woensdag 26 augustus 2015

Ondertussen...



De laatste week van de schoolvakantie zit er bijna op. Je kunt merken dat we de laatste zijn, want 's avonds buiten zitten begint toch al wat frisser te worden en het wordt eerder donker. Helemaal niet zo erg hoor, want met een vest aan, plaidje om, is het nog goed toeven in de tuin (mits het niet regent!), lekker kaarsjes aan in de windlichten en lantaarns...en als het echt iets te fris wordt, vuurkorf aan...sfeer ten top!


Ook in de tuin merk je dat de nazomer is begonnen. Alles bloeit nog even met zijn laatste kracht, frisse groene bladeren verkleuren langzaam en tweejarige laten hun 'dotten' groen ontspringen voor het volgend jaar...


De Campanula bloeit nog een laatste keer, maar het Franse muurleeuwebekje neemt de regie over.


De witte Lobelia heeft nog een paar krachtige doorbloeiers, maar het merendeel houdt het voor gezien. Mag ook wel, want ze hebben het dit jaar heel goed volgehouden. Dat geldt ook voor de kleine Petunia, waarbij de roze en paarse het voortreffelijk hebben gedaan.


En dit jaar voor het eerst: Gipskruid! Deze mag voor mij volgend jaar weer terugkomen, want hij bloeide mooi de zinken emmers uit! Alleen niet gerealiseerd dat zijn geur niet zo aangenaam is...Dus niet meer vooraan bij het terras, waar je telkens voorbij liep, maar een mooi plekje diep in de tuin graag...


De Hortensia's bloeien dit jaar ook volop. Gelukkig beginnen ze ook al aan hun najaarskleur, want ik vind dat roze niet zo mooi...dat verstilde kleurtje is zoveel mooier, vind ik...



Tijd om ook weer eens een krans te maken...


Ook dit jaar wil ik er weer maken van de Annabel. Deze kransen houden zich verrassend goed, het lichtgroene blijft lang aanhouden, maar uiteindelijk drogen ze neutraal in. Je hebt er wel veel bollen voor nodig, het is maar fragiel materiaal. 
De Gaura op de voorgrond bloeit nu nog met zijn laatste 'vlindertjes' op de lange bloemstelen. Volgend jaar graag ook weer...



Mijn oude kroonluchter hangt hier nu al het tweede jaar en ziet er nog prima uit. Ik dacht destijds dat de witte grondverf er wel snel afgeregend zou zijn, maar zie daar...nog steeds een toppertje in de tuin, zo sfeervol!


Deze Anemonen luiden echt de nazomer in. Gelukkig worden het er steeds meer elk jaar...kom maar op! Ik geniet...





Deze zomer stonden er ook steeds meer stokrozen. Gelukkig zaaien ze zichzelf graag uit en voor mij mag het. Ook in Frankrijk zag je ze veel...zo ben je even terug naar dat prachtige land...


Deze plant waarvan mij de naam even is ontschoten dijt elk jaar meer uit, ten koste van de omringende planten. Ik denk dat ik 'm volgend jaar drastisch uitdun of zelfs helemaal verwijder.
Zal wel een paar jaar duren eer hij helemaal uit mijn tuin weg is, want overal steekt ie zijn kop op.


De bruine knopjes van de Hypericum laat zijn herfsttooi al zien (gelukkig, want zijn bloemen zijn geel) hihi.


A propos geel: dit zijn de bloemen van de pompoenplant. Ze nemen nu even mijn groentetuintje over, door de aardbeienplanten woekerend. Tja, wij zijn hier dol op pompoensoep, dus dan neem ik deze kleur toch maar even voor lief...(want je hebt er ook met witte bloemen, maar dan zijn de pompoenen sierkalabassen en dus niet eetbaar!)


Deze pompoen begint hier nét te kleuren bij het steeltje. Nu is hij al fel-oranje (!)...ook niet zo mijn kleur, maar ach...dan is het wachten tot het steeltje 'verkurkt' zodat hij geoogst kan worden.


Deze pompoenen schijn je goed te kunnen bewaren op een koele, droge donkere plek. Dan hoef je tenminste niet elke week pompoensoep te eten, hihi....Een tip: bewaar een paar zaadjes, dan heb je volgend jaar weer nieuwe plantjes!



Mijn vaders rozen blijven maar bloeien...zo mooi fluweelachtig.
Toch nog steeds een kleine groet van daarboven van hem, met elke roos die bloeit...



Daarboven glundert iemand met pretoogjes...


Dit jaar hebben de rozen gezelschap gekregen van deze zacht-lila roos. Deze bloeit ook volop in die prachtige kleur.


De siererwt kronkelt zich een weg langs de trellie van de rozen. Volgend jaar moet ik 'm eigenlijk nog wat eerder zaaien, want hij bleef wat in groei achter. 



De stokken van de bonen mogen volgend jaar ook wat langer merkte ik. De plant wist op een gegeven moment niet meer waar naar toe met zijn lange uitlopers! En ook deze mag ik volgend jaar wat eerder zaaien. Dat is ook wel het leuke aan tuinieren, je leert elk jaar weer wat bij...


De appelboom hangt vol vruchten!


De perenboom wat minder...


 En zo maakt de tuin zich op voor de herfst. Net als wij...
Volgende week is het weer wekker zetten, schooltassen volproppen, het 'geregelde' leven begint weer. Ook wel weer fijn hoor. Maar voor mij zal het ook wel weer wennen zijn, omdat ik nu geen basisschoolkind meer heb. Geen tussen-de-middag-lunches met de jongste, geen woensdagmiddag vrij...De middelste begint aan haar examenjaar op VMBO-TL en de oudste  duikt het studentenleven in van Nijmegen. Binnenkort krijgt hij de sleutel van zijn studentenkamer. Afgelopen week mocht hij al 'proeven' met de INTRO. Hij heeft genoten (en weinig geslapen)...

(Pinterest)

Herfst...ja, ik ben er klaar voor. Samen met de lente toch een van mijn favoriete seizoenen.
We trekken weer langzaam naar binnen, maken het daar gezellig...

(Pinterest by Fall ♕ Nelly Vintage Home)

Nieuwe volgers van harte welkom!
En jullie trouwe volgers:
 ik geniet nog steeds van jullie reacties telkens weer. 
Zo leuk en lief om te lezen!
Dankjewel!!

Liefs, Peetje













26 opmerkingen:

  1. Oja, de herfst komt er al echt weer aan. Ik vind het een pracht tijd...lekker veel materialen om te bloemschikken.

    Toch vind ik je tuin er nog heel goed uitzien!

    Mooie foto met die grijze pompoenen. Zijn dat al nieuwe? Mijn favoriete kleur.

    Geniet nog even van het laatste restje zomer!!

    Liefs Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps...eerst kijken dan vragen...sorry...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie tuin heb je, ik houd ook erg van tuinieren,en geniet altijd van alles wat er bloeit.
    Ik heb zelf geen moestuintje, dat wordt me beetje teveel, maar ik woon tegenover een Volkstuin Complex, dus heb er wel zicht op,haha!
    De woekerende plant met de roze pluimen heb ik ook al jaren, en je hebt er heel lang plezier van.Maar inderdaad, hij drukt alles om zich heen weg!
    Geniet ervan Peetje, ook van de naderende herfst, vind ik ook altijd weer een gezellige tijd!

    Liefs,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heej naamgenoot,
    Heerlijk is het vertoeven in de tuin hé! Ik geniet er ook van. Wat jij hebt met de roze hortensia heb ik dus met mijn knalroze ploxen...maar net als bij de zonnebloemen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze af te knippen als ik al die bijen en vlinders er van zie smullen. Dus laat ik ze maar en geniet ik. Ik heb gelukkig nog wat bloemen die moeten komen, zoals de sedum en een arenvormige bloem (kan niet op de naam komen) de dahlia zag ik ook al bloeien en de anemoon begint bij mij ook. En ik ben een beetje jarloers op je pompoenen, juist die knaloranje kan ik wel waarderen. Juist straks samen met de herfsttinten maakt het dat herfstplaatje helemaal compleet. Enne... als ik de mode zie in de winkels...zullen we het ook met mosterdgeel moeten gaan doen in onze kleding :-))

    Ik heb genoten van je blogje.. heerlijk die aanloop naar de herfst!

    Lieve groet van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In jouw tuin is echt heel veel te beleven, wat een bloemen heb jij er staan. Prachtig hoor. Mijn favoriete seizoenen zijn de lente en de zomer, dus ik moet weer wennen aan het idee van donkere dagen en kou. Maar je hebt gelijk, tijdens die donkere dagen kun je ook weer genieten van sfeerlicht en brandende kaarsen.

    Leuk dat je zoon een kamer heeft gevonden. Mijn oudste dochter woont daar ook en was de afgelopen week erg druk met het organiseren van de intro en vooral met het weekend. Het was geweldig geweest, zei ze en dat vond ik ook geweldig, want ze Had er zoveel voor gedaan. Dan word je extra blij van enthousiaste studenten, die zo aan het genieten zijn van hun spannende, nieuwe start. In theorie kunnen ze elkaar tegen gekomen zijn ;-). Ik wens hem veel succes met zijn studie en ook voor de jongste en de middelste...veel succes!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peetje, wat een prachtige tuin heb je toch. Het ziet er nog zomers uit bij jou, ik heb genoten van je foto's

    lieve groet Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke rondwandeling nog een keer door je tuin.
    Ja, het gaat langzaamaan naar de herfst, ik vind het mooi!
    Het verstervende heeft ook haar mooiheid en stilheid.
    Je anemoonknoppen zijn prachtig en je pompoenen ook, al staat de kleur je niet zo aan, nu vind ik geel ook niet zo mooi, alleen voor zonnebloemen een uitzondering.
    Mooi als je nog zo'n zichtbare en tastbare herinnering aan je vader hebt! Zo staan er bij mijn vader nog orchideeën die mijn moeder steeds weer in bloei kreeg. En na haar overlijden twee jaar geleden lijken ze nog meer te bloeien. Zo mooi is dat.
    Het nieuwe jaar gaat weer starten Peetje. Ook voor je kinderen allemaal weer nieuwe ervaringen. Ik wens hen veel sterkte en plezier en dan zullen jullie ook vast gelukkig zijn!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Ha, dat klopt! Of Duizenblad. Dankjewel!
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
    2. Persicaria klopt inderdaad, maar de Nederlandse naam is Duizendknoop. Zelf heb ik deze plant ook in de tuin maar ben er nu nog wel blij mee.
      Bedankt voor je mooie foto's en leuke blog.
      Groet Ellen

      Verwijderen
  9. Wat een prachtige post heb je er weer van gemaakt Peetje. Ik heb dan wel een veel kleine tuin maar kwam toen straks van mijn werk en maak dan meestal even een rondje tuin en dacht...je ziet dat zo langzaam aan de herfst begint te komen...en nu lees ik jouw post. Je hebt echt een prachtige tuin en die kroonluchter vind ik zo leuk...misschien nog eens iets voor mij. Ook voor jullie als ouders weer een nieuwe fase in jullie leven, de kinderen worden groot en beginnen hun eigen leven te bepalen...Super toch maar toch voor ons een beetje vreemd en toch ook wel lekker....soms wat meer rust, huis wat opgeruimder is hihi......ik heb weer genoten....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou Peetje, je tuin is nog prachtig hoor, ook al zie je dat er veel verkleurd, het is zo mooi om te zien.
    De herfst nadert, dat merk je 's morgens al, als ik nu vroeg op moet, met tegenzin:) is het nog best fris, ik mis de vakantieontbijtjes in de tuin en ploeter me door de drukte naar mijn werk.
    Voor jou komen er vanaf volgende week dus ook veranderingen, je oudste zal zeker gaan genieten als student....ook al is het voor jullie spannend!!!
    Sterkte met alle perikelen, maar dat zal jou wel lukken.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Peetje , wat staan al jouw bloemen nog mooi fris . Ik heb de indruk , in onze tuin , dat alles al echt op zijn retour is .
    Blaadjes die vallen , verdroogde hosta's , en esdoorns die al fel verkleuren .
    De pompoenen zet ik niet meer in de moestuin maar bij de kippen , plaats genoeg daar .
    En daarna lekkere pompoensoep .....
    Groetjes , christel van Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige planten en bloemen heb je in de tuin.
    Nog even van genieten voordat de herfst eraan komt.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om mee te wandelen in je tuin..
    Wat een groene vingers heb jij!
    Bij ons is helaas de buxusmot een grote plaag op het moment, ik vrees dat ik alles moet rooien!

    Ook in je gezin veranderingen na de vakantie, altijd weer even spannend!
    Hele dagen voor jezelf is ook wel lekker, maar af en toe zal je de gezellige lunch samen ook wel missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk om mee te wandelen in je tuin..
    Wat een groene vingers heb jij!
    Bij ons is helaas de buxusmot een grote plaag op het moment, ik vrees dat ik alles moet rooien!

    Ook in je gezin veranderingen na de vakantie, altijd weer even spannend!
    Hele dagen voor jezelf is ook wel lekker, maar af en toe zal je de gezellige lunch samen ook wel missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow wat een bloeiers in je tuin; mooi!
    Gipskruid had ik dit jaar ook voor het eerst en is inderdaad een mooie plant!
    Nog even geen herfst voor mij hoor..op naar m'n zomervakantie ;-)
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, jammer dat alles op zijn retour gaat. Hier zijn we al weer aan het werk. Wat is het wennen zeg... pfft.
    De pompoenen kun je echt heel goed bewaren. Ik bewaar ze soms wel een jaar in de kelder. Hou wel zwarte plekjes in de gaten, anders moeten ze snel de soep in.

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een nieuw seizoen staat voor de deur.. een nieuwe fase.. net als in jouw gezin.. even omschakelen en dan weer genieten van de mooie dingen die bij deze nieuwe fase horen.
    In de tuin is de overgang naar de herfst duidelijk te zien, maar hopelijk kunnen we nog wel lekker genieten van een heerlijke nazomer!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige post zeg heb er van genoten.....liefs fijn weekend !....Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ooh wat heb je een heerlijke tuin en nog zoveel in bloei! hier gaat het nu heel snel achteruit maar ach de pompoenen voor het gemak hé hihihi geven alles toch weer een mooi sfeertje
    fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je tuin ziet er nog prachtig uit.
    Wel fijn weer hoor de regelmaat erin, ik was er afgelopen maandagochtend om 8.35 alweer aan gewend, joehoe allemaal weer naar school, het werd echt weer tijd en we kunnen met zn allen terugkijken op een heerlijke zomer, die pakken ze ons niet meer af ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De tuin maakt zich langzaam op voor de herfst, wat een prachtige tuin heb je! Dan is het een waar genot om daar van te mogen genieten als deze langzaam verkleurd. Tja hier beginnen de scholen ook weer, hier beginnende bassischool kindjes dus op een andere manier weer spannend.
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat doet alles het toch mooi in jouw tuin, prachtig! Ik vind gipskruid ook zo.n lief schattig bloemetje en heb het al vaak gekocht en in een mooie glazen vaas gezet maar die lucht...... Ik heb nog geen soort gevonden die lekker ruikt. Zonde hè? Ik ga ook weer gauw een post maken, ben er zo lang uit geweest. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een heerlijke tuinfoto's! De Annabellen blijven redelijk groen als je ze laat indrogen, ik heb al een flinke bos geplukt en in een vaas gezet. De herfst.....mwah....eerst nog even lekker nazomeren ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hopelijk heeft jullie tuin de enorme regenbuien van de afgelopen nacht (als je die tenminste gehad hebt) overleefd. Jullie hebben een prachtige tuin.
    Sterkte morgen, het gaat vast lukken. Meestal ben je zo weer aan het dagelijkse ritme gewend.
    Dag, CL

    BeantwoordenVerwijderen