maandag 16 maart 2015

Hal



"Kom gezellig binnen!
 Hier kun je je jas kwijt.
Heb je snel een parkeerplek kunnen vinden?
Dan bof je!
 Wat is het heerlijk buiten hé.
 Wel nog wat fris, maar met een lekker zonnetje.
Vertel eens, hoe gaat het met je...?"



En zo sta je dan in onze gang.
Met de Carnaval geen tamboerijn in onze handen, maar witte en zwarte verf, kwast en roller. De gang kreeg zijn afwerking (na bijna twee jaar). Manlief verplaatste in die tijd de radiator van links (direct bij de voordeur, zeer onhandig en oneconomisch) naar rechts. Maakte een radiatorombouw en de lambrisering. Alles moest alleen nog afgelakt worden. Manlief tapete alles af en ik ging aan de slag met kwast en roller.







Deze kapstok met oudere foto's van onze kinderen wordt nu vooral gebruikt voor tassen en andere, vooral sfeermakende, attributen. Vroeger was dit de kinderkapstok, hier konden ze tenminste zelf bij de haakjes komen. Maar om 'm nu op te ruimen, vond ik ook zonde, want ik heb het altijd een zeer leuke kapstok gevonden. En met feestjes een welkome aanvulling voor alle jassen...





Het grijze tafeltje staat nu zo lang even hier, maar ik wil het graag vervangen voor een klein bankje (ik heb manlief al eens lief aangekeken en gevraagd of ie nog een dikke plank had liggen...?;-))





Naast de spiegel onze Indonesische maskers,
 die we meenamen van vakantie daar in 1991.
 Ik blijf ze nog steeds heel mooi en apart vinden.
In de spiegel zie je nog net het 'schilderij' met allemaal oude fotolijstjes die ik laatst maakte (klik).


Mijn verzameling oude wandelstokken.
 Sommigen zijn nog van mijn ouders en schoonvader geweest.
En onlangs nog door mijzelf gebruikt, toen ik na het schilderen van de zwarte plinten niet meer recht kon lopen (net van te voren 'schoot' het in mijn rug, maar het is toch nog gelukt om de klus te klaren, zij het met moeite)
 En natuurlijk verschillende paraplu's...er zit één hele oude tussen, een zwarte die nog van een van de oma's is geweest, zo'n Mary-Poppins-stijl!



De zon schijnt hier zo heerlijk naar binnen 
vanaf het raam op het tussenbordes.
Het is een lange, smalle, hoge gang. Toen we hier twintig jaar geleden kwamen wonen, zat er nog een deur ter hoogte van het foto-schilderij, om naar de voorkamer te gaan. 
Op de vloer liggen marmeren tegels (nog van de vorige bewoner). Niet direkt mijn keus :-( Ik zag liever een terrasso-vloer...ligt er misschien nog 'onder' maar of je die dan heelhuids boven water krijgt...?
Boven de voordeur zit wel nog een glas en loodraam. Gelukkig bewaard gebleven. Wel ontzettend tochtig (vandaar het gordijn).
Je kunt hier ook nog net de 'roomwitte' kleur zien van de trapleuning. Na 20 jaar meer 'room' dan wit.
 De trap moet dus nog een frisse laag verf krijgen...
Dat staat voor de meivakantie op de planning...al die spijltjes...


Onze kapstok. Gewoon zoals ie is, met alle jassen er aan.
Manlief maakte deze 20 jaar geleden en hij voldoet nog prima. 
In de loop van de jaren zijn alleen de haken van messing
 vervangen door deze zwarte met porseleinen kop, die kleinere zijn gewoon zwart geverfd. Ik dacht dat de verf er wel snel vanaf zou zijn, maar dat viel reuze mee. Eigenlijk zit het nog prima! 


In de manden liggen de sjaals, omslagdoeken, mutsen en handschoenen van iedereen. 
De hoedendozen heb ik al meer dan 25 jaar. Er staan goudkleurige vleugeltjes op. Ooit wilde ik ze 'pimpen' maar ben blij dat ik het nooit heb gedaan. 


De oude voordeurbel, afkomstig van een dokterspraktijk. Ooit eens in het bezit gekomen van mijn vader, van wie ik de voorliefde voor 'oud' heb geërfd. Hij gaf  'm aan mij toen wij hier kwamen wonen. Hij vond het echt wat voor ons huis. Ik ook...hihi, blij!


Langs de trap (waar de vloerbedekking ook nog vervangen moet worden!) loop je naar de woonkamer (rechts), de kelder (links) en het toilet (rechtdoor).
 Het is een donker hoekje omdat de trap naar boven, het plafond is. Mijn zoon van 1.95m hoeft nét niet te bukken...nog niet...


Het zinken hart siert de toiletdeur. 
Het toilet had ook nog een verfbeurt nodig
(ook hier zat nog de 'room-witte' verf) op de lambrisering. Dat is afgelopen weekend gebeurd. Alles ziet er weer heerlijk fris uit! Nu moet de verf nog even 'uitharden'.
Hoewel ik vroeger een hekel had aan verven, moet ik zeggen dat, nu we de klussen in 'stukjes hakken', me het verven ook best goed is bevallen. Manlief plakt dan wel al alles voor me af, dat scheelt enorm! Kan ik gelijk beginnen. Lekker muziekje op de achtergrond...mwaahh, lekker bezig zijn en alles 
ziet er weer mooi uit!
 Of zou het voorjaarskriebels zijn....?



Liefs, Peetje

26 opmerkingen:

  1. Zo lekker, alles frist op en het ruikt ook zo lekker, vind ik dan :))
    Je halletje ziet er super uit!
    Fijne dag
    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je het gezellig, Peetje!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet mooie uit! And we have had the same "room-wit" situation with white paint. Our old Dutch schilder always said that white paint turns cream color when it doesn't get enough sunlight. I believe it! I think that goes for other colors, too. Without sunlight they change color. I am a new follower who spends a couple of months here in The Netherlands, but lives in southwest Louisiana. Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Peetje, het ziet er super gezellig bij je uit in de hal en wat een prachtige radiator ombouw, leuk met de spulletjes erop.
    Het zonnetje schijnt hier, maar zoals je zegt: het is nog behoorlijk fris buiten.

    Wens je een hele fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke foto's en het zit er gezellig uit.
    groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die voorjaarskriebels helpen je in ieder geval wel lekker door je klussen heen, heerlijk als alles straks weer lekker opgefrist is! En wat heb je een gezellige hal, een zeer welkome binnenkomer! Heel leuk ook je fotoschilderij!!

    Fijne dag!
    liefs Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt eer van je werk, het ziet er prachtig uit. Leuk ook, dat riet gecombineerd met wit en die bel vind ik helemaal fantastisch. Gelukkig maar dat het glas-in-loodraam bewaard gebleven is, dat geeft altijd zo'n mooi effect.
    Zo te lezen, hoef jij je in de komende maanden nog niet te vervelen :-)
    Warme groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke en gezellige hal heb jij. Lekker he als alles zo opfrist. Hier staan de bussen verf ook klaar, want o al die vette vingertjes op de muren ;-)
    Geniet van de zon!

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie binnenkomer daar bij jullie , alles in lichte tinten , leuke manden en een fotomuur .En dan die keileuke bel niet vergeten .
    Kortom een gezellige sfeer die als een rode draad door heel het huis loopt.
    Geniet nog van de komende klussen
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Denk de voorjaars kriebels hoor ...! Wat een leuke gezellige gang !!!...liefs fijne week Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vast de voorjaarskriebels, Peetje, want daar word je kriebelig van!
    Maar wat de reden ook is, jullie hebben weer een mooie binnenkomer in huis, een frisse, schone hal.
    Alle voorbereidingen voor het schilderen is veel meer werk dan het schilderen zelf.
    Je hebt wel een handige man dat hij zoveel mooie dingen maakt in huis. De kapstok is ook prachtig.
    En verder heb je de hal prachtig gestyled!
    Ik wens je een mooie zonnige week toe!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk toch als alles weer ein de frisse verf zit.
    Dan kan het er weer een tijd tegen aan.
    Gezellig geworden hoor.
    Op naar de volgende klus :)
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hele gezellige gang heb je (je zou er bijna gaan zitten); hij is lekker opgefrist!
    Die marmeren tegels hebben wel iets eigenlijk en je kapstokken zijn nog hartstikke mooi.
    Je hebt het allemaal leuk aangekleed!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een sfeervolle hal! Je hebt hem mooi gestyled met mooie spullen!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er sfeervol uit, Peet. Hier wil ik de hal ook graag aanpakken, maar als ik het goed wil doen kan ik op zolder beginnen en dan wordt het meteen een flinke klus. Misschien moeten wij het ook maar in stukjes verdelen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lekker sfeertje! Beetje Franse stijl.....Ik dacht in een flits dat er stokbroden in de mand lagen, maar haha, het zijn wanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo word je tenminste nog eens welkom geheten wanneer je op bezoek komt: dat ziet er gezellig uit!
    Heerlijk gevoel wanneer de klus geklaard is en ook nog naar je zin is geworden hè.
    Ik kan me voorstellen dat je de vloer wat minder vind maar ik ben bang dat, wanneer je de tegels eraf haalt de ondervloer van terrazzo ( als het dat is) heel lelijk wordt!
    Heb ik tenminste gehoord van een kennis....

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wacht.. jullie wonen er al 20 jaar?!
    Hoe kan dat nou?
    Ben ik dan echt al zo oud?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie binnenkomst
    Ik ben ook bezig onze gang/hal op te knappen
    hoop dat onze hal ook zo gezellig wordt

    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijke hal zo, wij moeten het echt met een postzegeltje doen waar dan ook nog het toilet ook zit hahaha. En de trap, ach die is na 12 ook nog steeds niet gedaan. Zo'n rotklus...ggrrrrrr. Maar jij bent goed bezig geweest, heerlijk weer alles voorzien van een witte frisse laag. Een karakteristiek huis hebben jullie, erg leuk. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gezellig dat we even binnen mochten komen, een warm welkom hoor!
    Lekker is dat als de klus klaar is, dan kijk je zo fris tegen alles aan.
    Je hebt mooie oude details in je huis hoor, het heeft zijn nadelen maar ook heel veel charme.
    Ik miste trouwens mijn kopje thee, stond dat om de hoek....hi, hi!

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi huis, veel mooie details.
    Altijd weer heerlijk een frisse verflaag, toppie dat je man voor je afplakt, vind ik ook het vervelendste werk..
    Dank je voor deze binnenkijker

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooi huis, veel mooie details.
    Altijd weer heerlijk een frisse verflaag, toppie dat je man voor je afplakt, vind ik ook het vervelendste werk..
    Dank je voor deze binnenkijker

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gezellig is je gang zeg! Ik verf ook altijd met een muziekje op de achtergrond (het liefst 100% NL, kan ik heerlijk meeblèren hihi ;-)) Succes met je schilderklussen die je nog te wachten staan!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een leuk binnenkomen bij jullie gave gang, met mooie details....
    En verven is leuk vind ik...je hebt echt 'eer van je werk' maar de klussen moeten idd wel om te behappen zijn, anders raak je geblesseerd

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooie hall heb je Peetje...héél gezellig binnenkomen bij jouw !
    héél fijne dag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen