donderdag 18 december 2014

De keuken doet ook mee.



In de keuken mag de kerstsfeer natuurlijk ook niet ontbreken.


Ik plaatste twee houten sterren op de schouw en
 twee oude bakvormpjes vulde ik met een waxinelichtje.


De keuken is met de kerst toch een belangrijke plaats. 
Hier vertoef je als gastvrouw/man toch snel een tijdje om een heerlijk kerstdiner klaar te maken.
Vooral de dag vóór kerst stijgen hier de heerlijkste geuren op: kerstkoekjes, hartwafeltjes (nostalgie), maar ook warme chocomelk (melk met echte cacao), eigengemaakte glühwein, konijn in het zuur (Limburgse versie met peperkoek), noem maar op...


En dan ziet de keuken er niet meer zo opgeruimd uit...
Meer een ontplofte 'war-zone', hihi.
En natuurlijk heb je weer veel te veel gemaakt, 
en ben je blij dat je iets met stretchstof aan hebt,
is de groente, letterlijk een 'vergeten' groente geworden,
 en ligt in de koelkast nog de puntpaprika te wachten,
 die je erbij wilde maken (heerlijk met kruidenkaas, eventjes onder de gril, hmmm)
is de aardappelgratin nét niet helemaal gaar,
maar daarentegen de pasta juist teveel, 
blijkt de wijn wel heel snel uit de fles te 'verdampen',
ben je weer vergeten (elk jaar!) om het ijs op
 tijd uit de diepvries te halen,
sta je dus weer te 'emmeren' met de ijslepel 
die door de stevige structuur steeds uit z'n gehang schiet,
spuit je de slagroom uit de bus nét iets de verkeerde kant uit
waardoor je weer weet waarom er een schort in de keukenla ligt,
 heb je eigenlijk geen plaats meer voor het toetje, 
wil je eigenlijk zo op de bank 'rollen'...


Maar gelukkig leer ik elke jaar bij en 
zijn de meeste 'knelpunten' ondertussen onder controle.
Geen toeters en bellen bij het eten, geen liflafjes, geen snufje hier, geen eten wat je niet eens kunt uitspreken, maar gewoon lekker eten, maar nét iets feestelijker klaargemaakt.
En kleinere porties...
Want soms helpt stretchstof ook niet meer...


Liefs, Peetje



24 opmerkingen:

  1. Dit jaar voor mij geen stresskerst, mijn dochter kookt, het menu ziet er goed uit.
    Beetje Kerststress dan, ik mag boodschappen doen, maar het meeste heb ik al in huis...alleen de verse spullen nog...
    Ik laat het op me afkomen, en bekijk de andere dag de keuken wel....
    Hele fijne dagen Peetje.

    Groetjes,
    inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peetje,
    Wat heb je dit weer op een geweldig leuke manier geschreven... ik geniet alleen al bij de beelden die ik hierbij zie verschijnen... zo leuk...
    Wij hebben het al gehad, dus hier geen kerststress meer gelukkig... alleen nog een cake bakken om mee te nemen op eerste kerstdag en een toetjes om mee te nemen op tweede kerstdag... nou, dat is te overzien dus...
    Heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Peetje, leuke post heb je van de 'kerststress' gemaakt! Gelukkig heb jij dus alles behoorlijk onder controle. Geniet ervan! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het worden vast heel gezellige dagen bij jullie, dat kan niet anders. Enneh..... het kookwekkertje zetten om je eraan te herinneren het ijs tijdig uit de vriezer te halen zou kunnen helpen.
    Bij ons weinig drukte, we maken het ons gemakkelijk, maar het wordt ook gezellig, hoor.
    Fijne dagen, geniet ervan!
    Lieve groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hetzelfde hier. Maak er gezellige dagen van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat beschrijf je dat toch heerlijk, want zo kan het ook zijn. In de (woon)bladen wordt het soms zo ideaal beschreven, net alsof het altijd perfect verloopt en de gastvrouw na uren kokkerellen (lees stressen) het stralende middelpunt is van alle gasten die om de tafel zijn aangeschoven. Wij zouden dan compleet gevloerd zijn hihi.

    Ik hou van lekker simpel...hangen op de bank, als we zin hebben een spelletje doen of naar een leuke film kijken, wel iets meer aandacht aan het eten besteden maar zeker geen boodschappenwagens vol...dat scheelt dan ook weer de nodige stretchstof, zoals jij dat zo mooi omschrijft;-).

    Succes! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Peetje, je hebt me even heerlijk laten lachen! had ik net even nodig.
    Een idee voor een onwillige ijsschep is om hem na elke schep ijs even in een kopje warm water te spoelen.
    En dan rolt ie weer door de volgende schep ijs door.
    Ik wens je een hele fijne tijd met vooral gezelligheid en samenzijn.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, in de keuken mag het ook kerst zijn hoor dat heb ik ook een beetje gedaan. De houten sterren zijn leuk, ik heb er ook een.
    Met dit grappige keukenverhaal zal jij deze kerst wel goed voorbereid zijn. Hier komt het ook wel goed. We gaan een dag gourmetten dat hebben we jaren niet meer gedaan. Dus het was nog goed zoeken waar het stel stond. En de andere dag laten we ons verrassen.
    Ik wens je met je gezin hele fijne kerstdagen, een goede jaarwisseling. En een heel goed en gezond 2015.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We gaan hier de 24e keuken in en maken ook altijd weer teveel hartige en zoete hapjes. Met je wafels bracht je me op een idee. Even passend recept zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha.....de wijn verdampt gewoon daar....;) Prachtig geschreven....zit nu al te watertanden en te genieten...........
    Gezellig wordt het dat is me duidelijk.

    Wens je fijne dagen toe.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gezellige kerstsfeer in de keuken en ik ben het helemaal met je eens, waarom iets ingewikkelds eten? Gewoon lekker eten (niet iets wat je nog nooit eerder hebt klaargemaakt) Fijne dagen!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gezellig versiert in je keuken!
    En ja het hoeft voor mij ook niet zo inge-
    wikkeld met kerst, gewoon gezellig!
    En van die kleine porties, ja, goed idee!
    Fijne, relaxte kerstdagen!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hahahaha, geweldig en zo herkenbaar. Hier kookt, hoop ik de man en als traditie ook 1 x de gourmet aan.
    Alvast een goed weekend en hele fijne dagen
    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hou Peetje,
    mooie en gezellige doet uw keuken!
    Ja, vooral met Kerstmis voor en besteedt veel tijd in de keuken vrouw mooier als het feestelijk versierde alles is er ook!
    Deze sterren ziet er geweldig uit en ook het licht in kleine ovenschaal vind het erg leuk!
    Ik wens u een mooie 4.Advent en stuur de beste wensen,
    Frida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In de keuken ook een beetje kerst is wel zo gezellig
    Gelijk heb je houd het simpel en met liefde gemaakt smaakt dubbel zo lekker.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig is dit niet de 1e kerst, en hebben we veel ervaring.....en ja dus gewoon lekker eten,en niet teveel tussendoor.
    Je hebt het prachtig omschreven!!

    Ik wens je hele fijne dagen,groet Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gezellig hoor!
    Wij eten ook met kerst vrij sober, gewoon wat wij lekker vinden, geen poespas ;-)
    DUS ook geen kerststress haha....
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi die kersttouch in de keuken, want ook daar mag de sfeer niet ontbreken.
    Bij ons lekker rust in huis, geen verplichtingen en lekker genieten van elkaar.
    Af en toe een hapje erbij op zijn tijd:) want ook hier helpt kerststretch:) niet meer, ha, ha.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is toch zonde van je tijd om een hele dag (of dagen) in de keuken te staan! Ik heb er ook niet zoveel mee. Natuurlijk maak je het net iets feestelijker dan anders maar voor mij ook geen uitgebreide maaltijden waarbij je s avonds geen papa meer kunt zeggen: dan kan je niet eens meer een spelletje doen!
    Fijne dagen toegewenst!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hahahahaha! leuk om te lezen:) vooral dat plaatje erbij! tjsa en ik ben al helemaal geen kokkin:( ieks.....das dus nog veel erger, zo te lezen kun jij er wat van!
    je versiering is lief, het is net een huisje (stal) wat ik in de schaduw zie....moooiii.

    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haha, het kan soms behoorlijk mislopen in de keuken.
    Nee, hier geen kerststress. Maar gewoon lekker gourmetten met een zelfgemaakte salade en knoflookbrood erbij. En mijn motto is altijd vol is vol...
    En misschien een baksel voor bij de koffie.

    fijne dagen.
    liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hahahaha.......hele fijne dagen meis geniet maar lekker...liefs van mij...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Haha Peet, heel herkenbaar en wat is je keuken leuk gedecoreerd in kerstsfeer....had ik net op tijd klaar de schouw en die is ook versierd want tenslotte sta je meer uren in de keuken als iets anders. Bij mij is het zo klein in de keuken dat ik ieder jaar te veel wil en te weinig plaats heb en me de stoom letterlijk uit de oren komt....want ik zorg wel voor alles....ik moet me nog iets gaan bedenken voor meer plaats te creëren....maar zo te zien heb jij alles onder controle hihi...je hebt een prachtige keuken...geniet ervan...hele fijne kerstdagen en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar...liefs Marjon
    ps bedankt nog voor de tip van de spamblog, heb hem direct verwijderd

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Na het einde van het "kerst bij papa"tijdperk heb ik de feestelijkheden op me genomen. Ik was als eerste diegene met de meeste ruimte.
    We nodigen broers, zusters en ouders van beide kanten van ons gezin tegelijk uit voor een feestelijk gourmet-festijn op eerste kerstdag.
    Heerlijk zo'n volle tafel waar iedereen kan genieten van wat hij lekker vind.. en kan laten staan wat hij niet lust. En geen stress in de keuken!
    En door iedereen op de 1ste kerstdag tegelijk uit te nodigen hebben we de 2de kerstdag lekker geheel voor onszelf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen