetje

18 opmerkingen:

  1. Dit is echt een happening, zoveel lichtjes en zoveel kaarsjes. Jammer dat het hier zover vandaan is, anders zou ik dit best een keer willen bezoeken. De stad zelf ken ik inderdaad alleen van doorreis en files geloof ik ;-).

    Ik wens je een heel fijn weekend. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uh.....dat is allemaal in Luik?
    Woon er toch zelf ook niet zo ver vanaf....ik wist niet dat het daar zo gezellig kon zijn. Toch maar een keertje er naar toe!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend mooi om Luik ook eens van een andere kant te zien. Het lijkt me heel indrukwekkend.
    Heel fijn weekend. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er echt heel sfeervol uit. Ik zou er best eens heen willen. In combinatie met iets anders is het wel wat ver voor een avond.
    Maar van deze twee posten en je mooie foto's heb ik erg genoten.
    Fijn weekend, groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet dat er allemaal gezellig uit. En die trap!! Die moet je gezien hebben op zo'n dag.
    Bedankt voor het mogen meelopen.

    Fijn weekend
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peetje,
    Wat prachtig allemaal en ja hoor, daar is jij, de beroemde trap. Alweer 15 jaar geleden (of was het 14) dat ik in Luik was en toen hebben we de trap naar boven beklommen, en weer terug naar beneden ook... Wat een klim was dat... Ik vond de binnenstad van Luik toen best heel mooi, al hebben we er niet heel veel van gezien... Wat straatjes en wat pleintjes met terrasjes...
    Heel erg mooi om alles zo met de kaarsjes terug te zien... Super, dank je wel...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai Peetje, zo mooi en gezellig
    Danku om dit met ons te delen.

    Super
    Groetjes Jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt de stad Luik prachtig weergegeven en oh zo gezellig met al die lichtjes.

    Fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Peetje,zoals ik al in mijn reactie in je vorige post schreef
    ik wist niet dat Luik zo mooi was.... verbaasd over een
    stad in eigen land...haha
    héél fijne zondag nog
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lichtjes met een stad kunnen doen, totaal andere sfeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw! Wat is Luik een mooie stad! Bedankt voor de tour...

    Fijne zondag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond het een hele mooie reportage, Peetje.
    En in het kaarslicht heel bijzonder.!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, die trap. Wat bijzonder is dat zeg.. Ziet er allemaal echt heel erg bijzonder uit.
    Groetjes roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Peetje, ik kende ook de stad Luik als een stad waar je snel doorheen rijdt maar jij hebt echt een heel andere kant laten zien. Ik vind deze traditie Nocturne echt geweldig een super leuk initiatief en ik meen het echt, hier mocht het van mij ook traditie worden. De langste trap is toch echter bij ons in Landgraaf haha die telt 508 treden en ik zal er eens een paar foto's van gaan maken. Ik vond het weer een geweldige post van jou en ik heb genoten van zoveel moois....fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een aantal jaren geleden ben ik tijdens een vakantie in de Ardennen in Luik geweest.
    Maar die trap, zo zeg, daar heb ik nooit van gehoord. Anders hadden we daar zeker naar
    toegegaan! Eerlijk gezegd hebben we toen meer op winkels gelet, want jongste dochter was mee...
    Het lijkt me zeker mooi om Luik op deze manier te zien. Hoewel je bij ons in de buurt ook wel kaarsjesavonden hebt!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat kruis is spooky maar dat hoofd ook haha.
    Heb weer genoten van je prachtige foto's Peetje.
    Die trap is echt super!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig hoor, wat een sfeer! Super om zoiets mee te maken.
    Volgend jaar weer?

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wil je ons volg. jaar van tevoren even inseinen? Dan gaan wij ook: wat lijkt me dat leuk om mee te maken! Zo sfeervol....dat wil ik wel eens zien!
    Mooie foto's had je er weer van gemaakt! Het was een feest om te zien.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen