zaterdag 2 mei 2015

Tuin-perikelen

Even een rondje tuin doen, elke dag.
Volgens mij toch een van de leukste dingen in het voorjaar!
Alles groeit en bloeit. Elke dag is anders, je ziet steeds meer.
Dingen worden aangepast...
Waar eerst de buxus stond, is manlief nu bezig
 met een nieuw terras te leggen.
De stenen zijn gratis via MP (de een is blij dat ie er vanaf is en wij blij met deze financiële meevaller- het leven is al duur genoeg, nietwaar?)

Het gaat met kleine stappen, want manlief doet
 dit ná zijn dagelijks werk. Maar kleine stappen maken
ook één grote...

Ondertussen begeef ik me aan deze houten gelakte tuintafel (ook al via MP- niet gratis, maar bijna...)Het is een vierkant model (1.40x1.40m), die zie je niet zo vaak. Maar ik vond 'm wel handig voor ons nieuwe terras. Je kunt er ruim met 8 personen aan zitten.

Zo zag ie uit met de gebladerde lak en verweerde plekken. Links was ik al begonnen met de schuurmachine...

Bij de super zag ik een leuke aanbieding van Vlijtige liesjes. Dus - hup - in het karretje, pas later realiserend dat het misschien wel te vroeg was i.v.m met de vorst....

Maar ja, toen stonden ze al in de houten zuilen...En om steeds die bakken eruit te vissen bij elke vorst, is niet zo mijn ding. Ze zien er nu niet meer zo florissant uit als op deze foto, maar het valt reuze mee. Nog zo'n twee weekjes en dan zijn de IJsheiligen geweest (13-14-15 mei, dacht ik) en dan is de kans op vorst minimaal, zeggen ze...

De loungebank is naar hier verhuist. Hij stond bij zijn oude plek onder een grote boom, die nogal wat smurrie had veroorzaakt. Na een flinke poetsbeurt met o.a. D.asty van de W.ibra ziet ie er alweer een stuk beter uit! Nu staat hij dan wel onder de sierkers maar dat is beter te overzien. Daarbij is dit een heerlijk plekje om van het eerste zonnetje te genieten.

In eierdozen zaaide ik een tijd geleden bonen.
 Nu ontspringen ze langzaam hun 'boontje'...

De aardbeienplantjes worden steeds groter...

De framboos steeds groener...

En de Rabarber krijgt steeds meer rode stengels.

Hier is de tuin nog kaal, maar het gaat snel!
 Nu staat er al een hele fris groene waas van allemaal nieuwe plantjes...
We hadden al een hele tijd een oude schildersladder tussen de opslag staan. Vorige week werd er eindelijk de zaag ingezet en heb ik nu 4 leuke oude verweerde laddertjes her en der in de tuin  staan (in huis is geen optie, dat vinden ze hier nét te ver gaan) om lekker mee te decoreren!

Lekker roestig!
 Zo hebben we het graag, hihi.

Hier staat er ook een, bij het zinken spul. Nu nog tamelijk leeg, maar in de zomer staan hier mooie bloeiers in!
De witte geraniums van vorig jaar heb ik kunnen overhouden en ik heb er zelfs gestekt! Ze hebben goed kunnen overwinteren in mijn atelier, zodat ik er straks weer volop van kan genieten.


En het terras vordert intussen...

Net als de bonen...


De appelbloesem! Zo mooi...dat is echt genieten!



Overal 'kruipt' er kleur uit diverse potten en manden...zo leuk om te ontdekken!

De perenbloesem. Prachtig wit!

Pear-blossem meets Apple-blossom...

Vergeet-mij-nietjes mogen natuurlijk ook niet ontbreken.
Die kleur...!!!


De varens ontvouwen zich sierlijk.
Je 'ziet' ze bijna groeien...

De tafel is ondertussen ook klaar.
 Ik heb 'm behandeld met grey-wash van de A.ction.
 Handig in verwerken en ik vind het heel mooi geworden.
 
Hij blijft nog even hier staan, 
want het terras is nog niet klaar...

Een heerlijk glas ijsthee...
Mooi hoe de zon ermee speelt...toen wel...
Helaas was die zon op deze dag niet zo vaak te zien (het was zelfs koud, brrr) en het regende geregeld,
zoals te zien is aan de plassen op de tafel.

Het terras vordert steeds meer en dus kan de picknick-tafel wel even hier staan (want de trampoline is ondertussen ook opgebouwd, dus de tafel moest even een ander plekje).

Op de Koningsmarkt in Geleen nog wat hele zachte roze- bijna witte- Geraniums gekocht. In deze oude terracotta-potten mogen ze deze zomer lekker groeien en bloeien.

Samen met een oud sierijzer toch weer een leuk plekje geworden!

Manlief gaat nog even door met steentjes leggen...en wij hopen dat het weer langzaam ook wat warmer wordt, zodat we heerlijk kunnen genieten van ons nieuwe terras in een heerlijk zonnetje, na gedane arbeid.

Nieuwe volgers: welkom!!
Gezellig dat jullie er bij zijn.

Liefs, Peetje





27 opmerkingen:

  1. Heerlijk hè, al dat ontluikende groen. Je terras wordt mooi. Ik zie dat je ook een moestuin hebt. Ik vind dat altijd zo heerlijk eten uit eigen tuin. 's avonds kijken waar je trek in hebt en dat vers oogsten.......
    Fijn weekeind nog.

    Groetjes Inge, de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt een prachtige tuin Peetje. Ik vind deze periode altijd zo heerlijk, alle bloesem en de blaadjes die weer aan de bomen en struiken komen. Hier schijnt nu ook heerlijk het zonnetje. Genieten maar.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een heerlijk tuin, wat ruikt de bloesem ook lekker he, wij hebben hier ook peren en appelbomen, zo geweldig mooi, wat kun je daar van genieten he!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is nu heerlijk weer buiten dus ik hoop dat jullie vandaag veel kunnen doen. Bedankt voor een blik in jullie tuin, ik vind het niet alleen leuk om binnen bij iedereen te mogen kijken maar ook buiten. Voor mij is de tuin een soort extra kamer bij huis waar je ook enorm van genieten kunt.

    Fijn weekend en succes met de tuin! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige plaatjes heb je geschoten.. doet me denken aan een Engelse stadstuin, heerlijk...
    nu nog een hartje en jullie initialen kerven in de houten bank ;-)

    Geniet ervan...

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peetje,
    Wat heb ik genoten van alle plaatjes van jullie tuin zeg... wat een heerlijkheid.
    Alles groeit en bloeit, hier ook natuurlijk, dat is toch echt genieten met een hoofdletter hè?
    Die tafel is prachtig en heerlijk groot en je hebt hem heel mooi opgeknapt...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja het is echt genieten in de tuin. Vandaag is de temperatuur gelukkig weer wat aangenamer. Mooie tafel heb je op de kop getikt, en wauw dat bankje onder de witte bloesem, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker he. Ben vanmiddag ook weer bezig geweest. Jullie hebben een heerlijke tuin, geniet er maar lekker van
    Fijne avond
    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jullie hebben een mooie tuin, prachtig al die wit-blauw-rozige tinten. Ik ben net als jij ook dol op terracotta potten buiten, heb er zelf ook de nodige (evenals veel 'roest' aan de muur, op de pottafels). Je tafel is goed gelukt, je ziet inderdaad niet vaak vierkante buitentafels van die afmeting.
    Als ik jouw plaatjes zo zie, vind ik het wel jammer dat wij geen tuin meer hebben, maar een (ruim, dat wel) terras. Aan de andere kant: we hebben er het vele onderhouds- en aanlegwerk ook niet van.
    Geniet van je heerlijke tuin, helemaal als de nieuwe bestrating straks klaar is.
    Een fijne week gewenst!
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige genietpost!
    Wat dat betreft is de lente toch zo mooi en verwonderend als je steeds weer nieuwe dingen ziet opkomen uit de grond. De prachtige bloesembomen en het blad wat weer aan de bomen verschijnt.
    Je hebt een mooie tuin Peetje, met al die hoekjes en zitjes!
    Mijn balkon is vrijdag opgeleverd na de renovatie, maar ik ben nog alleen maar aan het schoonmaken en de vaste planten staan weer buiten. Nu een nieuw plan maken. Ik schrijf er nog over.
    Fijn weekend!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig Peetje, eigenlijk de mooiste tijd van het jaar hè. Het nieuwe terras wordt mooi en super hoor dat de stenen niks gekost hebben. Je nieuwe tafel is ook mooi, leuk een keer een vierkante!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat was even meegenieten van jou tuin!
    Wat een heerlijke plek heb je er van gemaakt!
    Het is idd echt genieten in het voorjaar van alles wat je bijna ZIET groeien!
    Kan ik ook heel blij van worden.
    liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gaaf al deze foto's! Jullie zijn lekker buiten bezig, of het nou een terras leggen is of een tafel bewerken, het knapt heel mooi op! Altijd weer bijzonder om alles te zien ontluiken, er gebeurt heel veel! Het is sowieso genieten, zeker vandaag met het zonnetje erbij!
    Liefs en een fijn weekend nog verder, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke tuinpost......genieten met een grote G toch..? Mooi die tafel !!......liefs Ria....x!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke tuin en de fruitbomen zo mooi in bloei prachtig.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De foto's met bloesem; heel mooi!
    Hopelijk kun je veel tijd doorbrengen de komende zomer in je tuin!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je toch een prachtige tuin Peet, die bloesembomen super mooi en de 1e foto geweldig een echt romantisch hoekje. Fijn om stenen te hergebruiken want echt het leven is zeker duur genoeg daar kon ik wel een uur over doorpraten...maar dan is het niet meer leuk hihi....Ik heb vandaag ook zomerbloeiers geplant en ik hoop maar dat de vorst weg blijft. Leuk om zelf te zaaien en te planten en bij jou is er plaats genoeg voor, de rabarber en de aardbeien... heerlijk. Ook de oude ladder een plaats geven en met de mooie verroestte lantaarns eraan...geweldig...Je tuintafel is super mooi geworden en dank je voor de tip van de greywash. Hele mooie geraniums trouwens, ik kon geen lichte roze vinden en heb gekozen voor wit... Dit was een heerlijke tuinpost Peet en wat zou ik genieten op het bankje onder de prachtige boom van een lekker glas ice tea.....fijn weekend en liefs van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik doe dit ook , elke dag , een inspectieronde door de tuin. Gewoon om alles te zien groeien , net zoals jij.
    Wat een heerlijk tuin heb je met mooie hoekjes en planten .
    En jouw man is ook bezig aan een nieuw terras , wat een mazzel dat de stenen gratis zijn .
    Ik denk niet dat wij er gaan vinden in die hoeveelheid en gratis op de koop toe
    Het is groter geworden dan ik dacht .( en ik maar zeggen tegen mijn man : zo klein ;)))
    Hopelijk kunnen we snel weer van onze tuin genieten .
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige tuin
    Dat wordt straks lekker genieten in de tuin

    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuke rondleiding door jullie mooie grote tuin! wat handig dat je man zelf dat stuk terras kan aanleggen. Weer lekker extra ruimte om te zitten. handig spul dat Dasty he? Geniet van je mooie tuin en planten! Je moestuin doet het ook al goed! Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie tuin hebben jullie. Ik stond ook in dubio over het kooen van planten voor in de bakken. Ik heb het nog niet gedaan, masr het kostte wel de nodige moeite. Succes met het terras, en nog een fijne zondag. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prettig om zo even met je mee te lopen de tuin in. Wat een prachtige tuin, daar zul je vast veel uurtjes doorbrengen deze zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldige tuin, daar valt heel wat meer te zien dan op onze postzegel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Peetje,
    Ik wou je graag even een emailtje sturen, maar ik kan geen emailadres vinden.
    Zou je willen regeren op merelviool@gmail.com
    Dank je wel!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige tuin Peetje! En wat is het altijd spannend/leuk om te zien wat er allemaal opkomt hè.
    Ik heb de vlijtige liesjes ook gekocht maar die staan in een kleine bak dus die kan ik elke keer naar binnen doen.
    Ik zie , geloof ik, goed dat je op klei moet tuinieren? Ik moest mijn moeder de laatste jaren in de tuin helpen en ik vond het lastig! Wij hebben zandgrond, ook la is dat ook niet alles maar het werkt wel makkelijker!
    Wat een mooie foto's heb je van alles genomen.....hoop deze zomer nog meer van de tuin te zien!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jij bent goed bezig geweest in de tuin en laten we je man niet vergeten...want je terras is bijna klaar.
    Heerlijk toch om zo bezig te zijn en ondertussen de bloesem om je heen te zien groeien en bloeien.
    Er is veel te doen, maar dan kun je in de zomer toch wel lekker onderuit zitten en genieten.
    Jullie hebben ook kleigrond, gisteren was ik in de tuin bezig en de grond is keihard omdat het bijna niet geregend heeft, vandaag wel de hele dag, dus dan werkt het weer iets makkelijker.

    Een fijne week in je gezellige tuin:)
    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. I love it all dear Peetje! Isn't it such a joy to be out enjoying the hard work once again???
    hugs...

    BeantwoordenVerwijderen