vrijdag 20 februari 2015

Had ik nog staan...

Onze zolder is een chaos. Behalve dat hier de twee slaapkamers van de twee oudsten zijn, is de rest van de zolder gewoon een opslagplaats voor van alles en nog wat. Eens in de zoveel tijd duikt manlief de zolder 'in' en ruimt op. Hij kan dat beter als ik...Ik ben niet zo van dat weg gooien...(een dochter van mijn vader ;-)) Maar soms geeft hij mij gelijk. Zoals bij deze oude hutkoffer. Hier zat vroeger het speelgoed in van de kinderen. Ze konden er letterlijk in wegduiken...
En zo zag ie uit...Ik heb 'm zelf zo toegetakeld hoor, 18 jaar geleden. Onze kinderen hadden een zachtgele (!) kamer met zonnen en sterren (helemaal hip toen...). Dus de oude hutkoffer, die eigenlijk gewoon bruin was, kreeg een toepasselijk thema er op geschilderd. Ze vonden het prachtig zo'n 'schatkist' met speelgoed...


En al die tijd dat de kinderen deze 'schatkist' ontgroeid waren, stond ie boven op zolder te verstoffen met rommel erin (gaat veel in zo'n kist!) Tot een maand geleden...
Manlief sjouwde 'm naar m'n atelier waar ik met veel plezier de schuurmachine gebruikte.
Toch moest ik er wel aan denken dat ik met elke veeg schuurpapier, een deel van hun kindertijd wegschuurde...(tja, ik ben zo'n sentimentele muts...;-))

Daarna kon de eerste laag zwart erop. Wat een verbetering meteen. Het is gewone zijdeglans van de H.stor. De tweede laag maakte 'm echt diepzwart en kreeg ie zijn oude sfeer terug.
Zelfs de kinderen vinden dit nu toch veel mooier...

Hij kreeg het plekje naast Madammeke en de haard. Een lekkere plaid erover en het vachtje van de I.kea mooi gedrapeerd...
Ook de oude Italiaanse dienbladen die ik ooit van witte grondverf heb voorzien kregen er een plekje. Ik denk wel nog dat ik ze met Past Wax (cement) behandel, zodat de tekening nóg mooier doorkomt.




De houten schaal en koe-hoorn (beide ooit van de kringloop)
 zette ik er ook bij. Zo gezellig als 's avonds
 de kaarsjes aan zijn..



Deze oude houten eend stond al een tijdje in de tuin, heerlijk te verweren. Ik heb 'm al meer dan 25 jaar en hij was eerst bruin gelakt met blauwe veertipjes. Ik heb 'm eerst licht opgeschuurd en daarna kreeg hij een laagje krijtverf (A.tion) en wat Past Wax. Toen mocht het weer z'n best doen buiten...
En dat heeft ze goed gedaan, toch?

Ik geniet weer van mijn nieuwe hoekje...


En dat van spullen die je gewoon
 nog thuis hebt staan...


Liefs, Peetje

32 opmerkingen:

  1. De kist is te mooi om op zolder te laten staan. Dat zachtgele met blauw hebben wij hier jaren geleden ook gehad, toen de meiden nog klein waren en gezellig bij elkaar op een kamer sliepen, in een stapelbed.

    Nu ken je jullie kist bijna niet meer terug. Staat sfeervol!

    Fijn weekend en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat de kist naar beneden kwam en nu in een ander verfjasje staat te pronken in je kamer! Soms heb je toch meer spullen dan je denkt ;-) Geniet van het nieuwe sfeervolle hoekje…heel mooi!

    Heel fijn weekend!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is de kist moooooooi geworden zo!! Die zou ik hier ook zo neer kunnen zetten, prachtig! Hij komt echt heel erg mooi uit met je spullen. Geslaagde metamorfose zo. Fijn weekend alvast, Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf Peetje!! Zo'n kist mag je nooit wegdoen, ik heb er ook een en die is al jaren in onze familie, hij staat op de kamer van de jongens. Prachtig zo'n oude kist.
    Die eend is heel gaaf, die heb je goed behandeld en is weer mooi verweerd buiten. Helemaal goed!
    Mooi hoekje zo, mijn complimenten!
    Fijn weekend!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is de kist mooi geworden, Peetje!
    Wat een metamorfose doet! Een heel mooi hoekje heb je ervan gemaakt i..c.m. met de lichte kleuren.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peetje,
    Jeetje wat een mooie kist. En wat goed (en dapper) dat je die zo mooi zwart hebt gemaakt. Nu doet hij weer dienst als opbergplek (neem ik aan) in je woonkamer en ook als mooi tafeltje voor leuke en mooie spullen... super!
    Ik wens je alvast een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonde om zo'n kist te verstoppen, wat is 'ie mooi geworden (en je hebt de foto's nog hè)!
    De kist is vast wel weer gevuld met van alles en nog wat? Zo'n soort dienblad heb ik ook eens met
    wax bewerkt (http://www.lablomst-living.blogspot.nl/2014/01/kringloopvondsten.html), het leeft dan zeker
    wat meer. Je eendje is leuk, prachtig verweerd met wat hulp!
    Liefs en een gezellig weekend, Peetje! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige kist heb je daar! En dat eendje...heel sfeervol... Geniet ervan!

    Liefs,

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze kist heeft al zoveel jaren dienst gedaan bij jullie en nu weer helemaal in nieuw/oud stijl, prachtig is hij geworden.
    Ziet er weer super bij je uit!

    Fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk om de kist met herinnering weer te gebruiken ( na behandeling), zo zie je maar weer dat je niets weg moet gooien haha.
    het is erg mooi geworden met alle spulletjes er op.
    fijn weekend, liefs Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super, Peetje, dit is echt een mooie herinnering en een pracht-kist! Geniet ervan.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is toch ook zonde om die mooie kist op zolder te laten verstoffen. Hij is erg mooi geworden met z'n nieuwe kleurtje. Dat is het voordeel van een grote zolder, kun je zo af en toe nog eens wat nieuws tevoorschijn halen. Een sfeervol geheel is het zo geworden. Fijn weekend.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat jij die zomaar op zolder hebt staan...die had ik allang beneden gezet....wat is hij gaaf geworden zeg...mooi in die donkere kleur.
    En die eend..ook al zo mooi...super mooi hoekje heb je ervan gemaakt...
    Fijn Weekend Peetje.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kist is zo weer een echte blikvanger geworden in de woonkamer en eentje met lekker veel opbergruimte (altijd handig!). Mooie metamorfose.

    Liefs Marieke
    WONEN a la Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wel dat is nu eens een geslaagde metamorfose

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn typbalk was ineens weg , ik vind jouw kist echt een topper geworden.
      Met het vachtje en de schaal heb je weer een prachtig hoekje gecreëerd .
      En zeggen dat dit op zolder stond .
      Groetjes
      Christel

      Verwijderen
  16. Zo zie je maar dat het toch heel goed is als je alles bewaard. Ha mijn oudste had ook een blauw gele kamer........je snapt het niet .......:)
    Zoveel mooier je kist zo.....maar ha...zullen we over 18 jaar hetzelfde zeggen bij deze kleur....? ;)
    Hoe dan ook....vind je hoekje heel sfeervol en de kaarsjes branden nu vast heerlijk.

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De kist is heel mooi geworden. Ik heb ook nog zo'n kist staan. Hij staat al een hele tijd in de garage met nog speelgoed van toen de kids jonger waren. Als ik de kist bij jouw zo zie wil ik onze kist ook wel eens gaan verven. Alleen waar zet ik het allemaal neer?
    Je hebt er echt een mooi hoekje mee gemaakt!

    Fijn weekend.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel gaaf zo die kist...blauw met sterren...dan is dit toch een hele gave metamorfose, nu kan hij tenminste in de woonkamer staan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie kist heb je ervan gemaakt!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig de donkere kleur op de kist
    Heb ook nog zo'n kist, deze laatst wit geschilderd
    Wat het nou net niet is
    Dus van de week ook naar zolder………en de kist misschien ook terug in zijn orginelen kleur
    Fijn weekend

    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Laat ik nu ook zo'n kist hebben.
    Komt bij mijn oma vandaan.
    Lood zwaar.
    Staat bij mij ook op zolder.
    De kist heb je heel mooi gemaakt.
    Diep zwart heel mooi.

    fijn weekend gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. en zo heb je er toch weer veel plezier van! Zonde dat hij zolang op zolder heeft gestaan hihi.

    Fijn weekend.
    Liefs,
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een pracht van een kist is het geworden...die moet je zeker niet weg doen...
    maar ik zie nu hier bij jou ook dat jij van die 'gouden dienblaadjes' mooi wit gemaakt hebt...brengt me wel op een idee...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Peetje, wat een mooie kist...gelukkig heb je die nooit weggedaan,
    héél mooi is ze geworden en staat trouwens ook prachtig met de
    aangepaste spulletjes erop ...
    héél fijne zondag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtig hoekje heb je weer gecreëerd Peet. De kist is zo mooi geworden...(heb ik ook gehad blauw geel hihi). Prachtig met de vacht erop en de hoorn. Ik vind de eend héél erg leuk en past er helemaal bij. De dienbladen zijn ook leuk zo in het wit maar ik zou inderdaad hier lichtjes met wax overheen gaan. Een leuke post om oude spullen een 2e leven te gunnen...hier hou ik van....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Die is prachtig geworden. Goh, wat maakt dat zwart het dan weer mooi. Gezellig hoekje zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Inderdaad zonde om op zolder te laten staan. De kleuren en print erop herken ik trouwens wel:) Wat is de kist nu mooi geworden zeg en wat een mooi hoekje heb je erbij! Echt prachtig. Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo zie je maar: "wie wat bewaard die heeft wat". Daar is een zolder goed voor! Ik heb al zo vaak iets weggegooid waar ik later weer spijt van had....maar je kunt ook niet alles bewaren tenslotte. En over een aantal jaren ( ik weet niet hoe oud je kinderen zijn ) verf je er weer gewoon leuke dingen op voor je kleinkinderen!
    De kist is een prachtig item in je kamer geworden! En ....wat zit er nu in opgeborgen, ruimte zat toch?

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel herkenbaar, Peetje, wat je hier schrijft. Zoals je vertelde dat je bij het schuren terugdacht aan de kindertijd.. ik moest even slikken. Hier heb ik de zolder ook opgeruimd. Het was een gigantische klus en ik ging diep door memory-lane. Maar het was goed het te doen. Alles heeft een nieuw plekje gekregen. Net zoals jouw mooie dekenkist. Ik vind hem werkelijk schitterend geworden. En wat heb je e.e.a. mooi gestyled. Ik heb er met bewondering naar zitten kijken. Complimenten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen