maandag 11 mei 2015

American Cemetery and Memorial in Margraten

Op bevrijdingsdag brachten we een bezoek aan het oorlogskerkhof van Margraten. 
Dit jaar is het 70 jaar geleden dat we zijn bevrijd. Mede dankzij deze helden, die hier hun eeuwige rust hebben gevonden...



Het dorp Margraten in het zuiden van Nederland heeft het enige Amerikaanse oorlogskerkhof in Nederland. De Amerikaanse Begraafplaats Margraten, in het Engels: Netherlands American Cemetery and Memorial, is een Amerikaanse militaire begraafplaats en monument ter nagedachtenis aan de overleden Amerikaanse soldaten ten tijde van de strijd in Zuid-Limburg, het Ardennenoffensief en in het Roergebied, gedurende de Tweede Wereldoorlog.
(bron: Google)

8.301 witte marmeren kruisen en Davidsterren in het mooie glooiende Limburgse landschap zijn de stille en blijvende herinnering aan de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. 8.301 graven die uit dankbaarheid voor de bevrijding van het Nazi-regime door de lokale bevolking zijn geadopteerd. Margraten geeft daarmee een extra dimensie aan de zeer hechte vriendschapsrelatie tussen de Verenigde Staten en Nederland.
(bron: Google)





Vanwege dit speciale jaar (70 jaar) werden er bij al die namen foto's gezocht van de gesneuvelden en vermisten. Bij één derde is dat gelukt. Hierdoor kregen de namen op de kruisen en op de muren van vermisten tevens een gezicht...


Bij de muren van de vermisten stonden metalen tafels met de foto's.


Bij de kruisen stonden kleine bordjes met foto's.




In 1947 werd de begraafplaats in Margraten, tot dan toe tijdelijk, aangewezen als permanente begraafplaats.  De kisten werden niet, zoals tot dan toe, in rechte lijnen geplaatst in vierkante vakken, maar in gebogen lijnen; daarmee kreeg de begraafplaats haar huidige waaiervorm. Toen pas kon worden begonnen met de definitieve inrichting. De niet-Amerikaanse doden werden verplaatst naar elders. De Russen werden herbegraven op de Erebegraafplaats Amersfoort. De Duitsers werden verplaatst naar de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn. Er kwamen ook graven bij: de Amerikaanse doden die begraven lagen op de begraafplaats in Son en in Molenhoek werden overgebracht naar Margraten. Het aantal graven kwam zo boven de 18000. Een groot deel, ruim 10000, werd gerepatrieerd naar de VS. Uiteindelijk kregen 8301 doden hun definitieve graf in Margraten.

(Bron:Google)




Tussen 1950 en 1960 werd de begraafplaats verder verfraaid. De graven werden voorzien van witte marmeren kruisen en davidsterren. Er kwam een toren en nog enkele gebouwen. De "Walls of the Missing" zijn in deze periode gemaakt. De namen daarin zijn uitgehouwen door vier Duitsers. Op de muren aan weerszijden van het Ereplein, de Walls of the Missing, staan de namen van 1722 Amerikaanse vermisten die hun leven gaven. Namen van vermisten die later zijn teruggevonden en geïdentificeerd zijn voorzien van een rozet.
(bron:Google)













  
Joods gebruik: een steentje achterlaten als bewijs van een bezoek.


De achterkant van de kruisen en steeds weer die symmetrie...


  De kapel.




De verwaaide bloesem geeft een roze gloed over alles...




Op het einde van de middag klonk de muziek van "The Last Post"...Toch wel weer een kippenvel-moment...

Dankbaar voor hun offer en met diepe respect doken wij weer het Limburgse dal in, met ons gezin. Zij blijven achter op dit prachtigste stukje land, zonder ooit hun familie weer te hebben teruggezien...

