zondag 5 oktober 2014

Tof peertje, theeleutje en Rudolph...

 Dit jaar trakteerde onze perenboom ons weer op een flinke hoeveelheid fruit.
 Het is de Conference, een echt tof peertje...

Zo uit het vuistje is ie heel lekker,
 maar je kunt er ook allerlei lekkere dingen van maken.
Dit jaar maakte ik voor het eerst Perenjam.
Daarvoor heb je 1 kg peren nodig (geschild en in stukken),
Gelei-suiker (ik gebruikte de 2=1 soort, iets minder zoet)
een scheut cassis-ranja
beetje honing
en natuurlijk kaneel.
Dit laat je pruttelen in een pan, tot de stukken fruit zacht zijn geworden.
Even de staafmixer erin.
En dan, heet, in schone potten scheppen.
 Bij Dille&Kamille hebben ze daarvoor een handige trechter met grote vulopening die precies op zo'n jampotje past. Geen geknoei!

De potten even op de kop laten afkoelen.
Ondertussen maakte ik een heerlijke kop thee, Earl Grey.

Even een moment voor mezelf, als theeleut.

Ach, en ondertussen 'eventjes'
 (ongemerkt altijd langer dan je denkt) genieten op Pinterest, waar de eerste kerstsfeer-foto's alweer binnen druppelen...

Over kerstsfeer gesproken...
 Dan hebben we natuurlijk ook nog Rudolph van de bekende A.
 Deze hangt ondertussen al bij velen van jullie aan de muur. Ook bij mij.

Hij hangt boven de boogpartij in de gang en overziet
de jeugd, als deze de trap af denderen.



De potten perenjam zijn ondertussen afgekoeld en
 van een leuk etiket (I.kea) voorzien.
Heerlijk op zelfgebakken Landbrood...hmmm.


Vandaag is het weer omgeslagen van een heerlijke Indian Summer naar een grauwe trieste najaarsdag.
Een heerlijke zondag dus voor bij de houtkachel, kaarsje aan, plaidje om de benen en warme drank in je handen...
Heerlijk...herfst!

Liefs, Peetje


28 opmerkingen:

  1. Lekker ....heerlijk hoor ...heb er nu zin in...hihihihihi....liefs van mij Ria...x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm dat klinkt lekker Peetje.
    De conferencepeer vind ik een heerlijke appel.
    Ik ben ook een theeleut maar lust dan ook geen koffie ;-)
    Zo het weer is echt omgeslagen, gisteren zat ik nog heerlijk buiten en nu met een vest aan binnen.
    Haha en dan kom ik nog met een lente-post.

    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peetje, alleen de geur van de perenjam en de thee ontbreekt nog,
    ik zou de herfstdag die we vandaag hebben niet beter kunnen omschrijven
    en ja Rudolph... hij is toch echt mooi hé...
    fijne zondagavond
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk...jam uit eigen tuin!
    De hertenkop hangt bij jouw ook heel mooi. Ik heb er ook geen spijt van dat ik hem heb gekocht.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is er echt het weertje voor , om lekkere jam te maken , een warm theetje te drinken en lekker op de bank.....
    En dat welbekende kopje kom je echt overal tegen nu , haha .
    Moest ik een A. In de buurt hebben dan zou dat kopje hier ook hangen .
    Groetjes en fijne zondag
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Perenjam heb ik nog nooit op.
    En dat af en toe even kijken, ken ik ook haha... Het word altijd langer dan je van plan was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peetje,
    Ik was ook met peren in de weer vandaag. Onze peren zijn stoofperen en die hebben vandaag heerlijk geprutteld in een mengsel van water, rode wijn, rozijnen, kaneel en suiker... en nu zitten ze in potten om door het komende herfst en winterseizoen zo nu en dan op tafel te komen... heerlijk hoor...
    Jouw jam lijkt me ook verrukkelijk... ziet er tenminste erg smakelijk uit. Leuke etiketten....
    Ik wens je een fijne avond en een heerlijke nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat jullie jam uit eigen tuin kunnen eten. Het zal jullie vast smaken. Zelf houd ik het liever bij een kop thee. Maar met de leuke etiketten er op staat het heel landelijk. En Rudolph die overziet alles.
    Fijne avond, groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me lekker die perenjam. Toevallig was ik vanmiddag nog even in de Dille & Kamille, daar kan ik me uren vermaken, helaas waren de kinderen erbij ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een verschil met gisteren hè, maar wel echt zo'n dag om wat lekkers van die peren te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat wordt smullen dus van de perenjam. De hertenkop is leuk he. Ik heb hem ook, maar er nog gen plekje voor gevonden. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat je perenjam hebt gemaakt, voor de komende tijd heb je weer voldoende voorraad. Bij Dille & Kamille kom ik ook graag, ze hebben er zulke leuke spullen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om onder het genot van een kopje thee perenjam te maken van peren uit eigen tuin. Leuker bestaat toch niet! En dan is het helemaal niet erg dat het een trieste herfstdag is.
    Fijne week. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, heerlijk die perenjam! En je hebt gelijk, ik vind de Conference ook altijd het lekkerst.
    Zelf vind ik de herfst heerlijk, dus ik ben blij dat het weer is omgeslagen.
    Kaarsen branden hier heerlijk.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben dol op peren maar heb nog nooit perenjam op. Vast erg lekker. Ik heb genoten van je vorige posten over je hightea en je herfsttuin. maar nog even wachten met kerst hoor, ik moet nog wennen aan de herfst:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mmmmmm die jam ziet er goddelijk uit! je rendier hangt daar mooi. Heb nu al in meerdere winkels al hele kerstafdelingen gespot. Nog maar even wachten. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van eigen oogst jam maken, dat is helemaal leuk! Het smaakt vast extra lekker op ook nog eens zelfgebakken brood! Je schrijft dat het weer triest en grauw was, maar bij ons scheen het zonnetje nog, hoewel het wel een stuk kouder was, dat dan weer wel. Maar het is ook heerlijk om binnen te genieten van een bakkie thee!
    Fijne dag, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijk herfst postje..laat de kerstsfeer nog maar even in de dozen hoor:)
    Ik heb Rudolf gemist den ik..een poosje niet bij de A geweest en als hij nu a bij jullie allemaal hangt, grijp ik vast mis:), hij is wel heel gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk al de peren, wat kun je er toch veel mee! Fijne dag nog..

    Lieve/Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben helaas niet zo'n keukenprinses.. maar ik neem aan dat je de cassis-ranja ook kan gebruiken om stoofperen die zo gewenste en mooie rode kleur te geven? Dat gaan we eens proberen.
    Die thee beker komt me trouwens enigzins bekend voor... ;-)

    Ook hier in het noorden is het ineens volop herfst.. Brrrr....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ken wel perenstroop, maar jam... toch eens proberen, want het klinkt niet moeilijk! En dan zo`n heerlijk zelfgebakken brood. Jammie! Wat heb jij een mooie gang met zo`n boog (heb ik ook!, alleen niet van die mooie ornamenten)...En zo`n kopje thee..dat klinkt lekker! Enne kerst.... heerlijk! Maar alles op zijn tijd (zegt ze..die al lekker heeft zitten neuzen bij een groot tuincentrum wat de trend is dit jaar :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mmm, heerlijk perenjam. Wij hebben een kweepeer in de tuin staan en daar moet ik ook nog jam van maken. Alleen zijn die krengen keihard dus lastig te schillen:-( Maar ik ga het toch weer proberen en het ruikt zo lekker in huis hè. Alleen daar zou je het al voor doen. Fijne week Peetje.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik hou niet van jam maar dit ziet er wel erg lekker uit! En als je er van houd: dan kan je er niet genoeg van hebben denk ik!
    Wat ziet die hertenkop er mooi uit bij jou: echt een plekje er voor!
    En eh....je bent een toffe peer om dit met ons te delen.....haha.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zelfgemaakte jam is zo lekker! En Rudolph is zo'n leukerd en wat heeft ie bij jou een prachtige plek!

    Fijne dag!
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb ook even op jou blog "rondgesnuffeld". het lijkt me heerlijk die perenjam.
    en wat hangt Rudolph vorstelijk te kijken.. haha. hij kan alles mooi in de gaten houden op dat plekje..
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zo te lezen ben je al helemaal klaar voor de herfst. Heerlijk! :-) De peren ken ik nog uit de tijd dat ik in de Betuwe woonde. Ze zijn heerlijk. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Peetje, Heerlijk he, peertjes uit eigen tuin. wij hadden in Zeist ook een perenboom, en ieder jaar maakte ik ze in bakjes voor de vriezer, Nu jammer genoeg geen perenboom meer, dus koop ik ze wel eens. En wat de herfst betreft, zo met een zonnetje erbij is het ook heerlijk en alles gaat zo mooi kleuren. Ik wens je nog fijne dagen en groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen