maandag 5 januari 2015

Nieuw jaar, nieuw hoekje

 Hoe sfeervol en leuk de kerst ook is, zodra het voorbij is 
kan ik ook weer genieten van de ruimte die je krijgt als de kerstboom weer weg is. Zeker dit jaar.Want nadat we jaren, met volle tevredenheid, onze Nordman gewoon bij de G.amma kochten, viel het dit jaar tegen. Euh... eigenlijk: viel het. Punt. De naalden. Massa's. En dat verwacht je niet van een boom in die prijsklasse. Maar na mijn klacht liet de G.amma zich van zijn beste kant zien en kregen we een tegoedbon voor het hele bedrag! Wat een service!! Manlief is daar toch kind aan huis ;-)
Tja, en dan is het gewoon een kwestie van naalden bij elkaar scheppen en de kale boom in stukken knippen (niet de stam, die gaat linea recta naar de tuin om in stukken te worden gezaagd, waarna een flinke droogtijd volgt) maar de takken verdwijnen zo in de houtkachel. Wat een geknetter geeft dat altijd. Wel altijd goed het deurtje dicht, want het fikt als de beste! Wij doen het jaren zo. Bij een open haard gaat dit waarschijnlijk niet lukken, vanwege de hars-spatten en roetontwikkeling. Maar met onze houtkachel gaat het prima. Geen gesleep van de boom door de kamer, zodat je een heel spoor trekt. Wel verstandig om de kachel op tijd te laten vegen (maar dat moet sowieso ivm de brandveiligheid)! Maar ook dan hebben we bijna nooit veel rotzooi, gewoon een emmer vol asresten. Waarschijnlijk trekt onze schoorsteen voortreffelijk.
Na het opruimen en poetsen komt dan het leuke werk:
 nieuwe hoekjes maken!
En dat mag dan al met een knipoog naar de lente...

Het smeedijzeren raampje verhuist van de muurplank naar dit brocante tafeltje, die ook verhuisde van links naar rechts van de kast. De Annabellen-krans die ik in het najaar maakte, houdt zich prima en krijgt een mooi plekje naast een mooie glazen fles met vlinder, die ik kreeg voor mijn 50e verjaardag (blauw sluipt ook weer langzaam in huis, toch een van mijn favorieten).

Mijn Madammeke gaat ook de andere kant
 van de kast eens bekijken.
 Ze kreeg met de kerst een kransje van pareltjes om.
Vind het nog steeds mooi passen, dus die mocht blijven, zoals ook de engel-vleugeltjes die ik maakte. Maar of die lang blijven weet ik nog niet...ik moet wel nog met thee aan de slag voor het verkleuren van de vleugels...




Het bloemenkransje kwam aan de mand te hangen.
In de mand bewaar ik mijn voorraad lange kaarsen. Passen precies...


Dit hoekje kan er weer een poosje tegen...



En dan is de vraag natuurlijk:
wat staat er dan aan de andere kant...?

Wordt vervolgd...

;-))

Liefs, Peetje


26 opmerkingen:

  1. Wat een service van de Gamma!
    Kerst is gezellig maar nu kan ik lekker weer mijn gang gaan;))
    Het ziet bij jouw ook alweer mooi uit. Mooie hoekjes heb je weer gemaakt. Een paspop....dat wens ik me ook nog wel een keer. Wij hebben niet zo'n grote woonkamer en ik wil altijd van alles...maar ja,vol is vol.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk. 1 januari de hele ratsmadee deruit en poetsen maar!
    hier al jaren traditie en zelfs zoonlief doet vrolijk mee ;-)
    van het schuiven ben ik niet meer zo... heb denk ik mijn draai gevonden (en rust)

    geniet ervan!

    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk krijg hier idd echt al een beetje het lente gevoel....toefje groen vleugje blauw.........
    Weet dat het nog duurt....maar heb zin in de lente......
    Heb idd ook al last van de voorjaarsschoonmaak ;)

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We zijn vandaag ook bezig geweest: alles er uit! Toch vind ik het wel jammer: die lichtjes vind ik altijd zo gezellig, nu is het zo kaal!
    Maar goed....een beetje veranderen is ook weer leuk!
    Wat is dat trouwens een goede service van de Gamma zeg! Daar kun je nog eens je boodschappen doen!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze Nordman was van een prima kwaliteit, er vielen weinig naalden van de boom. Wel hebben we de boom voor oud en nieuw de deur uit gedaan, want toen begon ie teveel op een treurwilg te lijken ;-). Prima service dat jullie een tegoedbon kregen.

    Lekker is dat hè, om overal weer sfeerhoekjes te maken. Van schoonmaakwoede heb ik nooit zoveel last, ik hou het huis het hele jaar goed bij dus dan is er nu weinig extra's te doen.

    Fijne avond! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lekker he die ruimte! weer lekker de boekjes in om weer nieuwe ideeen op te doen :)
    Hier was de boom oudjaarsdag al weg.. hihi wij hadden hem weer van de praxis zoals gewoonlijk, en ik was er weer tevreden mee(gelukkig). achja, kun je in ieder geval weer geen besteden die kadobon bij de gamma!

    Groetjes,
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van mij mag het voorjaar komen, daarop kan ik me al echt verheugen, zo direct in een nieuw jaar.
    Leuk, die mand waarin jij je kaarsen bewaart. Ik houd wel van die antiek uitziende manden, heb er zelf ook een paar.
    Benieuwd wat aan de andere kant van de kast staat :-)
    Een fijne week Peetje, lieve groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk hè als alles van de kerst weer weg is in huis.
    Dan gelijk weer gaan schuiven en leuke hoekjes maken.gezellig hoor.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een leuk hoekje geworden. Het raampje vind ik zoooo mooi.
    En de Annabellekrans is heel mooi gebleven. Echt gezellig. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geweldig van de gamma om een tegoedbon te geven. Goede service hoor. Wij zijn gisteren weer thuisgekomen van ons boshuisje. En ben even bij jullie aan het bijlenen. Maar je hebt gezellige hoekje gecreëerd.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk hoor....ben heel benieuwd naar de andere kant...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is een heel mooi hoekje geworden!
    Gek is dat he, dat je na de kerst al een lentegevoel krijgt, terwijl de winter net is begonnen. Maar als januari eenmaal is begonnen kun je ook gaan aftellen naar de lente.
    Wel een goede service van de Gamma om jullie klacht zo af te handelen. Bij anderen heb ik het ook wel eens anders meegemaakt, dat je helemaal niets terugkrijgt. Is je man vast heel blij! Kan hij nog een keer extra binnenlopen.
    Ik zie uit naar het andere hoekje!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo heerlijk om na de kerst alles een goede beurt te geven en leuke nieuwe hoekjes te maken, daar kan ik ook zo van genieten! En bij jou is dit ook weer goed gelukt, heel gezellig!!
    Goede service van de gamma, hebben wij ook gehad met onze kerstboom vorig jaar. Gelukkig hadden we dit jaar een boom waar vrijwel geen naald van afgevallen is, ook wel eens fijn!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk weer he die ruimte!! Ik ben vandaag begonnen met poetsen, want in de vakantie is daar niet veel van gekomen. Morgen weer verder. Gezellig hoekje weer zo, ik ben benieuwd naar je volgende post!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen

  15. En arribar a aquest dia, no puc deixar de pensar en la infantesa, aquells moments plens de màgia, que tots hem viscut en la nostra infància

    Feliç Nit de Reis ♕ ♕ ♕

    ✿•*¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿
    . . . ✿•*¨`*•.¸(¯`v´¯)¸.•´*¨`*•✿ . . .
    ……...…♥ •.¸.•´♥……………
    Elracodeldetall.blogspot.com (^‿^)✿ petons

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super service van de Gamma; dan ga je gewoon weer terug! Kerstspulletjes eruit en dan weer
    bedenken van wat waar en hoe, ook weer leuk! (Zo ben ik ook bezig :-)). Je hebt een prachtig hoekje
    gecreëerd naast die heerlijke grote kast. Uiteraard wil ik ook graag die andere kant van de kast
    bekijken! Fijne dag Peetje, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk al de kerst weer weg
    Heb echt mijn huis weer terug
    Mooi hoekje zo met dat groen
    Warme groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zeker een goede service van de Gamma! Wij hadden er 1 van de Intratuin en die was/is heel goed. Viel niets uit. Ik heb de boom buiten onder de veranda gezet.Als het nu zou sneeuwen , wat niet gebeurt, dan zou het weer een mooi plaatje zijn haha. Je hebt weer mooi sfeerhoekjes gemaakt! Zo'n paspop staat ook op mijn lijstje. Je maakt me nieuwsgierig naar het vervolg! Lieve groet Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Peetje bij mij gaat de (nep)boom er vandaag uit...ik zie er enorm
    naar uit om weer die plaats te gaan benutten...dus straks gaat mijn
    pctje dicht en ga ik aanvallen..haha.... héérlijk weer extra ruimte in huis !
    Wat is het alweer gezellig bij jouw...
    Héél fijne week
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Peetje

    Je hebt het inderdaad al weer lekker gezellig, en heerlijk opgeruimd.
    Geniet er van, en een fijne week.

    Lieve groet Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Woow helemaal weg van je nieuwe hoekje ...

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Haha, wat staat er aan de andere kant . Ik wacht in spanning af....
    Daar gietijzeren raampje , dat vind ik echt prachtig hoor.
    Het is weer een hééél mooi hoekje geworden .
    Ik had ook een nordmann en helaas ,ik heb hem ook moeten buiten zwieren , met een kwispelende hond,
    Kan je het al raden , alles de grond op pfff.
    Groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk hoor, die nieuwe hoekjes zo aan het begin van het nieuwe jaar... Daar is het dan ook een prima tijd voor... Heel gezellig bij je hoor...
    Ik wens je een fijne woensdag verder,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtige♥ hoekjes heb je gemaakt zo kan je weer langzaam naar het voorjaar♥ kruipen..;)
    ook mijn boom moest er al na 2 weken eruit ..dit jaar komt er een mooie sneeuw kunstboom♥.. want was al de derde keer op een rij ..;(
    Nog fijne creatieve♥ dag Enjoy!!..Liefs♥ Gaby..♥

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat gezellig allemaal weer!
    Ja die kerstboom is toch altijd weer een gedoe. Wij hadden dit jaar een goedkoopie ( 10 euro voor een Nordmann) en hij was van dezelfde kwaliteit als anders....
    ik vind het altijd heel gezellig die kerst spullen maar ben ook altijd blij als alles weer weg is. Dat geeft weer zo lekker veel ruimte! ** en schoonmaken gaat ineens ook een stuk makkelijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bij ons waren 27 december alle kerstspullen weg, ik was het zat. Mooi die groene annabellen en wat heerlijk dat jullie een houtkachel hebben. Wat ook heerlijk is is die enorme ruimte in jullie huis, prachtig!!!
    Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen