dinsdag 26 mei 2015

Kruiden



Kruiden uit de tuin, of zoals bij mij, in potten op de veranda-trap kun je heel makkelijk prepareren voor heerlijke kruiden in winterse stoofschotels of voor het maken van een lekkere kruidenboter. Maar dan moet je wel nu verzamelen. Knip flinke bosjes kruiden (door het drogen slinken ze enorm) en draai er touw omheen, flink aantrekken zodat de takjes er later bij het indrogen niet uitvallen. Vergeet er niet als laatste een lus aan te maken, zodat je ze gemakkelijk kunt ophangen. Na een paar weken zijn de bosjes goed gedroogd en kun je ze verder verwerken. Vandaag heb ik de kruiden die al een tijdje aan het rekje op de veranda hingen te drogen, klaar gemaakt voor in de potjes.


Hier hangen bosjes Tijm en Oregano. De Rozemarijn had ik al 'geritst'. Het ziet er ook nog eens super landelijk uit, zo'n bosje kruiden aan een stoer touwtje. 


De Rozemarijn 'rits' je gemakkelijk van de takjes af. Het springt wel een beetje alle kanten uit, maar het meeste komt toch op het vel keukenpapier terecht. De 'dikkere' takjes vis je er uit, die zijn niet lekker om terug te vinden in het eten.


 De Rozemarijnblaadjes kun je het beste even fijnhakken met een rond mes (zoals de eerste foto). Bij Oregano en Tijm is dat niet nodig, die verpulveren gewoon al in je handen als je ze van de takjes afhaalt. En het gaat ook nog heerlijk ruiken in de keuken...


 Rozemarijn is een van mijn lievelingskruiden, dus daar heb ik dan ook twee potten van staan. Vers heerlijk voor op de BBQ (in marinades voor vlees, maar ook zo op het vuur). Ook kun je de dikkere takjes Rozemarijn gebruiken als spiezen bij kip of varkenshaasje...hmmm. Laat dan aan het uiteinde wat blaadjes zitten als pluimpje. Ziet er ook nog eens leuk uit! 
 De andere pot snoei ik voor het drogen.
Dat snoeien van kruiden is ook nog eens goed voor de plant. Zo krijg je geen 'verhouting' of doorschieten van de kruiden. Dus een echte win-win-situatie!


Mijn volgende bosje Rozemarijn hangt alweer klaar om te drogen.
 Er zullen nog veel volgen...En nu maar hopen dat we ook vaak de verse variatie kunnen gebruiken: want dat betekent heerlijk BBQ-weer!!

Nieuwe volgers (ook via Bloglovin): van harte welkom.
Gezellig dat jullie er zijn!!

Liefs, Peetje

21 opmerkingen:

  1. Rozemarijn vind ik ook heerlijk! Ik werk eigenlijk te weinig met kruiden, ben niet zo'n keukenprinses. Maar als ik bij jou zie dat dit helemaal niet zo moeilijk is, vraag ik mijzelf af waarom ik er nu niet gewoon mee ga beginnen ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat staan je kruiden er prachtig bij, mooi vol en groen!
    Snoeien doet idd wonderen, leuk om te lezen hoe jij ze verwerkt!
    Ik gebruik eigenlijk alleen munt voor in de thee:) en basilicum mmmm... in de pasta!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk kruiden uit je eigen tuin. En ook leuk om ze zelf te kweken en te drogen en dan lekker in het eten te verwerken.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er inderdaad leuk uit om in bosjes te laten drogen.
    En lekker om in gerechten te verwerken.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk wou dat ik het kon ruiken.....liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk verse kruiden......de geur......die kleuren.........
    Drogen komt er bij mij nooit van....ha ja...wel zo in de pot ;)
    Wie weet komt het er nu toch eens van...........deze beelden inspireren me.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Behalve als decoratie, ruikt het ook zo heerlijk....hier is ook altijd een bosje te vinden wat we drogen, maar zo vers vind ik het toch helemaal lekker.
    Alhoewel het weinig aanlokt om te barbecueën en in de tuin te genieten, groeien de planten wel allemaal door. Wie weet wordt het in het weekend nog heel mooi en kunnen we naar buiten.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk al die bosjes kruiden aan je kapstok.
    Er gaat natuurlijk niets boven zelf gekweekte kruiden, weet je tenminste wat erop zit.
    Fijne Week nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dat er gezellig uit, Peetje!
    Landelijker kan niet.
    Zowel de potten verse als de gedroogde kruiden zien er prachtig uit.
    En nog lekker ook!
    Wat de zon betreft, helemaal met je eens. Ik las vanmorgen in de krant dat mei de minst zonnige dagen had sinds 1991.
    Het hoeft niet zo heel warm te zijn, maar als je maar lekker buiten kunt zijn en de zon is daarbij zo gezellig.
    Nog een fijne week, Peetje!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Drie vliegen in één klap: de bosjes staan bijzonder leuk en de kruiden geven een heerlijke smaak en geur. Ik doe het veel te weinig, maar als ik de foto's van jou zo zie, krijg ik er gewoon zin ook eigen kruidenpotjes te maken.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo is het maar net: vers zijn de kruiden op hun best, maar in het andere geval heb je alvast mooi een
    voorraad aangelegd! Gaaf hoor, die bosjes die daar hangen te drogen, inderdaad prachtig landelijk!
    Ik heb vanmiddag juist een rozemarijn op stam gekocht; ik ga er lekker van genieten.
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie post! Mooi die kruiden allemaal....zowel gedoogd in potjes...bosjes kruiden...en dan ook nog de verse kruiden. Het ruikt ook allemaal zo lekker!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk en lekker.... En toch gebruik ik ze te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zit zo te genieten van jouw post, heerlijk ik ben gek op kruiden!! Jammer dat ik de geuren niet kan ruiken hihi... Zo lekker om kruiden uit je eigen tuin te gebruiken. En de gedroogde bosjes vind ik ook een genot om naar te kijken:)

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk al die kruiden!
    Het staat mooi & smaakt ook nog heerlijk!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja lekker en gelukkig is er beter weer in aantocht, dus eindelijk barbecue weer!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Peetje,
    Ook hier een aantal potten, emmers eigenlijk, vol met kruiden. Ik gebruik ze vaker vers dan gedroogd, zeker in de kruidenboter, maar ik ga er ook maar eens wat bosjes van oogsten en laten drogen. Dat staat sowieso leuk in huis en het ruikt heerlijk ja...
    Goeie tips dus, dank je wel...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dankjewel voor de tips! Je laatste foto, wat een sfeerplaatje, kan zo in een kruidenboek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik vind ze alleen al prachtig hangen! wat leuk dat jij er echt mee werkt, ik ga het eens heel goed lezen hoe je dat allemaal doet.
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig gezicht, die potten staan ook onwijs leuk zo, ik heb hier zelf ook altijd potten met kruiden staan, ik gebruik ze altijd vers, maar gedroogd is wel een handige tip voor de wintermaanden en het ziet er ook nog eens heel mooi uit! Leuke post dit!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat hangt dat leuk zeg! Ik ga je bericht goed bewaren om te gebruiken, ik doe er toch te weinig mee als ik dit zo lees. Maar bij ons is manlief meer van de kruiden....zal hem in ieder geval adviseren; doe ik net of ik die tips van mezelf heb!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen