zondag 16 augustus 2015

Honfleur

 Honfleur was onze tussenstop met overnachting, onderweg naar Bretagne. De stad is o.a. beroemd om haar aparte licht die veel kunstenaars aanspreekt door de eeuwen heen. Maar helaas, dat licht zagen we nu niet. Het was bewolkt, af en toe een miezerbuitje en behoorlijk fris. Bovendien was het natuurlijk al vroeg in de avond eer we hier rondliepen.  





Normaal gesproken vallen de vele kleurstellingen in de huizen goed  op, maar nu bleef het een grijze massa. Gelukkig hadden manlief en ik de charme van Honfleur al eens heel veel jaartjes geleden (nog voor er de kids waren) mogen bewonderen.

(Google)
Even een foto van internet om een idee te geven.


Toch blijft het een mooie stad om gezellig rond te lopen.







 Nadeel als je pas laat aankomt:
 de brocante-zaakjes zijn al dicht :-(
Dus vergapen mijn dochter (vooral voor het paard) en ik (alles wat oud is) ons maar via de etalage.

   
Ach, en buiten om je heen is ook genoeg brocante
 te zien in de vorm van prachtige gebouwen.





Let eens op de twee katten (één witte en één zwarte) op het dak...


Die zitten er ook al jaren...van metaal!


De Fransen blikken graag in naar het schijnt: een winkel met alléén maar conserven! Natuurlijk handig als je op een boot verblijft.


In dit schilderij scheen gelukkig wél de zon...
In Honfleur zitten sowieso veel kunstgalerijen.



In dit grijze theehuis hebben manlief en ik járen geleden eens geluncht. Het was toen al een echte krappe bedoening, maar super-gezellig en erg lekker. Nu sloegen we achterover van de prijzen...




 Een heerlijke geur kwam ons tegenmoet in dit steegje...hmmm, om te watertanden! Restaurant du Vieux Honfleur weet zijn klanten te lokken.


Entree van dit prachtige houten kerkje Saint Étienne.
Nu zit er het Musée de la Marine.





Je komt vaak ogen tekort. Overal in hoekjes en nisjes
 is wel wat te zien.




De Fransen hebben een zwak voor fleurige 'hanging baskets'.



Saint Léonard kerk




Zicht op Honfleur vanaf onze hotelkamer, de volgende morgen.
We maakten ons klaar voor vertrek naar Bretagne. De zon piepte er zelfs af en toe door.
Nog even stoppen om de hoge brug Pont du Normandi (215m hoog met een totale lengte van 2.143,21 m, de langste in zijn soort in Europa) die we de dag ervoor al overgingen, nu wel mooi te fotograferen. 


Volgende keer neem ik jullie mee naar Pont Croix (brocante-markt), via Audierne (havenplaatsje) naar Locronan (terug in de tijd).

Liefs, Peetje

22 opmerkingen:

  1. Een tijd geleden stond er in de WLS een reportage over Honfleur, het leek mij een hele mooie plaats. Des te leuker om er nu bij jou over te kunnen lezen en veel foto's te kunnen bekijken. Wel jammer dat het fris was en de zon niet scheen....met zon en warmte voelt alles toch anders aan. Maar er was genoeg te zien om van te genieten...dat geven de foto's wel aan!

    Een fijne zondag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej Peetje, wat leuk! Wij waren ook in Bretagne en hadden onze tussenstop net even verder dan Honfleur! Ik heb er kortgeleden over geblogd.
    Zo leuk om jouw foto's te zien. Binnenkort meer, ook bij mij op de blog.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je deze foto's laat zien, ik heb honfleur nog nooit zo mogen bewonderen...wat een mooie stad..en wat heb je de mooie dingen eruit gehaald...die hanging baskets was ons vorig jaar oo opgevallen toen wij voor het eerst !!!.....in ons leven in Franlrijk waren....deze stad komt nu echt wel op ons verlanglijstje.....en wat een verschil in de kleur van de huizen met goed of wat slechter weer.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh....wat een leuke stad!
    Door jouw foto's zou ik er best een keertje naar toe willen gaan!
    Je hebt er echt mooie foto's gemaakt ondanks het miezerige weer.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grijs weer of niet, de foto's zijn prachtig! Je geeft ons een goede indruk van de stad met al die mooie oude gebouwen, doorkijkjes, winkels e.d.
    Jammer dat de prijzen zo 'aangepast' zijn :-)
    Fijne week.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige post...heerlijk ....echt genieten...ik zeg kom maar op met de volgende.....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi, het ziet er een beetje uit alsof het regende daar. Maar het zal de avond zijn.
    Mooi stadje zo te zien.
    Ik heb van je foto's genoten, trouwens ook van je vorige logje! Heerlijk, je tuin!!

    Fijne zondag.

    Liefs Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Licht of geen licht, ik heb genoten van je foto's!
    Wat een mooie stad en de architectuur is zo anders dan in ons land. Prachtige gebouwen en overal leuke dingen. En al die prachtige hanging-baskets geven er zoveel leven aan.
    Dit waren al prachtige foto's van één nachtje tussenstop, ik verheug me op de volgende.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig daar en inderdaad jammer dat er geen blauwe lucht was, maar ja, dat heb je niet in de hand. Wij zijn langs Honfleur gekomen en ook over die brug. Heel indrukwekkend. Leuk om erover te lezen en je foto's zijn mooi!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's! Wat een prachtig stadje. Met zulke mooie oude gebouwen. Ik kan me voorstellen dat je alleen maar met je camera in de hand hebt rondgelopen ... zoveel om te zien. Ik ben benieuwd naar de rest van je vakantiefoto's.
    Fijne zondag nog. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk is Honfleur, wij waren er 2 jaar geleden op een zonnige warme dag! Dan ziet het er inderdaad allemaal wat mooier uit. Ik zocht mn blogpost net even op en het is inderdaad een supermooie plek. Nadeel in dit soort stadjes is inderdaad dat de prijzen omhoog vliegen...
    Wij deden een overnachting in Tours, helaas waren wij er ook pas eind van de middag, maar wel leuk om zo naar je vakantiebestemming te gaan. Ik ben benieuwd naar je Bretagne foto's, hebben jullie goed weer gehad? Wij hopen er komende jaren ook weer eens heen te gaan, maar willen wel mooi weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dezelfde plaats met een streepje zon , oogt toch helemaal anders , dat is waar .
    Maar het blijft een prachtige stad , met al die oude gebouwen , de jachthaven en niet te vergeten de leuke brocante winkeltjes .
    Jammer dat die gesloten waren , dat paard , zo'n joekel maar super mooi om naar te kijken .
    Benieuwd naar het vervolg van de reis .
    Fijne zondag , christel
    Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie foto's en wat leuk om dat terug te blikken in een stad op een aantal jaren geleden. Wat een zonnetje al niet doet he? Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterende foto"s en de gebouwen brengen te terug naar de tijd van toen. Frankrijk is ook mijn land. Ben benieuwd naar je volgende post
    Fijne avond
    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Peetje wat toevallig. Mijn peetoom woont ook in Tegelen
    Als st, Lucia vlakbij t winkelcentrum ien vroeger t ziekenhuis dan zou t zomaar kunnen dat ik daar geboren ben. Klein wereldje he. En laat je peettante maar lekker kwebbelen, heerlijk :))
    Fijne week en haye 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Peetje wat toevallig. Mijn peetoom woont ook in Tegelen
    Als st, Lucia vlakbij t winkelcentrum ien vroeger t ziekenhuis dan zou t zomaar kunnen dat ik daar geboren ben. Klein wereldje he. En laat je peettante maar lekker kwebbelen, heerlijk :))
    Fijne week en haye 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey Peetje wat toevallig. Mijn peetoom woont ook in Tegelen
    Als st, Lucia vlakbij t winkelcentrum ien vroeger t ziekenhuis dan zou t zomaar kunnen dat ik daar geboren ben. Klein wereldje he. En laat je peettante maar lekker kwebbelen, heerlijk :))
    Fijne week en haye 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Peetje...foto's om direct je valies te maken....prachtig ....Honfleur staat ook
    nog op mijn "to-do" of beter "to-visit" lijstje...jammer dat de brocante winkeltjes
    dicht waren...haha...héél benieuwd naar je volgende post waar je ons dan mee
    naartoe neemt ....
    Fijne week
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, ik weet het nog goed, Honfleur.Al is het heel wat jaartjes geleden, ik vond het er prachtig. Heel seervol, en inderdaad , bijzondere lichtval. (als de zon schijnt dan he...haha).
    Al die kleine straatjes, mooie gebouwen....lekker eten!
    Het hotel herken ik ook, met de 2 katten, daar hebben we 1 nachtje gelogeerd...was best prijzig, maar heel bijzonder !
    Fije week!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig plekje en wat heb je mooie foto's gemaakt! Bedankt voor de 'rondleiding'! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je hebt er een mooi verslag van gemaakt, en ik wandelde graag met je mee door dit charmante plaatsje!
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Peetje,
    Ondanks het minder mooie weer heb je er toch prachtige foto's weten te maken. Je hebt niet altijd de zon nodig om het mooie te laten zien. Wat een prachtige stad. Wij zijn er dus langsgereden een paar jaar geleden, wat zonde, nu achteraf. We reden wel over die enorme brug...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen