zaterdag 6 juni 2015

Blommekes.


In de tuin bloeit nu de ene bloem na de andere. 
Zoals deze Campanula. Ik heb ze vorig jaar gekocht, 3 stuks, voor in de potten op de veranda-trap. Toen ik ze kocht waren de bloemen wit. Dit jaar bloeien ze weer, maar nu licht violet!


Deze witte Alium-bol bloeit niet zo bol als zijn paarse zuster.
 Maar toch ook mooi.


De Akelei. 



Hier met op de achtergrond de tere witte bloemkes van de Lievevrouwebedstro.


Hier een Akelei met een smallere 'snuit' in prachtig paars.


De pioenroos in knop. Nog even wachten...Maar ik vind het toch knap dat ie toch al bloemknoppen draagt, aangezien ik 'm vorig jaar omgepoot heb, meestal bloeien ze dat jaar daarna niet. Hij heeft dat boek misschien niet gelezen...hihi.


Het Franse muurleeuwenbekje zaait zich rijkelijk uit in onze tuin. Voor mij mag ie...Is deze oude aardbeienpot tenminste ook voorzien.


De Weigelia begint aan z'n bloemen-explosie.





Niets te veel gezegd, toch?


Deze paarse kuip-plant is ook een dankbare doorbloeier.



Alweer het Franse muurleeuwenbekje, maar nu in de ijzeren vaas, samen met het bolmos. Het houdt de dennenappel in bedwang...


De hele zachte roze, bijna witte, Geranium doet het heel goed. De bloemen lijken soms wel fluweel...


Deze nostalgische Fuchsia roept herinneringen op. Mijn vader had elk jaar wel een in pot staan.
Ik vond de bloemen net dansende ballet-meisjes (met wel heel veel benen, hihi).


Normaal zou ik niet voor rood kiezen, maar dit is meer fel roze met paars, toch? Ach, soms moet je gewoon niet zo kieskeurig kijken en op je gevoel af gaan. De herinering aan mijn vader is me dierbaarder...
Ernaast staat Lobelia met zijn diep paarse bloempjes. Nu zijn het nog bolletjes, maar straks is het één grote bos paars gloed.


Even een bezoekje aan de moestuin. Hij is niet groot (2x5m) maar net leuk om van alles te zien groeien, zoals frambozen tegen de schutting of de boontjes... 



...en de aardbeien. De bonen hebben net een aanval van slakken gehad. De slakken hebben jammer genoeg gewonnen...(terwijl ik ze nog wel een flinke plens knoflookwater heb gegeven - bol knoflook in 1 liter kokend water laten trekken, afkoelen en dan 1 eetlepel van dit vocht op 1 liter koud water in de gieter geven). Volgens mij zijn het Franse slakken...mes oui!



De rabarber gaat tenminste wel goed! De stokken steken erbij omdat de buurtkatten graag over de schutting springen, zo op mijn rabarber. Die zegt dan knak en rot weg. Gelukkig hebben ze het snel door en nemen ze een andere route...(de stokken prikken alleen, spiezen niet...om alle dierenliefhebbers te geruststellen)


 In een zinken emmer de witte Lobelia met een klein soort Petunia in drie kleuren. Lieflijk tafereeltje zo.



O ja, in het gras bloeien ook bloempjes: de Madeliefjes.
 Die pluk ik dan voor in een klein vaasje.
Daarna kan ik er met de grasmaaier over...sorry...


(Pinterest)


Nieuwe volgers heet ik weer van harte welkom!

Liefs, Peetje

25 opmerkingen:

  1. Peetje wat een kleurenpracht in je tuin,
    dat wordt genieten...
    fijn weekend
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's van jullie tuin. Een en al bloemenpracht. Geniet ervan.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je laat ons weer prachtige foto's zien van al je bloeiend moois in jullie tuin!
    Zo mooi hoe sommige bloemen eruit zien. Het zijn net kunstwerkjes:))
    Geniet ervan!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is elk jaar toch weer een verrassing om te zien welke planten en struiken het goed doen.
    De jouwe doen het fantastisch .
    Wat hebben wij al gesjouwd met planten , om de tuin te worden hoe die nu is . Daarom dat laatste spreuken is echt wel waar .
    Geniet er nog van want het word mooi weer
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor!! Dat franse leeuwenbekje herken ik, die tierde welig in ons oude huis. Hier niet maar hier heb ik klavertjes 3, vreselijk spul. Geef mij die franse maar hahaha
    Geniet van je tuin

    Lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je al een bloemenzee in de tuin, prachtig hoor. Hier moet de kleur nog komen, maar de vele zichtbare knoppen stellen mij gerust ;-).

    Fijn weekend nog. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zit gewoon met je mee te genieten, wat jij schrijft ook over dat je soms je gevoel moet volgen in plaats van dat je kijkt of het past in de tuin. Zo heb ik ook gelukkig weer veel meer kleur in de tuin als vier jaar terug. De franse leeuwenbekjes zijn ook lief.

    De bloemen van mijn krans zijn niet uit de tuin, dat had wel gekund (deel ervan) maar vind het ook jammer om te knippen. Dus alles gewoon bij de bloemist gekocht.

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke tuin heb je, Peetje!
    Het is wel echt genieten met alle bloeiende planten.
    Gek hè, met die fuchsia, mijn vader is 90 jaar, maar hij is al jaren in de weer met fuchsia's, houdt ze in de winter over, maakt nieuwe stekken en heeft hele pollen in zijn tuin staan.
    Helaas doen ze het niet op mijn balkon, maar anders stond er ook één!
    Net als geraniums wel dankbare planten!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk zo'n rondje tuin...ja het bloeit en groeit dat het een lieve lust is...je hebt hele mooie akeleien...
    Leuk ook dat moestuintje...en hopelijk blijven de slakken weg van je boontjes...ik vind datg er niets lekkerder smaakt dan boontjes uit eigen moestuin...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk he, al die bloeiende bloemen! Je hebt erg mooie bloemen in je tuin staan. Oh die pioenroos, nu nog wachten tot 'ie opengaat. Maar dat is wel genieten zeg, met dat lekkere weer zoals vandaag en dan in de tuin zijn tussen de bloeiende bloemen.
    Fijn weekend!
    Liefs, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, zo'n rondje tuin, er bloeit nu zoveel! Juni vind ik eigenlijk altijd de mooiste maand in de tuin; het meeste staat er nog fris bij. Leuk dat je een moestuintje hebt en die laatst geplaatste tekst las ik ook pas ergens anders en ik vind 'm een hele mooie!
    Geniet maar lekker verder van je geweldige tuin, Peetje. Morgen wordt het ook weer een lekkere dag!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een bloemenpracht,zijn ook mij favoriete tinten,genieten,probeer dat ook maar in de tuin altijd wat te doen,anders blijft het niet groen,grtjs Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi je tuin peetje....prachtig .,!!!!...liefs fijn weekend van mij...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij hebt echt groene - in dit geval gekleurde - vingers, Peetje, dat alles zó goed en mooi weer opkomt! Geniet ervan. Als ik jouw foto's zo zie, verlang ik ook wel weer naar een tuin i.p.v. ons terras.
    Een fijne week gewenst, warme groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijke zomerpost Peet....Je hebt echt prachtige planten en bloemen in je tuin...De lichtroze geranium is bij mij gewoon naar wit verkleurt :( ...zo jammer....Ik krijg zin in rabarbermoes en dat is zo fijn om een klein moestuintje aan te leggen. (hier geen plaats voor). Je bent ook echt een tuinliefhebster en ik heb weer heerlijk meegenoten....lieve groet en fijn weekend Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk weer al die tuinen vol bloemen! Ik geniet er altijd zo van. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk zeg met al dat groei en bloei in je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige post! Je hebt echt hele mooie bloemen en planten in je tuin, wat is dat genieten he! Een moestuin staat ook nog op mijn verlanglijstje, voorlopig moet ik het doen met wat bakken met daarin wat sla, rucola en tomaten, zoveel lekkerder uit je eigen tuin!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig de foto's van de mooie planten
    Heerlijk dat genieten van kleine dingen

    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie foto's van je tuin..mooi stukje natuur om van te genieten!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Peetje, inderdaad niets teveel gezegd, wat heb je weer een kleurrijke post gezet met zoveel mooie foto`s. En wat vind ik het leuk dat je er ook fuchsia`s bijheb staan. Ik geniet altijd van jouw post. Nog een fijne week en groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is idd roze papaver! Zal ik je wat opsturen tegen die tijd als hij uitgebloeid heeft en zaad gevormd heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, dat zou ik geweldig vinden! Ik antwoord ook even bij jouw post...
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
  23. Peetje, gel-javel noemen wij ook wel bleekwater...het ruikt enorm en het wordt ook
    wel gebruikt om terrassen te kuisen na de winter dan trekken ze "bleek"... als je eens
    googled gel-javel aldi en op afbeeldingen klikt zie je "mijn" productje....:-)
    Net als schoonmaakazijn is bij ons niet gekend en ik zou ook niet weten onder welke
    andere naam...heb er meegenomen toen we 2 weken geleden in Nederland waren...
    ze zullen gedacht hebben wat is die nu kontent met schoonmaakazijn...:-) :-)
    héél fijne week nog
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je laatste spreuk is er één naar mijn hart! Wat een geweldige tuin heb je toch en wat heerlijk om een medestander te vinden die tuinieren ook zo leuk vind! Heerlijk, ik geniet nu ook weer volop!
    En wat mooi zo'n aandenken aan je vader!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen