woensdag 11 februari 2015

Rozenkrans

Madammeke van mij heeft de oude rozenkrans
 van mijn moeder om.
Hij lag eerst in de vitrine-site-table onder het glas.
 Eigenlijk zonde, want nu hij zo bij haar hangt komt ie veel beter tot zijn recht.

Het is een zilveren kruisje met een parelmoer laagje.




Ik weet niet of mijn moeder de eerste eigenaar was,
 of dat ie eigenlijk eerst van mijn oma is geweest. Dus hoe oud...?
Ik weet alleen dat mijn moeder deze rozenkrans altijd bij zich droeg in haar handtasje.


Er is ook nog een afbeelding van Maria op de kruising van de ketting.


Maar ook op een plaatje achter het kruisje:





Nu kan ik er veel meer van genieten. 



In dit witte tasje bewaarde ze de rozenkrans. 
Deze ligt nog onder het glas (vandaar soms een weerspiegeling) van de site-table met de rest van de dierbare herinneringen van onze familie. 


Twee oude zakhorloges van mijn opa en oom.
 En nog een heren-rozenkrans van hout.

Het oude trouwboekje van mijn opa en oma uit 1911.


Een oude pas van mijn vader in oorlogstijd.





Ik heb zo'n twee jaar geleden hier al eens een post over gemaakt.klik



Mijn kleine glasverzameling. De middelste apothekerspot is nog een echt oudje. Gekregen van mijn toenmalige baas, toen hij met pensioen ging. Nog steeds komen we geregeld met oud-assistentes bij elkaar. Zo ook, onlangs bij z'n 80e verjaardag. Er werden weer herinneringen opgehaald en veel gelachen (je maakt wat mee als apothekersassistente als je bv moet uitleggen dat je paracetamol-zetpillen voor de oorpijn niet in je oor moet stoppen....;-))Ik denk nog vaak met heel veel plezier aan deze leuke tijd, we hadden een heel leuk team samen. 



Nog een klein doorkijkje via de oude spiegels naar de andere kant van de kamer waarmee we weer terugkomen bij Madammeke...



Aan de andere kant van de kast liggen op het 
tafeltje nu deze oude gebedsboekjes.
Met een hennep-touwtje bij elkaar gebonden. 



 Hier in het zuiden start dit weekend de Carnaval.
Na jaren met veel plezier dit gevierd te hebben, laten we het de laatste jaren toch aan ons voorbij gaan. Hier is het natuurlijk een grote happening, wekenlang de ene na de andere carnavalszitting, optochten en overal hangen rood-geel-groene carnavalsvlaggen aan de gevels.
Nu niet bepaald mijn kleuren, hihi.
Nee, dan liever wit...en die kleur gaan we dan ook veel gebruiken deze dagen...op een kwast en roller...zorgen dat de gang eindelijk af komt (ja hoor, want de lambrisering staat nog steeds in de grondverf). Eerst nog getwijfeld om een kleurtje te gebruiken, maar ik ben nu eenmaal van het lichte. Het is een lange smalle gang en ben daarom bang dat het dan nóg smaller lijkt. Dus het wordt lekker wit.
 Laat de rest van Limburg maar rond hossen in de mooiste kleurige outfits, wij houden het lekker rustig...









Liefs Peetje






17 opmerkingen:

  1. Wat een aparte knop op madammeke, nog nooit eerder gezien.
    Ben zelf ook een originele Limburgse en vanuit Brabant verhuisd naar Zuid-Holland, dus geen carnaval en ook geen kind wat er heen wil....gelukkig hahaha
    Mooi zo je herinneringen
    Fijne dag
    lieve groet brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel succes bij jullie kluswerk, lekker straks alles weer opgefrist.
    Prachtig hè, die spulletjes? Die rozenkrans is echt heel mooi en komt goed tot recht op de pop.
    Ik heb geen rozenkrans uit de familie (want niet katholiek), maar veel van die andere spullen heb ik ook van opa, oma en ouders, zoals de pas uit WWII van m'n opa plus een paar valse. Misschien waag ik er ook eens een blogje aan.
    Carnaval is aan ons niet besteed, niet mee opgegroeid ook en hoewel we sinds een jaar op de scheiding Brabant-Limburg wonen en het hier dus fanatiek gevierd wordt, laten wij het maar lekker aan ons voorbij gaan. Tot onbegrip van onze buren.........:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een goed idee om de rozenkrans van je moeder om de hals van de paspop te hangen. Zo zie je de krans veel vaker en beter en is ook de herinnering aan je moeder veel duidelijker aanwezig. Ik heb hier een woordenboekje van mijn opa liggen, dat al 100 jaar oud is. Zijn naam staat voorin heel sierlijk geschreven. Ik vind het bijzonder en waardevol om zulke mooie herinneringen aan familie te hebben.

    Succes met het klussen. Mijn dochters vieren wel carnaval, maar zelf heb ik het nooit gevierd. Geloof ook niet dat ik het mis ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peetje,
    Wat een prachtige rozenkrans heb je nog... En wat staat die mooi bij je madammeke...
    Al die andere spullen onder het glas zijn ook fantastisch...
    En wat een goed idee om het carnavalsweekend te gebruiken voor een klus zoals het schilderen van de gang. Dat kan dan maar weer klaar zijn. Het zal vast heel mooi worden.
    De kleurige prent is wel heel vrolijk hoor...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De rozenkrans hangt prachtig op de paspop!
    En je andere mooie dierbare spullen hebben ook een mooi plekje. Meestal liggen ze ergens in een kast opgeborgen net als bij ons. Zo kun je er wel heel erg van genieten.
    En de carnaval laten we dit jaar ook aan ons voorbij gaan.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een mooi idee om de spullen met herinneringen bij elkaar onder glas te leggen, zo maak je een heel bijzonder hoekje.
    Het is natuurlijk al uniek dat je deze spulletjes allemaal hebt.
    Fijne dag, groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi dat je nog zoiets hebt van je familie! Daar hou ik ook van.... maar niet iedereen ziet de waarde er van in of heeft iets wat nagelaten is. Dus.....wij boffen maar met al die geërfde spulletjes hè!
    De rozenkrans staat idd mooier op de paspop: zo zie je het beter!
    En carnaval....aan mij niet besteed maar dat komt, denk ik, dat ik er niet mee ben opgegroeid.
    Klus ze!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi om je herinneringen zo te bewaren..ik heb dat hier ook......fijne carnaval...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zal madammeke blij zijn dat zij de mooie rozenkrans om mag, hij is zo heel mooi in beeld.
    Hier gaat het carnaval ook van start, op de grens van Brabant en Gelderland is het iets minder uitbundig, ik werk de hele week, daarna ga ik lekker relaxen zonder gehos om me heen:)

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dook ik vroeger dagenlang de hossende menigte in, loop ik er nu al jaren met een grote boog omheen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet zeggen (schrijven) dat ik deze rozenkrans wel heel erg mooi vind, Peetje.
    En het is natuurlijk vooral een hele waardevolle herinnering voor jou samen met de
    andere oude spulletjes van familie. Je gaat de lambrisering lekker licht verven, mooi,
    daar hou ik ook van! En ik laat carnaval ook aan mij voorbij gaan hoor. In mijn dorp
    wordt er flink gefeest; toen de kinderen klein waren keken we bij de optocht en was
    het leuk om snoepjes op te vangen :-)!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie rozenkrans, zo apart en bij de paspop komt die echt tot zijn recht. De oude familiespulletjes zijn echt waardevol en wat leuk om ze zo bij elkaar te leggen. Ik heb hier zelf ook "oude schatten", spulletjes die van mijn pa zijn geweest. Je glasverzameling is ook heel mooi en als apothekersassistente is het bijna een must om zulke mooie oude glazen potten te hebben. Veel succes met het klussen in de gang en ik vind het natuurlijk heel mooi om het licht te houden want ik ben zeker niet van die donkere kleuren. De poster is dit jaar weer super mooi geworden dat zijn ondertussen ook echte kunstwerken. Wij vieren zelf ook niet meer, de Waubachse optocht komt hier langs en dan krijgen wij de carnavalsvierders op visite, die gaan 's avonds wel weer hossen. Bij ons is dan tussenstation en wij moeten zorgen voor de catering :)) en ieder jaar...of ik dat leuk vind????
    fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige rozenkrans, Peetje! Iets om heel zuinig op te zijn! Zo mooi om te zien hoe je de antieke spullen van je ouders en opa en oma koestert, door deze zo’n mooie plek in huis te geven. Ik ben zelf ook erg gehecht aan zulke spullen, ze hebben een verhaal en dat verhaal is ook een deel van mij.
    Gelukkig ben ik niet de enige die van licht in huis houdt! Wij hebben al heel wat kleuren op de wanden gehad vanaf dat we gingen samenwonen en zijn nu weer back to basic ;-) Door de vele lichtinval, maakt het me gewoon blij. Helemaal nu de zon schijnt!! Wat een weertje ineens hé…heb al even in de tuin gezeten!

    Natuurlijk, het is carnaval bij jullie! Hier kennen we dat niet zo als in het zuiden. Dat je de kwast verkiest boven het hossen, kan ik denk ik mee inkomen. Maar wij zijn ook niet met carnaval opgegroeid.

    Succes met de klus! En een heel fijn weekend!

    Liefs, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi zo die rozenkrans om die pop! het staat prachtig zo. ook een prachtig idee om die dierbare spullen zo onder het glas te leggen, het lijkt wel een klein museum. wees er maar heel zuinig op en geniet ervan. je apothekerspotten zijn ook erg mooi, ik heb er twee en een oaar donkerbruine. In die doorzichtige heb ik allemaal witte parelmoeren knoopjes gedaan, staat heel mooi. Fijn weekend, Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig die rozenkrans, natuurlijk is die je dierbaar.
    Ook je andere familiestukken zijn prachtig.
    Fijn weekend en jullie blijven in ieder geval lekker fit de komende dagen ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Genoten van je prachtige foto's en bijbehorende verhalen, wat een prachtige spullen heb je toch!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hej Peetje,
    nog eens een reactie van mijn, lees je blogs altijd, maar reageren gaat niet gemakkelijk via de gsm.

    altijd mooi om spullen van vroeger te pronken en ze niet op zolder te zetten. Dat vind ik altijd zo jammer, dan worden ze vergeten.
    tot lees!
    Bisou,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen