zondag 31 mei 2015

Van roestig, groenig, grijzig naar een plezante Belg


Het is het seizoen van de Brocante-markten en fairs en die worden door mij en manlief dan ook graag bezocht.
Op Hemelvaart was de jaarlijkse grote Antiek-Brocantemarkt op de markt in Maastricht. Het zonnetje scheen lekker, waardoor je je een beetje in Frankrijk waande (en waarschijnlijk ook vanwege de veel Franstalige Belgen die aanwezig waren)...


En daar vond ik waar ik al langer naar op zoek was:
 een heerlijke verweerde roestige oestermand!
En ook nog voor een leuk prijsje. 
Thuis moet je dan wel even uitleggen dat roest 'charme' betekend in brocante-land...



Ik had nog twee oude takkenbossen liggen en nog wat oesterschelpen van vakanties in Frankrijk.
Die kregen een plaatsje in mijn nieuwe 'oude' mand in een zinken schaaltje.



Op 2e Pinksterdag waren we voor het eerst op de jaarlijkse  Rommelmarktfeesten van het Belgische plaatsje Kanne ( nét over de grens bij Maastricht, naast Chateau Neercanne). Een ontzettend gezellige markt, heel druk, maar toch met zeer leuke spulletjes van de (dat wel) weinige brocanteurs die er stonden. Het meeste was toch overtollige huisraad en kleding die verkocht werden. Maar de sfeer was er wel, doordat je al slingerend door de gezellige straatjes slenterde. Dit ornamentje stal mijn hart en ligt nu buiten naast de zinken kan met Fluitenkruid en mag nóg meer verweren (lees; lekker groen uitslaan).



Op de terugweg naar de auto, kon ik natuurlijk het
 Fluitenkruid niet laten staan. 
De oude bos, die ik 2 weken eerder plukte, was aan vervanging toe.
 En nu stond het er nog, vóór de gemeente met grote maaimachines dit mooie kant aan gort slaat...



Maar niet alleen op markten slaagde ik, 
ook bij de kringloop vind ik nu en dan nog wel eens wat.
Dit leuke ornamentje was té leuk om te laten liggen. Voor 80 ct ging ie mee. Hij is van steen en eigenlijk hoef ik er niets aan te doen. Vind 'm prima zo. De muurvuller-pot blijft dicht...



Op een stapel oude boekjes, ook van de kringloop, 
is het weer een leuk setje.


Niet van de kringloop, maar van de brocante-fair in Giesenburg (Youtube-link) 
ook iets waar ik al langer naar op zoek was: houten paneeldeurtjes.
Het weer werkte die dag niet mee, maar gelukkig is het meeste overdekt. Een aanrader om heerlijke ideeën op te doen! 


En dankzij Monica (Het Moonhuis) zijn we allemaal aan
 de klei-ballen gegaan, ook ik.


Ik maakte deze versie met de steen-klei 
van de A.ction en gewoon oud hennep-touw.
Héél leuk om te doen, maar wat drógen die ballen lang!



Het potje van PTMD waar ik nu eens een waxine-lichtje in heb gedaan, past er leuk bij.



Misschien heeft iedereen al zo een gember-potje in huis, maar ik nog niet. Wel vaak zien staan, maar dan was het nét de kleur niet. Deze vond ik wel leuk. Het staat nu bij mijn Indo-hoekje in de boekenkast (die ik laatst eens grondig uitmeste, boeken die we toch niet meer lazen eruit, stylingplaats ervoor terug!).
Bij Eleanore in Geleen vond ik deze mooie batik-stempel. Hij was al wit gemaakt (vond ik wel wat raar, maar de tekening komt zo wel meer tot zijn recht). 
Op de oude foto zie je mijn oom staan, in vol ornaat, vóór hij naar Indië ging, in 1945. Hij sneuvelde twee maanden later... 



Deze fles heb ik al héél lang. Had er eigenlijk twee, maar ééntje is jammer genoeg stuk gegaan, omdat er water in kwam dat vervolgens bevroor...pang! zegt ie dan ;-(( 
Ja, en de muur is nog steeds niet gevoegd - maar dat komt goed als manlief toch het trapje van het nieuwe terras moet voegen, binnenkort, denk ik...toch?



En nu hangt ie fles te hangen aan mijn nieuwe 'oude' Franse flessendroger-rek. 
Ook gevonden op de markt in Kanne, bij een Belgische brocanteur ( in korte afgesneden spijkerbroek, legerkistjes aan zijn voeten, bolle rode wangen en een big smile op zijn gezicht mét een fluit-glas bubbels in zijn hand, stond deze plezante Belg vrolijk te verkopen). Hij had de leukste dingen staan waaronder klepbanken, veel email en zink, manden, oude ladders en krukjes...Zijn zaken gingen héél goed...
Als 'nuchtere' Nederlandse (ehum) hang ik er geen wijnflessen aan, maar mijn oude terracotta-potjes.
Aan de wijnflessen moeten we nog even werken...(nét naar de glasbak geweest ;-(
Maar dat komt goed...
De zomer moet nog beginnen (hopen we) en
 de rosé staat al koud, hihi.

Liefs, Peetje

P.s. Nog wat tips voor leuke brocante-markten, hier in de buurt:
* Op zondag 21 juni een heel gezellige brocante-fair in de dorpskern van Bemelen.
* 16 augustus: Kasteel Limbricht bij Sittard 
* 6 september: grote antiek-vlooienmarkt
Alex.Battalaan/Stationstraat Maastricht.

26 opmerkingen:

  1. Mooie spulletjes heb je weer gevonden Peetje...
    Leuk hé, dat kleien, maar mijn ballen waren zo droog hoor...twee dagen...
    Jouw ketting is ook mooi geworden.
    Fijne avond nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke spulletjes heb je er weer bij, en gezellig neergezet ook.
    Ik had ook al samen met mijn dochter een ketting gemaakt van klei balletjes.
    Dat was zeker een leuk idee van Monica, heel veel mensen hebben het al gemaakt.
    Fijne avond, groetjes Brenda (wonen in je eigen stijl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij hebt je zeker niet verveeld de laatste tijd....wat heerlijk die markten afstruinen he...Bij mij staat alles op een laag pitje maar misschien....Bemelen...Ik las dat je bij Eleonora geweest bent...erg...leuk he...ze heeft het ook prachtig versierd met kerst.
    Nu bewondering voor al je nieuwe aanwinsten...de roestige mand...geweldig...(mijn moeder zeg dan ook...bah wat moet je daar nu weer mee Hihi) Je luik is super mooi en de ornamenten beiden geweldig...en dan voor dat prijsje, niets meer aan doen en de boekjes eronder maakt het helemaal af. Zo mooi allemaal ...dat noem ik genieten... Het gemberpotje heb ik nog nooit gezien, terwijl ik meer als 10 jaar gewerkt heb bij een Aziatische groothandel (wel op kantoor maar ik zag veel produkten)...mijn lief ook, dus dat ga ik hem eens vragen. Heel mooi de styling van het Indo-hoekje...bijna te veel om op te noemen..Ook het flessenrek vind ik eigenlijk op deze manier met de prachtige terra cotta potten veel mooier....heb ik de mijne wit geverfd....Mooi gemaakt de ketting van kleiballen....fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peetje, je hebt een aantal leuke tripjes gemaakt. En weer prachtige spullen gekocht.je flessenrek vind ik super stoer, leuk zo met die potten.

    Lieve groet, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. When I first began "thrift store" shopping in The Netherlands in the 1980's, the shops were full of the green ginger jars. Since they were new to me, I stocked up. Love your finds. Linda@wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie aanwinsten heb je gescoord, de oestermand vind ik ook prachtig. Heb laatst ook met een soortgelijk exemplaar in de hand gestaan, maar vanuit mijn less is more gedachte heb ik het toch laten staan hihi. Leuk dat je man ook mee gaat naar markten, heel soms krijg ik de mijne ook mee maar meestal ga ik in mijn uppie of met een vriendin.

    Fijne week! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt prachtige vondsten gedaan, Peetje en er opnieuw een sfeervol geheel van gemaakt. Heerlijk, al die 'roest', ik vind het ook bijzonder mooi, evenals spullen van gietijzer.
    Een fijne week gewenst, warme groeten uit Engeland,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke, lange post.
    Je hebt veel moois getroffen op de markten & fairs; leuk!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat weer een mooie post. Alles wat voorbij komt is mooi! Je hebt veel vondsten aangekocht!
    Ornamentjes vind ik ook altijd prachtig....die had ik ook niet laten liggen.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk verhaal Peetje, over je rondgangen over markten en door winkels.
    Je hebt mooie vondsten gescoord.
    Ornamentjes zijn altijd mooi maar zo'n flessendroogrek vind ik ook heel mooi!
    Volgend weekend misschien wel 30 graden, dan gaat de rosé vast open!
    Geniet van al je spulletjes.!
    De foto van je oom is ook bijzonder, hoe zinloos om zo jong in een oorlog te moeten sterven. Een poosje geleden liep ik over een grote erebegraafplaats en als je dan naar al die leeftijden kijkt, dan word je heel stil.
    Wens je een fijne week!

    Veel liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk lekker struinen over de brocante markten. Mooi ornament buiten op de tuintafel.

