maandag 20 oktober 2014

Tuin-ruimen

Vorig weekend heb ik wat in de tuin gewerkt. 
Hier was de zomer toch echt aan zijn terugtocht bezig (hoewel je dat het afgelopen weekend niet zou zeggen, wat hebben we kunnen genieten zeg!). Maar veel stond er slapper, bruiner en soms doods bij. Op een paar uitzonderingen na, zoals de hortensia die nu zo mooi verkleurd, de anemoon die nog mooie bloemen geeft en onze Amberboom die prachtig verkleurd vanaf zijn top. Toch werd het tijd om de tuin in zijn winterstand te zetten. 
Tja, en als plantjes uitgebloeid zijn, is er weer plaats voor nieuwe...

Bij de supermarkt zag ik deze grijze Calocephalus staan.
(De naam heb ik ook moeten opzoeken hoor, hihi).
Deze mooie vergrijsde soort vond ik wel mooi staan in mijn oude terracotta-pot.

De Gaura moest teruggeknipt worden, wil je volgend jaar weer een volle bos krijgen.
Maar ik vind dat meestal zonde als er nog steeds van die 'vlindertjes' bloeien.

Toen ik de bos toch had afgeknipt (dapper hé!) had ik meteen een boeket in handen...

En wat doe je met een boeket...die zet je in een vaas, een zinken vaas bedacht ik me.

Zo kan ik toch nog even genieten van mijn 'vlindertjes'...


                           


Gelukkig had ik ergens gelezen dat bladeren opruimen in de borders niet zo goed is voor de tuin. Het is een natuurlijke bescherming tegen vorst. En egels vinden het ook heerlijk. Ik ook. Scheelt weer werk...(maar dan moeten de slakken er ook niet onder overwinteren overwinteren slakken eigenlijk? volgens mij wel als ik ze massaal in mijn tuin zie kruipen in de zomer.) Op het gras is natuurlijk een ander verhaal, maar dat is zo bij elkaar geharkt.
De tuin kan er weer tegen.  
Tot volgend jaar...

Wij genieten nu van de herfstvakantie. Dus ik zal wat minder aanwezig zijn in blogland. Lezen doe ik jullie posten wel allemaal, maar reageren zet ik even op een laag pitje.
Geniet lekker van alle herfstveranderingen, belééf het seizoen en geniet van elkaar. 

Nieuwe volgers van harte welkom!
Gezellig dat jullie er zijn.

Liefs, Peetje

22 opmerkingen:

  1. Gezellig in je tuin zeg, en wateen mooi plantje! Geniet ervan.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi plantje, die koop ik elk jaar weer. En de Gaura staat prachtig in je zinken vaas, toch maar
    goed dat je ze geplukt hebt! Geniet van je vakantie!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat plantje van de supermarkt( te lange naam voor het weer op te schrijven hi...hi...) kan de winter doorstaan. Als het echt gaat vriezen word hij bruin. Hij heeft de vorige winter bij ons buiten gestaan en heeft toen de winter overleeft. Prachtig heestertje!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ontzettend decoratief plantje is het. Jij hebt de tuin weer mooi op orde dus. En nu lekker genieten van de herfstvakantie. Onze kids zijnvandaag weer begonnen. Groetjes,Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was er het weer voor om de tuin winterklaar te maken . Alhoewel dat het nu pas begint , het ruimen van de bladeren .
    Ik heb al verscheidene keren gaura proberen te planten in mijn tuin , het lijkt of het helemaal geen zin heeft om bij ons te groeien , jammer want ik hou ook van de rozige versie.
    Geniet nog van de vakantie.
    Lieve groet , Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker als je tuin weer winterklaar is.. Ik vind je grijze plantje erg mooi staan..
    lekker grillig.. en je boeketje is mooi in de zinken vaas. Fijne dag nog.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De calocephalus staat hier binnen.
    Vind het een mooi sober plantje.
    Hier is de tuin ook winterklaar en dwarrelt het blad flink naar beneden van de bomen.
    Maar ik laat het nu ook maar liggen want ruimde het altijd netjes op ;-)
    Geniet ven je vakantie Peetje en we lezen je vanzelf wel weer ;-)
    Fijne herfstvakantie!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tuinruimen is af en toe nodig maar ook wel weer heel fijn als je achteraf ziet hoe je herfsttuin er uitziet.
    Heerlijk om te genieten van de laatste bloeiers, de vlinders, die af en toe aanwippen, najaar is zo mooi.
    Fijne week en liefs,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geniet van een heerlijke week...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gisteren hebben we de hele middag in de tuin gewerkt en flink gesnoeid. Dat is direct merkbaar in de woonkamer...er valt veel meer licht in huis. Blad ligt er nog wel, meestal waait het alle kanten uit is mijn ervaring, wanneer ik alles laat liggen. En ik hou zowel binnen als buiten nu eenmaal van opgeruimd ;-).

    Lekker hè dat de tuin winterklaar is. Ik vind het boeket in de zinken vaas een plaatje hoor!

    Ik wens je een fijne vakantie! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg mooi Peetje! Geniet lekker van de vakantie!
    Liefs, Clarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Peetje,
    Hier moet ik nog een en ander doen hoor in de tuin. Maar in ons voortuintje staat ook een Gaura en die heb ik al wel teruggeknipt. Die heeft het dit jaar heel erg goed gedaan, ik hoop volgend jaar weer op zulke prachtige bloemetjes... en net zo veel...
    Het grijze plantje vind ik super leuk... Het is weer helemaal mooi bij je zo...
    Geniet lekker van de herfstvakantie...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk plantje is dat!
    Geniet van de vakantie!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier is de vakantie weer voorbij, geniet ervan! Ik moet ook weer wat potten vullen en kies dan ook vaak dat grijzige plantje uit. Weet ik nu tenminste hoe hij echt heet haha. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja....wat jammer om afscheid te nemen van de tuin maar....ik heb de bollen weer gepoot en dan heb je toch weer iets om naar uit te zien!
    De Calcephalus (haha moest even naar boven scrollen) had ik afgelopen winter gekocht: en er een krans van gemaakt voor de kerst. Die hangt nog, het plantje in de tuin gezet en die is wel ietsje groter geworden maar niet zoals bij jou!
    Nooit geweten dat ik de gaura moet knippen: zal ik morgen maar eens doen.
    Fijne vakantie!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat hebben wij afgelopen weekend geboft met het weer, het leek net een weekend midden in de zomer....wij hebben ook de boel de boel gelaten en alleen maar leuke dingen gedaan...Je tuinplant de Gaura vind ik prachtig en zo decoratief nog na het knippen en je nieuwe "grijze" plant heb ik ook al een binnen gezet, ziet ook leuk uit....morgen gaat het dan echt beginnen maar daarvoor is het herfst...en ik geniet hier ook ontzettend van....lieve groet en fijne avond nog van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat ben je lekker aan het werk geweest. Hier ziet het er nog te gezellig uit dus ik wacht nog even, al wel wat heide in de potten gezet. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben vorige week ook druk in de tuin bezig geweest.
    En ja, de blaadjes moet je niet allemaal weghalen, gratis compost....

    Fijne vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het was heerlijk weer om zulke tuinklusjes te doen. Ik heb op mijn balkon de potten met dode planten ook opgeruimd. De hortensia's krijgen een mooie herfstkleur.
    Prachtig die zinken vaas met het het gesnoeide materiaal.
    En die grijze plant is ook heel mooi, ik heb er ook al een paar keer bij gestaan.
    Een hele fijne vakantie gewenst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je hebt de tuin mooi op tijd winterklaar, want vanaf morgen wordt het echte herfstweer verwacht.
    Het blad in de borders laat ik ook altijd liggen voor 'ons' egeltje maar hij/ zij slaapt nog niet.
    Wat een mooie plant de calo.......mooi van kleur.
    Een hele fijne herfstvakantie. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk vakantie♥
    Hier is het ook genieten van gewoon lui doen, kasten met knutselspullen opruimen en lezen..morgen de kachel aan?
    Ook een boswandeling staat nog op de planning: Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik moet eigenlijk ook nog even de 'postzegel' winterklaar maken, maar vind dat altijd zo'n definitief zomer voorbij klus dat ik het daarom te lang uitstel. Toch maar even aan de slag :)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen