zondag 30 november 2014

Eerste Advent

Vandaag is het alweer de 1e Advent. 
Wat gaat de tijd snel hé...

Ik haalde mijn metalen schaaltje weer tevoorschijn, 
vulde 'm met mosplakken en plaatste 4 zelfgemaakte klei-sterren (klei van de A.ction, dikke plak kneden en met een koekjesvorm de ster eruit duwen, het kaarsje wat je later gaat gebruiken even in de klei-ster duwen voor de vorm later, laten drogen en klaar!).
Kaarsjes erin en als label gebruik ik de kaartjes van I.kea.





4 Weken vóór de Kerstdagen met al haar
 voorbereidingen:


(Pinterest)

4 Weken met menu's uitzoeken, wat gaan we eten?
(om uiteindelijk toch uit te komen op wat iedereen heerlijk vindt en het dan alleen in een wat luxer jasje te steken)

4 Weken van kadootjes mooi inpakken
(persoonlijk het leukste werk, want dan kun je weer iets van hun lijstjes afstrepen)


4 Weken van hollen en stressen
 (elk jaar neem ik me voor niet in die val te trappen)


(Pinterest)

4 Weken met langzaam het huis veranderen in een Kersthuis
(sommige huizen plegen echt een aanslag op het energie-net!)

4 Weken kerstkaarten schrijven en altijd ontdekken
 dat je iemand 'vergeten' bent, waar jij dus wél 
een kaartje van krijgt
 (ik kan niet wennen aan digitale kaarten:
 hoe hang je die op aan het lint...?)

4 Weken genieten van de voorpret 
(lijkt die soms niet leuker...?)


(Pinterest)

4 Weken van kerstliedjes door het huis
 ( les 1 van hoe jaag ik mijn huisgenoten het huis uit:
 "Last Christmas" draaien!)


4 Weken van op tijd warme chocolade-melk drinken
 met marshmellows erin of
 heerlijke mokka-koffie...hmmmm.
(Ik moet dit veel drinken om dit
 kerstboompje te oefenen, ehum)


(Pinterest)



En na die 4 weken erachter komen
 dat eigenlijk het allerbelangrijkste is,
 dat we ook dit jaar weer

 SAMEN
 Kerst mogen vieren!


(Pinterest)


Morgen is het een jaar geleden dat we afscheid
 moesten nemen van mijn schoonmoeder,
 de laatste grootouder voor onze kinderen.



En opeens ben je geen 'kind' meer...


Voor iedereen die iemand moet missen of het zwaar heeft
 tijdens de komende gezelligste dagen van het jaar...

(Pinterest)



Een dikke knuffel,
 Peetje

28 opmerkingen:

  1. Lieve Peetje,
    Een log met een lach en een traan.
    Ik hoop van harte dat je je niet zo laat opstressen want dan is Kerst niet meer leuk. Het is zoals je zegt: dankbaar mogen zijn om samen met elkaar te vieren. Het is ook een tijd van eens stilzitten en verwachten en wat filosoferen met zo'n heerlijke kop mocca-koffie bij de hand.
    E-kaartjes zijn soms wel heel handig, maar je kunt ze altijd uitprinten op (foto)papier en ze dan alsnog ophangen aan je kerstknijperlijntje.
    Zelf ben ik nooit zo versierderig, een klein beetje en dan is het genoeg.
    Een jaar gaat snel hè. Er zijn heel wat mensen die opzien tegen de maand december. Of juist in deze maand een geliefde verloren. Het is niet altijd zo leuk als de commercie ons doen geloven of dat we die gevoelens kwijtraken door veel lekker eten en drinken, prachtige kleding en sherryglazen vol.
    Fijn dat je eraan dacht en een prachtige kaarsenfoto hebt geplaatst.
    Lieve Peetje, ik wens jullie samen als gezin een hele fijne decembermaand toe en geniet van elkaar!

    Veel liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons word Kerst om de beurt bij mijn zus en mij gevierd . Gevierd ? denk ik soms . Wat een hoop stress brengt dit mee zoals je zegt maar het voornaamste is het samen vieren .
    Eenmaal iedereen aan de aperitief, smelt de stress helemaal weg haha.
    Dat koffietje brengt me op ideeën .
    Leuk jouw adventskrans/stronk.
    Nog veel plezier met de planning voor kerst.
    Groetjes Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peetje, wat een prachtige post, mooie foto's en teksten.
    Maak je niet al te druk, maar geniet van deze mooie tijd.

    Fijne zondag en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie post Petra !....fijne zondag....x!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie post, Peetje. Van kerststress heb ik gelukkig niet zoveel last. Als het lukt, is het voor ons een tijd van mogen en niet moeten...we proberen onszelf zo min mogelijk verplichtingen op te leggen, daar voelen wij ons het prettigst bij.

    Het zijn wel dagen waarbij je meer dan anders stil staat bij hen die er niet meer zijn. Goed om daar aan te denken en hen niet te vergeten.

    Ik wens je nog een fijne zondag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je dat toch allemaal mooi verwoord Peetje! Prachtig!
    Ik moest wel lachen om je Last Christmas: we hebben vaak Sky radio aan voor achtergrondmuziek maar.....nu kiezen we even iets anders omdat deze song ons nu al de neusgaten uitkomt!! Hoeveel weken nog?
    ik ben nog niet zo met de kerstdagen bezig: alleen de kerstster hangt en de adventskaar brand. Het loopt allemaal zo door elkaar: wij veiren altijd pakjesavond en op 6 dec. kan ik niet snel genoeg beginnen met versieren, haha!
    Mooi dat je ook aan de mensen denkt die er niet meer zijn. Vooral met de feestdagen mis je ze zo!

    fijne decembermaand!
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je gevoel dat je overbrengt geeft precies aan wat ik ook voel, de voorpret:) lees drukte en stress...is vaak groter dan de kerstdagen zelf, Dit jaar doen wij het rustig aan, manlief kan nog niet zoveel drukte aan en voor ons is kerst dan ook het mooiste moment dat we nog samen zijn, dat te weten maakt alle drukte overbodig.
    Voor jou nog een fijne dag!

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier straks druk in onze winkel, maar wel altijd gezellig hoor.
    Jee alweer een jaar geleden van je schoonmoeder, voor jou ook een dikke knuffel.
    Ik heb het altijd even moeilijk op Eerste Kerstdag dat was de verjaardag van mijn pap, maar gelukkig is het zwarte randje van die dag eraf en is hij alleen in de morgen nog wat grijs.
    Missen doe ik hem elk moment van de dag maar er zijn dagen dat het missen mij zo'n pijn doet en die dag is er 1 van.
    Geniet van je decembermaand want het is ook een fijne maand met veel samen zijn.
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Peetje, hoop toch dat het 4 weken van vooral veel voorpret worden ipv 4 weken stress. Hier hebben we gekozen voor zo min mogeljjk stress en vooral het gezellig samen zijn zonder opgedoft gedoe of moeilijke menu's, bevalt ons prima :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie warme post Peetje. En met gedachtes bij familie en vrienden stilstaan die er niet meer zijn doen we denk ik allemaal in zo'n feestmaand. Sterkte dus ook voor jou.
    Je adventstuk is mooi. Leuk idee met de kleikandelaars en de cijfers eraan. Hier is de eerste kaars ook aan. Ik heb het dit jaar eens anders gedaan i.p.v. een stuk te maken komen er vier dezelfde bordjes met een dikke witte kaars er op en daaromheen iedere week wat meer versiering naar de kerst toe. Dus nu een kaars met dennenappels eromheen. En volgende week zien we verder.
    Aan kerststress doe ik niet hoor. We krijgen wel eters maar manlief is de kok op zulke dagen en ook niet een type wat zich druk maakt. Dus we hebben er zin in.
    Ik wens jou en je gezin ook een fijne decembermaand en geniet maar wat vaker van zo'n (mooie) koffie dat werkt vast goed tegen stress.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heej leuke kaartjes ;-))) Ze zijn leuk he! Ik heb genoten van je post! Heerlijk al die voorbereidingen, die vind ik persoonlijk het leukst! En je foto`s bij de post is om te smullen. Je hebt trouwens gelijk betreft de digitale kaarten. Zo`n echte kaart maakt het juist zo leuk :-)
    Nou hoop ik wel dat je ons op de hoogte houd van al je voorbereidingen :-))) en vooral niet stressen...
    Ik heb in ieder geval besloten om echt volop te genieten van de kleine dingen en mij niet zo druk te gaan maken. Ik hoop dat dat jou ook lukt.
    Sterkte met het verdriet omtrent je schoonmoeder.

    Lieve groet van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Peetje,

    Toevallig gisteren ook heel wat van die houten sterretjes aan een touwtje op de kop getikt. Ik ga ze in de kerstboom hangen.
    Lieve en leuke post van je, met veel waarheden. Zelf schrijf en stuur ik altijd veel kerstkaarten, ik doe dat met plezier en hoop natuurlijk dat ik ze dan ook terugkrijg. Meestal wel, gelukkig.

    Bij ons geen kerststress, wij zijn met z'n vijven Eerste Kerstdag, wonen allen verspreid door het land en daarom hebben echtgenoot en ik maar besloten om ook dit jaar weer bij schoonmoeder in de omgeving in een heel leuk, intiem restaurant met elkaar te gaan kerstbrunchen. Beetje 'makkelijk' misschien, maar van voorgaande jaren weten we dat het heel gezellig kan zijn.

    Een fijne week, lieve groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie post Peetje, het gaat inderdaad razendsnel! Veel sterkte morgen!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel herkenbaar deze post. Ook ik maak mij altijd druk voor deze dagen. Dit jaar heb ik echter wat meer tijd, dus ik ben benieuwd of het deze keer wat makkelijker gaat allemaal.
    Heel veel sterkte morgen. Liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb eigenlijk nooit Kerststress...ik vindt het wel de leukste tijd van het jaar.
    Ik ga soms zomaar de stad in, om te genieten van de sfeer...en om te genieten van een lekkere koffie....dan heb ik een echt Kerstgevoel.
    Het belangrijkste is inderdaad dat we nog Kerst kunnen vieren met de mensen waarvan we houden.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ahh..daar zijn ze je leuke kaartjes..zwart zijn ze ook super mooi!
    Ook je klei standaards vind ik erg leuk...
    Je hebt leuke foto's van het www gehaald..de sfeer zit er zo al goed in:)
    Succes met het oefenen van je kerstboompje, barista :)


    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dus vandaag een jaar geleden...een dikke knuffel van mij, sterkte!
    Je hebt een mooie post gemaakt; er zit van alles in. We gaan er
    een mooie Adventstijd van maken; jouw voorbereidingen zijn al in
    volle gang, zie ik. En af en toe nemen we een voorbeeld aan Snoopy, toch?
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hé, saai maar waar:
    ALTIJD héérlijk om je blogs te lezen. Het was weer genieten.
    En dat we zondag zelfs saampjes naar de brocante markt zijn gegaan, maakte dit weekend helemaal speciaal.
    Dus dit weekend was DUBBEL top!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gezellige post en ik heb er zo'n zin in. Hier staat de boom ook al klaar in de tuin...komend weekend mag ie naar binnen:) En dan alle gezellige dingen weer uit de dozen halen. Wat zijn je kandelaars leuk, mooie tip! En je huis ziet er gezellig uit. Fijne maand en lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie post hoor..

    Ik heb er van genoten

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  21. It is so hard to do with out loved ones who have passed, especially at this time of the year, isn't it? I wish you comfort at this time dear Peetje.
    Yes, so much to do in 4 weeks and so much to enjoy !
    Thank you so much for your sweet comment on my post sweet friend.
    sending hugs...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooie blogpost! Die neem ik in gedachten mee de komende vier weken.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi gedicht en na al die opsommingen is het bij elkaar zijn ook echt het belangrijkste voor ons wordt het nu het 3e jaar dat we mijn vader moeten missen.
    De kerstvoorpret is ook heerlijk, muziekje en freubelen....met cadeautjes zijn wij gestopt daar kreeg ik echt stress van. Onze kinderen, de aanhang...wat moet je kopen....nee, we doen iets meer met verjaardagen en vieren kerst voor heerlijk samen te zijn, met lekker uitgebreid eten.......fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig hoe je dit allemaal hebt verwoord in deze post! Heel herkenbaar ook. Met mooie foto's. Ik wens je hele mooie decemberdagen, liefs Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dank voor je mooie blog. Vooral dat laatste kwam 'binnen' Soms dan lijkt het op een blog alles mooi en prachtig. Ik vind dat je zo'n 'menselijke' blog hebt! Gewoon puur en geen perfect woonblad-idee, maar gewoon een leefbaar huis. (oei niet als kritiek maar als groot compliment)
    Mijn vader is afgelopen mei overleden op 58 jarige leeftijd (zelf ben ik 34) Maar in deze tijd van donkere dagen lijkt het extra moeilijk.
    Mooie dagen toegewenst met de mensen die je nog mag hebben.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve reactie, word er stil van...
      Met deze dagen is het altijd extra moeilijk. Wij maken ons soms druk of het allemaal wel 'in stijl' is, maar het belangrijkste is toch met wie je het viert (of niet meer...). Ik wens je heel veel sterkte, want ik ken het gevoel je 'eerste belangrijkste man in je leven' te moeten verliezen, je vader...In je hart is ie er altijd bij, waar je ook gaat. Sterkte meis!
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  26. de happy winter mood dat krijg je als je je blog bezoekt ,mooi gedaan ,ik steel normaal echt niet maar dit keer heb ik het toch gedaan (ben eerlijk) en heb je gedichtje mee genomen ,kippevel kreeg ik er van "als ik oud geworden ben .." zo ontroerend ,mooie post over naar kerst toe ..groetjes

    BeantwoordenVerwijderen