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuk verteld , jouw verhaal langsheen de brocantefairs.
    Leuke mand , de paneeltjes en dan de ornamenten , allemaal super vondsten .
    Ik heb onlangs een ijzeren mand met deksel gekocht en hoop echt dat die met de tijd gaat roesten .
    Ik vind dat ook zo mooi.
    Enne je zal wat moeten afdrinken om dat rek vol te krijgen ;))) maar de volgende dagen beloofd het dorstig weer te worden .
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Peetje, wat zal je je vermaakt hebben op die markt, en wat heb je mooie spulletjes gekocht. Hier in deze streek hebben wij niet zulke markten, maar wel rommelmarkten, daar ga ik wel eens heen maar tot nu toe zag ik niet iets wat ik mooi vond. Maar wie weet komt dat nog eens. Ik wens je nog een fijne week met mooi weer, en groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou Peetje, wat ben je weer goed geslaagd. Ik ben ook gek op roest, dus die oestermand zou ik ook meegenomen hebben. Leuk jouw kleiballen en die steenklei is ook ideaal hè, dan hoef je ze niet te verven.
    Ik ben met de pinksteren naar de Luikse Markt hier in de Utrechtse Jaarbeurs geweest (zoals ieder jaar) altijd superleuk. Niet veel gekocht, maar toch weer heel erg genoten! Altijd leuk om te bezoeken die markten!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke blogpost! Geniet van je aankopen en je eigen creatieve creaties! :)

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een boel leuks weer allemaal zeg !!...jammer dat de stemgeluid gemaakt is ...ik heb er ook zo een ....achter onze Keukenkraan staan!...fijne geniet week liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tjoe zeg Peetje, ik geloof dat ik maar bij jou kom winkelen: wat heb je gave spullen gekocht!!!
    Trouwens, boffen dat je man gezellig meegaat! Jij bent lekker aan het genieten van je 'nieuwe' roestige aankopen, maar ik kan zo toch een beetje meegenieten...
    Liefs en een hele fijne dag nog verder! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Peetje,
    Wat een prachtig roestig mandje vond je. Ja grappig hè, dat we soms moeten uitleggen dat verroest of verweerd juist heel charmant is...
    Die zelfde klei ligt hier al klaar om ook de XL-ketting mee te maken, het ligt al een paar dagen klaar zelfs, maar ik kom er maar niet toe om er mee te beginnen. Morgenochtend direct gaan doen denk ik...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. je hebt lekker ingeslagen:) heerlijk he die markten/fairs, ik moet er niet te veel komen, want ik koop veel te veel:( je hebt leuke dingen gescoord
    geniet er weer van
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een schatten zeg, ik ben helemaal weg van je roestige mand, maar ook je flessenrek vind ik prachtig.
    Je decoratie van potjes erin vind ik ook heel mooi hoor:)
    Grappig dat iedereen zo aan het kleien slaat, het is ook heel leuk dat je zo'n grote kralenketting gewoon neer kunt leggen tussen je spullen in met een groots effect.


    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je hebt leuke spullen gescoord :))
    Hier meerdere indo-hoekjes, wat de man verzameld maar het mooiste is denk ik toch wel de oude hutkoffer van 1 van zn oud-tantes die ze mee nam toen de indo's Indonesie moesten verlaten en het vriendinnenboekje van mn schoonmoeder...
    Het kleien moet ik nog aan beginnen :))
    Fijne dag

    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh....wat jammer dat ik zo ver weg woon als ik dat lijstje van je lees met brocantemarkten: wij houden er ook zo van! Het is net of dat in het zuiden leuker is dan hier in het midden van het land: daar staat een Belg en die vind je hier niet zo snel! haha...
    Maar wat heb je weer leuke dingen gevonden: vooral het flessenrek vind ik geweldig! Ik heb er één in het klein in de keuken staan: met glaswerk en ook geen flessen erop (zou te kort zijn denk ik) maar de fles staat er naast! Misschien lukt het bij jou ook wel om 'm vol te krijgen: het wordt vrijdag tijd voor witte wijn!!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super.....ben dol op die oude oestermanden....heb er zelf ook een paar in huis.....zo handig.
    En wat een mooie vondsten bij de kring......zo'n gemberpotje is ook leuk....ha heb ik nog niet ;)
    Genieten van je mooie foto's

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Weer goed bezig geweest. Ennuuh ... Loek zei dat hij 'dit jaar' nog afvoegt😂😂.
    Afgelopen weekend waren we met onze zonen en hun partners en kids weekend in Mechelen. Dus zondag ff naar de brocante en antiek markt bij kasteel Schaloen.
    Was minder dan eind vorig jaar. Kasteel werd niet gebruikt, dus we konden ook dat niet laten zien. Maar buiten was het toch gezellig maar minder omdat jij er niet bij was😳😉.
    Binnenkort weer eens samen....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Die mand is echt onwijs gaaf! Wat een mooie spullen heb je gescoord zeg, zo leuk om dit soorten markten af te struinen! Ik doe het veel te weinig, nu ik jouw foto's zie krijg ik er zo'n zin in om er naar toe te gaan!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen