vrijdag 21 augustus 2015

Pont Croix en via Audierne naar Locronan



Soms maak je plannen die na een blik uit het raam meteen de prullenbak in kunnen.
Het was de bedoeling langs de kust naar Point du Raz te gaan (gelukkig lukte het later in de vakantie wel), maar nog de hoop te hebben dat het weer wat zou opklaren vertrokken we toch (het alternatief om met z'n vijven in een caravan te hokken leek ons ook niet zo aantrekkelijk). En qua temperatuur viel het mee, alleen viel er teveel vocht uit die bewolking! Dus toch korte broek mét regenjas aan, gewapend met paraplu, gingen we op stap. We zijn nu eenmaal ontzettend nieuwsgierig naar wat de omgeving te bieden had. En dat had ze!



Onderweg door de wat stille dorpjes (Fransen schijnen ook liever binnen te blijven, zich afvragend wat die gekke 'Ollanders' nu zo nodig onderweg moeten?) kwamen we langs een heel leuk brocante-zaakje Brocante La Villa Bleue in Plozévet (www.brocantelavillebleue.fr) met een alleraardigste dame die buiten (ja, het was zelfs even droog!) een mooie oude stoel van haar stof was aan het ontdoen. Op de trap naar de voordeur stond al heel veel mooie brocante en binnen waren de kleine kamertjes ook heel liefdevol aangekleed met allerhande spulletjes. Je was meteen een tig aantal jaren terug in de tijd! Ik vond er een mooie oude groenige fles met reliëf-opdruk en een klein Maria-beeldje. Nu is mijn Frans niet op z'n "tres bien" maar het bleek dat het Maria-beeldje gratis was (!). Maria had geen handjes meer, dus was niet meer compleet. Ja? duhhh, moet je eens in Tongeren mee aankomen??!! Je kunt je voorstellen dat we zeer dankbaar waren voor dit gebaar en haar dit ook lieten weten. Mijn dag kon al niet meer stuk, ook al was het ondertussen weer wat gaan miezeren. Maria-zonder-handjes kreeg samen met de mooie fles een eerste plekje in de kofferbak. Eén dag in Bretagne en al zoiets leuks meemaken, dat beloofde wat!
Voordat we bij haar weggingen vroeg ik haar nog of in de buurt nog meer leuke brocante te ontdekken viel? Toevallig bleek in Pont Croix een brocante/rommelmarkt te zijn. En daarbij kwamen we ook nog langs een brocante-loods klik, waar je hart al een sprongetje maakt als je je auto parkeert en onder de luifel de ene mooie 'ouwe kroam' na het andere ziet! En dan binnen nog een hele loods vol! Pont Croix moest nog even wachten...Onze kofferbak werd steeds voller (wel te bedenken dat we met z'n vijven in de auto zitten en straks ook met z'n vijven weer terug naar Nederland moesten, toch?) De 'buit' is dus bescheiden, maar desalwelteplus (??!!) liep hier een zeer tevreden dame rond. In een van de volgende posten zal het allemaal wel langskomen.



Pont Croix dus. Een klein charmant plaatsje waar je lekker doorheen kunt slenteren (jippie, het was weer droog!). Genoeg te zien. Zoals dit leuke kerkje.




Mmm, deze hebben de handjes nog...hihi.



Het houten plafond met een mooie schildering.


Het begon alweer te betrekken...


Op dit plein was dan de brocante/rommelmarkt, omringt door allemaal cafeetjes en bistro's. En aangezien we ondertussen toch wel wat honger hadden gekregen, togen we eerst nog even een bistro in. Nou, dat 'even' werd zeker een half uur wachten voor we konden bestellen en toen nog een uur voor we het eten kregen. Ondertussen pakten de donkere wolken steeds meer samen en tegen de tijd dat we eindelijk over deze markt konden rondstruinen viel het met bakken eruit. Toch nog vlug er even overheen lopen (jammer, het meeste lag nu onder een plastic zeil i.v.m de regen) en daarbij toch nog een mooie oude houten set bowlingkegels gescoord! (dat is dan wel het voordeel van die regen, het afdingen ging een stuk sneller). Maar de meeste standhouders hielden het ondertussen voor gezien. En wij ook. 




De volgende dag bezochten we het havenplaatsje Audierne...


...met alweer overal die prachtige bloembakken.



Deze opstelling van een kerktoren met ernaast zo'n kolom-torentje zie je hier veel.



En als je zo door de straatjes loopt kom je vanzelf kleine sfeervolle plekjes tegen (lekker rustig ook, de meeste toeristen vind je toch aan de haven).


Varens lijken uit de muur te groeien! 


En onze oudste groeit boven de deur uit!




In de verte zien we een boten-kerkhof, als we uit Audierne wegrijden en onderweg zijn naar Locronan.
En dan komen we ook geregeld zoiets tegen: 


Een typisch Bretons gezicht: een apart monument,los naast de kerk, met de twaalf apostelen erop uitgebeeld. Natuurlijk weer even stoppen en dat eens van dichtbij bekijken!





Dan komen we aan in Locronan. Dit is een apart plaatsje, zeker omdat we al in een kleine file staan om het plaatsje in te komen met de auto. Dat blijkt niet te kunnen. Buiten aan de rand van het plaatsje zijn grote parkeerhavens waar je tegen betaling van 4 euro een toegangskaartje koopt (je mag dan wel een tweede keer dit stadje bekijken want je krijgt een sticker voor op de vooruit, zodat je het volgende bezoek 'vrij-toegang' hebt) 


Het weer zat alom niet mee, maar nu we er toch waren...Volgens mij kun je er met mooi weer over de hoofden lopen van alle toeristen. Nu hadden we de ruimte...


 In het dorp lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Kleine en middelgrote charmante huizen met veel galerijen, handwerkers en streekgebonden artikelen in de verkoop. De uithangborden verraden soms de 'nieuwe' tijd...


...soms gelukkig niet.






En overal zie je prachtige Hortensia's struiken!




Hoe blauw wil je het hebben? 
Hier moet toch heel veel ijzer in de grond zitten!






Ja hoor, wij zijn linksaf gegaan, richting brocante...maar het was jammer genoeg meer het erg zware antiek. Er stond wel een heel leuk lang smal houten bankje buiten voor maar 25 euro...maar ja, de kinderen willen toch graag mee naar huis straks...;-))




De Fransen zorgen er wel voor dat je niet verhongerd. Overal zitten creperie-zaken, koekjes-bakkers, chocoladewinkels en een soort boterkoek-lekkernijzaken.


Hier de chocolade...de geur alleen al laat al je speekselklieren op volle toeren werken!




En deze rolletjes heten: kouign amann. Het is een soort boterkoekrolletje en is te verkrijgen in verschillende smaken (chocola, amandel, appel, rum, vanille, pruimen en nog veel meer variaties). Je komt deze zaken geregeld tegen in Bretagne. Meestal heeft één familie meerdere zaken in een straat (van deze rolletjes tot de typische roomboterkoekjes). En ze gaan grif over de toonbank!  



De typische Bretonse koekjes in alle soorten en maten.


En dat moet natuurlijk allemaal weggespoeld worden met verschillende biertjes of ciders...




Ik vond deze flessen eigenlijk mooier...



Ook jams en stropen in verschillende smaken en uitvoeringen.


Locronan wordt ook wel eens als decor gebruikt voor films. Dat begrepen we volkomen...












Locronan is zeker de moeite waard om te bekijken, want wij hebben nog niet alles gezien. Helaas was de regen weer een spelbreker en besloten we weer terug te rijden naar ons verblijf. De dag liep ook langzaam ten einde. Het was ondanks de regen toch een leuke dag geworden waar we veel hebben gezien (en geproefd). 
Volgende keer: Quimper. 

Liefs, Peetje

15 opmerkingen:

  1. Peetje wat heb ik genoten van je post en ik zie al uit naar je volgende post,
    wat een mooie plaatjes laat je ons zien, jammer van het weer ....maar ik zou toch
    gelijk willen vertrekken...al die lekkernijen kan je toch ergens binnen opeten :-) :-)
    Wat is Frankrijk toch mooi hé...wij gaan morgen voor een héél korte vakantie (2dagjes)
    naar Gerberoy, zo'n 2u rijden van bij ons, een klein pittoresk dorpje....maar het is toch iets hé..!
    Dus niet te lang wachten met je volgende post hé.... haha
    fijn weekend, geniet ervan
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo jammer dat jullie het niet getroffen hebben met het weer, want als de zon schijnt oogt het nog veel mooier dan het al is. Maar stoer dat jullie de regen toch getrotseerd hebben en op pad zijn gegaan. Het moet een prachtige streek zijn!

    Fijn weekend en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastische foto's, Peetje, ik krijg er direct zin in om die kant weer eens op te gaan, al was het alleen maar voor die winkeltjes met lekkers.
    Jammer dat je kinderen mee naar huis wilden, anders had je mooi je slag kunnen slaan in al die zaken met brocante :-)
    Fijne week gewenst. Ben trouwens benieuwd naar Quimper; het gelijknamige serviesgoed vind ik erg mooi.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig , wat hou ik ook van die oude dorpjes , ondanks het niet altijd goede weer toch een prachtige streek .
    Jammer van het bankje maar je kon toch echt niet die kinderen achterlaten hè , was op het dak geen optie ?
    Echt leuke foto's , jouw post .
    Groetjes , christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk om te lezen weer Peetje met van die mooie foto's, je maakt er echt werk van. Leuk voor ons om te lezen, maar ook leuk voor jezelf zo'n verslag, kun je het ook altijd zelf weer teruglezen. Ik vond afgelopen week een schriftje, waarin ik 20 jaar geleden een verslag heb bijgehouden van een vakantie in Turkije. Ik moet het nog gaan lezen, ik denk dat ik niet mee bijkom van het lachen ;-)
    Ik verbaas me wel dat jouw kinderen zo gezellig meegaan naar zo'n brocante markt, bij mij was dat geen succes in Frankrijk. Ik kom daar nog op terug in mijn volgende post, na de vakantie ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
    Zo mooi binnen de kerk, de bloemen in oude dorpjes langs de huizen, geweldig!
    En de regen mocht de pret niet drukken.

    Kijk al uit naar de volgende reportage.

    Fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peetje,
    Bij het zien van jullie grijze luchten ben ik even terug bij onze Franse vakantie een paar jaar geleden. Wij waren samen in een piepklein tentje op verschillende campings in Bretagne en Normandie, maar door de aanhoudende regen en zelfs onweer zijn wij na een aantal dagen gevlucht en namen we helaas ook nog eens het slechte weer mee naar de andere kant van Frankrijk, richting Vogezen. We zijn uiteindelijk met een week al weer thuisgekomen terwijl we twee weken wilden blijven.
    Maar jullie zien ondanks dat slechte weer toch heel veel moois. Gelukkig maar, wij kwamen niet verder dan gesloten luiken, gesloten terrassen, één geopend terras waar we alleen maar wat te drinken konden bestellen als we er ook gelijk kwamen eten; om 4 uur 's middags nou vraag ik je... en ga zo maar door. We hadden het na 5 of 6 dagen dus wel gezien. Ik hoop dat het vervolg voor jullie alleen maar beter en beter werd. Aan jullie eigen instelling lag het niet.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's! Ik ben er nooit geweest....maar hier vind je volgens mij het echte Frankrijk.
    Jouw foto's geven echt een Franse sfeer.....Lijkt me ook zo leuk om de brocante marktjes te bezoeken.

    Fijn weekend
    Goetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb ik genoten in het "meelopen" met jullie!
    Wat een prachtige stadjes, kerken, huizen, bloemen.
    En wat leuk dat je brocante hart af en toe ook sneller kon kloppen!
    Je moet vast heel geduldige kinderen hebben!
    Ik zie uit naar je volgende verslag, je schrijft zo prachtig jullie belevenissen op!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heerlijk om al die mooie Bretonse stadjes en plekjes te zien. Jammer dat het regende en grijs was, dat was voor ons een reden om niet naar Bretagne te gaan dit jaar. Maar het is dan inderdaad dan wel minder druk dus dat is weer een voordeel:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bonjour Peet, wat een fantastische rondleiding hebben we hier gekregen, de foto's zijn prachtig en zo sfeervol ondanks het slechte weer...wat is het toch een mooie streek. Wat leuk dat de familie met jou mee op stroopjacht gaat....hoefde ik hier echt niet te vragen hihi...Ben helemaal benieuwd wat je nieuwe aanwinsten zijn. Ik heb ook even op het leuke Franse brocante winkeltje gekeken maar schrok echt wel van de prijsjes...pffff...goedkoper is het daar ook niet...misschien wel op de markten zelf. Ik heb super genoten van jouw post en verheug me uiteraard weer op de nieuwe...ik wens je nog een fijne zondag en een lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldige heel veel foto's vakantiepost......ik heb er van geniten hoor...liefs fijne laatste augustus week Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Peetje, door de hoeveelheid foto; s in deze post, had ik het gevoel dat ik er even bij was, wat een indrukken zeg en wat kon je, je hart ophalen.
    Heb je veel gekocht of kon je de verleiding weerstaan???
    Al met al moet je ontzettend genoten hebben dan de sfeer alleen al, de hoeveelheid aan mooi bewaarde herinneringen in de vorm van de traditionele huizen of brocante moet je hart zeker sneller doen kloppen.

    Ik ben benieuwd naar meer.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Locronan..ik zie mousieur moustache nog zitten in zijn rolstoel voor de winkel.. met Bachera zowat op schoot.. We hebben serieus overwogen om de honden voor de rolstoel te binden en eens te kijken hoe hard ze konden ;-)
    Die koekjes winkel was toch wel geweldig. En het blik wat ik daar kocht gebruiken we nog steeds.
    Was de papier winkel er nog? Waar ze ook ganzeveren en inktpotten verkochten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, die is er nog steeds. Een waar Mekka voor een papierfanaat als jij, toch?
      Liefs, Peetje

      Verwijderen