Liefs, Peetje

20 opmerkingen:

  1. Ja...als we er naar toe gaan vind ik het altijd zeer indrukwekkend om al die kruisen te zien met naam en foto.
    Je hebt er een mooie reportage van gemaakt!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is echt indrukwekkend hè, al die begraafplaatsen van de geallieerde slachtoffers. Jouw foto's geven een goede indruk. Hier in de omgeving (Groesbeek-Nijmegen) vind je ook overal War Cemeteries, de slachtoffers hebben veel voor onze vrijheid over gehad en hiervoor een hoge tol betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indrukwekkend, mooie post!
    Wij bezochten de Grebbeberg met zijn vele graven en historie, ik vond het voor mezelf en het gezin verrijkend om zo bevrijdingsdag door te brengen.
    Dankbaar voor vrijheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er een jaar of 30 terug geweest en ja, het maakt veel indruk zoveel kruisen.
    Niet te bevatten eigenlijk. Goed om erbij stil te staan.
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Indrukwekkend hoor...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Peetje,
    Margraten heb ik ook eens bezocht en ik vond het heel indrukwekkend.
    Pasgeleden ben ik op de erebegraafplaats in Loenen geweest, dat is net zo'n soort begraafplaats, alleen weer met een heel eigen karakter. Ik vind het buitengewoon indrukwekkend en je hart krimpt samen als je naar de leeftijden van de soldaten kijkt. Zoveel leven hadden ze nog voor zich en zo jong in de strijd voor onze vrijheid gestorven.
    Een mooi eerbetoon!
    Wij mogen niet vergeten, hoe hard de samenleving soms lijkt te worden.

    Veel liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo indrukwekkend is dit, als je er over nadenkt wat deze mensen voor ons land en de burgers over hadden, niet te bevatten.
    Bij ons is de Grebbeberg heel dichtbij, toen wij zaterdag naar mijn schoonmoeder gingen zijn we daar gestopt, velen met ons, de stilte overheerste omdat je op dat moment zo intens voelt wat die jonge jongens zover van huis voor ons over hadden....om nooit te vergeten.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie post en wat zal het indrukwekkend zijn geweest om daar te staan. Vrijheid lijkt voor ons redelijk gewoon, maar dat is het zeker niet. Vorige week zag ik de film Schlindlers List, wat is het dan schokkend om te zien waar mensen toe in staat zijn. Het is bijna niet voor te stellen wat er toen allemaal is gebeurd. We mogen immens dankbaar zijn dat zoveel soldaten hun leven hebben gegeven, om een eind te maken aan al dat leed en ons de vrijheid terug te geven.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie reportage en wat zal het indrukwekkend zijn geweest om ertussen te staan. Hier in Rotterdam zijn ook allerlei bijzondere herdenkingen omdat de oorlog 75 jaar geleden uitbrak. We moeten blijven herdenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ongelooflijk indrukwekkend dit.

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Indrukwekkend zeg, krijg er kippenvel van!

    liefs,
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een ontzettend mooie post Peetje, heel indrukwekkend, vooral als je die foto's erbij ziet....
    Ik vind 4 & 5 mei ontzettend belangrijk, we mogen nooit vergeten hoeveel mensen voor onze vrijheid gestreden hebben, vaak zo jong nog, ik heb er diep respect voor....
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt jaren geleden is het, nog met mijn ouders, dat ik daar ben geweest en ik kan het me nog heel goed herinneren. Ik was toen diep onder de indruk en ben dat nog steeds als ik dit alles weer zie...
    Eigenlijk zijn er gewoon helemaal geen woorden voor...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het blijft indrukwekkend, zeker als je stil staat bij wat het allemaal betekent en betekend heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt er een mooie foto reportage van gemaakt, Peetje.
    Ik heb er een heel stuk op tv van gezien, er waren nabestaande die hier nooit geweest zijn, en nu toch nog afscheid konden nemen van hun dierbare.

    Fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige post Peet, ik heb hier al heel vaak een bezoek gebracht want mijn vader vertelde altijd verhalen over de oorlog en bracht ons hierheen. Mijn diepe respect voor deze gevallen soldaten is er al vanaf ik een jong meisje was. Begrijpen doe ik het als volwassen vrouw nog steeds niet, deze waanzin, de arme jongens en familieleden die zomaar hun zonen moesten missen....Indruk maakt het nog steeds op mij en als ik in de buurt ben, ga ik nog steeds even langs....liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi en integer verslag van een bijzonder bezoek, Peetje. Indrukwekkend. Ben er een beetje stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dearest Peetje, this truly is a beautiful post! What a beautiful resting place for these who gave their all defending all of our freedoms. Your photos are amazing and make me feel in my heart as though I have walked here myself. I'm sure that the families of those who rest here are pleased that they have such a wonderful memorial for their sons, fathers and brothers,
    much love,
    June

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Post om even stil van te worden. Het blijft ontzettend indrukwekkend om te zien. Je hebt het erg mooi in beeld gebracht.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen