vrijdag 6 februari 2015

Cake wordt 'kaka'.

Een cake bakken is altijd wel een heerlijke bezigheid.
 En zo gepiept.
Maar je kunt van je cake ook,
 met een paar aanpassingen een 
'speciale' cake maken, 
een soort Zweedse 'appelkaka'.


Je maakt de (boeren)cake volgens de aanwijzingen van het pak. Dan snij je een paar appeltjes in kleine stukjes (zonder schil) en bestrooi dit met rietsuiker waar je kaneel doorheen roert (ik heb altijd een potje van deze kaneelsuiker staan - heerlijk over pannenkoeken, appelflappen en gebakken appeltjes met honing). Dit schud je zo om dat de appeltjes bedekt zijn met de suiker. Dit schep je voorzichtig onder het deeg. Je kunt ook evt. wat rozijnen erdoor roeren.


Nu pak je ipv een cakeblik, een rechthoekige bakplaat (ik had een van 28 bij 40 cm, maar kleiner kan natuurlijk ook) en vet deze in (ik vind de bakspray van Dr.Oetker super handig) en verdeel het beslag over de plaat. Als laatste snij je nog wat geschilde appeltjes in vieren en snijd met een mesje enkele kerven in de bolle kant van de appel.


 Deze appelstukken verdeel je dan over de bakplaat. Nog wat kaneelsuiker erover strooien en de cake-plaat in de oven afbakken volgens de regels van het pak. 



Hij lijkt een beetje op de Zweedse appel-kaka.
 Daar doen ze dan nog een lepel romige custerd-saus over.
Maar met een vanille-ijsbolletje is het natuurlijk ook lekker...



Na het afkoelen heb ik er nog wat poedersuiker over gestrooid.
Ik heb 'm gisteren gemaakt en hij smaakt heerlijk!
(De kinderen likte nog net niet het bordje af, hihi)



En nu een dag later smaakt ie eigenlijk nóg lekkerder.
 Hij is heerlijk smeuïg  !


En samen met een lekker geurend kopje Jasmijnthee
 kan ik heerlijk aan het weekend beginnen.


Smakelijk!!


Liefs, Peetje

26 opmerkingen:

  1. Nou, dat ziet er heerlijk uit het water loopt me in de mond :)
    Geniet er lekker van.
    Fijn weekend.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er niet alleen heerlijk uit, het klinkt ook bijzonder goed. Ik hoop het te onthouden voor volgend weekend, dan is onze oudste dochter ook thuis. Ik weet zeker dat zij dit ook heel erg lekker vindt, vandaar dat ik het niet nu al maken wil. Met z'n allen er van genieten is tenslotte het leukst.

    Bedankt voor het recept!

    Fijn weekend. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh wat lekker zeg, zit ik dit net tegen half 5 te lezen, ik krijg nu zo'n trek en ik heb helemaal niks lekkers in huis zeg, zo balen :-(
    Ik zal m vast en zeker een keer maken, want hij lijkt me heerlijk!
    Fijn weekend!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, heerlijk, ik ga hem ook zeker een keer maken.
    Zelf maak ik dikwijls appelcake maar dan in een cakevorm en met minder suiker eroverheen gestrooid.
    Heb je nog wat over voor het weekeinde, of is hij al soldaat gemaakt?
    Fijn weekeinde Peetje.
    Lieve groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee...die ga ik maken, ziet er heel kekker uit.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er heerlijk uit! Dat gaan we uitproberen!
    Bedankt voor het recept.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zeg...!!....fijn weekend liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt mij heerlijk,
    Morgen komt onze kleindochter dus kunnen we fijn samen deze cake gaan bakken
    Gezellig weekend
    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij ruikt het op dit moment heerlijk naar kruidkoek, ook lekker. Maar dit recept van jou ga ik een keer maken: lijkt me heerlijk.
    Moet het wel direct opschrijven want er komen wel meer recepten langs die ik wil maken (net zoals mooie zelfgeschilderde kasten e.d.) maar later weet ik niet meer van wie het was en loop (haha) me rot te zoeken op de blogs van wie dat ook alweer was! Niet zo slim dus.
    Geniet van de kaka en het weekend!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze variant van appelkaka staat bij ons al jaren op het menu, dit is zo heerlijk, ik bak het ook altijd op een plaat en dan is het smullen geblazen....
    Zo'n mengsel van kaneel en rietsuiker is zo handig, hier staat een fles vol en hij gaat overal bij:) peertjes, appelmoes, gebak...o ik krijg gewoon zin om te gaan bakken.....ware het niet dat er een appeltaart op me wacht, ook eigen gemaakt en ook met kaneel...
    Smul ze Peetje...maar dat komt vast wel goed!

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk om zo je weekend te beginnen Peetje, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt wel bakdag vandaag gezien de reacties. Ik lees over kruidkoek en appeltaart. Zelf heb ik vanochtend cupcakes met een rollo erin gemaakt. Dat had ik ook ergens gelezen.
    Maar het recept van jou lijkt me ook om te smullen dus dat gaan we eens proberen.
    Fijn weekend en smullen maar. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lekker, dit maak ik ook regelmatig maar dan in een ronde vorm.
    fijn weekend,
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh die ga ik maken dit weekend........lijkt me zalig......
    Kan ik gewoon in de supermarkt custard kopen....? Nu ja....maar eens op zoek ;)

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk, ziet er goed uit, Petra! Geniet ervan.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat ziet er wel heel lekker uit ga het zeker een keertje proberen.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dank je wel!! :)
    eet smakelijk, of is ie al op??
    haha
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ziet hij er heerlijk uit. Die ga ik ook maken.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Peetje,
    Dat ziet er echt verrukkelijk uit hoor, en niet zo ingewikkeld om te maken... Ik geloof direct dat hij heerlijk was... Je hebt er ook een stel mooie duidelijke foto's bij gedaan, leuk zo'n stap voor stap tutorial...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk ziet het eruit! Die ga ik ook maken.Fijn weekend, liefs Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je cake ziet er overheerlijk uit. Jij bent het weekend idd goed begonnen.
    Geniet ervan. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Peetje,
    Dat ziet er smakelijk uit zeg!
    Een goede manier om het weekend te beginnen, met een heerlijke appelcake.
    Ik ga hem zeker bakken, daar houden ze hier wel van.

    Fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kom net thuis van het werk , en zit neer met een kopje koffie , ohh het water komt me al in de mond.
    Dat ziet er heerlijk uit .
    Ik krijg er echt zin in .
    Groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh heerlijk lijkt me dit. Bedankt voor het delen, Peetje!
    Liefs en nog een fijn weekend verder, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat doe je goed om zo het weekend te vieren, heerlijk! Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat ziet dat er heerlijk uit, ik kan het bijna ruiken! Dank voor je altijd lieve reacties op mijn posten! Fijne week en lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen