vrijdag 12 juni 2015

Wat worden ze groot...



Wat willen we nog meer:
 de zon schijnt heerlijk,
  de temperatuur is aangenaam
 (op een paar 'hete' uitschieters na)
alles bloeit en groeit, en
 onze oudste zoon is GESLAAGD!!!


Na 6 jaar mag hij de vlag uithangen met een big smile!
Ik weet nog hoe ik 6 jaar geleden aan de meester van de basisschool vroeg, of hij het wel aankon, VWO-TTO (tweetalig onderwijs)? De meester had er het volste vertrouwen in, bij ons (lees: mij) moest het nog groeien...


Tja, dat heb je als oudste...je ouders moeten aan alles wennen...vragen...ontdekken...verwonderen...net als hij...
("wat is pubertijd? - als je ouders lastig worden!")

Steen voor steen opbouwen. 
Een klein keitje wordt een grote kei.

Straks gaat ie studeren...in een andere stad...hij heeft er zin in!
Maar nu is ie druk bezig met het zoeken van een kamer in Nijmegen, 
druk met extra werken bij de super (vakantie in Spanje hé),
 druk met feesten bezoeken,
druk met een feest hier in de tuin organiseren, samen met twee vrienden.


En hij geniet...
Zéér belangrijk!
Wij ook...


Want nu woont hij nog hier...
straks zijn we het thuisfront,
waar de was gedaan wordt,
de bakjes eten gevuld...



Zijn wereld speelt zich dan af in een andere stad.
Krijgt andere vrienden, ideeën, uiterlijk, accent (die 'zachte G' kan echt niet meer, duuuu)?
Mag ie zijn eigen koelkast plunderen (en weer bijvullen!).



En ik moet wennen aan een tafel voor vier...
Een 'empty nest' syndroom is het nog lang niet.
Gelukkig zijn hier nog twee keitjes die overblijven, nog wel...


De tweede zit volgend jaar in haar examenklas van VMBO-TL...een echte pubermeid met gsm-oortjes uit haar oren groeiend, lijkt wel. De gsm zelf zit al vergroeid aan haar hand...Maar ze doet het goed op school en heeft het enorm naar haar zin in haar klas. Onze 'kwebbel'-kei, die 's avonds aan tafel er lustig op los kletst. Heerlijk vermakelijk (mits je er tussen kan komen om je eigen verhaal te vertellen)!
De jongste gaat volgend schooljaar beginnen in de voetsporen van zijn broer: ook VWO-TTO (en dat terwijl hijzelf ook een afkorting heeft, is het 'm toch gelukt!). En weer stelde ik dezelfde vraag aan (toevallig) dezelfde meester...Onze kleine blonde kei, mét gebruiksaanwijzing...
Wat worden ze (snel) groot hé...



Onze Polleke vind het allemaal best.
Zij soest heerlijk verder...
als ze maar op tijd haar natje en droogje krijgt.



 Net als de rest van de familie, eigenlijk.
Maar het moet wel een lekkere stoel zijn waar je je heerlijk in kunt vlijen, je geborgen voelt...
Hopelijk voelt dat zo voor iedereen.
Een thuis waar de deur altijd open staat...



 En de zon soms zo lekker kan schijnen...
Geniet van jullie weekend!

Liefs, Peetje






27 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar allemaal Peetje, elke leeftijd heeft zijn voor- en nadelen.
    Lekker genieten van ze want voor je het weet zijn ze groot :)
    Heel fijn weekend.
    Liefs Brenda ( wonen in je eigen stijl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk je Zoon geslaagd...Proficiat.
    Dat wordt weer een hele verandering...en daar moeten wij Moeders ontzettend aan wennen.
    Iedere leeftijd van je kinderen is leuk...het houdt ons jong...zullen we maar zeggen.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met het slagen van je zoon...super goed gedaan hoor! Leuk dat hij naar Nijmegen gaat, daar woont en studeert onze oudste dochter ook. Ze heeft het daar erg naar haar zin en ik hoop dat dat straks bij jouw zoon ook het geval is.

    Een leeg nest wordt het bij jou voorlopig nog niet....hier zou dat nog best wel eens snel kunnen gaan. En ik kan je vertellen...al hoort het zo te gaan, het idee vind ik vreselijk.

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een dikke proficiat voor je zoon . Altijd leuk voor de ouders ook.
    Dat ze stilletjes aan het nest uitvliegen is natuurlijk de normaalste zaak ter wereld maar daarom niet de gemakkelijkste voor mams en paps.
    Maar zoals ik het ervaar blijft thuis toch altijd hier bij ons .
    Fijne avond
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed gefeliciteerd hoor !!!...ja mam kleintjes worden groot...gelukkig heb je er ng twee thuis...liefs fijn warmmmmm weekend!...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi tekstje om lezen.Proficiat met je oudste,weer een hele stap naar het volwassen zijn...Geniet van je weekend!

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je het mooi omschreven..... Gefeliciteerd met het slagen van je zoon.
    Heerlijk die soezende Polleke.

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig prestatie van je zoon, van harte gefeliciteerd!
    Zo mooi hoe je het hebt weergegeven met de steentjes.
    Geniet van alles met volle teugen.

    Fijne weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte gefeliciteerd met je zoon. Ze worden inderdaad zo snel groot. Elke leeftijd heeft wel weer zijn leuke dingen. Leuk bedacht zo met de keien weergegeven.

    Geneit van het weekend, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd...hoe herkenbaar allemaal...en moet je weten...het gaat steeds sneller...Maar voor nu heb je het zo heel goed gedaan..die kleine keitjes uit laten groeien tot grote keien...ze doen het natuurlijk voor een groot deel zelf...maar jou/jullie rol hierin is ook belangrijk geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hartelijk Gefeliciteerd met het resultaat van je zoon en jullie mee gefeliciteerd, want je hebt vast je steentje eraan bijgedragen.
    Een mooi log, Peetje, eentje met trots en een beetje weemoed.
    Je hebt het zo mooi verwoord.
    Ik wens ze een mooi tuinfeest in je tuin!
    En een fijn weekend!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte met je zoon! De eerste horde genomen, in Nijmegen gaat het vast leuk worden, dat weet ik nog van mijn zoon, die daar een jaar of acht geleden afstudeerde. Ik zal wel een ontaarde moeder zijn, maar ik had er geen enkel probleem mee dat hij op kamers ging :-) Alleen het ontgroenen vond ik wat minder......
    Jullie hebben een lief Polleke, die het goed naar haar zin heeft, zo te zien.
    Geniet van het weekeinde, warme groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor je oudste het eind van een tijdperk...oh wat klinkt dat heftig, maar het is wel zo natuurlijk. Voor de andere twee zit er nog een heel stukkie thuis aan te komen... Maar neem van mij aan, er komen nog HEEL VEEL genietmomenten...
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Proficiat met je zoon...op naar een nieuw tijdperk:))
    Elke periode heeft leuke en mindere leuke kanten....
    Je hebt er wel een heel mooie post van gemaakt en ook zo mooi verwoord!
    Volgend jaar is mijn zoon aan de beurt voor z'n VWO diploma en dan breekt bij ons ook weer een nieuw tijdperk aan.

    Fijn weekend.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd met je oudste! Een blogje naar mijn gevoel :-)) prachtig verwoord met de keien, ze komen er wel maar het gaat wel heel hard zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd Peetje, wat zul je trots zijn op hem, de spanning kan er nu uit en het feesten kan beginnen.
    Het gaat hard zo, eerst zijn ze klein en dan...jongste van ons zit in haar laatste jaar Universiteit, maar gaat nog even door...de wasjes worden nog zelden thuis gedaan..zucht..
    De zachte- g...klinkt in Nijmegen ook heel mooi hoor, ha, ha ook daar is iets zuidelijks te horen.
    Ik wens je veel genietuurtjes met het vieren van feest en alles erom heen.

    Liefs,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van harte gefeliciteerd, natuurlijk zijn jullie trots. Echt een geweldige prestatie.
    Je hebt hier een mooie post neergezet, prachtig geschreven!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Proficiat met en voor de zoon. En meteen ook op kamers. Best heftig. Hier studeren de beiden bloedjes in Rotterdam dat prima te bereiken is via metro ( de ene) en de bus ( de andere)
    Idd kleine kindjes worden groot....op het moment dat ze geboren worden duurt t nog ZO lang maar wat vliegt de tijd. Voor nu, geniet ervan en een hele fijne avond

    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je er een mooi verhaal van gemaakt: ja het loslaten hè! Lastig hoor maar het is goed, ook al heb je daar als ouders wel moeite mee! Ik vond het nog het ergste toen de jongste het huis uit ging: weer met z'n tweetjes! En natuurlijk heeft dat ook wel weer wat maar je mist dan toch weer het "gedoe" met je kinderen: waar je voor die tijd je jezelf zo vaak aan ergerde mis je ineens.
    En later herinneren ze zich vast die kei van een moeder en vader die het zo goed hebben gedaan!!

    groet Trijnie

    p.s Natuurlijk nog gefeliciteerd met de prestatie van zoonlief!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn dat je zoon geslaagd is, Peetje! Van harte gefeliciteerd hoor. Het gaat allemaal zo snel,
    gelukkig heb je er nog een paar thuis en kun je rustig wennen aan het idee...
    Veel liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Van harte gefeliciteerd. Ja, wat een mijlpaal. Ik kan me voorstellen dat je gedachten even op de loop gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een heerlijk mijmerpost..
    en tja..wat worden ze groot!
    Fijn dat je zoon geslaagd is, knap hoor!
    Hier is het nog even buffelen voor een overgangsrapport 2/3 en de oudste maakte de overstap naar MBO, ook een nieuwe ervaring!
    Heerlijk onze jongste mag nog lekker naar de basisschool..lekker dichtbij!

    Geniet van deze tijd!
    Iedere tijd heeft zijn mooie dingen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Van harte! JA wat gaat het snel hè.....Zij worden snel groot......nu ja....dat kan nog.....maar erger.....wij worden zo snel ineens oud ;)
    Straks vliegt er dus ééntje uit......lijkt me moeilijk.....ben echt zelf zo'n type van alles nog onder moeders vleugels....;) Ha dat redt ik vast ook niet zo lang meer.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo'n gezellige foto's. En die kat maakt het plaatje natuurlijk helemaal af ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gefeliciteerd! Heerlijk dat je zoon met zijn diploma op zak de zomervakantie in gaat! Ja wat gaat dat hard he, we hebben zelf geen kinderen maar ik zie mijn neefjes en nichtjes steeds groter worden, het zijn nu allemaal pubers en ze komen hier graag bankhangen, daar geniet ik zo van!
    Wat een heerlijke foto's van je kat, echt zo schattig!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hé Peetje, ik lig een beetje achter door de drukte van mijn nieuwe baan maar vandaag heb ik er tijd voor genomen....Proficiat met jullie kanjer en daar mag je toch trots op zijn...Heerlijk gevoel en ik denk ook een nieuwe fase voor jullie. Zo leuk en herkenbaar hoe je deze post geschreven hebt. Mijn kanjer heeft deze week zijn eindscriptie ingeleverd dus wij moeten nog even geduld hebben.
    Je tuin is echt schitterend geworden en wat heeft je mannetje goed zijn best gedaan. Ik vind de "waaltjes" als ik het goed heb...super mooi en ook de aankleding van je tuin. Ik zou er echt niet aan hoeven te wennen om hier koffie te drinken.....ps ik ga nog even reageren op de volgende post...hihi. gr Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo even weer alle blogs bijlezen. Gefeliciteerd met je zoon zijn slagen. Wat een heerlijk gevoel. Het lijkt me erg lastig loslaten hoor.... Brrrr gelukkig duurt dat bij ons nog even alhoewel het natuurlijk al van kleins af aan begint in het 'loslaten'. Maar zo te lezen heb je nog twee kinderen thuis dus nog geen leeg nest. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen