vrijdag 7 november 2014

Open dag, open winkel, open 'mind'...


Vorige week zaterdag waren we in Nijmegen, op de open dag van de Universiteit. Onze oudste zit in het examenjaar VWO en moet zich dus oriënteren op een vervolgstudie. Vorig jaar had hij al een paar universiteiten bezocht en daar kwam het Radboud toch als favoriet uit. Dus deze keer gingen wij mee om een beeld te vormen, waar onze zoon de komende 4 jaar waarschijnlijk zal vertoeven. Aangezien wij zelf nooit een universitaire opleiding hebben genoten, was het voor ons ook spannend wat we zouden aantreffen. Ik moet zeggen dat we aangenaam verrast waren. Er hangt een gezellige sfeer op de campus en alles was goed verzorgd. Onze zoon liep er steeds met een big smile rond, zo leuk vond ie het allemaal. Hij staat in de startblokken om in dit studentenleven te springen. Wij (lees:ik) moeten er nog even aan wennen...17 jaar waren wij constant in zijn leven en nu gaat ie binnenkort zijn eigen weg...moet hij het allemaal zelfstandig doen. Hij is ons nu al een beetje ontgroeid (zeker met z'n 1.94m), we merken dat wij als zijn 'jas' hem te klein zijn geworden, hij zoekt zijn eigen weg, wil ontdekken, wil beleven...volwassen zijn. Dus we vertrouwen erop dat het goed zal gaan. Ook al moest ik even slikken bij de rondleiding in het studentenhuis en een gemeenschappelijke keuken zag...Ach, ze bouwen weerstand op, zal ik maar zeggen... 

Toen we klaar waren op de Universiteit zijn we nog even de binnenstad van Nijmegen in geweest.
 We waren er nu toch...En het weer was zo heerlijk, dat het zonde was om nu al weer een dik uur in de auto te zitten.

Vooral de Lange Hezelstraat is een erg leuke straat met hele leuke winkels.
Natuurlijk de Brocanterie (klik) met nu heel veel industriële artikelen, maar ook Sukha (klik) (deze website heeft het alleen over Amsterdam, die van Nijmegen kon ik nog niet vinden) met verschillende leuke items van over de hele wereld, koffertjes, mokken, kleine meubeltjes, schaaltjes, heerlijk ruikende grote zeepharten, kaarten, vloerkleden, lampen en nog veel meer. Hij schijnt er pas geopend te zijn.
Ik vond er deze mooie aluminium schaaltjes in verschillende maten.



Hier past net een waxinelichtje in. 


Maar je hebt ook grotere varianten.
Deze plaatste ik op mijn houten schaal met herfstattributen.

Ik vind het contrast met het natuurlijke van de bladeren, eikeltjes en dennenappeltjes juist leuk.





Terwijl ik het in huis weer gezellig maak met het aansteken van de kaarsjes en waxinelichtjes, spookt me de laatste
 rondleiding in het studentenhuis weer door mijn hoofd...
(vooral van het gasfornuis: daar worden we niet blij van...)
Onze toekomstige student niet...
Die ziet zich al een eitje bakken, daar in de gemeenschappelijke keuken.
Hij past zich altijd heel makkelijk aan....gelukkig maar.
Ik heb gelukkig nog flink wat maanden om ook te wennen...

Liefs, Peetje

25 opmerkingen:

  1. Loslaten noemen ze dat,niet gemakkelijk voor ons........die van mij blijft nog ff thuis, gaat vier jaar HBO doen, maar de reistijd is prima te doen...gelukkig!
    Het went vanzelf denk ik......fijn weekend, lieve groet Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, zoooooo herkenbaar. Mijn zoon heeft ook in het gezellige Nijmegen gestudeerd en woonde de eerste 3 jaar in het dispuutshuis van zijn studentenvereniging, in het kleinste kamertje van het huis (nee, niet de wc). Later 'klom' hij op en kreeg hij een grotere kamer. Weer later woonde hij in een tot studentenhuis verbouwd klooster, prachtig.
    Ik keek er maar nooit zo goed rond, vooral in het dispuutshuis niet, want daar was het me toch een zooi. Wat je zegt: het gasfornuis, daar word je niet blij van.
    Zoonlief vertelde een keer dat ze op de volgende manier testten of de pasta gaar was: als het aan het plafond bleef plakken, dan was het gaar........ brrrrrr
    Hij was nog maar net 18 geworden toen hij het huis uit ging, in de ontgroening terechtkwam (wat ik vreselijk vond, hij is 'maar' 3 x flauw gevallen!, maar hij wilde per se bij een studentenvereniging). Je moet niet alles willen weten. Ze vinden hun weg wel.
    Nu is hij 30, getrouwd met een mede-studente, ze hebben een zoontje - op wie ik 1 dag per week pas - en beiden een enorm goede baan. Dus het komt allemaal op z'n pootjes terecht.

    Fijn, dat je zoon zich zo goed aanpast, die gaat z'n weg daar vast vinden.

    Hartelijke groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan me voorstellen dat het ook voor jou wennen zal zijn...misschien nog wel meer.....Hij redt zich vast en zeker
    Weer een nieuwe fase...en het gaat al zo snel vind ik.....

    Prachtige waxines.......heerlijk sfeertje

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een glimlach heb ik deze post gelezen, want ik gruwelde net als jij van sommige studentenkeukens. Het heeft ook wel te maken met de samenstelling van de bewoners hoe meer meisjes in huis hoe schoner de keuken. Niet dat zij dat alleen doen maar als ze in de meerderheid zijn hebben ze de wind er toch onder bij de jongens, want ook die moeten zich aan de schoonmaaktaken houden. Onze dochter woonde alleen met meisjes in buis daar was het top. Bij de jongens was het minder maar toch ook daar hebben we wel eens meegegeten. Het was immers wel met liefde klaargemaakt.
    Dus wie weet waar je zoon terecht komt en ach ze zien het zelf niet zoals wij dat zien.
    De schaaltjes zijn erg leuk. Je hebt er weer een leuke stad bij om te winkelen.
    Fijn weekend, groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn dochter studeert aan de universiteit in Amsterdam maar besloot heen en weer te reizen dus mijn laatste stukje loslaten werd nog even uitgesteld.
    Hij zal zich best redden en een stuk zelfstandiger maar snap jou ook wel hoor.
    Mooie aankopen heb je gedaan Peetje, zo sfeervol, kaarsjes aan.
    Fijne avond.
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als onze kinderen om gelijk welke reden ,het nest verlaten moet je ze loslaten , het is even wennen hoor.
    Ze leren er echt heel veel van , ondanks mama's zorgen .
    Dus heel herkenbaar.
    Jouw schaaltjes/theelichtjes doen me al aan kerst denken ,deze komt met rasse schreden dichterbij.
    Lieve groet ,christel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh... Peetje, het is best wel moeilijk om los te laten, heb ik ook gehad hoor!
    Best te begrijpen, je hebt jaren voor ze gezorgd en wil het beste voor je kinderen. Aan die keuken moet je maar niet meer denken..... het hoort er allemaal bij.
    Je hebt mooie schaaltjes gekocht en het staat zo fris bij de herfst decoratie.

    Heel fijn weekend en lieve groet,

    Loes



    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een spannend jaar dus, examen doen, dan op kamers gaan wonen en het studentenleven kan beginnen!
    Wat zag ik er tegenop toen oudste van ons in Gent ( België) diergeneeskunde ging studeren, nu denk ik waar maakte ik me toen druk om:)
    Alles went, alleen de stap er naar toe is soms even moeilijk.
    Nijmegen is heel leuk!!! Ik kom er graag en er zijn leuke winkeltjes.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de schaaltjes ook, ze blijven leuk en je kunt er alle kanten mee op. Ik herken je helemaal in je zorgen om je zoon hoor, pfffff moeilijk om los te laten he? Zelf zal hij wel denken waar je je druk om maakt. Gelukkig heb je inderdaad nog even om aan alles te wennen. Fijn weekend, Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het loslaten lijkt soms een vak apart, maar ik weet zeker dat het goed komt. Onze oudste dochter woont en studeert ook in Nijmegen. In het studentenhuis waar zij woont, valt het met de viezigheid wel mee...volgens studentennorm dan hè haha. Ook daar ga ik boven de wc bril hangen hoor hihi. Maar ze heeft het enorm naar haar zin en Nijmegen is een hele leuk stad. Ik moet er maar weer eens heen, ook om te winkelen ;-). Leuke schaaltjes heb je gekocht!

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk hé....zo'n open dag op de universiteit, toen onze dochter 4 jaar geleden begon, zijn wij ook mee geweest, we hebben zelfs een 'college' gevolgd...ik voelde me er direct thuis...nu is ze bijna afgestudeerd...ik denk dat ze het studenten leven wel zal gaan missen, ze blijft in ieder geval wel in Leiden wonen....het studenten leven is een wereldje op zich...wat heeft ze een lol gehad....(en moeders maar denken, gaat het wel goed)...
    Fijn Weekend Peetje,

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het het leukste stukje van Nijmegen ....wist ook niet dat Suka daar zat....ben ook al een tijdje niet geweest....ga er gauw weer eens kijken...leuk!...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Altijd weer spannend om een nieuwe weg in te slaan.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Spannend hoor hoor en ja het studentenhuis... Loslaten is lastig maar het komt vast goed!
    Zeker een leuke straat in Nijmegen, gezellig shoppen ;) geniet van de mooie sfeer in huis, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja kleine kinderen worden groot, ik zou er net als jij ook moeite mee hebben hoor, in die studentenhuizen is de hygiëne vaak ver te zoeken en ik ben toch al zo'n viesneus. Voor hem een leuke tijd, het gaat vast helemaal goedkomen!! Leuk shoppen in Nijmegen, er zitten genoeg winkeltjes waar onze harten sneller van gaan kloppen!! Fijn weekend!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Peetje,
    Ja, dat loslaten... Het valt niet mee maar als het zover is gaat het toch vanzelf hoor... En zolang je kinderen maar weten dat jij en hun vader er altijd zullen zijn voor wat dan ook, dan zal het goed gaan met ze... Maar om met je neus op zo'n gasfornuis te staan... Even slikken ja. Soms kun je beter niet alles weten...
    Ik las net een spreuk op een ander blog: " Als je loslaat, heb je twee handen vrij". Dat vond ik een heel mooie en herkenbare spreuk...
    En dan heb je nog een extra reden straks om zo nu en dan even lekker in Nijmegen te gaan shoppen...samen met je zoon...gezellig!
    Ik vind je schaaltjes heel erg leuk!
    Fijn weekend, liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weer een nieuwe fase in jullie leven! Het is fijn dat jullie zoon met zo'n big smile rondloopt; wanneer je weet dat hij zich daar prettig voelt, geeft dat jou ook een goed gevoel. En tja, die hygiëne is soms ver te zoeken, maar het is beter om dat los te laten, want je doet er niets aan!
    Je schaaltjes zien er gezellig uit; dat was een leuke bijkomstigheid, winkelen in Nijmegen!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Er breekt een nieuwe fase aan in je zoons leven. En jij moet er maar aan zien te wennen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er nu nog even niet aan moet denken, maar het komt vast allemaal goed. Je hebt nog even de tijd. En dan heb je ook gelijk een goed excuus om naar Nijmegen te gaan, want het is volgens mij wel leuk shoppen daar.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, best heftig. Goed en leuk voor hem, even wennen voor jou. En dat gasfornuis.... ach, het is het enige niet. Schijnt bij studenten te horen :-). Nou ja, bij de meeste dan. Bedankt voor de winkeltips. Klinkt heel leuk.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja en dan is het niet alleen examen doen en gaan studeren maar ook op kamers en het huis uit. Hopen dat hij op de uni van zijn keuze wordt toegelaten / ingeloot en hij daar ook een kamer in een leuk studentenhuis vindt. Maar voor moeders straks best even wennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Peetje héél mooie schaaltje heb je, héél gezellig met de kaarsjes erin!
    Ja loslaten...mijn oudste dochter is enkele maanden geleden gaan samen
    wonen met haar vriend, was best een hele verandering hoor, ze blijven niet
    klein hé, maar straks heb jij een reden om nu en dan eens naar Nijmegen te gaan !
    Dank voor je reactie op mijn post en ja hoor Peetje Noord-Frankrijk is héél mooi,
    héél mooie oude dorpjes, in 5min zijn wij aan de franse grens en als we dan een
    half uurtje rijden zitten we in een prachtige streek, veel leuk rommelmarktjes en dorpjes...
    Amiens, Compiègne en Pierrefonds zijn héél mooie stadjes...in Amiens is veel te bezoeken
    kan je googlen...
    héél fijne zondag Peetje, geniet ervan
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Spannend allemaal....wel een goede reden om wat vaker die leuke winkeltjes op te zoeken ;)

    Fijne zondag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja...dat loslaten hè. Dat blijft moeilijk! Maar je hebt 17 jaar er zoveel liefde ingestopt dat je vaak zeker weet: het komt goed!
    En die studentenkamers: haha....ik ken ze! Bij mijn dochter in Groningen kwamen we in het studentenhuis (met 8 pers.) en stonden de vuilniszakken boven aan de trap te stinken, zat het gasfornuis vol met eh...., een wc waar ik niet op ging enz. Nee.....je moet maar niet alles weten en zien! Ooit worden ze weer netjes!! We geven tenslotte niet voor niks het goede voorbeeld, toch?
    En de gezelligheid van thuis (dat spat er bij jou vanaf) onthouden ze wel hoor!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Loslaten valt niet mee. Maar als de basis goed is komt het allemaal wel goed:) Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik weet nog goed dat ik op kamers zou gaan in Haarlem..
    Al maanden van te voren werden er handdoeken gespaard bij de C1000, het oude servies van mijn ouders werd uit verstofte verhuisdozen opgeduikeld. het was grijs aardewerk met blauwe bloemen maar toch.. IK GING OP KAMERS!! en was dus niet zo kieskeurig. Alles werd zorgvuldig bij elkaar gespaard in bananen dozen en stond te wachten tot het zo ver was..
    Op kamers wonen was echt geweldig fantastisch.
    Ik had dan wel een luxe studentenkamer; 25m2 , een eigen keuken en hoefde mijn badkamer maar met 1 meisje te delen. Maar toch.. super!

    en wees gerust; ik heb wel een aantal keer in zo'n typische studentenkeuken gegeten ( een vriendin woonde namelijk wel in zo'n stereotype studentenhuis) maar ben er nooit ziek van geweest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen