zondag 17 mei 2015

Kleur in de tuin


Langzaam komt er weer kleur in de tuin.
 De ene bloeiende plant wisselt de andere af, waardoor het steeds blijft genieten...


Zoals van deze paarse Ajuin-bollen...


Hier gecombineerd met de witte Akelei.


De rood-roze Weigela laat weer prachtige bloemranken zien.


Deze Spirea bloeit ook weer prachtig wit.
 Eronder nog nét te zien: Lievevrouwebedstro met zijn tere bloempjes.


Uiteraard de mooie lilla bloemtrossen van de Sering.
 Heerlijk geurend!


Vooral 's avonds met de schemering hangt 
deze heerlijke geur vol in de tuin.


Hier een groter bed met Lievevrouwebedstro.


De Hosta piept uit de grond en groeit elke dag gestaag.
Hier de bonte versie.


De varen 'ontvouwt' zich ook. Ik vind het altijd zo mooi als de zon door de 'aren' schijnt. Daarnaast de groene Hosta. In de pot zijn ze veiliger voor slakken, dan in de volle grond. 


Het "Kindje-op-moeders-schoot" kreeg een plekje in de klassieke vaas/pot op tafel. Heerlijk fris groen!
Nog even en dan hangen de ranken mooi naar onder...


Dit jaar laat de Blauwe regen zich van zijn
 beste kant zien en zit dan ook vol bloemtrossen!









Ze zien er niet alleen heel mooi uit,
 maar geven ook een heerlijke geur af.




Nog een Hosta, maar deze keer de XL-versie. 
Hele grote bladeren die er bijna fluweel uitzien.
Deze staat wel in de volle grond, maar tot nu toe gaat het nog redelijk goed wat de slakken betreft. Wel willen er wel eens gaten in vallen na een fikse regenbui.


Ajuin-bol, Akelei en het blad van de
 Annabel gaan prachtig samen.


Binnenkort hoop ik de wit-groene bollen
 van de Annabellen hier weer te zien.
Het eerste jaar dat ze nu naast het nieuwe terras
 staan en niet meer in de beschermende buxusvakken.
Ik ben benieuwd hoe ze zich recht weten te houden...
Op de voorgrond Vrouwenmantel. Straks met hele zacht gele, bijna groenige bloemen.


Niet uit eigen tuin, maar nu wel mooi in een zinken emmer: Fluitenkruid.


Mijn 'zinken' hoekje. In de voorste emmer, Zonnehoed, daarachter witte geraniums en in de twee kleinere emmers heb ik gispkruid geplant. Hopelijk staat hier over een tijdje een flinke bos van dit leuke plantje!


Maar ondertussen kan ik heerlijk genieten van mijn Fluitenkruid uit de berm, met hier en daar een gras-aar ertussen.




De zon laat nog even zijn laatste stralen op 
mijn favoriete hoekje schijnen.
Toch nog even in het zonnetje gezet!

Liefs, Peetje

26 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je al zoveel kleur in de tuin hebt. De sieruien vind ik prachtig, net als de blauwe regen. De blauwe regen doet het hier ook goed, ik hoop dat we er nog een paar weken van kunnen genieten. Ik heb jammer genoeg een paar plekken in de tuin waar planten niet zo goed aanslaan. Daar wil ik de komende weken toch wat aan gaan doen: als ik al die kleuren bij jou zie, krijg ik duidelijk de smaak te pakken. Geniet maar lekker van je mooie tuin!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke tuin Peetje! En zulke mooie kleuren bij elkaar: echt genieten....
    De blauwe regen die wij hier hebben is na jaren lang gaan bloeien maar geeft geen geur af! Wel jammer, toch de verkeerde gekocht!
    Geniet lekker van je tuin!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoor al die mooie bloemen in de tuin.
    Heerlijk genieten.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ondanks dat wij een groene tuin hebben kan ik wel erg genieten van al dat moois wat bij jullie bloeit. Jullie hebben er dan ook een prachtige grote tuin voor. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Peetje,
    Een gezellige tuin, daar hou ik van.
    Wat een prachtige blauwe regen heb je, die van mij heb ik vorige week in de grond gezet, dus ik moet nog even wachten tot hij zo groot is als die van jou hahahaha......
    Het Fluitenkruid staat altijd zo mooi in een kan en zeker zo leuk in de tuin.

    Wens je een hele fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie hebben prachtige kleuren in de tuin, Peetje. Wat zul je met een tevreden blik rondkijken als je lekker op je tuinstoel zit. Je zinken hoekje vind ik ook erg leuk, je kunt met zink altijd zulke mooie combinaties maken, vind je niet?
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind aliumbollen ook erg mooi, maar ik vergeet ze elk jaar te poten. Dit jaar toch maar eens doen..

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed toeven in jouw prachtige tuin.
    Hier zou ik het wel een paar uur uithouden;) bakkie koffie erbij, boekje en iedere keer je ogen door de tuin laten dwalen en Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig hoor je tuin, wat is dat toch genieten hè?
    Bij ons gaat de blauwe regen al uitvallen, dat vind ik altijd zo jammer, hij gaat nu als een gek groeien en uitlopers vertonen, nog even dan kan ik m weer gaan snoeien.
    Een fijne week!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige tuin! Je hebt het goed aangeplant als er telkens iets bloeit.
    De blauwe regen bloeit dit jaar bij ons extreem uitbundig en dan die geur.....heerlijk! Jammer hij begint nu alweer zijn bloemen te verliezen :((

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je tuin is prachtig peetje...fijne week liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook zo'n zinken emmer-hoekje, prachtig he! Wat een leuk idee trouwens om zelf gipskruid te planten, daar had ik nog nooit aan gedacht, bedankt voor de tip!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het zijn ook 'mijn' kleuren, mooi hè. Jouw hosta's zijn al een stuk verder dan de mijne, zie ik.
    Ik vind het altijd zo apart hoe varen zich ontvouwen! Je blauwe regen is echt mooi, die heb ik (nog) niet.
    Goed idee wat betreft het gipskruid, dat zou ik ook weleens kunnen uitproberen!
    Liefs en een gezellige dag verder, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk Peetje, wat een prachtige tuin heb je al met deze bloei.
    Wat een genieten.
    Misschien een tip voor slakken bij de hosta: het komt uit Canada. Slakken schijnen niet tegen caffeine te kunnen. Als je koffiedrab hebt, een nachtje laten drogen, de grond rond de hosta een beetje schoonmaken en de koffiedrab in een klein bergje rond de hosta neerleggen.
    Het zinken hoekje is ook prachtig en de fluitenkruid is prachtig, ook buiten!
    geniet heerlijk van je tuin, hopeliijk ook nog een beetje meer zon. Hier waait het hard.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een bloemenpracht in je tuin, Peetje! Geniet ervan,..

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb heerlijk genoten van je mooie foto's van jullie tuin hoor, wat een prachtige tuin hebben jullie toch...
    Hier dit jaar voor het eerst ook bloemen in de wisteria. Ik moet elke dag even kijken en kan er geen genoeg van krijgen... Ik vind ze zo mooi, de vorm en de kleur... heerlijk...
    Ik wens je een fijne nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt een fijne geniettuin Peetje, er si zoveel afwisseling en kleur dat iedere dag
    een feestje in je tuin moet zijn.
    Wat doen jouw Hosta's het ook goed, mooi die groet bladeren en dan straks de bloemen erin..prachtig.
    Hier geen zon te zien de afgelopen dagen en nu zit ik onder een plaid, ha, ha, gewoon koud hoor:)

    Jij ook een fijne week,
    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ziet er weer prachtig uit.
    Ria stuurt je via WA een ECHT goed middel tegen slakken. Met geurende knoflook. Hier nog geen gat in de Hosta's te zien👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig! Wat een heerlijke tuin al. Hier staat nog niet zoveel in de bloei. Op dit moment eigenlijk alleen de clematis. Oja, ook wat akelei her en der. Vorig jaar heb ik een sering gepoot, de plant is gegroeid maar ik zie nog niets van bloemen. Misschien is het een laat soort? Ik hoop dat hij net zo mooi wordt als die van jou.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. prachtig! mooi is dat he? je blauwe regen is een plaatje! wow

    groetjes, inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige foto's uit eigen tuin....ik zie gewoon dat je aan het genieten bed van elke bloem in de tuin...heerlijke he...de kleine witte, zo mooi en de prachtige blauwe regen...Ik heb zelf een witte en zal er ook nog een post over maken...je verzameling zinken bakken, super bij elkaar.....ik heb weer genoten...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is nu genieten in de tuin....en zeker na een regenbui...
    Iedere dag loop ik meerdere keren door de tuin, het is nu zo mooi.
    Mooie planten heb je in de tuin....en je blauwe regen doet het goed, ik heb er hier ook een, zo mooi.
    Onze Annebellen staan ook in een vak...ze hebben steun aan de beuk, ieder jaar staan ze mooi rechtop.
    Fijne Week nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een heerlijke bloemenpracht, zo genieten!! En wat is je blauwe regen mooi, hier heeft ie behoorlijk te lijden gehad van de strenge nachtvorst, heel veel knoppen zijn toen bevroren, zo jammer!
    Zo genieten om nu door de tuin te lopen, Iedere dag weer een verrassing wat er weer tot bloei gekomen is!

    Liefs, Tjits



    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig! Zo mooi dat frisse groen en die paarse tinten.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuke tuin...en heel kooi die lekker felle uienbollen er tussen..Mooie beplanting heb je...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooie en vrolijke tuin met al die verschillende bloemen. Heerlijk hè, gister zaten wij in de tuin met het lekkere weer en als je dan al die bloeiende bloemen ziet. Genieten! ;-) En wat is de blauwe regen mooi bij jou zeg!

    Liefs Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen