maandag 23 maart 2015

voorjaar in huis en tuin


Meestal staan tulpen in een mooie bos in een vaas. 
Maar solitair kan ook best.
Ik vond laatst dit leuke lieve vaasje bij de kringloop en 
vond het wel geschikt voor één enkele bloem.


De bos met tulpen heeft bijna twee weken gestaan. 
En ook solitair ging deze tulp prima. Hij heeft zelfs niet 'gehangen'.
 Eerst zag je bijna geen bloemknop tussen de bladeren zitten
 en na één dag piepte ie er al bovenuit. 


De blauwe druifjes zijn ondertussen ook uitgebloeid. 
Het heeft deze keer lang geduurd voor ze uitkwamen.
Maar uiteindelijk kon ik toch genieten van dit bosje voorjaar!



Heel langzaam komen wat paasversieringen in huis. 
Hoewel het eigenlijk ook gewoon 'voorjaarsversieringen' kunnen heten.


 Paasdecoraties zijn bij mij in de loop van de jaren steeds minder geworden. Toen de kinderen klein waren stonden hier ook paastakken met kleurige haasjes en eitjes er aan. Voor het raam hingen zelf gemaakte gele kuikentjes van papier. En natuurlijk werden er eitjes geverfd...De tafel was gedekt in pastel...
Nu ben ik snel klaar. Hier en daar een eitje, wat stro, vogeltjes in een nestje... 
 Niet te overdadig, meer hier en daar wat 'voorjaar/pasen' is toch wel leuk in huis.








De gekleurde eieren koop ik nu kant en klaar (veel minder gedoe dan met al die bakjes verf!).
De enige traditie die wel nog blijft is het eieren zoeken.
Eerst verstop ik...eh, de paashaas natuurlijk!, de (chocolade) eieren en paashazen in de tuin, waarna de kinderen op jacht gaan naar de buit. Daarna is het de beurt aan de kinderen om de (gekookte) eieren voor ons te verstoppen. En een lol dat ze dan hebben! En wij ook natuurlijk, want er zijn altijd wel wat eitjes langer zoek...vooral de jongste kan zich hierbij heerlijk verkneukelen als hij een onmogelijke verstop-plek heeft bedacht...









De perentakken die ik laatst na de snoei van onze perenboom
 in een glazen vazen zette, vormen langzaam knoppen...



En jawel hoor...bloemen!




Binnen worden we dus al getrakteerd
 op perenbloesem, buiten is nét een knopje te zien...
Maar het gaat de goede kant op!



Onze Sierkers staat ook eindelijk in bloei! 
Bijna een maand later als vorig jaar, maar toen was de natuur
 ook met alles één maand te vroeg. Dus we mogen niet klagen...


Afgelopen weekend hebben we ook niet stilgezeten en hebben heerlijk in de tuin gewerkt. En wel ónder deze sierkers...


De buxus is eruit gegaan. Doordat de nieuwe schuur nét wat breder is uitgevallen en de tuindeur ook, konden we deze niet meer helemaal openzetten. Het pad werd gewoon te smal daardoor.
Eerst wilden we de buxus nog omzetten, maar het zijn struiken van 20 jaar oud, helemaal 'verhout' vanbinnen.
Er kwamen ook steeds meer dorre plekken in van katers uit de buurt die tegen onze buxussen 'sproeien'. 



En aangezien we toch steeds een jaartje ouder worden (ehum) en buxussen toch regelmatig gesnoeid moeten worden en ik dan achteraf twee dagen 'krom' loop, is het ook niet zo verstandig om nu nog met een nieuwe buxusrand te beginnen. Scheelt toch een hoop werk!


Hier kun je goed zien hoe 'verhout' de planten zijn. 
Elk jaar kon ik minder van de planten snoeien,
 wilde ik niet in het hout knippen. Daardoor bleven ze ook steeds groter en breder groeien. Niet zo handig langs een pad.


Een beetje kaal nu. Maar we hebben plannen om hier een terras te maken met links een opgehoogde border van oude stenen. Nu moet eerst nog het kiezelpad worden opgeruimd (onderhand een dikke laag geworden doordat de kiezel steeds meer in het zand werd gedrukt. Tip voor diegene die zo'n pad willen aanleggen: worteldoek eronder! Wij waren 20 jaar geleden nog niet zo slim ;-(



En als we dan zo heerlijk in het zonnetje de keizels in een emmer scheppen ;-((, horen we boven ons hoofd het immense gezoem van de bijtjes in de roze bloesem. Wat een drukte maken deze harde werkers! Zijn wij toch een stuk rustiger, hihi.

En voor diegene die nog moeten 
beginnen met eieren verven, hier nog een suggestie:
(Pinterest)

En je bent ook sneller klaar.
Volgens mij een eitje....

Liefs, Peetje

32 opmerkingen:

  1. Haha, dat zijn leuke eitjes, goed idee! Hier ga ik mee aan de slag...
    Je hebt het voorjaar in huis en in de tuin, gezellig weer hoor.
    Nu de buxushaag weg is heb je mooi meer ruimte gekregen,
    nooit weg zo'n extra terras :-)!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat mooi dat de perenboom takken in bloei staan binnen, dat geeft een heerlijk lente sfeertje.
    Je hebt gelijk hoor dat je buiten dingen aanpakt en het voor jezelf gemakkelijker maakt, minder snoeiwerk is zoiezo prettiger.
    Wat een goed idee met de gezichtjes op de eieren, ik moest er zo om lachen.
    Fijne week,
    groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig die eitjes, erg leuk idee!!
    Leuk te zien dat ook jouw bloesem van de perenboom binnen al in bloei staat, hier net zo. Misschien heb je de foto's al voorbij zien komen op mijn blog. Ik kan er zo van genieten, iedere dag weer. Prachtig mooi!!
    Ik bedenk me nu ook, dat ik straks de kwarteleitjes eens van zolder ga halen, die zijn op zich al erg decoratief, hebben verder niet veel nodig..
    Ik wens je een fijne week toe
    Lieve groet
    Patricia


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kipjes in natureltinten en kwarteleitjes staan net zo feestelijk als al die gekleurde paashazen en eieren vind ik, hoewel ik nog wel een paar piepkleine gekleurde houten versieringen aan takken in een vaas in de hal heb staan.
    Mooie bloeiende boom in je tuin, prachtig, en die perenbloesem binnen geeft ook al zo'n echt voorjaarsgevoel.
    Heel veel succes met de aanpak van de tuin, Peetje, even doorbijten ;-)
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij jullie bloeit de sierkers al? Bij ons zitten er nog de knopjes in...
    Normaal had onze Magnolia en sierkers allang in bloei gestaan.
    Altijd mooi de bloesem van de perenboom!
    Jullie hebben al heel wat werk verzet in de tuin....straks lekker genieten!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De eieren op de laatste foto's moet ik onthouden...die versieringen zijn wel erg grappig voor tijdens het paasontbijt.

    Wij verstopten hier vroeger ook altijd chocoladeieren in de tuin, waarna de meiden de eieren vervolgens mochten zoeken. De jongste tilde daarbij een keer de voet van de parasol omhoog, waar wel iets lag maar wat zij niet in de gaten had. Door het tillen rolde het chocolade ei vanuit een holte naar een ander gedeelte onder de voet, zodat het ei helemaal plat gedruk werd toen zij de voet weer liet zakken. Het was zo'n komisch gezicht dat wij dat zagen gebeuren maar zij niets in de gaten had. Wij lagen helemaal dubbel, maar ik heb nog nooit tijdens het eieren zoeken zo'n beteuterd snoetje gezien...helemaal in tranen toen ze er later achter kwam dat het chocolade ei stuk was. Ze was daarbij ook heel boos op ons, omdat wij niet meer bij kwamen van het lachen. Gelukkig hadden we nog een chocolade ei over, zodat we deze alsnog als troost aan haar konden geven. Het is inmiddels jaren geleden, ik zal haar eens vragen of ze het nog weet ;-).

    Je mag het jezelf best makkelijk(er) maken in de tuin, het moet tenslotte wel praktisch en leuk blijven. De twee buxusbollen die hier staan vallen wat snoeien betreft nog wel mee, al worden ze ook minder.

    Je hebt mooie lentebloeiers in huis gehaald.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij jullie bloeit de sierkers al.....hier staat hij nog in de knop.
    Ik vind het ook altijd zo mooi als ons perenboompje weer in bloei staat. Hij is nog niet zo groot en vind het zonde als ik er een tak vanaf moet knippen :(( Nog even wachten....
    De paas takken met de gekleurde eitjes enz. zijn hier ook verleden tijd. Hier en daar vind je nu de kwarteleitjes, dat vind ik genoeg decoratie!
    Grappig...de foto's van de eieren....leuk ideetje.

    Groetjes Anita


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die eieren geweldig ...!!!...geniet dan een heerlijke week....misschien wel lekker feel in de tuin...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee , de eitjes , ik heb daarstraks eitjes gaan rapen en heb er voor de lol ook gezichtjes op gezet , benieuwd wat mijn huisgenoten gaan zeggen , haha.
    Hier is de Japanse kerselaar al in bloei , ook een maand later dan vorig jaar .
    En als je buxus snoeit tot op het hout is dat eventjes niet zo mooi maar het komt echt wel goed .
    Mijn man is een held in heel drastisch snoeien ;((
    Maar een extra terras is nog leuker natuurlijk.
    Groetjes
    Christel ,Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie sierkers! Hij staat prachtig in bloei en wat een enorme boom. Zal vast leuk worden zo'n terras al is het inderdaad wel een klus om al die steentjes weg te halen. Mooi ook je perentakken in de vaas, hoort echt bij de lente. Die foto's van de eitjes: geweldig! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige sierkers zeg. Het ultime voorjaars gevoel. Je hebt al heerlijk ook een gezellige paas sfeer in huis. En wat hilarisch zijn je eieren zeg, super leuk.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Smile ....wat een lieve eitjes zeg...
    Lijkt me heerlijk om onder de sierkers te zitten en uit te rusten van de tuinklus....je hebt toch zeker wel wat buxustakken achter de hand gehouden voor een krans....???? Daar denk ik dan gelijk aan als ik die buxus van jou zie.
    Hier was het nog goed koud hoor, de wind stond pal in de tuin, dus de tuinklussen moeten wachten.
    Jij een fijne voorjaarsweek.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo maar jij bent ook lekker druk en bezig Peetje!
    Wat prachtig dan hè om de boom in bloei te hebben en dan ook in een droge periode.
    Wordt vast ook een heerlijk plekje naast je schuur.
    Ook binnen is het gezellig bij je met je decoratie en mooie tulp ;-)
    En wat een melige eitjes....Is dat iets voor cadeau voor ons hoog bezoek? Hahaha....

    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier ook geen heftige paasversieringen meer, ik moet je zeggen dat ik nog niks heb:)
    Jullie hebben had een buxusbol in de tuin die ook zo was verhout en ik er vorig jaar uit heb gehaald. Af en toe moet dat gewoon. wat is je boom trouwens mooi! Geniet ervan en fijne week weer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha wat grappig die eieren! Die horen toch echt bij pasen, de chocolade eitjes verdwijnen hier als sneeuw voor de zon;-) Heerlijk om zo lekker buiten bezig te zijn, bij ons bloeit de sierkers nog niet en dat gaat ook nog wel even duren volgens mij. Het is in ieder geval een plaatje om naar te kijken, die roze bloemenpracht.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijke voorjaarspost!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Krijg zo helemaal zin in de lente door deze fleurige post! Leuk idee die getekende eitjes haha.

    Liefs Marieke
    WONEN a la Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schitterende lentepost!
    Zo genieten!
    Zit hier heerlijk buiten in de zon je post te lezen!

    Liefs,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een heerlijke Lentepost!
    Het is zo'n genieten!
    Zit hier heerlijk buiten in de zon je post te lezen!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier is het al volop pasen op de blog, ik kom maar niet in de stemming, misschien te vroeg dit jaar hahahah… en die bloesem zucht, binnenkort nog even geduld, het voor mij mooiste seizoen is nu aangebroken :) fijne dag en dank je wel voor je lieve berichtjes op mijn blog.
    Kram Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je decoraties zijn weer prachtig...en de perentakken geweldig....en de bloesemboom in de tuin...super mooi...Het ziet zo geweldig uit allemaal maar ik vind het nog maar erg koud hoor met de wind...sinds gisteren iets aangenamer....jammer van de Buxusstruiken en wat leuk dat jullie nog steeds eieren zoeken voor de Pasen....wat vond ik dat altijd leuk...hier bij ons niet meer en de eieren worden kant en klaar gekocht bij de boer. De eitjes zijn geweldig....wat een ideeën.....ik heb weer genoten.....liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk blog bericht!
    Leuk om zo met het hele gezin een traditie te hebben met de eieren! Making memories!

    En je hebt een prachtige boom zo mooi in bloei!

    Hartelijke groet van Priscilla
    diybypepris.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Peetje, het ziet er weer zo gezellig uit met de paasversiering.
    En wat een prachtige boom heb je in de tuin staan, helemaal in de bloei, schitterend.

    Fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh Peetje prachtig die roze bloesem , hier is alles nog kaal! En wat zijn je perentakken mooi.
    Wat heb ik zitten schaterlachen om jou opmerking over Frankrijk en George Clooney!
    Denk dat ik jou maar meeneem, laat ik George gewoon thuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Haha die eieren, leuk! Je sierkers is prachtig, helemaal lentegevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooie versieringen in huis: echt om een lentegevoel te krijgen!
    En dan die bloesem: in één woord prachtig! Dat maakt het werk in de tuin ook wat leuker.....
    En die eieren.....leuk!!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hilarisch, die eieren! Fijn dat je de tuin al weer een stuk op orde hebt. Flinke klus, met die buxus.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Peetje, ik vind het altijd zo'n feest om op jouw blog te komen lezen. Het is net of ik even een 'bakkie' kom doen en een praatje met je maak. Daarna gaan we weer verder met de dingen van de dag. Je tuin is al mooi. In die van mij gebeurt nog niet zoveel. Gelukkig hebben we weinig stormschade dit jaar. Het kan hier, niet ver van de kust, flink spoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    BeantwoordenVerwijderen